الکترولیز بهتر است یا لیزر موهای زائد: بررسی عوارض و مزایا

الکترولیز بهتر است یا لیزر موهای زائد: بررسی عوارض و مزایا الکترولیز بهتر است یا لیزر موهای زائد: بررسی عوارض و مزایا تراشیدن، موم گذاشتن و اپیلیدی مو معمولاً شبیه شکست در نبرد است؛ یک روز همه موها را ازبین می برید و روز دیگر مو به سر جای خود باز گشته و دوباره باید این مشکل را برطرف کنید. اگر از رفع مشکل رشد ناخواسته مو خسته شده اید، شاید به فکر حذف موهای زائد به صورت دائمی افتاده باشید. وقتی صحبت از حذف دائمی مو میشود، دو گزینه در پیش رو دارید: لیزر موهای زائد نواحی مختلف بدن و الکترولیز. اما کدام بهتر است ؟برای اینکه بفهمید کدام روش گزینه بهتری برای شما به شمار می رود این مقاله را بخوانید

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟ عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟ قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کدام روش حذف موهای زائد گزینه بهتری برای شما محسوب می‌شود، باید درباره هر گزینه اطلاعات داشته باشید. کارشناس لیزر موهای زائد، لیزر الکساندرایت بامادون قرمز، به روی منافذ پوستی اعمال می‌کند. انرژی تابشی از پوستتان رد شده و ملانین موجود در فولیکل مو را هدف قرار می‌دهد. با افزایش دمای فولیکل، ریشه مو از بین میرود؛ وقتی ریشه تخریب شود فولیکل قادر به تولید مو نخواهد بود. «لیزرهای الکساندرایت در حالت کیو (Q) سویچ نیز موجود هستند. کیوسویچ تکنیکی است که در آن لیزر پرتویی با شدت بالا و در پالس‌های بسیار کوتاه تولید می‌کند.»

 مزایای لیزر موهای زائد

از لیزر موهای زائد تقریباً می توان در هر جایی از بدن و صورت مانند لیزر بیکینی (لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی) که از بین برنده موهای نواحی بیکینی می باشد مخصوصا در اطراف خط بیکینی و داخل ران‌ها، زیر بغل، بینی و گوش ها استفاده کرد و تنها جایی که نمی توان با لیزر اقدام به موهای زائد آن کرد، ناحیه چشمی انسان است. همین موضوع استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد بدن را راهکاری همه کاره می‌کند. از طرفی این روند تقریباً به هیچ زمان ریکاوری نیاز نخواهد داشت و بعد از انجام این فرآیند می توانید به ادامه کارهای خود برسید. لیزر موهای زائد هم برای مردان و هم برای زنان گزینه مناسبی محسوب می‌شود. فرایند لیزر موهای زائد مردان یکی از محبوبترین گزینه‌ها برای موهای سینه و پشت به شمار می رود. «لیزر علاوه بر این که نیاز به اصلاح هر روزه را از بین می‌برد، از تحریک پوست و ابتلا به فولیکولیت جلوگیری می‌کند، فولیکولیت عارضه‌ای است که اغلب آقایان آن را در نقاطی که یک یا چند فولیکول مو در اثر اصلاح با تیغ ملتهب می‌شود، تجربه می‌کنند.» (منبع). اگرچه هنوز ممکن است که رشد مو داشته باشید، اما متوجه خواهید شد که این رشد به صورت موهای ریزتر، نازکتر و با رنگ روشن تر از قبل خواهد بود؛ این بدان معناست که رشد موهای جدید به شدت قبل نخواهد بود. در صورتی که پوست تقریبا روشن و موی تیره ای داشته باشید این گزینه برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد دارای عوارض جانبی محدودی است. بعضی افراد ممکن است با قرمزی و تورم مواجه شوند اما این علایم نیز بعد از چند ساعت فروکش می‌کند. بنا به گفته اکثر افراد، درد ناشی از این فرآیند بسیار کم است و حسی که لیزر به روی پوست دارد مانند کشیدن کش و ول کردن و خوردن آن به پوست است.

 مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

برای دستیابی به بهترین نتایج باید از دستورالعمل مراقبت بعد از لیزر موهای زائد پیروی کنید. لازم است تا چند هفته از قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید خودداری کنید و حداقل تا دو روز بعد از انجام لیزر از لباس‌های گشاد استفاده کنید. همچنین بهتر است که از حضور در استخر، وان آب داغ، اتاق های بخار و انجام تمرین ورزشی تا ۴۸ ساعت خود داری کنید. به غیر از مواردی که به آن اشاره شد می توانید فعالیت های خود را به صورت روتین هر روزه انجام دهید.

نحوه عملکرد الکترولیز

نحوه عملکرد الکترولیز نحوه عملکرد الکترولیز فرایند الکترولیز شامل وارد کردن یک سوزن بسیار ریز درون هر فولیکل مو است. این سوزن یک جریان الکتریکی را به فولیکل اعمال می‌کند و با وارد کردن آسیب به آن جلوی رشد مو در آینده را میگیرد. هر مرتبه یکی از فولیکل های مو توسط سوزن الکترولیز هدف گرفته می‌شود.

مزایای الکترولیز در حذف موی زائد

الکترولیز علاوه بر تولید نتایج ماندگارتر، موارد استفاده به شدت متفاوتی نیز دارد. از الکترولیز میتوان برای پیشگیری از رشد مجدد مو در تمامی انواع پوست و مو استفاده کرد؛ همچنین از الکترولیز در تمامی جاهای بدن من جمله ابرو ها نیز می توان استفاده کرد.

 عوارض جانبی الکترولیز

بعضی از افراد شکل گیری پینه در روی پوست را گزارش کرده اند اما آنها باید به طور طبیعی بیافتند. همچنین دیدن قرمزی و تورم برای چند ساعت بعد از انجام درمان نیز طبیعی است. درد بسیار اندکی در طول فرآیند الکترولیز توسط بیماران حس می‌شود؛ بعضی افراد احساسی که در طول فرایند الکترولیز دارند را شبیه حس گرمای بعد از نشگون گرفتن در هر ورود سوزن الکترولیز به فولیکل مو توصیف کرده‌اند.

مراقبت های بعد از الکترولیز

بعد از انجام الکترولیز باید از کرم آنتی باکتریال در ناحیه ای که تحت درمان قرار گرفته استفاده کنید. باید از هر فعالیتی که باعث تعریق بیش از حد می‌شود، خودداری کنید. همچنین لازم است تا از لمس یا خاراندن محل تحت درمان الکترولیز تا چند روز بعد از درمان خودداری کنید.

شباهت های میان حذف موهای زائد توسط الکترولیز و لیزر

حذف موهای زائد توسط لیزر و الکترولیز از جنبه‌های مختلفی شبیه یکدیگر هستند.

هر دوی این روش ها می توانند موهای زائد قسمتهای مختلف بدن را حذف کنند.

استفاده از هر دو روش برای خط بیکینی و زیر بغل، بینی گوش ها و بالای لب موثر هستند؛ همچنین به کارگیری آنها در نواحی بزرگ مانند پشت، دست و پاها نیز نتیجه مناسبی خواهد داشت. هر کسی می تواند از لیزر یا الکترولیز برای حذف موهای زائد بدنش استفاده کند، اما بهتر است ابتدا با متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا گزینه مناسبی برای این درمان هستید یا خیر.

هر دوی این روش ها به چند جلسه درمان نیاز دارند.

رشد مو شامل سه مرحله است؛ لیزر و الکترولیز در فرایند حذف موهای زائد تنها زمانی که فولیکل مو در مرحله آناژن یا رشد باشد، می تواند موثر واقع شود به چند جلسه درمانی نیاز است تا تمامی موها وارد این مرحله از رشد خود شوند و بتوان توسط لیزر یا الکترولیز روی آن تاثیر گذاشت.

 هر دو روش برای حذف موی زائد ایمن و موثر هستند.

روش های لیزر و الکترولیز برای حذف موهای زائد بدن ایمن و تحت تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دارند. هر دوی این روش ها نیاز به تراشیدن مو و موم گذاشتن را از بین می‌برند و از برگشت مو به داخل نیز جلوگیری می‌کند. با این حال برای آن که این روش ها موثر واقع شوند، باید توسط یک کارشناس انجام شود.

 تفاوت های میان حذف موهای زائد توسط لیزر و الکترولیز

اگرچه این دو روش شباهت های زیادی در حذف موهای زائد دارند اما تفاوت هایی نیز میان آنها وجود دارد.

لیزر موهای زائد بدن به تعداد جلسات کمتری نیاز دارد.

صرف نظر از اینکه کدام روش را برای حذف موهای زائد بدن انتخاب کنید به چند جلسه درمان نیاز خواهید داشت. با این حال جلسات درمانی الکترولیز بیشتر خواهد بود و باید مدت زمان بیشتری صرف آن کنید. لیزر موهای زائد بدن معمولاً به ۴ تا ۸ جلسه نیاز دارد که تعداد دقیق جلسات مورد نیاز به نوع پوست، رنگدانه ها، رنگ مو و اندازه ناحیه ای که تحت درمان قرار می‌گیرد بستگی خواهد داشت. از سوی دیگر اما الکترولیز می‌تواند تا ۳۰ جلسه طول بکشد، مخصوصاً اگر موهای ناحیه تحت درمان ضخیم باشد. در لیزر موهای زائد به یک جلسه تجدیدی در طول سال نیاز خواهید داشت اما فرایند حذف موهای زائد توسط الکترولیز به جلسات بیشتری نیاز نخواهد داشت، مگر آنکه شاهد بروز یک عفونت شوید.

 جلسات لیزر موهای زائد بدن کوتاه تر هستند.

هر یک از جلسات لیزر موهای زائد تنها چند دقیقه طول می‌کشد و لیزر به طور همزمان چندین مو را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما جلسات الکترولیز بسیار طولانی تر خواهد بود، چراکه هر یک از فولیکل های مو باید جداگانه هدفگیری شود. جلسات حذف موهای زائد توسط الکترولیز تقریباً هر هفته یا هر دو هفته یکبار انجام می شود و همین موضوع این فرآیند را زمان بر می‌کند.

 حذف موهای زائد توسط لیزر یا الکترولیز: کدام یک بهتر است؟

 حذف موهای زائد توسط لیزر یا الکترولیز: کدام یک بهتر است؟  حذف موهای زائد توسط لیزر یا الکترولیز: کدام یک بهتر است؟ در اینجا به حقایق دیگری که می‌تواند به تصمیم‌گیری شما کمک کند اشاره شده است. هزینه هر جلسه الکترولیز در مقایسه با جلسات لیزر موهای زائد کمتر است؛ با این حال به تعداد جلسات بیشتری برای حذف موهای زائد بدن نیاز خواهید داشت. قسمت های کوچک بدن را شاید بتوانید با گذراندن چند جلسه مدیریت کنید اما بخش های بزرگتر بدن می تواند بسیار هزینه بر باشد. از سوی دیگر هزینه هر جلسه لیزر موهای زائد بیشتر خواهد بود اما به جلسات کمتری برای دیدن نتایج نیاز خواهید داشت. قیمت ها برای هر دوی این روش ها بسته به اندازه ناحیه‌ای که تحت درمان قرار است قرار بگیرد، متفاوت خواهد بود. اگر درد فرایند حذف موهای زائد بدن یک نگرانی برای شما به شمار می رود باید بدانید که هر دوی این روش ها با درد اندکی همراه هستند. اکثر افراد در فرایند لیزر موهای زائد با کمی درد روبرو می شوند، اما باید گفت که هر جلسه تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. جلسات الکترولیز نیز با درد همراه است و هر جلسه نیز طولانی تر خواهد بود، بنابراین درد ناشی از وارد شدن سوزن های بسیار ریز، فرایند حذف موهای زائد توسط الکترولیز را برای مدت زمان طولانی تری حس خواهید کرد. با انجام الکترولیز می توانید نتیجه مشابهی را روی هر نوع پوستی و هر نوع معین انتظار داشته باشیم، اما تاثیر استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موی تیره دارند و یا برعکس بیشتر خواهد بود. خودتان باید تصمیم بگیرید که کدام روش را برای حذف موهای زائد بدنتان انتخاب کنید ولی می توانید تصمیم گیری را با صحبت با پزشک آغاز کنید.
نظرات: 0 مشاهده