چقدر درونگرایی را می شناسید؟

درونگرایی یک سبک شخصیتی است که به علایق و دغدغه­ های درونی فرد مربوط می­شود. باور برخی مردم بر این است که افرادی با این سبک شخصیت، منزوی و گوشه­ گیر هستند در حالی که این­طور نیست. این افراد فقط تنهایی را انتخاب کرده­ اند و از بودن در مکان­های شلوغ لذتی نمی­برند. نقطه مقابل این افراد کسانی هستند که برونگرا نامیده می­شوند. این افراد در مقایسه با برونگراها، از تجربیات فروتنی و انفرادی؛ بیشتر لذت می­برند. چقدر درونگرایی را می شناسید؟ چقدر درونگرایی را می شناسید؟

درونگرایی چیست؟

وقتی کسی از شما می­خواهد که یک درونگرا را توصیف کنید، ممکن است افکار شما به سمت محتاط­ترین و متفکرترین فردی که می­شناسید برود. شاید به دوستی فکر کنید که تا حد ممکن از توجه و مشارکت اجتماعی اجتناب می­کند، خواهر یا برادری که ترجیح می­دهد گوشه­ ای آرام را با کتاب مشغول باشد. اما اگر شما کسی باشید که یک شب آرام در خانه را به یک مهمانی شلوغ ترجیح می­دهید، چطور؟ شاید بعد از تعامل با هرکسی غیر از یک یا 2 دوست صمیمی، احساس خستگی و فرسودگی کنید. اگر این­گونه رفتارهایی را بروز می­دهید، ممکن است به این فکر کرده باشید که آیا خودتان یک درونگرا هستید یا این­که تنها گاهی چنین رفتاری را از خود نشان می­دهید؟ افراد درونگرا از دیگران نمی­ترسند و از آنها متنفر نیستند، این افراد نه خجالتی هستند و نه گرفتار تنهایی می­شوند. فقط یک محل شلوغ ممکن است برای این افراد شبیه به شکنجه باشد، اما آنها از تعامل در محیط­ های آرام لذت می­برند و چنین فضایی بیشتر برای آرایش سیستم عصبی آنها مناسب است. شواهد نشان می­دهد که خلاف افراد برون‌گرا، مغز درونگراها واکنش شدیدی به دیدن چهره­ های بدیع انسانی نشان نمی‌دهد، در چنین شرایطی نیز دوپامین (انتقال­ دهنده عصبی مربوط به لذت) کم­تری تولید می­کنند.

انواع درونگرایی

رایج­ترین نشانه­ های تاییدشده برای این تیپ شخصیتی از تعریف این­که افراد اساسا فاقد برونگرایی هستند، منشا نمی­گیرد. در مطالعه­ای، محققان 4 حوزه درونگرایی را مشخص کردند که با نشانه­ های افراد منسوب به این ویژگی شخصیتی مرتبط و همسو هستند، البته ممکن است هر فرد ترکیبی از آنها را داشته باشد.
  • اجتماعی: تمایل به گذراندن وقت در گروه­های کوچک­تر از مردم یا به تنهایی را توصیف می­کند.
  • تفکر: نشان­ دهنده افرادی است که ترجیح می­دهند زمان زیادی را در تخیل و چشم­انداز درونی افکار خود بگذرانند.
  • مضطرب: این افراد تمایل زیادی دارند که وقت خود را به­ تنهایی بگذرانند زیرا همراهی با افراد دیگر باعث ایجاد احساس خجالتی­بودن یا عدم اعتماد به­ نفس در آنها می­شود در حالی­که به­ تنهایی، ممکن است در مورد تجربیات گذشته فکر کنند یا در مورد آینده نگران باشند.
  • مهارشده: به این معنی است که رفتار فرد بیشتر با محدودیت همراه است تا این­که از روی انگیزه باشد، فرد تمایل دارد احساسات و افکارش را برای خود نگه دارد و به­ طور کلی تا وقتی که زمان زیادی را برای بررسی انتخاب­های خود اختصاص ندهد، به دنبال هیجانات جدید نخواهد رفت.

ویژگی­ های شخصیتی افراد درونگرا

تعدادی از عوامل به شکل­ گیری ویژگی­های منحصربه­ فردی کمک می‌کند تا شخصیت شما را به همان شکلی که هستید، بسازد. این عوامل همچنین می­توانند بر نحوه نشان­دادن درونگرایی در شخصیت شما تاثیر بگذارند. به بیان دیگر، هیچ 2 فرد درونگرا دقیقا شبیه هم نیستند. گفته می­شود، ممکن است این سبک شخصیتی را در خود با مشاهده برخی از ویژگی­ها و رفتارهای زیر تشخیص دهید.

شما به زمان زیادی برای خودتان نیاز دارید.

آیا گذراندن دوره­ های تنهایی را برای سلامتی و رفاه بیشتر ضروری می­دانید؟ شاید فکر یک شب آرام در خانه برای شما بسیار لذت­بخش باشد. فرقی ندارد که قصد دارید آن زمان را صرف استراحت کنید یا به­ تنهایی از یک سرگرمی آرام لذت ببرید. اگر این زمان تنها باعث ایجاد احساس آرامش و آسودگی برایتان می­شود و نه این­که به معنی ناامیدی و استرس باشد، احتمالا بیشتر به این سبک شخصیتی نزدیک هستید.

معاشرت زیاد شما را خسته می­کند.

این درست نیست که افرادی با این تیپ شخصیتی از تعامل اجتماعی متنفرند و به­ طور کامل از آن اجتناب می­کنند. با این حال، ممکن است متوجه شوید که به زمان بیشتری برای تجدید قوا و معاشرت مجدد با افراد دیگر نیاز داشته باشید. معاشرت با دوستان در تعطیلات آخر هفته ممکن است انرژی شما را به حداکثر برساند و روز بعد را برای استراحت به­ تنهایی سپری کنید. شما با درگیری مشکل دارید. شما با درگیری مشکل دارید.

شما با درگیری مشکل دارید.

تعاملات روزمره به­ خودی خود می­تواند خسته­ کننده باشد، اما در مورد موقعیت­هایی که احتمال درگیری را به­ دنبال دارد، چطور؟ برخی شواهد حاکی از آن است که افراد درونگرا نسبت به ارزیابی و انتقاد منفی حساسیت بیشتری دارند. وقتی فکر می­کنید دیگران ممکن است با شما مخالف باشند یا نظر شما را رد کنند، ممکن است برایتان سخت باشد که افکار خود را به اشتراک بگذارید، بنابراین احتمالا در هر زمان از تعارض اجتناب می‌کنید.

به­ تنهایی بهتر کار می­کنید.

فکرکردن به کارهایی همچون "پروژه گروهی" ممکن است باعث ترس در قلب هر کسی شود، اما اگر کار در گروه­ها را بیشتر نفرت­انگیز می­دانید، مطمئنا به این سبک شخصیت نزدیک­تر هستید. البته، این لزوما به این معنا نیست که شما در کنارآمدن با دیگران مشکل دارید، در واقع زمانی که به­ تنهایی کار می­کنید، ممکن است راحت­تر تمرکز کنید. این مسئله برای سرگرمی­ های شما نیز صدق می­کند، افراد با این شخصیت معمولا سرگرمی­ های انفرادی مانند مطالعه، کاردستی، بازی یا باغبانی را انتخاب می­کنند.

در کانون توجه قرار گرفتن، شما را وسوسه نمی­کند.

شاید برایتان مهم نباشد که در گروه­های کوچک­تر کار کنید، اما همیشه نقش­های پشت صحنه را ترجیح می­دهید. این ممکن است به این معنی باشد که شما ترجیح می­دهید تحقیقی را انجام دهید و گزارش آن را بنویسید تا این­که آن را به­ صورت شفاهی ارائه دهید و معمولا برای کارهایی داوطلب می­شوید که شما را از جمعیت دور می­کند.

شما حلقه دوستان نزدیک را ترجیح می­دهید.

بسیاری از این افراد با تعداد محدودی رابطه دوستانه برقرار می­کنند، اما این مسئله نشان­دهنده آن نیست که نمی­توانند دوست پیدا کنند یا از مردم متنفر باشند. در واقع تحقیقات نشان می­دهد که روابط با کیفیت بالا نقش مهمی در شادی این افراد دارد. به هر حال، شما نسبت به یک فرد برونگرا به زمان بیشتری برای خود نیاز دارید، بنابراین احتمالا زمان کم­تری برای برقراری ارتباط و نزدیک شدن به جمعیت صرف می­کنید. این­ها نمونه­ هایی از افکار و احساسات افراد درونگرا است برخی دیگر از نشانه­ هایی که می­تواند بیانگر این سبک شخصیتی در شما باشد شامل موارد زیر است:
  • زمان زیادی را صرف افکار خود می­کنید.
  • نوشتن را به صحبت­کردن ترجیح می­دهید.
  • احساسات را عمیقا درک می­کنید.
  • از موقعیت­های پراسترس و تنش­زا فراری هستید.

چه چیزی باعث درونگرایی افراد می­شود؟

درونگرایی مانند سایر جنبه­ های شخصیت به‌صورت ترکیبی از دو عامل اصلی ایجاد می­شود که شامل ژن و محیط است. ترکیب ژنتیکی شما، یا ویژگی­های به ارث­ رسیده از والدینتان، نقش کلیدی در تعیین محل قرار گرفتن شما در زنجیره شخصیتی بازی می­کند. محیطی که در آن بزرگ می­شوید نیز تاثیر مهمی دارد، به­ طور خلاصه، مشاهده نحوه رفتار و واکنش اعضای خانواده در محیط­های اجتماعی می­تواند به شکل­گیری شخصیت شما کمک کند. درونگرایی یک بعد شخصیتی در افراد است که بیشتر مربوط به دغدغه­ها و افکار درونی آنها است، در واقع چنین افرادی بیشتر ترجیح می­دهند وقت خود را به­ تنهایی بگذرانند. این­که افرادی با این تیپ شخصیتی دوست دارند بیشتر اوقات را در افکار و احساسات خود سیر کنند به معنی انزوا و گوشه­ گیری نیست، بلکه این افراد معمولا با تعداد محدودی رابطه دوستانه برقرار می­کنند. شیوه­ ی رفتار آنها باعث می­شود در تنهایی بهتر کار خود را انجام دهند و علاقه­ای به این ندارند که در کانون توجه دیگران قرار بگیرند.
نظرات: 0 مشاهده