لوراتادین-عوارض - تداخل - میزان مصرف loratadine

لوراتادین نوعی آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی بدن را کاهش می دهد . هیستامین می تواند باعث بروز علائم آلرژی شود . علائمی مانند : عطسه ، خارش چشم ، قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، علائمی مانند علائم زکام و سرماخوردگی ، تنگی نفس ، خارش و ... لوراتادین loratadine برای درمان علائم آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد .همچنین از این دارو برای درمان خارش و زخم های پوستی در کسانی که دچار حساسیت پوستی شده اند استفاده می شود .

لوراتادین-عوارض - تداخل - میزان مصرف loratadine

در صورتی که به لوراتادین و desloratadine (Clarinex) حساسیت دارید نباید از loratadine استفاده کنید . برخی از انواع قرص های لوراتادین ممکن است حاوی مقداری فنیل آلانین باشد . در صورتی که به فنیل کتونوری مبتلا هستید نباید از این دارو استفاده کنید .

توجه : در صورتی که مشکلاتی مثل : آسم ، بیماری های کلیوی ، بیماری کبدی ، بارداری و شیردهی به نوزاد ، را دارید ، قبل از تجویز لوراتادین loratadine به پزشک خود اطلاع دهید

مصرف لوراتادین در دوران بارداری

loratadine در رده B  قرار دارد و به نظر نمی رسد برای جنین و مادر مشکل ایجاد کند . در هر صورت با پزشک مشورت کنید .

مصرف لوراتادین در دوران شیردهی

این دارو از طرق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود و نباید در دوران شیردهی از لوراتادین استفاده کنید . مصرف این دارو در کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود .

لوراتادین معمولا به صورت یک بار در روز مصرف می شود و نباید به صورت دراز مدت مورد استفاده قرار گیرد.
در صورت فراموش کردن مصرف لوراتادین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از قرص لوراتادین را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری قرص خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد لوراتادین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با لوراتادین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مسمومیت با قرص لوراتادین می تواند باعث مرگ شود . استفاده از این دارو روش مناسبی برای خودکشی نمایشی برای جلب توجه نمی باشد .

عوارض جانبی لوراتادین

لوراتادین مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . رایج ترین عوارض جانبی مصرف لوراتادین عبارتند از :

  •  افزایش ضربان قلب / درد قفسه سینه / آریتمی قلب
  • سردرد / گیجی / سرگیجه
  • احساس خستگی / خواب آلودگی
  • سوزش سردل / درد معده / شکم درد / تهوع / استفراغ
  • خشک شدن دهان و گلو / تورم زبان و لب

مقدار مصرف لوراتادین

مقدار مصرف و نحوه مصرف هر دارویی باید توسط پزشک مشخص شود و این نوشته فقط جهت اطلاع رسانی می باشد .برای درمان آلرژی و یا حساسیت فصلی در بزرگسالان معمولا 10 میلی گیرم قرص لوراتادین و یک بار در روز مصرف می شود . برای کودکان 2 تا 5 سال تحت نظر پزشک معمولا 5 میلی گرم خوراکی و به صورت شربت لوراتادین و یکبار در روز مصرف می شود .

چه داروهایی با لوراتادین تداخل دارند ؟

برخی از سایر داروها می توانند با لوراتادین تداخل داشته باشند . ممکن است با تغییر زمان مصرف داروها بتوان این تداخل را برطرف کرد . برای این منظور در زمان تجویز لوراتادین ، تمام داروهای مصرف خود را به پزشک توضیح دهید . لوراتادین با تعداد کمی از داروها تداخل دارد . آب گریپ فروت با لوراتادین تداخل ایجاد می کند و ممکن است باعث افزایش اثرات دارو و عوارض جانبی ناخواسته شود . لوراتادین ممکن است آزمایشات تشخیصی پزشک را تحت تاثیر قرار دهد . سوالات :

لوراتادین چه تفاوتی با سیتریزین دارد ؟

ماده تشکلیل دهنده این آنتی هیستامین ها متفاوت است ولی اثرات مشابهی باهم دارند . با این حال عوارض جانبی لوراتادین نسبت به سیتریزین کمتر است . در مواردی به تشخیص پزشک ، می تواند این داروها را باهم جایگزین کرد .

آیا لوراتادین خواب آور است ؟

لوراتادین به میزان خیلی کم خواب اور است و معمولا برای کارهای روزمره مشکل ایجاد نمی کند . با این حال لوراتادین روزانه فقط یکبار مصرف می شود و می توانید این مصرف را قبل از خواب انجام دهید .

لوراتادین بهتر است یا سیتریزین ؟

این دو دارو اثرات یکسان دارند . سیتریزین کمی بیشتر از لوراتادین خواب آور است . همچنین سیتریزین عوارض جانبی بیشتری دارد .

بهترین آنتی هیستامین ها کدامند ؟

هر نوع از آنتی هیستامین ها طبق تجویز پزشک برای هدف خاصی تجویز می شود و این مورد باید توسط پزشک تشخیص داده شود . لوراتادین ، سیتریزین ، برومفنیرامین ، کلروفنیرامین ، کلاسمستین و دیفن هیدرامین از معروف ترین آنتی هیستامین ها هستند ولی لوراتادین اثرات خواب آوری کمتری نسبت به بقیه دارد.

قوی ترین نوع آنتی هیستامین چه نام دارد ؟

هرنوع آنتی هیستامین برای هدف خاصی مصرف می شود و نمی تواند به صورت دقیق آنتی هیستامین ها را از لحاظ قدرت تقسیم بندی کرد . برخی از معروف ترین و قوی ترین آنتی هیستامین ها عبارتند از :

  •  کلرفنیرامین (Chlorpheniramine Maleate)
  • سیتریزین
  • کلرفنیرامین (Chlorpheniramine Maleate)
  • کلماستین (Clemastine Fumarate)
  • فكسوفنادین fexofenadine
  • لوراتادین
اثرات داروی لوراتادین چند ساعت در بدن می ماند ؟

تاثیر این دارو بعد از 1الی 3 ساعت از  زمان مصرف آغاز شده و معمولا تا 24 ساعت ادامه پیدا می کند .

سامانه‌شناسی نام (آیوپاک)
Ethyl 4-(8-chloro-5,6-dihydro-11H-benzo[5,6]cyclohepta[1,2-b]pyridin-11-ylidene)-1-piperidinecarboxylate
داده‌های بالینی
نام تجاری Claritin
رده بارداری B(US)
تجویز oral
داده‌های فارماکوکینتیکی
فراهمی زیستی almost 100%
پیوند پروتئینی 97–99%
متابولیسم Hepatic (CYP2D6- and 3A4-mediated)
نیمه‌عمر 8 hours, active metabolite desloratadine 28 hours
شناسه
شماره سی‌ای‌اس 79794-75-5 Yes
کد ATC R06AX13
پاب‌کم CID 3957
بانک‌دارو DB00455
کم‌اسپایدر 3820 
UNII 7AJO3BO7QN 
KEGG D00364 
ChEMBL CHEMBL998 
داده‌های شیمی
فرمول C22H23ClN2O2 
وزن مولکولی 382.88 g/mol
SMILES eMolecules & PubChem

تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com

نظرات: 6 مشاهده