علت درد یک طرف صورت ، سمت چپ یا سمت راست

درد در یک سمت صورت می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. مانند عفونت های سینوسی ، سلولیت صورت ، مشکلات دندان ، مشکلات گوش ، مشکلات ناشی از ضربه و .... در ادامه این مطلب به برخی از دلایل درد کردن صورت اشاره شده است . لطفا با ما همراه باشید.

علائم و دلایل درد یکطرف صورت

درد در صورت ، توسط عصب سه قلو که یکی از بزرگترین عصب های بدن است و شاخه های متعددی دارد ، کنترل می شود.صورت ما اجزا و بخش های بسیار مختلفی دارد که همه آنها می توانند دچار آسیب شده ایجاد درد کنند. این دردها گاهی خفیف هستند و به راحتی درمان می شوند ولی در موارد می توانند بسیار شدید  و ناتوان کننده بوده و به سختی هم درمان شوند. علت درد یک طرف صورت ، سمت چپ یا سمت راست علت درد یک طرف صورت ، سمت چپ یا سمت راست
با توجه به اینکه علت های گوناگونی برای این دردها وجود دارد ، برای تشخیص درست باید ابتدا علائم انها به خوبی و با دقت مطالعه شود. علائمی مانند اینکه این دردها :
  • آیا درد است یا سوزش ؟
  • مدام ادامه دارد و یا خودبخود قطع می شود ؟
  • آیا فقط یک بخش درد دارد و یا کل صورت درد می کند ؟
  • آیا ناگهانی و مانند شوک آغاز می شود و یا به مرور و به آرامی ؟
  • آیا این درد باعث محدودیت حرکات دهان و فک می شود ؟
  • آیا در اطراف محل درد ، زخم و یا تغییر رنگ پوست وجود دارد ؟
  • آیا همراه با درد ، آبریزش بینی ، تنگی نفس ، عطسه ، قرمز شدن چشم و ... مشاهده می شود ؟
  • آیا محل درد گرم است یا سرد ؟
  • آیا محل درد به لمس کردن حساس است  ؟
  • آیا در محل درد احساس خارش می کنید؟
  • آیا با حرف زدن و یا مسواک زدن ، درد بیشتر می شود ؟
  • آیا باعث قفل شدن فک می شود ؟
  • و ...
توجه داشته باشید که اگر این درد زیاد است و مداوم ادامه دارد و سریعا خوب نمی شود ، بهتر است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید و از خوددرمانی جدا پرهیز کنید.

برخی از دلایل درد صورت عبارتند از :


مشکلات عصبی

برخی از مشکلات عصبی می توانند باعث درد صورت شوند. برای مثال :

دلایل نوروپاتیک

به دردهایی که به دلیل تحریک عصب بوجود می آیند ، دردهای نوروپاتیک گفته می شود.درد نوروپاتیک صورت می تواند به دلیل اختلال در عملکرد عصب سه قلو باشد. در اکثر موارد دلیل اصلی برای اختلال عملکرد عصب سه قلو هرگز تشخیص داده نمی شود.در بسیاری از موارد این دردها در اثر آسیب های عصبی مانند آسیب های ناشی از سکته مغزی و یا مولتیپل اسکلروزیس (MS) هستند. افرادی که دچار میگرن هستند هم گاهی گزارش می کنند که دردهای آنها با درد یک طرف صورت آغاز می شود.

مشکلات عفونی

دردهای یک طرف صورت می تواند با مشکلات عفونی ارتباط داشته باشد. بسیاری از باکتری ها می توانند دندان ها ، سینوس ها و سایر نقاط صورت را آلوده کرده و باعث درد یک طرف صورت شوند. به عنوان مثال عفونت باکتریایی دندان می تواند منجر به آبسه و در نهایت باعث درد و تورم صورت شود. عفونت باکتریایی چشم هم می تواند باعث درد صورت شود. در برخی از موارد ، چشم به دلیل عفونت به نور حساس می شود و در محیط های نورانی ، درد صورت آغاز می شود. برخی از ویروس ها هم می توانند این مشکل را ایجاد کنند. برای مثال ویروس عامل زونا به نام واریسلا هرپس زوستر می تواند به عصب سه قلو آسیب وارد کرده و باعث بروز درد و تاول بر روی پوست صورت شود. دقیقا همان قسمت هایی از صورت که می تواند به آلودگی باکتریایی مبتلا شود ، می تواند توسط ویروس هم آلوده شده و باعث درد شود . مانند سینوس ها و چشم ها .

مشکلات ساختاری صورت

اختلال در عملکرد ماهیچه هایی که جویدن و حرکت فک را کنترل می کنند می تواند در مواردی باعث دردهای ناتوان کننده صورت شود.این دردها معمولا در یک طرف صورت هستند و در موقع غذا خوردن ، حرف زدن و خمیازه کشیدن ، فرد را دچار مشکل و ناراحتی می کند. مشکلات انسدادی ناشی از فشار مستقیم هم می تواند درد ایجاد کند. برای مثال سنگ های غده بزاقی می تواند باعث تورم صورت شده و به عصب سه قلو فشار وارد کرده و باعث درد صورت شود.

دلایل تروماتیک

به هرگونه درد ناشی از ضربه و آسیب فیزیکی به صورت را دردهای تروماتیک می گویند. برای مثال آسیب های مستقیم به عصب سه قلو در اثر عمل جراحی ممکن است رخ دهد. در این صورت ممکن است وضعیتی ایجاد شود که به نام بیهوشی دولوروسا (اختلال دردناک، پس از ضربه عصب سه قلو) مشهور است .در این حالت ، دردهایی در صورت ایجاد می شود که به لمس غیر حساس است .

سینوزیت حاد ویروسی

سینوزیت حاد ویروسی که رینوسینوزیت ویروسی هم نامیده می شود زمانی اتفاق می افتد که ویروس ها به حفره های سینوسی نفوذ کرده و تکثیر شوند. این بیماری معمولا با همان ویروسی ایجاد می شود که باعث سرماخوردگی است.این مشکل بیشتر در بزرگسالان رایج است. علائم این بیماری عبارتنداز :
  •  ترشحات شفاف بینی
  • تب
  • درد در صورت فشار دادن سینوس ها
  • خستگی شدید
این بیماری معمولا توسط معاینات پزشکی تشخیص داده می شود. معمولا مردم برای درمان این مشکل از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند در حالی که آنتی بیوتیک بر روی عفونت های ویروسی هیچ تاثیری ندارد.برای کاهش درد ناشی از این بیماری ممکن است پزشک برای شما آسپرین و یا ایبوپروفن تجویز کند. عفونت های ویروسی گلو هم ممکن است توسط همان ویروس سرماخوردگی ایجاد شده و پیشرفت کنند و موجب درد صورت شوند.

اختلال در عملکرد مفصل فکی گیجگاهی

مفصل فکی گیجگاهی فک بالا و پایین را به یکدیگر متصل می کند و شدیدا تحت فشار است . حرکات این مفصل پیچیدگی بسیار زیادی دارد و شدیدا در معرض آسیب قرار دارد. هرگونه آسیب به این مفصل می تواند باعث درد صورت شود. زنان بیشتر از مردان دچار مشکلات ناشی از آسیب به مفصل فکی گیجگاهی می شوند. تشخیص این مشکل به صورت خانگی امکان پذیر نیست و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
 
نظرات: 0 مشاهده