مواد لازم و طرز تهیه "حلوا زعفرانی مجلسی برای ۲۰ تا ۳۰ نفر" برای نذری و مراسم ختم

مواد لازم جهت تهیه حلوای زعفرانی و مجلسی برای ۲۰ الی ۳۰ نفر

آرد سفید 7 لیوان
شکر 6 و نیم لیوان
آب 7 لیوان
گلاب 1 لیوان
ترکیب روغن جامد-مایع و کره 3 و نیم لیوان
زعفران دم کرده غلیظ نصف لیوان (بیشتر بریزید خوشمزه تر میشه)
پودر هل 1 ق چ

طرز تهیه حلوا عربی با شیر خشک و نشاسته ذرت چطور حلوای زنجبیلی درست کنم؟

آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه حلوا زعفرانی خوشمزه نذری برای 20 تا 30 نفر

1- در اولین مرحله از "طرز تهیه حلوا زعفرانی خوشمزه نذری برای 20 تا 30 نفر" ابتدا شربت حلوا رو درست کنید، برای اینکار آب و شکر و پودر هل رو بریزید داخل قابلمه و بذارید روی حرارت ملایم تا شکر حل بشه، با یک قاشق شکر رو هم بزنید تا زودتر حل بشه.

2-برای درست کردن شربت حلوا نیاز نیست شربت بجوشه، زمانی که شکر کاملا توی آب حل شد و از کناره ها خواست شروع به جوشیدن کنه شربت رو از روی حرارت بردارید و بذارید در دمای اتاق تا ولرم بمونه.

3- آرد رو 2 بار الک کنید و داخل تابه مناسبی بریزید و تابه رو روی حرارت ملایم بذارید و چند دقیقه تفت بدین تا بوی خامی آرد گرفته بشه و از رنگ سفیدِ روشن دربیاد و رنگش سفیدِ کِدِر بشه.

4- در این مرحله 1 باره دیگه آرد رو الک کنید (الک کردن در این مرحله واجب نیست فقط برای اینکه موقع اضافه کردن روغن آرد گوله نشه اینکارو انجام میدیم) و بریزید داخل تابه و روغن رو داخلش بریزید و بذارید روغن جامد و کره کاملا آب بشه.

5- البته نکته مهمی که توی درست کردن حلوا باید حتما در نظر داشته باشید و به دقت رعایت کنید اینه که در تمام مراحل درست کردن حلوا باید آرد رو مدام تفت بدین و آردهای چسبیده به دیواره های تابه رو هم بیارید وسط تابه و خوب هم بزنید و تفت بدین.

6- هنگامی که روغن کاملا جذب آرد شد و رنگ آرد تفت داده شده به رنگ موردنظرتون تغییر پیدا کرد (قهوه ای روشن) ، تابه را از روی حرارت برداشته و شربت ولرم را طی دو تا سه مرحله به آن اضافه کرده و مرتباً هم بزنید تا کاملاً به خورد آرد بره.

7- با حوصله اما تند تند آرد و شربت رو هم بزنید تا شربت کاملا به خورده آرد بره، بعد زعفران رو کم کم اضافه کنید و دوباره خوب تفت بدین و بعد گلاب رو کم کم اضافه کنید و مدام تفت بدین و هم بزنید، در حین هم زدم کناره های تابه رو هم بیارید وسط تابه تا هیچی از آرد خام نمونه.

8- باید حلوا را به اندازه ای هم بزنید که کاملا منسجم بشه و حالت آبکی نداشته باشه و هربار که هم میزنید حلوا کاملا از تابه جدا بشه و ردِ قاشق کاملا روی حلوا بمونه، در این مرحله حلوا دیگه آمادس، حلوا رو در ظرف مورد نظر خود بکشید و از پودر نارگیل، گل محمدی، کنجد، خلال پسته، خلال بادام و .. برای تزیین استفاده کنید

مواد لازم و طرز تهیه "حلوا زعفرانی مجلسی برای ۲۰ تا ۳۰ نفر" برای نذری و مراسم ختم

منظور از گهواره ای شدن حلوا یعنی چی؟

برای حلواهایی در اندازه های کمتر برای اینکه حلوا کاملا منسجم بشه و به روغن بیفته در آخر حلوا رو به صورت گهواره ای درمیارن، یعنی حلوا رو یک طرف تابه جمع میکنن و از دسته های تابه میگیرن و حلوا رو داخل تابه به اینو رو اونور تکون میدن تا حلوا به صورت یک استوانه ای شکل دربیاد و با برخورد به دیواره های تابه منسجم و یکنواخت بشه و به روغن بیفته، اگر دستتون قدرت حرکت دادن تابه رو داره توی این مقدار هم میتونید این روش رو انجام بدین. البته این فیلم برای گهواره ای کردن حلوای شیر هستش که باید رنگش روشن و زرد باشه، حلوای زعفرانی از این تیره تر میشه.

چطور برای 10 الی 15 نفر شله زرد درست کنم؟

چطور برای 4 تا 6 نفر شله زرد درست کنم؟

یک کیلو ارد برای چند نفر حلوا میده؟

1 کیلو آرد تقریبا معادل 6 لیوان دسته دار فرانسویه، هر لیوان آرد هم تقریبا 9 الی 10 قاشق عذاخوری آرده (اندازه ها رو تقریبی میگم چون مقدار آردی که توی قاشق میریزیم با هم تفاوت داره یکی خیلی سرپُر میریزه یکی سرخالی )، با هر لیوان آرد و بعد از اضافه کردن بقیه مواد زمانی که حلوا پخت تقریبا 13 الی 15 قاشق غذاخوری حلوا بدست میارید. حالا با 1 کیلو آرد و دیگر موادی که بهش اضافه میشه راحت برای تعداد بیشتر از 20 نفر میشه حلوا درست کرد، البته بستگی داره توی چه ظرفی میخواین حلوا رو سرو کنین

مثلا اگر توی نان میکادو یا توی نون های قیفی کوچیک مخصوص حلوا و یا کاغذ های روغنی مخصوص حلوا (کپسول های کاغذی و نونی، همون نون های شیرین تارت) بخواین از مهمون هاتون پذیرایی کنین توی این نون ها و کپسول ها نهایتش 1 الی 2 قاشق حلوا جا میشه که در این صورت با 1 کیلو آرد میتونید راحت برای 40 نفر و حتی بیشتر حلوا بپزید.

اما اگر توی ظرف های پلاستیکی تکنفره بخواین حلوا بریزید لااقل برای هر نفر باید 4 الی 5 قاشق حلوا بریزید که در این صورت با 1 کیلو آرد برای 20 تا 30 نفر میتونین حلوا درست کنید. این نکته مهم رو در نظر داشته باشید که برای 1 لیوان سرپُر آرد، 1 لیوان سرخالی شکر (البته بستگی به این داره که کم شیرین دوست دارین یا خیلی شیرین، بعد از اینکه شربت حاضر شد مزه کنید اگر لازم دونستید کمی هم شکر اضافه کنید)، یک و نیم لیوان آب، 30 گرم کره و نصف لیوان ترکیب روغن جامد و روغن مایع می خواد، مقدار هل و گلاب و زعفران هم به ذائقه و سلیقه خودتون بستگی داره.

نکته: من خودم برای 1 لیوان سرپُر آرد، 1 لیوان سرخالی شکر میریزم. بعد از اینکه شکر توی آب کاملا حل شد 1 قاشق از شربت رو مزه کنید اگر نیاز بود بازم چند قاشق شکر اضافه کنید، که البته نیاز نمیشه دیگه. با توجه به نوع آرد و میزان تفت دادن آرد، مقدار شربتی که حلوا جذب میکنه با هم متفاوته، یک اندازه تقریبی برای حلوا اینه که: میزان آرد، شکر و مخلوط آب و گلاب یکسانه (مثلا آرد و شکر هر کدام 2 لیوان باشن آب یک و نیم لیوان و گلاب نصف لیوان)، مخلوط روغن و کره نصف میزان آرد. بنابراین از هر ظرفی که دوست دارید میتونید به عنوان پیمانه استفاده کنید.

نکته مهم: اما همشه هم این اندازه ها دقیق در نمیان، همیشه موقع اضافه کردن شربت مقداری از شربت رو نگهدارید تا اگر حلواتون شل شد دیگه باقیمونده شربت رو نریزید اما اگر بعد از تفت دادن دیدین حلواتون سفت شده باقیمونده شربت رو کم کم اضافه کنید تا به غلظت دلخواهتون برسید، آرد حلوا بهتره آرد سنگک باشه ولی از آرد قنادی هم میتونید استفاده کنید.

نحوه درست کردن حلوای نذری با نان میکادو-طرز تهیه حلوا رولتی مجلسی زعفرانی

اگر خواستید حلوا رو روی نان میکادو بریزید حتما باید حلواتون کاملا داغ باشه تا نون میکادو رو نرم کنه که رول کردنش براتون راحت باشه، یه نایلون رو از وسط پاره کنید و روی میز پهن کنید بعد یک ورق نون میکادو رو بذارید روی نایلون و روی نون رو با حلوا بپوشونید و سطحش رو کاملا صاف کنید و یک طرف نایلون رو هم بکشید روی حلوا تا نون میکادو نرم بشه، بعد از چند دقیقه که نون نرم تر شد نایلون روی حلوا رو بردارید و با کمک نایلونِ پایین نون میکادو رو رول کنید و بذارید  داخل یخچال تا سرد بشه بعد از 2 الی 3 ساعت با یک چاقوی تمیز برش بزنین. برای "درست کردن حلوا مجلسی قالبی" حلوا رو وقتی داغه داخل قالب‌ های سیلیکونی بریزید و کاملاً آن را فشرده کنید و اجازه دهید سرد شود و بعد از اینکه سرد شد به راحتی از قالب خارج کرده و تزیین کنید، با قیف و ماسوره گل هم میتونید حلوا رو به شکل شکوفه ماسوره کنید. چطور “برای 4 تا 6 نفر حلوای زعفرانی مجلسی با آرد سفید” درست کنم؟ چطور برای 20 تا 25 نفر شله زرد نذری درست کنم؟

حلوای زعفرانی مجلسی ویفری برای نذری دادن و مراسم ختم

حلوای داغ را به کمک یک چاقوی پهن روی 1 ورق نان میکادو پهن کنید سپس یک ورق نان میکادو روی آن قرار دهید دوباره همین کار را تکرار کنید نهایتاً باید 2 لایه حلوا و 3 لایه نان روی هم قرار بگیرد البته می‌توانید فقط از 2 لایه نان استفاده کنید تا حلوا با قطر بیشتری بین نان‌ها قرار بگیرد، بعد از اتمام کار، نان میکادو ها رو به مدت 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود بعد با کمک چاقوی اره‌ای تیز برش‌ های یکسان بزنید و با شکلات آب شده و پودر پسته یا ترافل های رنگی و یا با پودر نارگیل روی میکادو ها رو تزیین کنید.

طرز تهیه حلوای شکلاتی برای تزیین حلوای دورنگ-نحوه تزیین حلوا

اگر برای تزیین حلوا خواستید حلواتون دو رنگ باشه، 1 قاشق سوپخوری خوری و یا اگر میخواهید تیره تر بشه و در مقیاس زیاد حلوای شکلاتی داشته باشید 2 قاشق سوپخوری پودرکاکائو بریزید داخل پیاله و 2 قاشق آب داغ و 1 قاشق روغن مایع بریزید روش و هم بزنید تا پودر کاکائو حل بشه بعد به اندازه دلخواهتون از حلوای زعفرانی بریزید داخل پیاله و خوب هم بزنید تا حلوا با پودر کاکائو ترکیب بشه بعد با حلوای شکلاتی روی حلوای زعفرانی رو تزئین کنید. نکته: پودر کاکائو را الک کنید. برای تزیین حلوا، حلوای زعفرانی را کف ظرف پهن کنید بعد حلوای تیره را داخل قیف بریزید و روی حلوای زعفرانی شکوفه بزنید سپس با خلال بادام و پسته یا با پودر پسته یا بادام پرک تزیین کنید برای شکوفه زدن، حلوا باید داغ و کمی شل باشد تا راحت از قیف خارج شود.

آموزش تصویری و کلیپ تزیین حلوا زعفرانی مجلسی

چطور برای 40 تا 50 نفر شله زرد نذری مجلسی درست کنم؟

“آش رشته نذری برای 100 نفر”+میزان دقیق مواد و سبزی

بهترین روش برای رنگ و لعاب دادن به زعفران؟

زعفران ساییده شده رو بریزید داخل یه ظرف و چند تکه یخ بندازین داخلش و ظرف رو بذارید روی بخار کتری تا زعفران رنگ خیلی زیباتر و شفاف تری بده. چطور برای 10 تا 15 نفر حلوای زعفرانی با آرد گندم درست کنم طرز تهیه حلوا خانگی زعفرانی با آرد گندم برای 2 تا 4 نفر

نکات ریز و فوت و فن مهم درست کردن حلوا زعفرانی مجلسی نذری برای 20 تا 30 نفر

1- حتما آرد رو قبل از تفت دادن و قبل از ریختن روغن الک کنید تا هم حلوای لطیف تری داشته باشید هم آردتون گوله گوله‌ نشه.

2- سرعت و کیفیت همزدن حلوا بسیار مهم است، در غیر این صورت، شربت جذبِ آرد نشده و حلوای رقیقی به دست خواهد آمد، بنابراین ناچار به حرارت‌ دادن مجدد حلوا خواهید شد که این کار، احتمالِ سوختن حلوا و شکرک زدن آن را بیشتر میکند.

3- اگر از روغن جامد زعفرانی برای تهیه حلوا استفاده کنید رنگ و عطر حلوا رو خیلی بهتر میکنه.

4- چون این حلوا، حلوای زعفرونی هستش پس باید رنگش طلایی و زرد باشه، رنگ حلوا به میزان تفت دادن شما بستگی داره، هر چقدر آرد رو بیشتر تفت بدین و رنگش بیشتر عوض بشه در پایانِ پخت، رنگ حلواتون تیره تر میشه پس در تهیه حلوای زعفرانی مجلسی برای جلوگیری از تیره شدن رنگ حلوا، از تفت دادن بیش از حد آرد خودداری نمایید، وقتی رنگ آرد نسکافه ای (قهوه ای روشن) شد شربت رو اضافه کنید.

5- وقتی میخواین شربت رو بریزید تابه رو از روی حرارت بردارید و شربت رو کم کم بریزید و تند تند هم بزنید تا آردتون گوله گوله نشه، بعد تابه رو دوباره روی حرارت کم تفت بدین تا منسجم بشه.

6- یکی از دلایل شل شدن حلوا زیاد ریختن شربتش هست واسه همین کم کم شربت رو بریزید و مدام هم بزنید تا هرموقع دیدید دیگه خیلی شل میشه شربت نریزید

 7- حواستون باشه اگر میخواین حلوا رو توی قیف بریزین و ماسوره کنین حتما حلوا رو باید شل تر از روی حرارت بردارید و همونطور که داغه بریزید داخل قیف، چون اگه حلوا سرد بشه سفت میشه و کار کردن باهاش خیلی سخت میشه

 8- مقدار دقیق گلاب و زعفران بستگی به ذائقه خودتون داره، برای همین هم گلاب و هم زعفران رو داخل شربت نریزید تا در مرحله آخر و کم کم به حلوا اضافه کنید تا هرموقع دیدید رنگ و بوی دلخواهتون رو گرفت دیگه اضافه نکنید.

9- بعد از ریختن شربت اگه احساس کردین حلوا سفت شده و بازم نیاز به آب داره مقداری بهش آب جوش اضافه کنید.

10- برای حلوای خوش رنگ تر و زیباتر از آرد نان سنگک استفاده کنید اما اگر این آرد در دسترس شما نیست می توانید آرد سفید را برای تهیه حلوا استفاده نمایید

. 11- روغن صاف برای درست کردن حلوا جالب نمیشه و تو دهن می ماسه.

12- مواظب باشید چون آرد خیلی داغه و موقع ریختن شربت بخار بوجود میاد دستتون رو نسوزونید.

13- شل یا سفت شدن حلوا مثل تیره یا روشن شدن رنگش به سلیقه شما بستگی داره.

14- اگر تمایل به استفاده از روغن جامد و کره ندارید می توانید فقط از روغن مایع استفاده کنید.

15- آرد زود میسوزه پس موقع تفت دادن حواستون باشه که اصلا از آرد غافل نشید و مدام آرد رو زیر و رو کنید و آرد هایی که به دیواره تابه چسبیده رو هم بیارید وسط تابه و تفت بدین تا همه آرد خوب سرخ بشه.

16- برای درست کردن حلوا زعفرانی مجلسی خوشرنگ آرد رو روی حرارت ملایم باید تفت بدین و تنها در مرحله آخر که زعفران و گلاب رو اضافه کردید اگر دیدید خیلی آبکی شده شعله را کمی زیاد کنید و بسرعت مواد را هم بزنید تا از حالت آبکی دربیاد و به انسجام برسه.

17- منظور از لیوان، لیوان های فرانسوی دسته دار هستش.

18- در مرحله اول قبل از ریختن روغن، آرد رو اونقدر تفت ندین که رنگش کلا عوض بشه، فقط در حدی که بوی خامیش از بین بره و رنگ سفیدش، کِدِر بشه.

19- موقع اضافه کردن شربت به آرد وقتی حدود 1 لیوان از شربت موند حلوا رو تست کنید اگر مزه شیرینیش براتون دلخواه بود که همون 1 لیوان رو هم بریزید اما اگر کم شیرین بود مقداری هم شکر به اون 1 لیوان شربت اضافه کنید و روی حرارت شکر رو زود حل کنید بعد بریزید روی آرد

 20- با توجه به مقدار آرد و با توجه به ضخامت تابه ای که استفاده میکنید تقریبا تفت دادن آرد و روغن یک و نیم تا 2 ساعت زمان میبره

 21- چون جذب روغن توی انواع آردها باهم فرق داره، اگر احساس کردین حلواتون خیلی روغنی شده چند تا دستمال کاغذی تمیز رو بندازین روی حلوا تا روغن اضافیش گرفته بشه، البته یه مقدار روغن برای اینکه حلوا بعد از سرد شدن سفت و شکننده نشه لازمه.

22- در تهیه حلوا سعی کنید از ترکیب روغن جامد، روغن مایع و کره با هم استفاده کنید به این صورت که روغن جامد و روغن مایع را به یک میزان استفاده کنید و نصف این‌ها هم از کره استفاده کنید، کره بهش عطر خوبی میده، روغن جامد نرم و لطیف و پوکش میکنه، روغن مایع هم براقش میکنه، روغن به اندازه ای نیازه که بعد از مخلوط شدن با آرد، مخلوط نرمی بدست بیاد.

23- برای اینکه حلوای خوش عطر و خوشمزه ای داشته باشید حتما از زعفران، گلاب و هل مرغوب و با کیفیتی استفاده کنید.

24- برای تزیین حلوا، بادام پرک شده و یا خلال شده، خلال یا پودر پسته، گردو خرد شده، پودر نارگیل و یا گلبرگ و غنچه گل محمدی گزینه‌های مناسبی می‌باشند.

25- کره و روغن جامد رو بذارید در دمای اتاق تا نرم بشن.

26- میتونید کره رو در آخر و بعد از اضافه کردن گلاب و زعفران به حلوا اضافه کنید تا مقدار روغنش رو اندازه بگیرید که حلواتون زیاد روغنی نشه.

27- اگه از شیره خرما یا انگور میخواهید استفاده کنید دیگه شربت درست نکنید همون شیره رو بریزید اما اگه شیره خیلی سفت بود با کمی آب ولرم رقیق کنید تا هم زدن آرد براتون سخت نباشه.

28- علت ترک خوردن حلوا کم بودنِ روغن است با مقداری کره آب شده روی حلوا رو روغنی و نرم کنید.

29- تفت دادن رو با حوصله انجام بدین تا آرد ته نگیره و نسوزه، اگر آرد بسوزه حلوای شما تلخ میشه.

30-بجای پودر هل از عرق یا اسانس هل هم میتونید استفاده کنید، چون پودر هل داخلش کمی ناخالصی داره حتما یکبار شربت رو از صافی رد کنید بعد به آرد اضافه کنید.

31- با این مقدار مواد اولیه میشه “برای 20 تا 30 نفر حلوا مجلسی زعفرانی” درست کرد، برای تعداد بیشتر مقدار مواد رو ضرب یا برای تعداد کمتر مقدار مواد رو تقسیم کنید.

مقدار مواد اولیه حلوای مجلسی زعفرانی نذری و مراسم ختم برای 50 تا 100 نفر

برای نذری دادن به میزان زیاد مثلا برای درست کردن حلوای زعفرانی مجلسی برای 100 نفر تقریبا 25 لیوان آرد می‌خواهید، اما برای درست کردن حلوای زعفرانی نذری مجلسی برای ۵۰ نفر حدود 12 الی 13 لیوان آرد لازم دارید، مقدار شکر معمولا با مقدار آرد برابره (البته شکر رو یکم کمتر بریزید)، اما مقدار آب 2 برابره آرده ولی باید مقداری از آب رو کم کنید و بجاش گلاب بریزید، مثلا برای 50 نفر 1 لیوان از مقدار کل آب رو کم کنید و گلاب بریزید، مقدار زعفران و هل به ذائقه خودتون بستگی داره، مقدار روغن هم نصف آرد هستش.

نکته مهم در مورد آرد حلوا

بهترین آرد برای تهیه حلوا آرد سبوس داره، آرد سبوس دار مثل آردی که برای تهیه نان سنگک استفاده می‌شود، اما اگر فقط از آرد سبوس دار استفاده کنید رنگ حلوا تیره می‌شه. بنابراین پیشنهاد ما این است که در تهیه حلوا از ترکیب آرد سفید و آرد سبوس دار با هم استفاده کنید، وقتی فقط از آرد سبوس دار استفاده کنید به روغن و شربت بیشتری احتیاج خواهید داشت.

عکس تزیین حلوا مجلسی برای مراسم ختم و نذری دادن

 

نحوه درست کردن حلوای نذری با نان میکادو-طرز تهیه حلوا رولتی مجلسی زعفرانی

نکات ریز و فوت و فن مهم درست کردن حلوا زعفرانی مجلسی نذری برای 20 تا 30 نفر

طرز تهیه حلوای شکلاتی برای تزیین حلوای دورنگ-نحوه تزیین حلوا

طرز تهیه حلوا برای 50 نفر طرز تهیه حلوا برای 10 نفر حلوا زعفرانی نذری حلوا زعفرانی مجلسی برای ۳۰ نفر

مواد حلوا برای ۳۰ نفر یک کیلو ارد برای چند نفر حلوا میده طرز تهیه حلوا برای ۱۵ نفر طرز تهیه حلوا زعفرانی برای ۳۰ نفر


با توجه به مواد تشکیل دهنده و مقدار آن ها، یک وعده از این حلوای زعفرانی و مجلسی حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 600
  • کربوهیدرات: 100 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • قند: 90 گرم
  • چربی کل: 20 گرم
    • چربی اشباع: 10 گرم
  • پروتئین: 5 گرم

این مقدار کالری و ارزش غذایی برای یک وعده 100 گرمی از این حلوا است.

طبع این حلوا گرم است و برای افراد با طبع سرد مناسب است. همچنین، این حلوا منبع خوبی از کربوهیدرات، قند و چربی است و می تواند برای افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند، مفید باشد. با این حال، افرادی که به دیابت یا چاقی مبتلا هستند، باید در مصرف این حلوا احتیاط کنند.

در اینجا چند نکته برای کاهش کالری و بهبود ارزش غذایی این حلوا ذکر می شود:

  • از آرد کامل به جای آرد سفید استفاده کنید. آرد کامل حاوی فیبر بیشتری است و باعث می شود تا حلوا شیرین تر و خوشمزه تر شود.
  • از شکر کمتری استفاده کنید. می توانید شکر را با شیرین کننده های طبیعی مانند عسل یا شیره انگور جایگزین کنید.
  • از روغن کمتری استفاده کنید. می توانید از روغن مایع به جای روغن جامد استفاده کنید. همچنین، می توانید از کره کمتری استفاده کنید یا آن را حذف کنید.
نظرات: 4 مشاهده