طرز تهیه "زرشک پلو با مرغ" خوشمزه خانگی برای 4 تا 6 نفر-مجلسی-رستورانی+فوت و فن مهم

مواد لازم جهت تهیه زرشک پلو با مرغ خوشمزه مجلسی رستورانی برای 4 تا 6 نفر

برنج به ازای هر نفر 1 فنجان
مرغ به ازای هر نفر 1 تکه
پیاز متوسط 1 عدد
زرشک 6 ق غ
رب 2 الی 3 ق غ
گلاب 2 ق غ
زعفران دم کرده غلیظ 6 ق غ
خلال پسته 2 ق غ (قابل حذف)
کره آب شده 100 الی 200 گرم
روغن مایع، نمک، فلفل سیاه، آبلیمو و زردچوبه به میزان لازم
آبگوشت سنتی رستورانی برای 4 تا 6 نفر طرز تهیه کباب کوبیده مرغ تابه ای زعفرانی برای 4 تا 6 نفر

آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خانگی خوشمزه مجلسی برای 4 تا 6 نفر

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خوشمزه ابتدا برنج رو چند بار با آب سرد بشورید بعد داخل یه ظرف بریزید و به مدت 2 ساعت با آب سرد و مقداری نمک خیس کنید، بعد پیاز رو نگینی خرد کنید و داخل یه تابه با مقداری روغن تفت بدین تا نرم و سبک بشن، نذارید پیاز ها سرخ بشن.
  2. بعد تکه های مرغ رو داخل تابه بچینید و با پیاز تفت بدین تا رنگ مرغ ها کاملا سفید بشه، بعد ادویه ها و نمک رو اضافه کنید و مرغ ها رو کمی سرخ کنید، بعد 2 قاشق زعفران دم کرده و رب رو اضافه کنید و با مرغ ها تفت بدین تا رنگ رب کاملا توی روغن باز بشه، بعد یک و نیم لیوان آب جوش بهش اضافه کنید و درب تابه رو بذارید و حرارت رو ملایم بذارید تا آب به جوش بیاد.
  3. زمانی که آب به جوش اومد یکی دو قاشق هم آبلیمو بهش اضافه کنید (بستگی داره آبلیموتون ترش هست یا نه) و مرغ ها رو پشت و رو کنید و 2 دقیقه حرارت رو زیاد کنید تا آب قل قل کنه و به همه جای مرغ آب برسه تا مرغ ها کاملا طعم دار بشن.
  4. بعد از 2 دقیقه حرارت رو کاملا کم کنید و درب تابه رو بذارید و 30 تا 45 دقیقه صبر کنید تا مرغ ها کاملا بپزن، تا مرغ ها میپزن شما زرشک رو آماده کنید، داخل یک تابه دو سه قاشق روغن مایع یا کره بریزید (بهتره کره بریزید) و روی حرارت کم بذارید تا گرم بشه، زرشک رو بریزید داخلش و 1 دقیقه تفت بدین بعد گلاب و 2 قاشق هم زعفرون داخلش بریزید و تفت بدین و مقداری از زرشک رو داخل یه کاسه بریزید و بذارید کنار، خلال پسته رو داخل تابه روی باقیمانده زرشک ها بریزید و مخلوط کنید و بعد از 1 دقیقه از روی حرارت بردارید.
  5. حالا برنج رو به هر روشی که خودتون انجام میدین بپزین و آبکش کنین، فقط برنج رو حتما نیم پز بردارید، اگر دوست دارید ته دیگ نان لواش داشته باشید کف قابلمه رو کاملا خشک کنید و کمی روغن بریزید و روی حرارت ملایم بذارید تا روغن داغ بشه.
  6. بعد نان لواش رو کف قابلمه پهن کنید و چند دقیقه بذارید تا نون ها کمی طلایی بشن بعد برنج رو بریزید و مخلوط روغن و آبجوش رو بریزید روی برنج و درب قابلمه رو بذارید تا برنج بخار کنه.
  7. زمانی که برنج شروع به بخار کردن کرد دم کنی بذارید و 30 تا 45 دقیقه صبر کنید تا برنجتون دم بکشه (با توجه به مقدار برنج و ضخامت قابلمه مدت دم کشیدن برنج متغیره)، آخرایِ دم کشیدن کمی کره از کناره های قابلمه بریزید تا ته دیگتون هم خوشمزه بشه.
  8. تا الان باید مرغتون هم پخته باشه، زمانی که برنج دم کشید یک کفگیر از برنج رو داخل همون کاسه که زرشک داخلش ریختین بریزین و 1 قاشق زعفران دم کرده بریزید و مخلوط کنید تا برنج و زرشک کاملا زعفرانی بشن.
  9. بعد داخل یک دیس بزرگ ابتدا برنج بریزید بعد تکه های مرغ رو روی برنج بذارین و دوباره کمی برنج سفید بریزید بعد مخلوط برنج و زرشک رو بریزید و بعد مخلوط زرشک و خلال پسته رو هم روی برنج و هم کناره های دیس برای تزیین بریزید و کمی کره روی دیس بریزید و نوش جان کنید.
  10. البته میتونید برنج رو بریزید داخل دیس بعد مخلوط برنج زعفرانی و زرشک رو بریزید، بعد مخلوط زرشک و خلال پسته رو و مرغ ها رو کنار دیس بچینید.
فوت و فن زرشک پلو با مرغ-طرز تهیه زرشک پلو با مرغ-زرشک پلو با مرغ رستورانی طرز تهیه "زرشک پلو با مرغ" خوشمزه خانگی برای 4 تا 6 نفر-مجلسی-رستورانی+فوت و فن مهم-زرشک پلو با مرغ تالار طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی ساده رستورانی در قابلمه روی گاز برای 3 تا 5 نفر طرز تهیه قورمه سبزی برای 25 تا 30 نفر

نکات ریز و فوت و فن مهم برای درست کردن زرشک پلو با مرغ مجلسی خانگی برای 4 تا 6 نفر

  • فرقی نمیکنه که با سینه یا ران مرغ زرشک پلو رو درست کنید، طبق سلیقه و ذائقه خودتون از هر جای مرغ خواستید میتونید استفاده کنید.
  • زرشک رو 10 دقیقه داخل یک ظرف با مقداری آب سرد خیس کنید تا گرد و خاکش بره، بعد داخل آبکش بریزید و بشورید و استفاده کنید.
  • مقدار برنج رو با توجه به اندازه ای که همیشه میخورین میتونین کم یا زیادش کنید.
  • برای اینکه پیاز بوی زهم مرغ رو بگیره بعد از اینکه نرم شدن مرغ ها رو داخل تابه بچینید نذارید پیاز ها سرخ بشن.
  • زرشک رو داخل پلاستیک های دربسته بریزید و همیشه توی فریزر نگهداری کنید تا تازه بمونن.
  • اگر از رُب با کیفیت و خوشرنگ استفاده میکنید 2 قاشق کافیه.
  • برنج رو میتونید کته هم دم بکنید اینجوری خوشمزه تر هم میشه به شرطی که برنج رو دون دون دربیارید نه شفته و خمیر.
  • خلال پسته رو توی کمی آب خیس کنید تا نرم بشن.
  • اگر ته دیگ زعفرانی دوست دارید کمی از برنج آبکش شده رو داخل یه کاسه بریزید و با کمی زعفران مخلوط کنید و داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و بعد از داغ شدن، اول برنج زعفرونی رو بریزید و فشار بدین بعد برنج سفید رو بریزید.
  • خلال پسته اختیاریه میتونید حذفش کنید.
  • کره رو داخل یه کاسه یا لیوان بریزید و روی بخار کتری بذارید تا آب بشه.
  • زرشک رو فقط در حد گرم شدن تفت بدین سرخشون نکنید چون زرشک زود میسوزه و اگر زرشک بسوزه غذا رو تلخ میکنه.
  • مرغ رو در حدی بپزید که له و خرد نشن، اگر آبِ تابه زیاد بود و مرغ ها کاملا پخته شده بودن، مرغ ها رو از تابه دربیارید و حرارت رو زیاد کنید تا آب کمی کشیده بشه، اما برای اینکه زرشک پلو رو خشک نخورین و مزش فوق العاده بشه نذارید آب مرغ کاملا کشیده بشه حتما برای هر نفر یه پیاله کوچیک آب مرغ نگهدارید.
  • از هر ادویه ای برای خوشمزه تر کردن زرشک پلو میتونید با توجه به ذائقتون استفاده کنید، مثل ادویه پلویی، ادویه خورشتی، پودر تخم گشنیز، آویشن و برای طعم دار کردن مرغ میتونید داخل قابلمه چند تکه فلفل دلمه ای، چند تکه هویج و چند تکه هم کرفس بریزید و در آخرِ پخت از تابه خارجشون کنید.
  • برای اینکه خورشتتون لعاب دار بشه یه گوجه رنده کنید و همرا با رب داخل تابه بریزید.
  • بجز این 1 عدد پیاز که برای پختن و مزه دار کردن مرغ ازش استفاده کردید اگر طعم پیاز خلالی سرخ شده رو دوست دارید میتونید 1 عدد پیاز رو خلالی خرد کنید و با روغن تفت بدین و سرخش کنید بعد کناره های دیس و روی مرغ و برنج بریزید خیلی خوشمزه تر میشه.
  • اگر 5 دقیقه قبل از اينكه برنج رو آبكش كنید به اندازه ٢ قاشق آبليمو بهش اضافه کنید هم باعث ميشه برنج بیشتر قد بکشه و هم خيلی سفيد ميشه.
  • اگر طعم زرشک ترش رو دوست ندارید میتونید موقع تفت دادن کمی شکر بهش اضافه کنید تا ملس تر بشه.
  • خوشمزه بودن زرشک پلو به مقدار زعفران و کره خیلی بستگی داره، پس توی استفاده از کره و زعفران دست و دلباز باشید، درسته چرب و چیلی و پر کالری میشه اما میتونید کمتر بخورید عوضش یه زرشک پلوی خوشمزه بخورید و برای اینکه رنگ و طعم زرشک پلو مجلسی بشه حتما از زعفران با کیفیت استفاده کنید تا عطر و طعم عالی به غذاتون بده.
  • با این مقدار مواد برای 4 تا 6 نفر زرشک پلو مجلسی میشه درست کرد، برای تعداد بیشتر مثلا برای 20 نفر مقدار مواد رو 5 برابر بکنید و برای 30 نفر مقدار مواد رو 7 برابر بکنید در واقع همیشه به ازای هر نفر 1 فنجان سرخالی برنج، 1 تکه مرغ، 1 قاشق زرشک در نظر بگیرید بقیه مواد هم به ذائقه و سلیقه خودتون بستگی داره.
نظرات: 0 مشاهده