دیفن هیدرامین - عوارض و تداخل دارویی - نحوه مصرف Diphenhydramine

دیفن هیدرامین چیست و چه کاربردی دارد؟

دیفن هیدرامین (بنادریل ، Diphenhydramine ، benadryl ) نوعی آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین طبیعی بدن را کاهش داده و به کاهش علائم آلرژی و حساسیت کمک می کند . از این دارو برای درمان عطسه ، سرفه ، خارش و سوزش چشم ، قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، آبریزش بینی ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، خارش و ... که منشاء آلرژی و حساسیت داشته باشند ، استفاده می شود. همچنین در مواقعی از دیفن هیدرامین برای درمان بیماری حرکت و ماشین گرفتگی ، بی خوابی و گاهی پارکینسون استفاده می شود . دیفن هیدرامین خواب آور است و بعد از مصرف این دارو باید از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارد خودداری کنید .
توجه : در دوره مصرف این دارو نباید الکل مصرف کنید . دیفن هیدرامین با الکل تداخل دارد
مصرف دیفن هیدرامین در کودک زیر دوسال خطرناک است و گزارشاتی از مرگ کودکان با مصرف این دارو وجود دارد . برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما مضر نیست ، در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید ، در هنگان تجویز این دارو به پزشک خود گزارش دهید .
  •  اگر به دیفن هیدرامین و سایر داروهای مشابه حساسیت دارید
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی قرار دارید و به نوزاد شیر می دهید
  • در صورتی که هرگونه انسداد در معده و روده دارید
  • در صورتی که انسداد مثانه و سایر مشکلات دستگاه ادراری دارید
  • در صورت داشتن کولوستومی یا ایلئواستومی
  • در صورتی که هرگونه مشکل کلیوی دارید
  • اگر هرگونه مشکل کبدی دارید
  • در صورت داشتن سرفه به دلیل سیگار کشیدن ، برونشیت و آمفیزم
  • در صورتی که بیماری قلبی ، سابقه حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی دارید
  • اگر فشار خون شما پایین است
  • در صورتی که گلوکوم و یا آب سیاه دارید
  • در صورت داشتن هرگونه اختلال در تیروئید
  • اگر داروها و مکمل های حاوی پتاسیم مصرف می کنید

مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری

مشخص نیست که این دارو به جنین آسیب می رساند یا خیر . در دوران بارداری قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .

مصرف دیفن هیدرامین در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیرمادر به بدن نوزاد منتقل می شود و ممکن است برای کودک مضر باشد . یکی از عوارض جانبی مصرف این دارو در دوران شیردهی ، خواب آلودگی کودک و در مواردی مرگ کودک در خواب می باشد . همچنین مصرف دیفن هیدرامین می تواند شیر مادر را کم کند . در دوران شیردهی قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .

نحوه مصرف دیفن هیدرامین

هر دارویی باید دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف شود و اطلاعات موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی و اطلاع رسانی می باشد . این سایت هیچگونه مسئولیتی در موارد سوء مصرف داروها ندارد . برای درمان و جلوگیری از بیماری حرکت بهتر است دیفن هیدرامین حداقل 30 دقیقه قبل از حرکت ( رانندگی با ماشین ، مسافرت با هواپیما ، دریازدگی و .. ) مصرف شود . در صورت امکان توصیه می شود دیفن هیدرامین همراه با غذا و ترجیحا قبل از خواب مصرف شود .در صورتی که بعد از 7 روز مصرف این دارو ، علائمی از بهبودی در خود مشاهده نمی کنید و یا وضعیت شما بدتر شده است ، با پزشک خود تماس بگیرید . این دارو می تواند نتایج آزمایشات حساسیت پوست را تحت تاثیر قرار دهد . در صورتی که پزشک برای شما آزمایش حساسیت پوست تجویز کرده است ، مصرف دیفن هیدرامین را به او اطلاع دهید .

در صورت فراموش کردن مصرف دیفن هیدرامین چه کنم ؟

از آن جایی که مصرف این دارو معمولا دارای زمان بندی مشخص نیست و زمانی مصرف می شود که علائم حساسیت دارید ، با فراموش کردن مصرف دارو اتفاق خاصی نخواهد افتاد و فقط ممکن است علائم حساسیت شما نمایان شود . ولی اگر به هر دلیل پزشک مصرف زمان بندی شده این دارو را بریتان تجویز کرده است ، در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری ، دوز فراموش شده را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک شده اید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد دیفن هیدرامین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با دیفن هیدرامین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . با وجود اینکه خودکشی با این دارو یکی از روش های نامطمئن خودکشی می باشد ولی در هر صورت اوردوز و مسمومیت با دیفن هیدرامین می تواند باعث بروز عوارض جانبی و گاهی مرگ شود . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض جانبی دیفن هیدرامین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای بیماری شما در نظر گرفته است زیرا معتقد است فواید مصرف دیفن هیدرامین بیشتر از عوارض جانبی آن برای شماست . در موارد مشابه این دارو را به دیگران پیشنهاد نکنید . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند .

برخی از عوارض جانبی دیفن هیدرامین عبارتنداز :

  • تپش قلب / تغییر در ضربان قلب / تغییر در ریتم قلب / احساس اینکه صدای قلب خود را می شنوید  / اساس تاثیر ضربان قلب بر روی نفس کشیدن
  • ادرار دردناک / کاهش میزان ادرار / تغییر رنگ ادرار / سوزش ادرار / تکرر ادرار / قطره قطره شدن ادرار
  • گردن درد / درد فک / درد مفاصل / ایجاد تیک های عصبی / داشتن حرکاتی ک قابل کنترل نیستند
  • گیجی / سردرگمی / خواب آلودگی / از دست دادن هماهنگی بدن / مشکل در حرف زدن / کاهش سرعت صحبت کردن / مشکل در پیدا کردن کلمات / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن هستید
  • خشکی دهان / خشک شدن گلو / خشکی بینی و چشم / احساس این که موقع حرکت چشم میزان آب چشم کافی نیست
  • ناراحتی معده / تهوع / استفراغ / شکم درد  / یبوست / تغییر رنگ مدفوع
  • و ...

میزان مصرف دیفن هیدرامین

میزان مصرف هر دارویی فقط باید طبق تجویز پزشک انجام شود و اطلاعات موجود در این سایت فقط جهت اطلاع رسانی می باشد و این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد .
میزان مصرف در بزرگسالان برای درمان حساسیت
به صورت تزریق وریدی 10 تا 50 میلیگرم بر اساس شدت آلرژی . این میزان ممکن است تا 100 میلی گرم افزایش یابد . حداکثر میزان مجاز 400 میلیگرم در روز است به صورت خوراکی و قرص دیفن هیدرامین : 25 الی 50 میلیگرم و هر 6 الی 8 ساعت یکبار
میزان و دوز مصرف دیفن هیدرامین برای درمان بی خوابی بزرگسالان
25 الی 50 میلیگرم به صورت خوراکی و نیم ساعت قبل از خواب دوز مصرف دیفن هیدرامین برای درمان بیماری حرکت (ماشین گرفتگی ، دریازدگی و ...) 25 الی 50 میلیگرم هر 6 الی 8 ساعت یکبار . اولین دوز باید 30 دقیقه قبل از حرکت مصرف شود .

تداخل دارویی دیفن هیدرامین

این دارو می تواند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز دیفن هیدرامین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید . برخی از داروهای ترکیبی می توانند حاوی مقداری داروی آنتی هیستامین باشند .

برخی از داروهایی که با دیفن هیدرامین تداخل دارند .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com
نظرات: 17 مشاهده