طرز تهیه "حلوا ساده و مجلسی زعفرانی با آرد گندم" برای 2 تا 4 نفر-حلوای سنتی خانگی

مواد لازم برای تهیه حلوای زعفرانی مجلسی ساده با آرد گندم برای 2 تا 4 نفر

آرد گندم 2 لیوان سر پُر
شکر یک و نیم لیوان
آب یک و نیم لیوان
کره 100 گرم
ترکیب روغن جامد و روغن مایع دو سوم لیوان
زعفران دم کرده غلیظ 3 ق غ
گلاب نصف لیوان
پودر هل یک چهارم ق چ
چطور برای 40 تا 50 نفر شله زرد درست کنم؟ طرز تهیه شله زرد نذری برای 20 تا 25 نفر

آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه حلوای زعفرانی ساده و خوشمزه با آرد گندم برای 2 تا 4 نفر

1- در اولین مرحله از طرز تهیه حلوای آرد گندم ساده ابتدا شربت حلوا رو درست کنید، برای اینکار آب و شکر رو بریزید داخل قابلمه و بذارید روی حرارت ملایم تا شکر حل بشه، مدام با یک قاشق چوبی شکر رو هم بزنید تا زودتر حل بشه. 2- زمانی که شکر کاملا توی آب حل شد، گلاب و زعفران و هل رو بهش اضافه کنید و هم بزنید و بعد از 2 دقیقه قابلمه رو بذارید کنار، شربت نباید بجوشه، در این مرحله برای درست کردن حلوا با آرد گندم، تابه مناسبی رو بذارید روی شعله گاز با حرارت کم و آرد رو داخلش الک کنید. 3- آرد رو باید تا زمانی که بوی خامیش گرفته بشه و رنگش کمی تغییر کنه مدام هم بزنید و تفت بدین، زمانی که رنگ آرد از سفیدی دراومد تابه رو از روی حرارت بردارید و آرد رو یکباره دیگه الک کنید. 4- آرد الک شده رو بریزید داخل همون تابه و دوباره روی حرارتِ کم بذارید الان دیگه موقع اضافه کردن روغن و کره هستش، روغن و کره رو اضافه کنید و با قاشق چوبی آرد و روغن رو تقریبا 20 تا 30 دقیقه با هم خوب هم بزنید و تفت بدین تا بوی روغن گرفته شود. 5- بعد از 20 دقیقه شربت رو کم کم و در چند مرحله به تابه اضافه کنید و تند تند هم بزنید تا شربت کاملا به خورد آرد بره، باید حلوا را به اندازه ای هم بزنید که کاملا منسجم شود و حالت آبکی نداشته باشه. 6- بعد حلوا را به صورت گهواره ای داخل تابه تکان بدین که به طور کامل از دیواره های تابه جدا بشه و به روغن بیفته، حلوای زعفرانی خوشمزه با آرد گندم آماده هستش، داخل ظرف سرو بریزید و به شکل دلخواه تزیین و نوش جان کنید. چطور برای 4 تا 6 نفر شله زرد درست کنم؟ چطور برای 10 الی 15 نفر شله زرد درست کنم؟

گهواره ای شدن حلوا یعنی چی؟

منظور از گهواره ای شدن حلوا یعنی حلوا رو یک طرف تابه جمع کنید و از دسته های تابه بگیرید و حلوا رو داخل تابه به اینو رو اونور تکون بدین و حلوا هم به صورت یک استوانه ای شکل راحت از دیواره های تابه جدا بشه و حرکت کنه. طرز تهیه حلوا ساده با آرد گندم-انواع حلوا مجلسی ساده طرز تهیه حلوا ساده با آرد گندم-انواع حلوا مجلسی ساده و زعفرانی برای دو نفر-حلوا زعفرانی برای 4 نفر طرز تهیه حلوا عربی با شیر خشک و نشاسته ذرت چطور حلوای زنجبیلی درست کنم؟

نکات ریز و فوت و فن مهم درست کردن حلوا ساده و مجلسی زعفرانی با آرد گندم برای 2 تا 4 نفر

1- دقت کنید که شربت رو نباید به نقطه جوش برسونید، همین که شکر داخل آب حل بشه کافیه، شربت اگر غلیظ بشه باعث خشک شدن حلوا میشه. 2- آرد زود میسوزه پس موقع تفت دادن حواستون باشه که اصلا از آرد غافل نشید و مدام آرد رو زیر و رو کنید و آرد هایی که به دیواره تابه چسبیده رو هم بیارید وسط تابه و خوب تفت بدین. 3- شربت رو به صورت ولرم به حلوا اضافه کنید. 4- میتونید برای بافت بهتره حلوا مقداری از روغن مایع رو کم کنید و بجاش روغن جامد اضافه کنید. 5- هنگام اضافه کردن شربت به حلوا، حرارت یا خیلی کم باشه یا خاموش باشه. 6- زمانی که شربت حلوا رو اضافه میکنید چون آرد و روغن خیلی داغه مواظب دستتون باشید که با بخار کردن شربت نسوزه. 7- معیار اندازه گیری، لیوان های فرانسوی دسته دار هستش. 8- اگر کره نداشتید میتونید به همون اندازه از روغن مایع یا جامد استفاده کنید، برای این مقدار مواد 1 لیوان روغن لازمه، در تهیه حلوا سعی کنید از ترکیب روغن جامد، روغن مایع و کره با هم استفاده کنید به این صورت که روغن جامد و کره را به یک میزان استفاده کنید و نصف این‌ها هم از روغن مایع استفاده کنید روغن مایع باعث لطیف‌تر شدن حلوا می‌شود و کره هم به خوش طعم‌تر شدن آن کمک می‌کند، روغن به اندازه ای نیازه که بعد از مخلوط شدن با آرد، مخلوط به نرمی ماست در بیاد. 9- کره رو بذارید بیرون از یخچال تا کمی در دمای محیط نرم بشه. 10- در نظر داشته باشید که حلوا رو از اول تا آخر باید مدام هم بزنید. 11- به خاطر درشت تر بودن و داشتن مقدار کمی سبوس، آرد نون سنگک بهترین نوع آرد برای تهیه حلوا هستش، اما اگه در دسترستون نبود میتونید از بقیه انواع آرد گندم استفاده کنید. 12- تفت دادن آرد برای گرفتن بوی خامیش تقریبا 45 دقیقه تا 1 ساعت زمان میبره، حرارت رو کم کنید و تفت دادن رو با حوصله انجام بدین تا آرد ته نگیره و نسوزه، اگر آرد بسوزد حلوای شما تلخ می‌شود. 13- طعم شربت به گلاب و هل خیلی ارتباط داره، حتما از گلاب و هل مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. 14- میتونید برای "درست کردن حلوا مجلسی قالبی" حلوا را وقتی داغ است داخل قالب‌ های سیلیکونی بریزید و کاملاً آن را فشرده کنید و اجازه دهید سرد شود و بعد از اینکه سرد شد به راحتی از قالب خارج کرده و تزیین کنید. 15- با این مقدار مواد اولیه میشه "برای 2 تا 4 نفر حلوا مجلسی ساده زعفرانی" درست کرد، برای تعداد بیشتر مقدار مواد رو ضرب یا برای تعداد کمتر مقدار مواد رو تقسیم کنید.

یک کیلو ارد برای چند نفر حلوا میده؟

1 کیلو آرد تقریبا معادل 6 لیوان دسته دار فرانسویه، هر لیوان آرد هم تقریبا 9 الی 10 قاشق عذاخوری آرده (اندازه ها رو تقریبی میگم چون مقدار آردی که توی قاشق میریزیم با هم تفاوت داره یکی خیلی سرپُر میریزه یکی سرخالی )، با هر لیوان آرد و بعد از اضافه کردن بقیه مواد زمانی که حلوا پخت تقریبا 13 الی 15 قاشق غذاخوری حلوا بدست میارید. حالا با 1 کیلو آرد و دیگر موادی که بهش اضافه میشه راحت برای تعداد بیشتر از 20 نفر میشه حلوا درست کرد، البته بستگی داره توی چه ظرفی میخواین حلوا رو سرو کنین، مثلا اگر توی نان میکادو یا توی نون های قیفی کوچیک مخصوص حلوا و یا کاغذ های روغنی مخصوص حلوا (کپسول های کاغذی و نونی، همون نون های شیرین تارت) بخواین از مهمون هاتون پذیرایی کنین توی این نون ها و کپسول ها نهایتش 1 الی 2 قاشق حلوا جا میشه که در این صورت با 1 کیلو آرد میتونید راحت برای 40 نفر و حتی بیشتر حلوا بپزید. اما اگر توی ظرف های پلاستیکی تکنفره بخواین حلوا بریزید لااقل برای هر نفر باید 4 الی 5 قاشق حلوا بریزید که در این صورت با 1 کیلو آرد برای 20 تا 30 نفر میتونین حلوا درست کنید. این نکته مهم رو در نظر داشته باشید که برای 1 لیوان سرپُر آرد، 1 لیوان سرخالی شکر (البته بستگی به این داره که کم شیرین دوست دارین یا خیلی شیرین، بعد از اینکه شربت حاضر شد مزه کنید اگر لازم دونستید کمی هم شکر اضافه کنید)، یک و نیم لیوان آب، 30 گرم کره و نصف لیوان ترکیب روغن جامد و روغن مایع می خواد، مقدار هل و گلاب و زعفران هم به ذائقه و سلیقه خودتون بستگی داره. نکته: من خودم برای 1 لیوان سرپُر آرد، 1 لیوان سرخالی شکر میریزم. بعد از اینکه شکر توی آب کاملا حل شد 1 قاشق از شربت رو مزه کنید اگر نیاز بود بازم چند قاشق شکر اضافه کنید، که البته نیاز نمیشه دیگه. خلاصه و نکته مهم: با توجه به نوع آرد و میزان تفت دادن آرد، مقدار شربتی که حلوا جذب میکنه با هم متفاوته، یک اندازه تقریبی برای حلوا اینه که: میزان آرد، شکر و مخلوط آب و گلاب یکسانه (مثلا آرد و شکر هر کدام 2 لیوان باشن آب یک و نیم لیوان و گلاب نصف لیوان)، مخلوط روغن و کره نصف میزان آرد. بنابراین از هر ظرفی که دوست دارید میتونید به عنوان پیمانه استفاده کنید. اما همشه هم این اندازه ها دقیق در نمیان، همیشه موقع اضافه کردن شربت مقداری از شربت رو نگهدارید تا اگر حلواتون شل شد دیگه باقیمونده شربت رو نریزید اما اگر بعد از تفت دادن دیدین حلواتون سفت شده باقیمونده شربت رو کم کم اضافه کنید تا به غلظت دلخواهتون برسید، آرد حلوا بهتره آرد سنگک باشه ولی از آرد قنادی هم میتونید استفاده کنید.
نظرات: 3 مشاهده