چه تست هایی به متخصص طب فیزیکی در درمان کمر درد کمک می کند؟

بخشی از حوزه فعالیت یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی که به آنها فیزیاتریست نیز می گویند، تشخیص شرایط و عواملی است که بر بروز کمر درد تاثیر دارند و موجب ایجاد اختلال یا ناتوانی در بیمار می شوند. متخصص طب فیزیکی همچنین قادر است تا میزان پیشرفت این آسیب و میزان صدمات واختلالات ناشی از آنرا نیز ارزیابی کند. فیزیاتری یا طب فیزیکی،شاخه ای از علم پزشکی است که با بهره گیری از روش ها و تکنیک هایی که با تاکید بر نتایج مطلوب و با هدف به حداکثر رساندن عملکرد بیمار طراحی شده اند، این شرایط و اختلالات را در بیماران درمان می کند.

از ارزیابی طب فیزیکی چه انتظاری می توان داشت؟

ارزیابی فیزیاتری یا طب فیزیکی شامل ارزیابی پزشکی کامل از شرایط و علائم بیمار از جمله، میزان درد، آسیب‌های اسکلتی-عضلانی، آسیب‌های بافت نرم یا اختلالات عصبی می شود. متخصص طب فیزیکی قادر است تا تمام این ارزیابی ها را انجام دهد. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی همچنین ممکن است آزمایش ها و تست های خاصی را برای ارزیابی میزان آسیب و ناتوانی بیمار انجام دهد. در نهایت، «هدف پزشک طب فیزیکی از این ارزیابی ها بدست آوردن اطلاعات لازم برای تشخیص صحیح بیماری و بازگرداندن عملکرد، تحرک و قدرت بیمار است». پس با انجام این بررسی ها و آزمایشات است که میتواند برنامه درمانی مناسب برای قسمت آسیب دیده کمر و رفع کمر درد ارائه کند.

سابقه ی پزشکی

بروز کمر درد می تواند به شرایط و عوامل مختلفی وابسته باشد، متخصص طب فیزیکی، سابقه پزشکی شما را بطور کامل مورد بررسی قرار میدهد. برخی از سوالاتی که در این وهله از شما پرسیده میشود شاید در ابتدا بی ربط به نظر برسند اما پاسخگویی شما به این سوالات، کمک بزرگی به متخصص در تعیین منبع کمر درد خواهد کرد. فیزیاتریست در ابتدا سوالاتی در مورد زمان شروع درد از شما خواهد پرسید. (از جمله اینکه، آیا در حال بلند کردن جسم سنگینی بوده اید و ناگهان دچار درد شدیدی شده اید؟ یا اینکه درد شما بطور تدریجی ایجاد شده است؟). هدف فیزیاتریست از پرسش این سوالات این است که بداند چه عواملی موجب تشدید یا تسکین درد شما میشوند. همچنین ممکن است از شما پرسیده شود که آیا سابقه ی کمر درد داشته اید یا خیر. فیزیاتریست همچنین در مورد بیماری هایی که اخیرا به آن مبتلا شده اید و علائم آنها نظیر سرفه، تب، اختلالات ادراری یا بیماری های گوارشی، از شما سوال خواهد کرد. اگر بیمار زن باشد، پزشک در مورد هرگونه خونریزی غیر طبیعی واژینال، درد و گرفتگی واژن و همچنین ترشحات واژن از بیمار سوال خواهد کرد، چرا که درد ناشی از قاعدگی، اغلب در کمر احساس می شود.

معاینه ی فیزیکی

فیزیاتریست یا متخصص طب فیزیکی فیزیاتریست یا متخصص طب فیزیکی در این مرحله، فیزیاتریست یا متخصص طب فیزیکی، معاینه فیزیکی کاملی از شما انجام خواهد داد. فیزیاتریست به علائم آسیب عصبی و میزان درد شما هنگامی که روی پاشنه پا، انگشتان پا و کف پا راه می روید، دقت خواهد کرد. حتی ممکن است با استفاده از چکش معاینه، رفلکس عصبی شما را نیز آزمایش کند. این آزمایش رفلکس معمولا در زانو و پشت مچ پا انجام میشود. از شما خواسته می شود در حالی که به پشت دراز کشیده اید، چه با کمک پزشک و چه بدون کمک او، هر کدام از پاهایتان را به نوبت بلند کنید. این تست برای آزمایش عصب ها و قدرت عضلانی و ارزیابی وجود تنش یا فشار بر روی عصب سیاتیک انجام میشود. فیزیاتریست همچنین ممکن است به کمک یک سنجاق، گیره کاغذ، چوب آبسلانگ شکسته یا هر نوع وسیله ی نوک تیزی، میزان حس شما را آزمایش کند تا هرگونه از دست دادن حس در پاهای شما را ارزیابی کند.

انواع تست های تشخیصی

برخی از تست های تشخیصی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، شامل موارد زیر هستند:

تست الکترودیاگنوستیک

تست الکترودیاگنوستیک یا تست نوار عصبی و عضلانی، برای بررسی عملکرد و سلامت نخاع و عصب های بدن استفاده میشود. نتایج تست الکترودیاگنوستیک میتواند به سوالات مختلفی در مورد میزان آسیب عضلانی بیمار، ابتلا به بیماری های تحلیل برنده ی عضلات، آسیب های عصبی و سایر جنبه ها پاسخ دهد و این امکان را به متخصص طب فیزیکی میدهد تا یک برنامه ی درمانی مطابق با آن شرایط را برای بیمار تجویز کند. تست الکترودیاگنوستیک یک ابزار بسیار تخصصی و پیچیده ی تشخیصی است که  متخصصان طب فیزیکی از آن برای ارزیابی درد و آسیب عصبی در ساختار عصبی دیسک کمر یا دیسک گردن بیماران استفاده میکنند. انواع مختلف تست الکترودیاگنوستیک عبارتند از:
  • الکترومیوگرافی (EMG): الکترومیوگرافی، پاسخ عضله و فعالیت الکتریکی آن در اثر تحریک یک عصب را بررسی میکند، سپس این اطلاعات را در قالب سیگنال یا بصورت تصویری منتشر می کند. الکترومیوگرافی، این اطلاعات از طریق مجموعه ای از الکترودها جمع آوری میکند که یا در عضله قرار می گیرند یا به سطح پوست متصل می شوند.
  • تست سرعت هدایت عصبی (NCV): تست مطالعه هدایت عصبی (NCS) یا تست سرعت هدایت عصبی (NCV) ، سرعت انتقال یک پالس الکتریکی از طریق یک عصب را اندازه گیری می کند. نتایج حاصل از این تست، متخصص طب فیزیکی را قادر می سازد تا هرگونه آسیب عصبی احتمالی را تشخیص دهد. در طی این تست، با استفاده از الکترودهای متصل شده بر روی سطح پوست، عصب از طریق پالس های الکتریکی تحریک می‌شود.
  • تست پتانسیل برانگیختگی حسی و بینایی مغز : تست پتانسیل برانگیختگی حسی و بینایی مغز که به اختصار به آن SEPs یا SSEPS نیز گفته می شود، تستی است که میزان تحریک فعالیت الکتریکی مغز بدنبال انواع مختلفی از عوامل تحریک کننده از جمله صدا یا بینایی، را بررسی میکند. پزشک میتواند به کمک این تست عملکرد سیستم حسی تنی مغز را بصورت کاملا ایمن و غیر تهاجمی ارزیابی کند.

تست های تصویربرداری

تست های تصویربرداری نیز در حوزه طب فیزیکی تست های تصویربرداری نیز در حوزه طب فیزیکی انواع مختلفی از تست های تصویربرداری نیز در حوزه طب فیزیکی به دلایل مختلف و برای تشخیص یا ارزیابی میزان آسیب استفاده میشوند. از آنجایی که فیزیاتریست پزشکی است که در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی تخصص دارد، مطالعات تصویربرداری میتوانند به وی در تشخیص و ارزیابی آسیب های وارده به کمر که شامل آسیب به رباط‌ها، تاندون‌ها، اعصاب، مفاصل، استخوان‌ها، و ماهیچه ها میشود، اطلاعات مفیدی ارائه دهند. برخی از انواع تست های تصویربرداری که متخصص طب فیزیکی از آنها استفاده میکند، شامل موارد زیر است:
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن- CT یا CAT): در سی تی اسکن از تجهیزات پیشرفته و تخصصی عکسبرداری با اشعه ایکس استفاده میشود. این نوع روش تصویربرداری سریع، بدون درد و غیر تهاجمی است. تصاویر حاصل از سی تی اسکن، جزئیات ساختارهای داخلی بدن را به تصویر میکشد و تصاویر بسیار واضح و دقیقی را در اختیار پزشک قرار میدهد. سی تی اسکن علاوه بر سایر کابردهای فراوانی که دارد، به دلیل توانایی آن در تصویربرداری از استخوان‌های بسیار ریز در بدن و همچنین عضله‌ها، برای تشخیص آسیب های وارده به ستون فقرات و دست و پا یا سایر قسمت های سیستم اسکلتی استفاده می شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی- MRI): در ام آر آی از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قدرتمند برای تصویربرداری از بدن استفاده میشود. این نوع اسکن تصویربرداری تشخیصی را می توان برای تشخیص آسیب های اسکلتی-عضلانی، آسیب ها یا بیماری های درگیر کننده ی ستون فقرات، مشکلات عروقی، مشکلات لگن، آسیب های بافت نرم و موارد دیگر مورد استفاده قرار داد.
  • سونوگرافی اسکلتی عضلانی: اگرچه دهه هاست که از امواج اولتراسوند (امواج فراصوت) برای مقاصد درمانی نظیر اعمال گرما به عمق بافت بدن استفاده میشود، اما امروزه از امواج اولتراسوند برای تصویربرداری و ارزیابی مشکلات اسکلتی عضلانی نیز استفاده می شود. سونوگرافی اسکلتی عضلانی، روشی برای تصویربرداری از عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، اعصاب محیطی و مفاصل است که از آن برای ارزیابی ناهنجاری های بافت نرم و بررسی ساختارهای آن استفاده می شود.
اطلاعات حاصل از نتایج این تست ها، به متخصص طب فیزیکی در درمان کمر درد شما کمک شایانی میکنند. متخصص طب فیزیکی ممکن است تیمی از متخصصان پزشکی را برای ارائه مراقبت های پزشکی به شما رهبری کند.
نظرات: 0 مشاهده