آیا ترکیه مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش رسانه است؟

ترکیه به عنوان یک کشور در حال توسعه که آسیا را به اروپا متصل می‌کند، در بخش رسانه‌ نیز بازاری پویا و جذاب دارد. سرمایه گذاران خارجی به ترکیه با رشد اقتصادی و عملکرد خوبی که در این سالها داشته است، نگرش مثبتی دارند. امروزه ترکیه مطمئناً یکی از جذاب‌ترین مناطق سرمایه گذاری در بازارهای نوظهور محسوب می‌شود. آیا ترکیه مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش رسانه است؟ آیا ترکیه مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش رسانه است؟ پس از حذف انحصار دولتی بر رسانه‌ها از طریق مجوز دسترسی شرکت‌های خصوصی به این بخش در سال 1994، بازار رسانه‌ ترکیه به طور قابل توجهی پیشرفت داشته است. در حال حاضر برخی از بازیگران بزرگ رسانه جهانی از طریق سهام در بخش رسانه ترکیه فعال هستند. براساس گزارش‌های منتشرشده، در 10 سال آینده میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه به میزان قابل توجهی پیشرفت خواهد داشت.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بخش رسانه ترکیه

مزایای سرمایه‌گذاری در بخش رسانه در ترکیه در ادامه آورده شده‌ است:
  • امکانات مناسب
  • دسترسی به مخاطبان جهانی
  • تسهیلات مناسب برای سرمایه‌گذاران
در ادامه معایب سرمایه‌گذاری در بخش رسانه در ترکیه آورده شده است:
  • اکثر شهروندان ایرانی نمی‌دانند آیا ترکیه مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش است؟
  • عدم آگاهی نسبت به پیدا کردن بهترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش رسانه
  • نگرانی در مورد عدم آشنایی کامل به زبان ترکی و مشکلات مربوط به آن
  • نگرانی در مورد نوسانات لیر و عدم ثبات اقتصادی

رسانه های ترکیه

صنعت رسانه ترکیه با کانال‌های تلویزیونی متنوع، رادیوی ملی و سینما یکی از مهم‌ترین صنایع این کشور محسوب می‌شود. تلویزیون مهم‌ترین رسانه در ترکیه است که مخاطبان بسیاری دارد. بعد از تلویزیون، با سرمایه‌گذاری‌هایی که در سالیان اخیر در حوزه سینما صورت گرفته است، سینما نیز از حوزه‌های مهمی است که طرفداران زیادی دارد. سینما با در نظر گرفتن جنبه‌های مهم ملی، محلی و بین‌المللی در طول سالیان اخیر توانسته است پیشرفت خوبی داشته باشد و افراد بسیاری با هدف سرمایه‌گذاری به آن جذب شده‌اند.

انواع فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی در ترکیه

انواع فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی در ترکیه انواع فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی در ترکیه کشور ترکیه با توجه به زیرساخت‌های مناسب سرمایه‌گذاری و از طرفی با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد، مقصد اصلی بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی است. علاوه‌براین براساس قوانین این کشور، شهروندان خارجی می‌توانند از طریق انواع روش‌های سرمایه‌گذاری برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنند. همان‌طور که واضح است، اغلب سرمایه‌گذاران خارجی بخش املاک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند؛ چرا که این بخش در گروه کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها شناخته می‌شود و علاوه‌بر این در کوتاه مدت و بلند مدت سود خوبی را برای سرمایه‌گذار به همراه خواهد داشت. طبق اطلاعات ارائه شده در سایت گونش اینوست «با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰۰۰۰ دلار در ترکیه، تنها با این شرط که اجازه فروش ملک را برای مدت ۳ سال ندارید، بلافاصله می‌توانید برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام نمایید.» بااین‌وجود، حوزه‌های دیگری هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. به عنوان مثال افرادی که قصد دارند کسب و کار خودشان را داشته باشند، می‌توانند از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی اقدام کنند. همچینین افرادی که  علاقه‌مند به صنعت سینما و رسانه هستند، می‌توانند در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. کشور ترکیه با توجه به پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های موجود موقعیت‌های خوبی را به سرمایه‌گذاران در حوزه رسانه پیشنهاد می‌کند. اما باید دید آیا این فرصت‌ها برای شهروندان خارجی هم مناسب است یا خیر؟

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش رسانه در ترکیه

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش رسانه در ترکیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش رسانه در ترکیه شهروندان خارجی علاقمند به حوزه رسانه می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، البته باید بدانید قوانین مربوطه تا حدی سخت‌گیرانه است. طبق قوانین تنظیم شده، اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی فقط مجاز به مالکیت حداکثر 25 درصد از سهام یک شرکت رسانه‌ای ترکیه هستند که بر روی کل سرمایه پرداخت شده تعیین می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که خارجی‌ها فقط می‌توانند سهام یک شرکت رسانه‌ای را طبق مقررات در اختیار داشته باشند. علاوه بر این با توجه به محدودیت‌های اعمال شده بر سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش و همچین عدم آگاهی لازم در خصوص حوزه رسانه در ترکیه، تا حدی این فرایند پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد. افرادی که قصد دارند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، قبل از هر کاری باید با افراد آگاه و مورد اعتماد در این حوزه مشورت کنند تا راهنمایی‌های لازم را به ایشان ارائه داده و این افراد را از تمامی موانع و مشکلات موجود را مطلع سازند. صنعت سینمای ترکیه نیز یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های جهان است و طرفداران زیادی دارد. در دهه اخیر حدود 100 سریال ترکی به کشورهای مختلف جهان صادر شده است. جالب است بدانید این سریال‌ها چیزی نزدیک به 400 میلیون دلار درآمد برای ترکیه به همراه دارند. کشور ترکیه با توجه به شرایط توریستی و فرهنگی‌ای که دارد، در سال‌های اخیر مخاطبان خارجی بسیاری را جذب کرده است. طبق مقررات کشور ترکیه، برای آن دسته از فیلم‌ها و سریال‌ها که به نوعی به معرفی ترکیه در سراسر جهان می‌پردازند، حمایت مالی خوبی در نظر گرفته شده است. فهرستی از رسانه‌های ترکیه در ادامه مطلب آورده شده است:
  • روزنامه و مجلات
  • پخش رادیویی
  • پخش تلویزیونی
  • سینما
  • اینترنت

اقامت ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی

اقامت ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی اقامت ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی به منظور دریافت اقامت ترکیه روش‌های مختلفی نظیر خرید ملک، اجاره ملک، ثبت شرکت، کارآفرینی، سپرده‌گذاری بانکی و ... وجود دارد. یکی از روش‌های دریافت اقامت ترکیه، خرید ملک می‌باشد. افراد خارجی با هر سرمایه‌ای که داشته باشند می‌توانند در ترکیه ملک خریداری کرده و با استفاده از آن برای دریافت اقامت موقت اقدام کنند. در نظر داشته باشید این اقامت موقتی است و باید هرسال برای تمدید آن اقدام کنید. لازم به ذکر است تا زمانیکه سند ملک خریداری شده به نام شما باشد، می‌توانید برای دریافت اقامت موقت از این طریق اقدام کنید. معمولا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در سینما دارند هم از طریق خرید و اجاره ملک برای دریافت اقامت ترکیه اقدام می‌کنند. دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه و آپارتمان در ترکیه، معمولا یکی از آسان‌ترین و در عین حال یکی از دردسرسازترین روش‌های دریافت اقامت می‌باشد،‌ چرا که مجوز اقامت اعطا شده از طریق اجاره خانه تنها یک سال اعتبار دارد و پس از پایان اعتبار آن دیگر نمی‌توان از این طریق برای دریافت اقامت اقدام کرد. بلکه باید نوع اقامت را تغییر داده و از سایر روش‌ها برای دریافت اقامت ترکیه استفاده کرد.
نظرات: 0 مشاهده