مهم ترین مشکلات جنسی زناشویی و راه حل آنها

مشکلات یا اختلالات جنسی شامل هر گونه مشکلی است که باعث عدم رضایت طرفین در رابطه جنسی می‌شود. حدود 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان دچار مشکلات جنسی هستند. مهم ترین مشکلات جنسی زناشویی و راه حل آنها مهم ترین مشکلات جنسی زناشویی و راه حل آنها

مشکل جنسی چیست؟

اختلال عملکرد جنسی یا مشکل جنسی وضعیتی است که می‌تواند در هر مرحله از رابطه جنسی رخ دهد و مانع از احساس رضایت جنسی اشخاص شود. رابطه جنسی به طور معمول شامل مرحله برانگیختگی، مرحله ثابت شدن یا پلاتو، مرحله اوج لذت جنسی یا ارگاسم و مرحله فرونشینی است. شهوت و برانگیختگی هر دو بخشی از مرحله هیجانی فعالیت جنسی هستند. نکته مهم این است که بدانید این مراحل برای زنان همیشه به ترتیب اتفاق نمی‌افتد. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که مشکلات جنسی بسیار شایع است اما اشخاص زیادی در مورد آن صحبت نمی‌کنند. با توجه به اینکه روش های درمانی برای این مشکلات وجود دارد بهتر است درباره آنها با شریک زندگی و پزشکتان صحبت کنید.

انواع مشکلات جنسی چیست؟

مشکلات جنسی به طور معمول به چهار دسته تقسیم می‌شوند:
  • بی میلی: نداشتن میل جنسی یا عدم علاقه به رابطه جنسی.
  • عدم برانگیختگی: ناتوانی در برانگیختگی روانی یا برانگیختگی فیزیکی حین رابطه جنسی.
  • اختلالات ارگاسم: تاخیر یا عدم ارگاسم.
  • درد: درد حین رابطه جنسی.

چه کسانی دچار مشکلات جنسی هستند؟

مشکلات جنسی ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد اما در اشخاص بالای چهل سال شایع تر است چون مشکلان جنسی به کاهش سلامت مرتبط با افزاش سن مرتبط است.

علائم مشکلات جنسی چیست؟

در مردان:

  • ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن (اختلال نعوظ).
  • عدم یا تاخیر در انزال علیرغم تحریک جنسی (تاخیر در انزال).
  • ناتوانی در کنترل زمان انزال (انزال زودرس).
  • کوچک بودن آلت تناسلی (طول هفت و نیم سانتی متر یا کمتر) که باعث عدم رضایت همسر می‌شود.

در زنان:

  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم.
  • عدم لغزندگی کافی واژن قبل و حین مقاربت.
  • ناتوانی در شل کردن ماهیچه های واژن به اندازه کافی برای مقاربت.

در مردان وزنان:

  • عدم علاقه یا تمایل به رابطه جنسی.
  • عدم برانگیختگی.
  • درد هنگام مقاربت.

چه چیزی باعث ایجاد مشکلات جنسی می شود؟

دلایل فیزیکی: مشکلات فیزیکی و پزشکی مختلفی می‌توانند باعث  ایجاد اختلالات جنسی شوند.  این مشکلات عبارتند از: دیابت، بیماری قلبی و عروقی (رگ های خونی)، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری های مزمن مانند نارسایی کلیه یا کبد و اعتیاد به الکل و مواد مخدر. علاوه بر این عوارض جانبی برخی دارو ها از جمله داروهای ضد افسردگی میتوانند بر عملکرد جنسی تاثیر گذار باشند. دلایل روانی: این مشکلات شامل استرس و اضطراب مربوط به کار، نگرانی در مورد رابطه جنسی، مشکلات زناشویی یا روابط، افسردگی، احساس گناه، نگرانی درباره ظاهر بدن و اثرات یک آسیب جنسی در گذشته.

مشکلات جنسی چگونه درمان می‌شوند؟

اکثر مشکلات جنسی را می‌توان با درمان مشکلات جسمی یا روانی زمینه ای برطرف کرد. سایر روش های درمانی عبارتند از :

دارو

مشکلات جنسی چگونه درمان می‌شوند؟ مشکلات جنسی چگونه درمان می‌شوند؟ چناچه مصرف یک داروی خاص باعث ایجاد مشکلات جنسی شود میتوانید با تغییر دارو به رفع این مشکل کمک کنید. مردان و زنانی که دچار کمبود هورمون هستند می‌توانند با تزریق هورمون، قرص ها یا کرم ها مشکل خود را برطرف کنند. برای مردان دارو هایی مانند سیلدنافیل Viagra®) ( ، تادالافیل (Cialis )  ، واردنافیل (Levitra®، Staxyn )  و آوانافیل Stendra® ) ( ممکن است با افزایش جریان خون در آلت تناسلی و بهبود عملکرد جنسی شود. زنان می‌توانند از گزینه های هورمونی مانند استروژن و تستوسترون استفاده کنند (اگرچه این داروها برای این منظور تایید نشده اند). برای زنان که هنوز یائسه نشده اند دو نوع دارو وجود که توسط  FDAبرای درمان بی میلی جنسی تایید شده است که عبارتند از: فلیبانسرین   ( Addyi®)و برملانوتید )    .(Vyleesi®

افزایش سایز آلت تناسلی

افزایش سایز آلت تناسلی افزایش سایز آلت تناسلی روش های زیادی برای افزایش سایز آلت تناسلی، ضخیم و کلفت تر کردن آلت تناسلی یا بلند کردن آلت تناسلی وجود دارد. لیپوساکشن برای مردانی که شکم بزرگی دارند میتواند با از بین بردن چربی های زیر شکم باعث بزرگتر نشان دادن آلت تناسلی شود. سایر مردان می‌توانند با تزریق ژل و فیلر  به آلت جنسی مردانه خود به طور موقت طول و ضخامت آلت را افزایش دهند.

جراحی دور آلت تناسلی

برخی از تکنیک های جراخی برای افزایش دور آلت تناسلی شامل گرفتن چربی از سایر قسمت های بدن و تزریق آن به دور آلت تناسلی است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند این روش باعث افزایش 1.4 تا 4 سانتی متری اندازه دور آلت شده است. اما مطالعات دیگری نشان می‌دهند که استفاده طولانی مدت از این روش عوارضی مانند تغییر شکل، زخم، برآمدگی و عفونت داشته است. روش دیگری که هنوز در مرحله آزمایش است شامل عقب کشیدن پوست آلت تناسلی و قراردادن چیزی شبیه یک لوله در اطراف آلت که قابلیت زیست تخریب پذیری دارد و از سلول های بافتی تشکیل شده.

وسایل کمکی مکانیکی

وسایل کمکی مانند دستگاههای وکیوم و پروتز کردن جهت ضخیم کردن آلت ممکن است به مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ) کمک کند. دستگاه وکیوم برای استفاده زنان هم تایید شده است اما ممکن است هزینه بالایی داشته باشد. گشاد کننده ها میتوانند به زنانی که دچار تنگی واژن هستند کمک کند. برخی از دستگاهها می‌توانند برای بهبود لذت جنسی و رسیدن به اورگاسم مفید باشند.

سکس درمانی

سکس درمانگران می‌توانند به اشخاصی که دچار مشکلات جنسی هستند و پزشک آنها قادر به درمان مشکل آنها نیست کمک کنند. سکس درمانگران معمولا مشاوران زناشویی خوبی هستند. برای زوج هایی که می‌خواهند از رابطه جنسی خود لذت ببرند کمک گرفتن از یک درمانگر با تجربه می‌تواند بسیار مفید باشد.

رفتار درمانی

این درمان ها شامل تکینک های مختلفی از جمله طرز فکر اشخاص درباره رفتارهای مضر در رابطه یا تکنیک هایی مانند خود تحریکی برای درمان مشکلات برانگیختگی و یا ارگاسم است.

روان درمانی

کمک گرفتن از یک مشاور با تجربه می‌تواند به شما کمک کند تا آسیب های جنسی گذشته، احساس اضطراب، ترس، گناه و ترس از زیبا نبودن بدن را درمان کنید. همه این عوامل می‌توانند بر عملکرد جنسی شما تاثیر گذار باشند.

آیا مشکلات جنسی قابل درمان هستند؟

موفقیت در برطرف کردن مشکل جنسی به علت اصلی مشکل بستگی دارد. اما خوشبختانه اکثر مشکلات جنسی قابل درمان هستند.
نظرات: 0 مشاهده