پلاویکس - کلوپیدوگرل - عوارض - تداخل - نحوه مصرف Plavix

نام دارو : پلاویکس - کلوپیدوگرل -  نام انگلیسی : Plavix - clopidogrel

پلاویکس (کلوپیدوگرل) چیست و چه کاربردی دارد ؟

پلاویکس (کلوپیدوگرل) معمولا برای جلوگیری از حمله قلبی(heart attack) و سکته مغزی (stroke) در افرادی که اخیر سابقه حمله قلبی و یا سکته مغزی داشته اند مورد استفاده قرار می گیرد . از مصرف پلاویکس با آسپیرین برای درمان درد قفسه سینه (بعد از حمله قلبی یا درمان آنژین) و همچنین بعد از باز کردن رگ های قلب (بعد از گذاشتن استنت یا آنژیو) برای جلوگیری از ایجاد لخته خونی استفاده می شود .

البته توجه داشته باشید که مصرف همزمان پلاویکس (کلوپیدوگرل) با آسپیرین می تواند بسیار خطرناک باشد و فقط باید به دستور و صلاح دید پزشک انجام شود و معمولا بعد از چند ماه یکی از این دو دارو قطع خواهند شد.

پلاویکس (کلوپیدوگرل) چیست و چه کاربردی دارد ؟

این دارو از به هم چسبیدن پلاکت ها و ایجاد لخته های خونی و پرومبوز جلوگیری می کند و باعث بهبود جریان خون در سیستم خون رسانی بدن می شود . در زمان تجویز این دارو در صورتی که از داروهایی مانند ريپاگلینید (Repaglinide) ، امپرازول ، ایبوپروفن و ... استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید .

در دوره مصرف پلاویکس (کلوپیدوگرل) توصیه می شود داروهای مصرفی خود را روی یک کاغذ نوشته و در جیب خود قرار دهید . این کمک می کند تا در صورت بروز هرگونه حادثه (مثلا تصادف رانندگی) در صورتی که شما هوشیار نباشید ، پزشکان از مصرف این دارو مطلع شوند .

توجه : در صورتی که خونریزی فعال ، هرگونه خونریزی و زخم داخلی بدن و ... دارید ، در زمان تجویز پلاویکس به پزشک خود اطلاع دهید

در دوره مصرف پلاویکس (کلوپیدوگرل) به این نکات توجه کنید :

  • این دارو نباید با سایر داروهای رقیق کننده خون به صورت همزمان مصرف شود مگر با دستور پزشک . داروهایی مانند : وارفارین ، اسپرین و ...
  • مصرف پلاویکس با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل شدیدی دارد و نباید به صورت همزمان مصرف شود
  • در دوره مصرف پلاویکس ، خوراکی هایی که باعث رقیق شدن خون می شوند را با احتیاط مصرف کنید . مانند سیر ، زردچوبه ، دمنوش جعفری ، جینسینگ و مکمل هایی که حاوی آن هستند ( مانند ول وومن و ول من ) و ...
  • در صورتی که در دوره مصرف کلوپیدوگرل ، هرگونه ضربه ای به سر شما وارد شده است سریعا به پزشک مراجعه کنید . حتی اگر هیچ حس و علامت بدی در خود مشاهده نمی کنید
  • در دوره مصرف این دارو مراقب هرگونه خونریزی در بدن خود باشید . مثل کار با وسایل خطرناک که احتمال زخمی شدن دارند و حتی مسواک زدن که باعث خونریزی لثه می شود .
  • قبل از هرگونه عمل جراحی و یا دندانپزشکی ، باید مصرف پلاویکس را قطع کنید . در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید ، مصرف این دارو را به پزشک خود گزارش دهید .
  • این دارو معمولا روزی یکبار مصرف می شود . داروی خود را به موقع و منظم مصرف کنید و از مصرف بیش از آن مقداری که پزشک تجویز کرده است خودداری کنید .
  • در مصرف مکمل هایی که حاوی ویتامین E هستند دقت کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف پلاویکس چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداروی ، دوز خود را مصرف کرده و مصرف دوز بعدی را به تناسب زمانی به عقب بیاندازید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد پلاویکس (کلوپیدوگرل)  چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با پلاویکس ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با پلاویکس (کلوپیدوگرل) ، می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد . با مصرف بیش از حد این دارو ، احتمال خونریزی داخلی و حتی سکته مغزی بسیار افزایش پیدا می کند .

داشتن سکته مغزی در دوره مصرف پلاویکس (کلوپیدوگرل)  می تواند بسیار خطرناک باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

توجه : پلاویکس با الکل و سیگار تداخل دارد ، در دوره مصرف این دارو از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید .

پلاویکس تقریبا مشابه داروی تیکلوپیدین است که جهت کاهش خطر حمله ترومبوآمبولیک دربیمارانی که سابقه بروز ضایعه ترومبوتیک یا ریسک خطر بالای آن را دارند مصرف میشود. اگرچه پلاویکس میزان خطر مرگ بعد از حمله قلبی و سکته مغزی را بیشتر از آسپیرین کاهش می دهد ولی بیشترین عوارض جانبی و حتی مرگ در اثر عوارض جانبی پلاویکس زمانی گزارش شده است که همزمان با آسپیرین مصرف شود !

مصرف پلاویکس (کلوپیدوگرل) در بارداری

پلاویکس در گروه B بارداری قرار دارد و مصرف این دارو در دوران بارداری معمولا آسیبی به جنین وارد نمی کند ولی حتما باید طبق تجویز پزشک و صلاح دید پزشک متخصص مصرف شود .

مصرف پلاویکس (کلوپیدوگرل) در دوران شیردهی

انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد هنوز به طور کامل مشخص نیست . در دوره مصرف این دارو قبل از شیردهی به نوزاد ، با پزشک خود مشورت کنید .

توجه : از مصرف کلوپیدوگرل در چند روز اول پس از انفارکتوس میوکارد و ۷ روز پس از حمله ایسکمیک خودداری کنید.

عوارض جانبی پلاویکس (کلوپیدوگرل)

 
این دارو مانند تمام داروهای شیمیایی می تواند عوارض جانی در پی داشته باشد . شما ممکن است دچار هیچ کدام از این عوارض نشوید و یا چندین مورد به صورت همزمان در شما بروز کند . پزشک شما به این دلیل این دارو را برایتان تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف پلاویکس بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما می باشد .
در صورتی که با مصرف این دارو ، هرگونه نشانه ای از آلرژی و حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید . علائم حساسیت به پلاویکس می تواند شامل این موارد باشد :
خارش چشم و قرمز شدن چشم ، خشکی دهان و گلو ، آبریزش بینی ، تورم زبان و لب ،‌تنگی نفس ، درد قفسه سینه و ...

برخی از سایر عوارض جانبی پلاویکس (کلوپیدوگرل) عبارتنداز :

  •  خونریزی زیاد پریود /  افزایش شدت دوره های قاعدگی / افزایش روزهای دوره عادت ماهانه
  • خونریزی از لثه / کبود شدن پوست با کوچکترین ضربه
  • احساس خستگی و کمبود انرژی / سردرد/ سرگیجه / وزوز گوش / احساس صدای باد در گوش
  • تغییر در ضربان قلب / تپش قلب / درد قفسه سینه / تنگی نفس
  • تغییر رنگ پوست / کبود شدن پوست
  • تغییر رنگ ادرار / تغییر میزان ادرار / مشکل در ادرار کردن / سوزش ادرار

علائم هشدار دهنده : در صورتی که دچار سرفه های خونی ، خون در ادرار ، خون در مدفوع ، خونریزی معده و روده و ... شدید با پزشک خود تماس بگیرید . برخی از افراد با مصرف پلاویکس دچار ترومبوسیتوپنی و یا همولیتیک اورمیک می شوند که می تواند بسیار خطرناک وگاهی مرگبار باشد . در صورتی که احساس خستگی بسیار شدیدی می کنید و دچار ادرار خونی ،‌زرد شدن پوست و چشم ، کاهش بینایی ، کاهش ادرار شده اید و در صحبت کردن مشکل دارید و نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید سریعا با پزشک تماس بگیرید .

تداخل دارویی پلاویکس (کلوپیدوگرل)

پلاویکس می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . در برخی از موارد می توان با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها ، از برخی از این عوارض جانبی جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید .

چه داروهایی با پلاویکس (کلوپیدوگرل)  تداخل دارند ؟

  • امپرازول / آتورواستاتین / پنتوپرازول / سیبوترامین /ریفامپین (rifampin) یا ریفامپیسین (Rifampicin)
  • آملودیپین / آسپیرین / ایبوپروفن / وارفارین / استامینوفن
  • فرولیک اسید / سیبوترامین / دیگوکسین / مورفین / متادون / ترامادول
  • فلوکستین / سیتالوپرام / آمی تریپتلین / اگزازپام / دیازپام
  • داروی ضدقارچ آزول / مسدود کننده های کانال کلسیم /
  • متفورمین / سیکلوسپورین /
  • و ....

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹7/1/1  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد .
این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.
نظرات: 5 مشاهده