چطور درس بخوانم - 49 نکته کلیدی برای یادگیری اصولی

در این مطلب قصد داریم بهترین نکات برای خوب درس خواندن و یادگیری بهتر را با شما به اشتراک بگذاریم . در صورتی که می خواهید موضوعات درسی را بخوبی یاد بگیرید و در امتحانات موفقتر عمل کنید ، رعایت این نکات می تواند برای شما مفید باشد . این روش ها برای تمام مقاطع تحصیلی (ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان ، کنکور و دانشگاه) می تواند مورد استفاده قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

روش های اصولی برای درس خواندن و یادگیری بهتر

اگر می خواهید سریعتر و بهتر درس بخوانید و خوب یاد بگیرید و در امتحانات موفق باشید ، توصیه های زیر می تواند برای شما مفید باشد:

1 - مجبور به درس خواندن نیستم ، دوس دارم درس بخوانم

برای شروع درس خواندن و یاد گرفتن هر نوع مطلبی اول باید نگرش خودتان را به آن درس تغییر دهید. کلماتی که شما با خودتان تکرار می کنید تاثیر زیادی بر روی شخصیت و رفتارتان خواهند داشت . راز درس خواندن روش برای امتحان / بهترین روش درس خواندن برای کنکور / درس خواندن در دبیرستان / برای امتحان نهایی نحوه درس خواندن دانشجو / در راهنمایی روش صحیح درس خواندن در دانشگاه روش درس خواندن بجای اینکه مدام با خود بگویید که «باید این درس را بخوانم» یا «باید این مسئله را حل کنم» ، بهتر است بگویید «دوس دارم این درس را یاد بگیرم» یا «دوست دارم این مسئله را حل کنم» 2 - مسئول یادگیری این درس خود شمایید باید توجه داشته باشید در نهایت ، آن کسی که باید این درس را یاد بگیرد شما هستید و تقصیر کم کاری خودتان را به گردن دیگران نیاندازید. 3 - بیشتر از دیگران تلاش کنید در تمام مراحل زندگی مجبور هستیم همینطور رفتار کنیم .برای موفقیت باید بیشتر از دیگران تلاش کنیم .منظور از تلاش بیشتر این نیست که خودتان را با درس خواندن شکنجه کنید. کافیست یکی دو سوال بیشتر از دیگران پاسخ دهید و روزانه چند دقیقه بیشتر از دوستانتان مطالعه کنید.

4 - زیاد روی نمره گرفتن حساس نباشید

نمره گرفتن فقط نوعی بازخورد از نحوه و میزان یادگیری شماست .نمراتی که می گیرید چندان هم بر روی آینده شما تاثیر گذار نیستند .بهتر است بجای تمرکز بر روی نمره بالاتر ، بر روی یادگیری بیشتر متمرکز شوید. وقتی مطلبی را واقعا درک کنید و اصولی یاد بگیرید ، خودبخود نمره بیشتری هم کسب خواهید کرد. 5 - با مسائل سخت مبارزه کنید در زمان مطالعه مباحث درسی معمولا با مطالب و مسائلی مواجه می شوید که واقعا سخت و خسته کننده هستند.در زمان حل این مسائل باید طرز فکر خود را اصلاح کنید. فکر نکنید که فقط مجبور به حل این مسئله هستید. باید مشتاق به حل مسئله باشید. همه ما بازی های اندرویدی و کامپیوتری را انجام داده ایم .این بازی ها گاهی به حدی سخت می شوند که اگر کسی شما را در حال بازی کردن آن مرحله ببیند ، تعجب می کند که شما چطور قادر هستید این مرحله را رد کنید. زمانی که در حین بازی در یک مرحله سخت گیر می کنید ، از آن بازی خسته نمی شوید و تلاش خودتان را برای رد کردن آن مرحله بیشتر می کنید و حریص تر می شود .ولی واقعا چرا ؟ چرا زمانی که در انتهای بازی هیچ چیزی به شما نمی رسد و جایزه ای در کار نیست ، انقدر مشتاق هستید که مراحل سخت بازی را انجام دهید. فقط یه این دلیل است که شما ان بازی را دوست دارید و در آن مرحله سخت نمی خواهید احساس شکست کنید و تمام سختی های انجام آن را تحمل می کنید. پس چرا برای حل یک مسئله درسی این انگیزه را در خود ایجاد نمی کنید. ایجاد این انگیزه کمی سخت است .ولی اگر موفق شوید حل مسائل درسی را نیز مانند یک بازی تصور کنید و دروس سخت را مانند مراحل سخت بازی رد کنید ، درس خواندن برای شما لذت بخش تر و راحت تر خواهد شد. نکته جالب اینجاست که بر خلاف بازی ها که در نهایت هیچ سودی در به پایان رساندن آنها وجود ندارد ، زمانی که شما بازی درس خواندن را تمام کنید ، می توانید از نتایج رضایت بخش آن در امتحانات ، سود هم ببرید. مطلب را خلاصه نویسی کنید مطلب را خلاصه نویسی کنید

6 - با دیگران همکاری کنید

یاد گرفتن در خلاء و به تنهایی کار بسیار سختی است .برای یادگرفتن بسیار مهم است که با دیگران یاد بگیرید و به دیگران هم یا بدهید. از دوستانتان سوال بپرسید و به سوالات آنها پاسخ دهید. درس هایی را که یاد می گیرید به دیگران هم یا بدهید. یاد دادن هرچیزی به دیگران باعث می شود خودتان هم در آن موضوع استاد شوید. باعث می شود ایرادات یادگیریتان را بیابید و گاهی طرف مقابل از شما سوالاتی می پرسد که خودتان به آن توجه نکرده بودید و این سوالات ممکن است در امتحانات نهایی ، برای قبولی شما بسیار مفید باشند.

7 - برنامه ریزی درسی روزانه داشته باشید

بجای اینکه به صورت طولانی مدت و ماهانه یا حتی هفتگی برنامه ریزی کنید ، بهتر است برنامه ریزی شما روزانه بوده و اهدافی که در نظر می گیرید در کوتاه مدت قابل دسترسی باشد. در برنامه ریزی درسی خودتان انعطاف داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که داشتن برنامه درسی سخت و خشک می تواند باعث افزایش استرس در زمان درس خواندن شده و روند یادگیری را کندتر کند.

8 - دانش آموز و دانشجوی حرفه ای شوید

در زمان دانش آموزی و دانشجویی هر زمان که مجبور به تکمیل کردن فرم هستید در بخش شغل می نویسید «دانشجو» یا «محصل»..در واقعیت هم باید دقیقا همین تفکر را داشته باشید. در حال حاضر درس خواندن شغل و کار شماست و این شما هستید که باید کار خودتان را جدی بگیرید تا بتوانید در شغل دانش آموزی و دانشجویی موفق باشید.

9 - هدف خودتان را مشخص کنید

در صورتی که هدف و انگیزه مشخصی از درس خواندن نداشته باشید نمی توانید درس خواندن را جدی بگیرید.مشخص کنید که منظور شما از درس خواندن چیست .قرار است در آینده درس شما چه تاثیری بر روی درآمد شما داشته باشد. در صورتی که هدف مشخصی داشته باشید ، بیشتر برای درس خواندن تلاش می کنید و انگیزه بیشتری خواهید داشت . 10 - از سرزنش کردن دیگران دست بردارید خانواده و جامعه و مدرسه و معلم ها می توانند نقش بسیار مهمی در پیشرفت درسی شما داشته باشند ولی اگر یکی از این موارد خوب نباشد تکلیف چیست ؟ برای مثال اگر خانواده خوبی ندارید و آرامش روحی در خانه شما برقرار نیست ، تکلیف چیست ؟ آیا می نشینید و به مشکلات خانوادگی خودتان فکر می کنید و خود را با دیگران مقایسه می کنید ؟ آیا مدام در حال آه و ناله کردن در مورد وضعیت زندگی خودتان هستید ؟ این کارها دردی از شما دوا نمی کند.این شما هستید که باید راهی برای فرار از این مشکلات پیدا کنید. غرق بودن در مشکلات می تواند توانایی شما را در یادگیری مختل کند.

11 - شاید بهتر است با صدای بلند درس بخوانید

زمانی که در یک مبحث خاص دچار مشکل شده اید و یا نمی توانید مسئله را به خوبی درک و حل کنید ، بهتر است بلند بلند درس بخوانید .

12 - مطلب را خلاصه نویسی کنید

برای هر فصل و هر موضوع خاص ، یک خلاصه نویسی خوب انجام دهید.بسیار مهم است که این خلاصه نویسی بر روی کاغذ انجام شود.به هیچ عنوان از گوشی و کامپیوتر برای این کار استفاده نکنید.در هر درس معمولا اطلاعات مهم ولی انگشت شماری وجود دارد که یادگرفتن آنها می تواند روند درک و فهم آن مطلب را تسریع کنید. 13 - هر 30 الی 40 دقیقه یکبار استراحت کنید تحقیقات زیادی نشان داده است که استراحت کردن در بین مطالعه می تواند تمرکز و توانایی درک مطلب را افزایش دهد. بهتر است هر 30 الی 40 دقیقه یکبار به مدت 10 دقیقه استراحت کنید. توجه داشته باشید منظور از استراحت این است که واقعا کاری انجام ندهید و مخصوصا از تماشای اخبار ، کار با گوشی و فعالیت در شبکه های اجتماعی خودداری کنید. حتی اگر نمی توانید 40 دقیقه به صورت مداوم مطالعه کنید باز هم مشکلی نیست .می توانید این زمان را تقسیم کنید. برای مثال هر 20 دقیقه یکبار به مدت 5 دقیقه استراحت کامل کنید. همیشه بعد از 4 ساعت مطالعه و استراحت در بین آن ، باید حداقل 30 الی 45 دقیقه استراحت داشته باشید که در این زمان می توانید کمی به شبکه های اجتماعی مراجعه کنید و یا ساز بزنید یا ورزش کنید.

14 - مدام از خودتان امتحان بگیرید

در زمان مطالعه هر فصل و هر مبحث بسیار مهم است که از خودتان امتحان بگیرید و یا تست بزنید.این کار می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که کجای مطلب را به درستی درک نکرده اید. 15 - مباحث را تقسیم کنید اگر مطلبی که در حال خواندن آن هستید بسیار سنگین است ، آن را به مباحث کوچکتر تقسیم کنید و پله پله جلو بروید . 16 - لیست کارهای های انجام شده تهیه کنید برنامه ریزی درسی خودتان را به صورت لیست کارها درآورید و کارهای انجام شده و مباحث و درس های خوانده شده را در آن تیک بزنید.این تیک ها باعث افزایش انگیزی و ایجاد حس پیروزی در شما می شود. 17 - برای خودتان پاداش در نظر بگیرید برنامه ریزی درسی روزانه را طوری تنظیم کنید که مرحله به مرحله باشد و در پایان برای خودتان جایزه در تعیین کنید. 18 - لیستی از مطالبی که درک نمی کنید تهیه کنید در زمان مطالعه هر درسی ممکن است به مطالبی برخورد کنید که فکرتان را بسیار مشغول کند و نتوانید آنها را درک کنید. توصیه می شود بجای اینکه زمان خودتان را بیش از حد صرف حل این مسئله کنید، آن را یادداشت کرده و رها کنید.در روزهای بعد می توانید دوباره آن را مرور کنید. یا حتی می توانید از کسی در مورد آن مشورت بگیرید. شرایط امتحانی را برای خودتان شبیه سازی کنید شرایط امتحانی را برای خودتان شبیه سازی کنید 19 - اهداف درشت را ریز کنید بجای اینکه برای خواندن یک فصل کامل برنامه ریزی کنید ، آن را به صورت برنامه ریزی صفحه به صفحه در بیاورید.برای مثال برنامه به این صورت باشد که از صفحه فلان تا صفحه فلان را در عرض 15 دقیقه مطالعه می کنم و 10 دقیقه مرور دوباره انجام می دم و 5 دقیقه استراحت می کنم . 20 - مطالب را جالب کنید از مطالعه مطالب به صورت ربات وار خودداری کنید. در مورد هر مطلب کمی تحقیق کنید و تاریخچه ایجاد آن را بفهمید. در حال حاضر اینترنت امکاناتی فراهم کرده است که به راحتی می توانید در مورد هر موضوعی تحقیق کنید.

21 - درس را فقط حفظ نکنید

مغز انسان به گونه ای طراحی شده است که می تواند اطلاعات را درک کند ولی اکثرا از ان مانند یک هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات درک نشده استفاده می کنیم.در صورتی که می خواهید موضوع درس برای مدت های طولانی در ذهنتان بماند باید کاملا آن را درک کرده باشید و فقط طوطی وار آن را حفظ نکرده باشید. خجالت نکشید .اگر مطلبی را چندین با خواندید ولی درک نکردید ، از کسی بپرسید و یا با معلمتان مشورت کنید.

22 - شرایط امتحانی را برای خودتان شبیه سازی کنید

هر چند روز یکبار شرایطی مانند جلسه امتحان برای خودتان درست کنید .این امتحانات دوره ای که توسط خود شما برگزار می شود می تواند استرس و اضطراب امتحان را از شما دور کرده و اشکالات شما را در آن درس نشان دهد. 23 - چیزی که یاد گرفته اید را برای کسی توضیح دهید یک راه بسیار عالی برای سنجیدن میزان یادگیری درس ، توضیح دادن و یاد دادن آن به دیگران است .زمانی که سعی می کنید موضوعی را به کسی توضیح دهید باعث می شود خودتان نیز آن مطلب را به خوبی درک کنید. اگر در زمان توضیح دادن دچار مشکل شوید به این معنی است که این درس را کاملا متوجه نشدید و باید دوباره آن را مرور کنید.

24 - نمونه سوالات امتحانی را پیدا کنید

با کمک معلم و یا دوستانتان ، نمونه سوالات امتحانی سالهای قبل را پیدا کرده و آنها را حل کنید.با این روش به خوبی می توانید با نحوه برگزاری امتحانات و ساختار سوال دهی آشنا شوید. همچنین این روش می تواند میزان تسلط شما بر آن درس را نیز مشخص کند.

25 - منابع اینترنتی درسی را فراموش نکنید

در صورتی که برای درک مطلب و حل هر نوع مسئله ای دچار مشکل شده اید ، اینترنت می تواند برای شما دوست خوبی باشد.معمولا بسیاری از سوالاتی که برای ما پیش می آید ، قبلا توسط کسی در اینترنت پاسخ داده شده است . اگر هم پاسخ آن را پیدا نکنید ، به راحتی می توانید آن را در انجمن ها و سایت های مختلف مطرح کنید و معمولا به زودی پاسخ خود را دریافت می کنید.

26 - کلاس های کمک آموزشی هم مفید هستند

در صورتی که امکان دارد ، می توانید در کلاس های جمعی کمک آموزشی نیز شرکت کنید.درس خواندن به صورت جمعی می تواند روند یادگیری را بسیار تسریع کند.

27 - تمرکز خود را در کلاس درس بیشتر کنید

کاملا رایج است که دانش آموزان و دانشجویان در کلاس درس نمی توانند به آموزش های معلم و استاد به صورت کامل توجه کنند.از دست دادن تمرکز در کلاس موضوعی بسیار رایج است . برای حل این مشکل باید کمی تمرین کنید.برای مثال در روز اول تمرین ، بررسی کنید که چند دقیقه می توانید کاملا به حرف های استاد توجه کنید.برای مثال اگر این عدد 5 دقیقه است از فردا سر کلاس ، 5 دقیقه به حرف های استاد به صورت دقیق توجه کرده و 4 دقیقه استراحت کنید. در روزهای بعد این زمان توجه و تمرکز را کم کم بیشتر کرده و زمان استراحت را کاهش دهید. 28 - به صورت زیبا یادداشت برداری کنید یادداشت برداری در زمان مطالعه و در زمان گوش دادن به استاد در کلاس درس ، بسیار مهم است .ولی اگر این یادداشت های شما بدخط و نامنظم باشد معمولا در زمان مطالعه کردن آنها ، حوصله شما سر می رود. می توانید از کاغذهای کوچک رنگی استفاده کنید و با استفاده از خودکار آبی و قرمز ، نوشته های خودتان را از لحاظ بصری زیباتر کنید.با این کار احتمال خستگی و بی حوصلگی شما در هنگام مرور یادداشت ها ، بسیار کاهش پیدا می کند. 29 - در زمان استراحت از کرنومتر استفاده کنید در بین مطالعه زمانی که به تایم استراحت رسیدید ، از یک زمان سنج استفاده کنید تا مطمئن شوید استراحت 5 دقیقه ای شما 1 ساعت طول نخواهد کشید.

30 - درس های سخت را همان اول مطالعه کنید

زمانی که شروع به مطالعه مبحث درسی می کنید ، همان اول کار به سراغ سخت ترین قسمت درس بروید.این کار به چند دلیل می تواند توانایی شما را برای حل مسائل افزایش دهد.یکی از دلایل این است که در شروع کار ، مغز شما استراحت کامل کرده و آماده کار و پردازش است و هرچه قدر از زمان درس خواندن می گذرد ، مغز شما خسته تر می شود. دلیل دوم این کار این است که زمانی که شما مشکل ترین بخش درس را همان اول کار حل می کنید ، نگرانی و استرستان به شدت کاهش پیدا می کند چرا که غول مرحله آخر را همین اول کار شکست داده اید. 31 - فقط نکات کلیدی را یادداشت کنید زمانی که در کلاس درس هستید ، سعی نکنید مو به مو هر آنچیزی که استاد می گوید را یادداشت کنید. این کار امکان پذیر نیست و می تواند تمرکز شما را از کلاس پرت کند. کافیست فقط نکات کلیدی درس های استاد را یادداشت کنید و در بقیه دقایق ، دقیقا بر روی آموزش هایی که استاد در کلاس مطرح می کند تمرکز کنید. 32 - تند خوانی کنید سعی کنید تا جایی که می توانید ، به مرور ، سرعت خواندن متون را افزایش دهید.این کار باعث می شود تا در زمان خود صرفه جویی کنید و مطالب بیشتری را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید . 33 - یادداشت بر روی گوشی را بی خیال شوید توصیه می شود همیشه تمام یادداشت برداری های خود را بر روی کاغذ انجام دهید و برای اینکار از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید. 34 - تصویر سازی فضایی کنید اصلا از اطرافیان خود خجالت نکشید .هر موقع که احساس نیاز کردید ، با انگشت و یا خودکار ، روی هوا برای خودتان تصویر سازی و یا حتی محاسبه کنید. این کار تمرکز شما را افزایش می دهد و سرعت یادگیری و درک مطلب را بیشتر می کند. 35 - شغل خود را به درستی انجام دهید زمانی که شما در حال تحصیل هستید ، هر زمان نیاز به پرکردن فرم باشد ، در جایی که باید شغل خودتان را بنویسید ، آن را به این صورت پر می کنید : «دانشجو» یا «محصل». خیلی هم خوب است ولی شما نباید فقط در حد همین پر کردن فرم به این موضوع معتقد باشد. در حال حاضر واقعا شغل شما درس خواندن است و شما باید با قدرت تمام و تا جایی که می توانید این شغل را به خوبی انجام دهید. این را برای خودتان یک مسئولیت بزرگ بدانید. بعد از کلاس ، درس را مرور کنید بعد از کلاس ، درس را مرور کنید

36 - بعد از کلاس ، درس را مرور کنید

درسی که در کلاس و مدرسه آموخته اید را دقیق در همان روز در خانه دوباره بررسی کنید.یادداشت هایی که در کلاس نوشته اید را مطالعه کنید و آن را دسته بندی کرده و منظم کنید. این کار باعث می شود ، آموخته های شما از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت ارسال شود. در دراز مدت متوجه خواهید شد که این کار برای شما تبدیل به عادت شده و سریعا و بدون مشکل خاصی در کوتاه ترین زمان ممکن ، درس همان روز را به خوبی یاد می گیرید و به خاطر می سپارید. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که افراد 40% از آنچیزی را که یا می گیرند ، در عرض 24 ساعت فراموش می کنند.

37 -همه چیز را به شب امتحان موکول نکنید

درس خواندن را هیچ گاه به روزهای نزدیک به امتحانات و شب امتحان موکول نکنید.در یک مطالعه مشخص شده است  که 90% از دانش آموزان ، زمانی که قبل از امتحان درس را به خوبی یادگرفته اند و حتی در روز امتحان چندان مطالعه زیادی انجام نداده اند ، نتیجه بیشتری نسبت به کسانی می گیرند که چند روز مانده به امتحان و در شب امتحان ، سخت درس می خوانند.

38 - قبل از کلاس ، درس آن روز را مرور کنید

بسیار توصیه شده است که قبل از برگذاری کلاس ، مطلبی که قرار است در ان روز تدریس شود را داخل کتاب درسی پیدا کرده و مطالعه کنید.این کار به شدت می تواند توانایی یادگیری شما را در کلاس درس افزایش دهد .

39 - تکالیف خودتان را به موقع انجام دهید

تا جایی که می توانید ، اگر تکلیفی از طرف معلم برای شما در نظر گرفته شده است ، آن را در همان روز انجام دهید و به روزهای بعد موکول نکنید.نه تنها با گذشت زمان ، آموزش های سر کلاس را فراموش می کنید ، بلکه جمع شدن و انباشته شده این تکالیف می تواند فشار روحی زیادی بر روی شما وارد کند . 40 - زیاد روی حافظه خودتان حساب باز نکنید بسیار پیش امده است که در زمان مطالعه ، راه حل یا سوالی به ذهنتان می رسد که در اکثر موارد نیز بسیار مهم هستند.بسیاری از ما این راه حل ها و سوالات را به ذهنمان می سپاریم ولی متاسفانه اکثر آنها فراموش می شوند.حتما این موارد را در همان لحظه روی کاغذ یادداشت کنید. 41 - درس را به صورت کتاب داستان بخوانید برخی از کتاب های درسی را می توانید مانند کتاب داستان بخوانید.به این صورت که اصلا تلاش نکنید که آن را حفظ کنید.فقط تلاش کنید که آن را درک کنید.خواهید دید که آن مطلب براحتی در ذهنتان می ماند و هرگونه سوالی که در مورد آن مطلب از شما پرسیده به راحتی می توانید پاسخ دهید. در حالی که اگر مطلب را حفظ کنید ، در صورتی که سوال متفاوتی از شما پرسیده شود ، قادر به پاسخ گویی نخواهید بود .

42 - هرگز از کلاس درس غیبت نکنید

حتی اگر حس می کنید که مطلب مطرح شده در این جلسه را می دانید و بلد هستید ، بازهم به هیچ عنوان از کلاس ها غیبت نکنید.غیبت کردن از کلاس به راحتی می تواند به یک عادت تبدیل شود .

43 - هیچگاه روی تختخواب مطالعه نکنید

اصلا توصیه می شود محل مطالعه و محل خوابتان باید کاملا جدا از هم باشد.با وجود اینکه مطالعه کردن در تختخواب می تواند وسوسه کننده باشد ولی معمولا با چرت زدن و خستگی و بیحوصلگی از درس خواندن همراه است . 44 - از زمان های بیکاری استفاده کنید زمانی که در ترافیک هستید و یا در حال سفر با قطار و اتوبوس هستید نیز می توانید کتاب های درسی را مطالعه کنید.البته در مسافرت های تفریحی توصیه می شود از سفر خودتان لذت ببرید و درس و مشق را بی خیال شوید.

 45 - در ردیف های جلوی کلاس بنشینید

تحقیقات نشان داده است که کسانی که در ردیف های جلوی کلاس می نشینند و به تخته و معلم نزدیک هستند ، نمرات بهتری کسب می کنند .همچنین برخی از سایر تحقیقات نیز نشان داده اند که کسانی که انگیزه های بالاتری برای موفقیت تحصیلی دارند ، در ردیف های جلوتر کلاس می نشینند و کسانی که در آخر کلاس هستند کمترین انگیزه را برای درس خواندن دارند.

46 - محیط مطالعه باید مناسب باشد

قبل از شروع مطالعه درسی باید مطمئن شوید که جایی که در آن درس می خوانید مناسب است .تمام کتاب های درسی مورد نیاز ، جزوه ها ، خودکار و کاغذ در کنار خود داشته باشید .روشنایی اتاق باید مناسب باشد. اتاق باید کاملا ساکت و آرام باشد . گوشی خود را بیصدا کنید و اینترنت را قطع کنید. درجه حرارت اتاق هم بسیار اهمیت دارد .دمایی حدود 22 درجه می تواند مناسب باشد. 47 - دلایل حواس پرتی خودتان را بنویسید زمانی که در حال درس خواندن هستید ممکن است بعضی چیزها حواس شما را پرت کنند.برای مثال ممکن است به فکرتان برسد که اینستاگرام را چک کنید. در این زمان روی یک کاغذ  بنویسید «اینستاگرام». با این کار اولا بعد از درس فراموش نمی کنید که باید اینستاگرام را چک کنید و دوما به مغز به صورت غیر مستقیم می گویید که این کار را بعدا انجام خواهم داد و الان زمان مطالعه است . این یاداشت می تواند حواس پرتی شما را رفع کرده و باعث افزایش تمرکز شما شود.

48 - هیچگاه در زمان مطالعه تلویزیون تماشا نکنید

در زمان مطالعه کردن نباید تلویزیون روشن باشد .صدای تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی می تواند حواس شما را پرت کند.به عبارت دیگر شما نمی توانید چند کار را به صورت همزمان انجام دهید. 49 - موسیقی ملایم گوش کنید می توانید در زمان مطالعه ، به صورت آرام به موسیقی ملایم و بدون کلام گوش کنید. این موسیقی ملایم علاوه بر اینکه می تواند تمرکز شما را افزایش داده و باعث آرامش شود ، اثرات سر و صدای محیط بیرون را خنثی می کند .
نظرات: 5 مشاهده