سرطان سینه » دلایل » علائم و روش های درمان

چشم انداز درمان سرطان پستان در آینده نزدیک روز به روز روشن تر می شود و امیدهای زیادی در این رابطه وجود دارد. با توجه به افزایش آگاهی زنان در مورد علائم سرطان پستان و تشخیص زودهنگام این بیماری و همچنین به دلیل پیشرفت های علمی در زمینه درمان ، هر روز امید به درمان سرطان پستان بیش از پیش می شود.در ادامه این مطلب به علائم ، روش های تشخیص و همچنین روش های درمان سرطان پستان اشاره شده است . لطفا با ما همراه باشید . 

سرطان سینه » دلایل » علائم و روش های درمان

 

علائم سرطان پستان

سرطان پستان می تواند علائم مشترکی در بین زنان داشته باشد که برخی از این علائم توسط خود فرد نیز قابل تشخیص است .برای مثال :

  •  وجود توده های غیر عادی در بافت سینه
  • تورم غدد لنفاوی زیر بغل و نزدیک سینه
  • ترشحات غیر عادی از نوک سینه
  • تغییر اندازه پستان به صورتی که اندازه آنها باهم متفاوت باشد.
  • تغییر شکل نوک پستان
  • تغییر شکل پستان به صورتی که تفاوت شکل آنها کاملا قابل مشاهده باشد
  • و ....
توجه : با وجود اینکه عبارت سرطان پستان می تواند با عبارت سرطان سینه متفاوت باشد ، ولی بنا به دلایلی ، در ادامه این مطلب ، بجای سرطان پستان از عبارت «سرطان سینه» استفاده خواهد شد.

انواع سرطان سینه

سرطان سینه انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از رایج ترین آنها اشاره خواهد شد.

1 ) سرطان سینه التهابی

سرطان سینه التهابی نوع نادری از این سرطان است که معمولا در بافت سینه توده ای ایجاد نمی کند .این سرطان ، می تواند باعث ضخیم تر شدن قسمتی از بافت سینه شود که معمولا رنگ این ناحیه از پوست تغییر می کند .سینه ی آسیب دیده ممکن است کمی بزرگتر به نظر برسد و معمولا با تورم و خارش همراه است .این نوع سرطان معمولا باعث مسدود شدن عروق لنفاوی پوست شده و سرعت رشد بالایی دارد .

2 ) کارسینومای داکتال تهاجمی - سرطان پستان تهاجمی (IDC)

سرطان پستان تهاجمی {Invasive ductal carcinoma (IDC)} شایع ترین نوع سرطان سینه است که حدود 80 درصد از کل سرطان های سینه از نوع کارسینومای داکتال تهاجمی هستند.دلیل اینکه به این نوع از سرطان سینه «تهاجمی» گفته می شود این است که این سرطان از کانال های شیر منتهی به نوک پستان آغاز می شود و می تواند به بافت های اطراف گسترش پیدا کند. با گذشت زمان در صورتی که این نوع از سرطان درمان نشود می تواند به گره های لنفاوی و احتمالا به اندام های داخلی بدن نیز گسترش پیدا کند.

3 ) کارسینومای داکتال غیر تهاجمی در محل (DCIS)

کارسینومای داکتال غیر تهاجمی در محل (DCIS) نوعی سرطان سینه است که معمولا در محلی که ایجاد شده است باقی می ماند و به بافت های اطراف گسترش پیدا نمی کند . داکتال به این معنی است که این سرطان در داخل کانال های شیر آغاز می شود .تفاوت اصلی کارسینومای داکتال غیر تهاجمی در محل (DCIS) با کارسینومای داکتال تهاجمی در این است که معمولا این نوع از سرطان به بافت های اطراف گسترش پیدا نمی کند و در کانال شیر باقی می ماند. در برخی از موارد مشاهده شده است که اگر این نوع از سرطان پستان درمان نشود ، می تواند به نوع تهاجمی تبدیل شود.

4 ) سرطان ﻛﺎرﺳﻴﻨﻮم ﻟﻮﺑﻮﻻر ﻣﻬﺎﺟﻢ

کارسینوم لوبولار (ILC)دومین نوع شایع سرطان سینه است که غدد شیری (لوبول های تولید کننده شیر که شیر را بعد از تولید وارد کانال شیر می کند) آغاز می شود.سرطان کارسینوم لوبولار (ILC) به سرعت از غدد تولید شیر به کانال شیر گسترش پیدا کرده و از آن بخش ، سایر بافت پستان را نیز درگیر می کند. این سرطان نیز در صورت عدم درمان می تواند به غدد لنفاوی و سپس به اندام ها و بافت پوست اطراف محل سرطان ، گسترش پیدا کند.

5 ) تومورهای مزانشیمی

تومورهای مزانشیمی نوع بسیار نادری از کارسینوم مجرای تهاجمی است که نوعی ماده غیر طبیعی و لغزنده مانند موکوس و خلط تولید می کند که دور سلول های سرطانی را احاطه میکند.تنها 2 درصد از موارد سرطان سینه مربوط به این نوع است .

6 ) سرطان سینه سه گانه منفی

تست منفی برای گیرنده های استروژن (ER-) ، پروتئین گیرنده های پروژسترون (PR-) و HER2 (HER2-) در گزارش پاتولوژی به این معنی است که نوع سرطان ، سرطان سینه سه گانه منفی است .این نتیجه آزمایش نشان می دهد که رشد سلول های سرطانی توسط هورمون های استروژن ، پروژسترون و گیرنده های  HER2 تحت تاثیر قرار نمی گیرد.بنابراین ، سرطان سینه سه گانه منفی به درمان های هورمونی مانند تاموکسیفن و یا مهار کننده های آروماتاز پاسخ نخواهد داد.همچنین درمان هایی که گیرنده های HER2 را هدف قرار می دهند ، برای درمان این نوع از سرطان سینه بی تاثیر هستند.

7 ) سرطان Paget's Nipple

سرطان Paget's Nipple نوعی از سرطان سینه است که در آن سلول های سرطانی در اطراف بافت نوک سینه و یا داخل نوک سینه جمع می شوند.این نوع از سرطان نیز بسیار نادر است و به مرور می تواند کانال تولید شیر و سپس سایر بافت پستان و گره های لنفاوی را درگیر کند. تغییر شکل نوک پستان ، ترشحات زرد رنگ ، تغییر رنگ نوک پستان و خارش آن ، از رایج ترین علائم این نوع از سرطان است .

دلایل ابتلا به سرطان سینه

برخی از ژن ها ، چرخه حیات سلول ها را کنترل می کنند. در صورتی که این ژن ها دچار آسیب شوند ، تعادل بین مرگ سلول ها و میزان تولید و تکثیر سلولی برهم می خورد. اعتقاد اکثریت بر این است که تغییرات DNA باعث برهم خوردن تعادل بین تولید و از بین رفتن سلول های سینه شده و منجر به رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل سلول های سینه می شود. برخی از دلایلی که می تواند این مشکل را ایجاد کند عبارتند از : الف ) ژنتیک ژن ها و وراثت می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. به عنوان مثال ، جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2 با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در ارتباط است و کپی و انتقال این ژن های جهش یافته به نسل بعد می تواند احتمال ابتلا به سرطان را در آن نسل افزایش دهد. ب ) محیط زیست سرطان پستان می تواند ناشی از قرار گرفتن در یک محیط خاص باشد. برای مثال نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش موجود در آن می تواند موجب آسیب های DNA شده و باعث افزایش احتمالا سرطان سینه شود. آلودگی هوا ، آزبست و آرسنیک هم می توانند باعث افزایش احتمال این بیماری شوند. ج ) شیوه زندگی رژیم های غذایی ضعیف ، عدم فعالیت مناسب ، چاقی ، مصرف زیاد الکل ، دخانیات ، مصرف شیرینی جات ، استفاده از فست فودها ، نوشابه ها ، کنسروها و هر نوع مواد خوراکی فراوری شده می تواند احتمال ابتلا به انواع مختلفی از سرطان را افزایش دهد. د ) برخی از داروها و درمان ها می توانند باعث سرطان شوند پرتودرمانی و یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان شوند.

پیشگیری و تشخیص سرطان سینه

تشخیص زود هنگام و بموقع سرطان سینه شاه کلید درمان و زنده ماندن بیمار است .

1 ) ماموگرافی

ماموگرافی نوعی روش پرتونگاری است که می تواند برای تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه بسیار مفید باشد.در این روش ، سینه ها در بین دو سطح ثابت قرار گرفته و برای برسی کامل بافت سینه ، کمی فشار داده می شوند.سپس توسط اشعه ایکس ، تصاویر سیاه و سفید از بافت سینه تهیه می شود.توصیه می شود زنان بعد از سن 45 سالگی ، سالی یکبار ماموگرافی انجام دهند.بعد از 54 سالگی بهتر است سالی دوبار انجام شود. ماموگرافی نوعی روش پرتونگاری است که می تواند برای تشخیص سرطان پستان ماموگرافی نوعی روش پرتونگاری است که می تواند برای تشخیص سرطان پستان

2 ) ام آر آی پستان

MRI نوعی تصویر برداری مغناطیسی است که در آن از امواج رادیویی برای ایجاد تصویر دقیقتر و سه بعدی از بافت سینه استفاده می شود.قبل از آزمایش ممکن است نوعی رنگ مخصوص از طریق ورید بازو به فرد تزریق کنند.این رنگ به پزشک کمک می کند تا بافت های سرطانی را بهتر تشخیص دهد.ام آر آی پستان معمولا 30 الی 45 دقیق طول می کشد.

3 ) سونوگرافی پستان

در برخی از موارد ممکن است پزشک سونوگرافی پستان انجام دهد.این سونوگرافی می تواند کیست های غیر سرطانی سینه را نشان دهد.

4 ) پیشگیری از طریق خود تشخیصی سرطان سینه

کارشناسان به زنان توصیه می کنند که سینه هایشان را مرتبا مورد برسی قرار دهند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیر عادی ، برای تشخیص درست تر به پزشک متخصص مراجعه کنند.توجه داشته باشید که در روش خود تشخیصی نباید نگران شوید چرا که 80 درصد از توده هایی که در سینه خود کشف می کنید فقط کیست هستند و سرطانی نیستند. بیوپسی سینه ممکن است به وسیله سوزن و یا عمل جراحی انجام شود. بیوپسی سینه ممکن است به وسیله سوزن و یا عمل جراحی انجام شود.

5 ) بیوپسی پستان

دقیق ترین و مطمئن ترین روش تشخیص توده سرطانی در سینه بیوپسی سینه است .بیوپسی سینه ممکن است به وسیله سوزن و یا عمل جراحی انجام شود. با استفاده از این روش تشخیصی ، پزشک می تواند نوع سرطان سینه را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را انتخاب کند.پزشک مقداری ماده بیحس کننده برای بیحس کردن و کاهش درد بیوپسی استفاده می کند و مقداری از بافت سینه را برمیدارد تا مورد بررسی قرار دهد.

6 ) آسپیراسیون با سوزن ظریف تحت هدایت سونوگرافی

این روش برای توده هایی استفاده می شود که غیر قابل لمس هستند . در این روش محل دقیق توده توسط سونوگرافی تعیین شده و سوزن به آن محل هدایت می شود.در این روش همچنین می توان بین کیست ها و توده های مشکوک ، تمایز ایجاد کرد.

7 ) بیوپسی Stereotactic

این روش مانند روش بند 6 می باشد با این تفاوت که هدایت توسط دستگاه MRI انجام می شود. نتایج انواع مختلف بیوپسی می تواند نوع سرطان پستان را مشخص کرده و نحوه درمان مناسب را تعیین کند.حدود دو سوم از سرطان های سینه دارای گیرنده های هورمونی هستند {گیرندههای استروژن (ER-positive) و / یا پروژسترون است (مثبت PR)}و برای جلوگیری از پیشرفت و درمان آنها معمولا از داروهای هورمونی استفاده می شود. سرطان پستان ER مثبت به استروژن حساس است، در حالی که سرطان پستان PR مثبت به پروژسترون حساس است. سرطان های استروژن مثبت و پروژسترون مثبت ممکن است به درمان هورمونی پاسخ دهند.نوع دیگری از سرطان پستان وجود دارد که سرطان پستان HER2-مثبت نامیده می شود. HER-2 (گیرنده 2 فاکتور رشد اپیدرمی انسانی) نوعی پروتئین است که در 20 درصد از سرطان ها دخیل است .مثبت بودن این آزمایش نشان می دهد که این سرطان تمایل بالایی برای گسترش و رشد دارد و برای درمان آن باید از روش های خاصی استفاده کرد.(مانند مصرف داروی هرسپتین (تراستوزوماب) و «پرتوزومب» و لاپاتینیب)

مراحل و طبقه بندی سرطان سینه

سرطان سینه با توجه به محل ، اندازه و میزان گسترش تومور طبقه بندی می شود.

سیستم طبقه بندی TNM عبارتند از :

  • تومور (T): اندازه تومور در مراحل اولیه است
  • گره (N): سرطان به گره های لنفاوی اطراف محل اولیه گسترش یافته است
  • متاستاز (M): سرطان به سایر محل های اطراف محل اولیه گسترش پیدا کرده است .

طبقه بندی سرطان سینه بر اساس  TNM

این طبقه بندی معمولا به پنج مرحله تقسیم می شود.

  1. مرحله 0 سرطان پستان (Tis، N0، M0): در این مرحله معمولا سرطان در محل ایجاد آن قرار دارد و گسترش پیدا نکرده است
  2. مرحله IA سرطان سینه  (T1، N0، M0)  : هیچ سلول سرطانی به اندازه دو سانتیمتر از محل ایجاد آن در پستان گسترش پیدا نکرده است .
  3. مرحله IB سرطان سینه  (T0 یا T1، N1mi، M0): هیچ توموری در پستان نیست بلکه سلول های کوچک سرطانی در گره های لنفاوی وجود دارد و یا ممکن است سلول های کوچکتر از دو سانتیمتر در بافت پستان وجود دارد ولی در داخل گره های لنفاوی ، سلول سرطانی موجود نیست ..
  4. مرحله II سرطان پستان که خود این مرحله به دو مرحله مختلف تقسیم می شود. سرطان پستان مرحله IIA (T0 یا T1 یا T2، N0 یا N1، M0) که در آن هیچ کونه تومور سرطانی در پستان نیست ولی سلول های سرطانی در گره های لنفاوی پستان و غدد لنفاوی زیر بغل وجود دارد. مرحله دوم سرطان پستان مرحله IIB (T2 یا T3، N0 یا N1، M0) نام دارد که در آن ممکن است تومور سرطان در پستان نیز مشاهده شود.
  5. سرطان سینه تهاجمی مرحله III که در آن ، سرطان به بخش های IIIA، IIIB و IIIC تقسیم می شود.مرحله IIIA (T0 تا T3، N1 یا N2، M0) که در آن تومورهای سرطانی به هر اندازه ای در 4 الی 9 گره لنفاوی زیر بغل و پستان وجود دارد. مرحله IIIB (T4، N0 تا N2، M0) که در آن تومورهایی به هر اندازه ، به سمت قفسه سینه و پوست پستان گسترش پیدا کرده است و تا 9 گره لنفاوی زیر بغل و پستان را درگیر کرده است . مرحله IIIC (هر T، N3، M0) که در آن تومورهای سرطانی به هر اندازه ای پستان ، پوست پستان ، دیواره قفسه سینه و بیش از 10 گره لنفاوی زیر بغل و پستان را درگیر کرده است.مرحله IV سرطان پستان (هر T، هر N، M1): که در آن ، سرطان به سایر اعضای بدن مانند ریه ، کبد ، گره های لنفاوی دورتر ، استخوان و حتی مغز گسترس پیدا کرده است .

امید به زندگی و طول عمر بعد از ابتلا به سرطان سینه

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه به عوامل زیادی بستگی دارد.معمولا نرخ بقا برای سرطان سینه 5 سال در نظر گرفته می شود ولی افراد بسیار زیادی وجود دارند که بسیار بیشتر از 5 سال به زندگی خود ادامه داده اند. این نرخ 5 ساله فقط برای تعیین درجه امید به زندگی در انواع مختلف سرطان سینه است .برای مثال کسانی که در مرحله اولیه (مرحله 1)سرطان آنها تشخیص داده می شود نرخ بقاء 5 ساله در آنها 100درصد است .(که احتمالا بسیار بیشتر زندگی می کنند.)کسانی که در مرحله 2 تشخیص داده می شوند معمولا 60 درصد و کسانی که در مرحله 4 تشخیص داده می شوند معمولا 20 درصد احتمال زندگی به مدت 5 سال دارند.البته این میزان بستگی به درمان و میزان بهبود دارد.

درمان سرطان پستان

درمان های مختلفی برای سرطان سینه وجود دارد که پزشک متخصص آن را برای بیمار در نظر می گیرد.

1 ) درمان سرطان سینه با جراحی

در جراحی سرطان سینه ، جراح بافت سرطانی را از بافت سالم پستان جدا و خارج می کند.برخی از گره های لنفاوی پستان و زیر بغل نیز ممکن است برداشته شوند.لوبکتومی ، ماستکتومی ، کوادرانتکتومی و ماستکتومی سگمنتی از رایج ترین جراحی های سرطان سینه هستند. ماستکتومی (Mastectomy) به معنی حذف کل بافت پستان و تمام بافت های اطراف آن است که ممکن است درگیر سرطان شده باشد .ماستکتومی انواع مختلفی دارد که به نوع سرطان بستگی دارد. ماستکتومی ساده شامل حذف کل بافت پستان است ولی گره های لنفاوی و سایر عضلات برداشته نمی شوند.two mastectomy یا دو ماستکتومی که در آن هر دو سینه برداشته می شود. ماستکتومی با حفظ پوست Skin preserving mastectomy که در آن کل پستان بدون آسیب رسانی به پوست سینه برداشته می شود و جراح بلافاصله اقدام به ترمیم و بازسازی سینه با روش های مختلف و مناسب می کند. ماستکتومی با حفظ نوک پستان (nipple-sparing mastectomy) که در آن پوست سینه و نوک پستان حفظ می شود و جراح اقدام به ترمیم سینه می کند. رادیکال ماستکتومی تعدیل شده (Modified Radical Mastectomy, MRM)که شامل ترکیب یک ماستکتومی ساده و برداشتن گره های لنفاوی زیر بغل است .ماستکتومی رادیکال که شامل برداشتن کل بافت پستان همراه با گره های لنفاوی و ماهیچه های درگیر شده می باشد.

2 ) درمان سرطان سینه با پرتودرمانی

در روش پرتودرمانی ، از انرژی موضعی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. از این روش می توان در کنار روش جراحی و شیمی درمانی نیز استفاده کرد. پرتودرمانی می تواند عوارض جانبی مانند تورم و سوختگی داشته باشد.در پرتودرمانی خارجی معمولا تابش بر روی ناحیه  آسیب دیده توسط دستگاه مخصوص و از خارج انجام می شود که معمولا 5 روز در هفته و به مدت 5 تا شش هفته ادامه پیدا می کند. روش دیگر پرتودرمانی در سرطان سینه راديو تراپی داخلی يا براکی تراپی (Brachytherapy) است .در این روش از امواج رادیواکتیو برای نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

3 ) شیمی درمانی

از روش شیمی درمانی می توان برای درمان سرطان در نقاط مختلف بدن استفاده کرد. در برخی از موارد بعد از عمل جراحی برای جلوگیری از تکرار سرطان ، شیمی درمانی انجام می شود. شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . برای مثال : افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف عفونت ها ، تهوع و استفراغ ، خستگی دائمی ، ریزش شدید مو ، مشکلات جنسی ، مشکلات خواب ، اختلالات خونی ، آسیب دائمی به قلب ، ریه ، کبد ، اندام جنسی و کلیه ها و ...روش های شیمی درمانی متفاوت است که توسط پزشک تشخیص داده خواهد شد.

الف ) شیمی درمانی كمكی (Adjuvant)

شیمی درمانی كمكی (Adjuvant) که معمولا بعد از عمل جراحی برداشتن پستان ، برای جلوگیری از تکرار سرطان انجام می شود.

ب ) شیمی درمانی القایی يا Neoadjuvant

شیمی درمانی القایی يا Neoadjuvant که قبل از عمل جراحی و یا پرتودرمانی انجام می شود و می تواند با کاهش اندازه سلول های سرطانی ، به موفقیت آمیز بودن جراحی کمک کند.

ج ) شیمی درمانی برای سرطان پستان پیشرفته

این نوع شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه ای که در مرحله آخر قرار دارد و به اعضاء دیگر بدن گسترش پیدا کرده است ، استفاده می شود

4 ) هورمون درمانی

برخی از سلول های سرطانی سینه توسط هورمون های زنانه استروژن و یا پروژسترون فعال می شوند (سرطان های پستان ER- و PR-مثبت).در این موارد می توان از روش هورمون درمانی استفاده کرد.معمولا هورمون درمانی بعد از عمل جراحی انجام می شود.از این روش می توان برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه در افرادی که استعداد این نوع سرطان را دارند ، استفاده کرد. نکات بیشتر :

  • سرطان سینه می تواند در مردان نیز اتفاق بیافتد ولی در زنان معمولا 100 برابر بیشتر از مردان دیده می شود.
  • ژن هایی به نام BRCA1 و BRCA2 می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
  • جراحی ماستکتومی پیشگیرانه می تواند در افرادی که استعداد ابتلا به سرطان پستان دارند انجام شود.در این روش ، قبل از ابتلای فرد به سرطان ، هر دو سینه او برداشته می شود.

جهت اطلاع از درمان های جدید و نتایج پژوهش های جدید می توانید منابع زیر را پیگیری کنید :

نظرات: 0 مشاهده