روش های تسکین سریع درد سیاتیک

درد سیاتیک از پایین کمر شروع می شود و در برخی موارد به زانو و ساق پا هم سرایت می کند. این مشکل زمانی رخ میدهد که عصب سیاتیک در اثر عواملی مانند فتق دیسک یا خار استخوان فشرده میشود. سیاتیک در برخی افراد باعث درد شدید و در برخی دیگر باعث گز گز شدن، ضعف و بی حسی در پاها میشود. روش های تسکین سریع درد سیاتیک روش های تسکین سریع درد سیاتیک

درد سیاتیک چیست؟

«درد سیاتیک به صورت کلاسیک به دردی گفته می شود که در قسمت تحتانی کمر ی یا باسن ایجاد می شود و در پا انتشار می یابد و با سوزن سوزن شدن پا و ضعف پا همراه است.» آسیب یا تحریک عصب سیاتیک در ناحیه باسن و عضلات گلوتئال باعث ایجاد درد سیاتیک می شود. عصب سیاتیک طولانی ترین و ضخیم ترین (تقریبا به ضخامت انگشت) عصب در بدن است. این عصب از پنج ریشه عصبی تشکیل شده است، در واقع دو ریشه عصبی از قسمت تحتانی پشت یعنی ستون فقرات کمری، سه ریشه عصبی از قسمت پایینی ستون فقرات یعنی ساکروم به هم میرسند و عصب سیاتیک راست و چپ را تشکیل می دهند. در هر سمت بدن انسان یک  عصب سیاتیک وجود دارد که بعد از عبو از لگن، باسن و ران در زیر زانو به اعصاب دیگر منشعب میشود و در جهت ساق پا و انگشتان پا ادامه پیدا میکند. فتق یا لغزش دیسک و یا تنگی کانال نخاعی میتواند باعث اعمال فشار بر ریشه عصب سیاتیک شده و در نتیجه منجر به درد سیاتیک شود.

تشخیص درد سیاتیک

تشخیص درد سیاتیک تشخیص درد سیاتیک پزشک ابتدا از شما سوالاتی درباره ی درد کمر می پرسد: آیا پاهای شما دچار ضعف یا بی حسی میشود؟ ایا درد شما مانع از انجام فعالیت های مختلف می شود؟ آیا برخی شرایط خاص به تغییر وضعیت شما کمک می کند؟ ایا درمان های خانگی درد شما را کاهش می دهند؟ اگر شما دچار یک درد مزمن یا شدید باشید احتمالا پزشک آزمایشات خاصی را برای شما تجویز می کند. برای مثال انجام آزمایشاتی مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی میتوانند با تشخیص خارهای استخوانی یا فتق دیسک علت اصلی درد سیاتیک را مشخص کنند. الکترومیوگرافی و آزمایشات انتقالات عصبی هم نشان می دهند که اعصاب فشرده شده در پشت بیمار کدام است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل سه بخش اصلی تمرین درمانی، الکتروتراپی و حرکات کششی و ورزشی میباشد. فیزیوتراپ با ایجاد یک برنامه فیزیوتراپی برای بیمار به بهبود وضعیت بدنی و کاهش فشار از روی عصب سیاتیک کمک میکند.

ورزش

حرکات بدنی میتواند باعث کاهش التهاب شود حرکات بدنی میتواند باعث کاهش التهاب شود حرکات بدنی میتواند باعث کاهش التهاب شود بنابراین پیاده روی کوتاه مدت میتواند به وضعیت بیمار کمک کند. اگر حرکات ورزشی مناسب را زیر نظر فیزیوتراپ انجام دهید می توانید مطمئن باشید گه هیچ گونه آسیبی به بدنتان وارد نمیشود.

استراحت در منزل

معمولا سه روز استراحت در منزل تا حد زیادی به بهبود وضعیت شما کمک میکند در این مدت بهتر است روی تشک سفت یا روی زمین بنشینید. بعد از این مدت میتوانید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.

کمپرس گرم و سرد

استفاده از کمپرس های سرد و گرم برای بهبود وضعیت شما مناسب است. بهتر است این کمپرس ها را چند دقیقه در روز روی کمرتان قرار دهید. چند روز اول باید از کمپرس سرد استفاده کنید و در روز های بعد از کمپرس های گرم استفاده کنید. استفاده از دستگاه TENS یک درمان بی خطر و بدون نیاز به دارو برای درمان درد های مزمن و حاد است. برای کاهش درد سیاتیک میتوانید از دستگاه TENS قابل حمل استفاده کنید. درمان با  TENSاز طریق قرار دادن پدهای الکترونیکی کوچکی که میتواند در هر نقطه از بدن قرار بگیرد انجام میشود. استفاده از دستگاه  TENS در شکل های مختلفی موثر است. TENS های بدون نسخه را میتوانید در منزل استفاده کنید چون استفاده از آنها کاملا بی خطر و آسان است.

تزریق استروئید اپیدورال

تزریق استروئید اپیدورال میتواند باعث کاهش درد سیاتیک ناشی از تنگی ستون فقرات، فتق دیسک یا بیماری دژنراتیو دیسک شود. اهداف اصلی تزریق استروئید اپیدورال عبارتند از:
  • کاهش التهاب اطراف عصب سیاتیک که ناشی از مواردی مانند فتق دیسک یا دیسک تحلیل رفته است.
  • کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن برای کاهش تولید سلول های التهابی.
استروئید های تزریق شده در فضای اپیدورال در انتهای عصب و سایر بافت ها پخش میشوند و با از بین بردن اثر ضد التهابی در ساختار های انتقال دهنده درد باعث از بین رفتن درد میشوند.

دارو ها

ابتدا شما میتوانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. ابتدا شما میتوانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. ابتدا شما میتوانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. دارو هایی مانند استامینوفن و NSAID ها(داروهای ضدالتهابی) از جمله آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن میتوانند در کاهش درد و التهاب موثر باشند. البتع نباید بدون مشورت پزشک این دارو ها را برای مدت طولانی استفاده کنید. اگر دارو های بدون نسخه موثر نبودند احتمالا پزشک شل کننده های عضلانی قوی تر یا دارو های ضد التهاب را تجویز میکند. دارو های ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین و دارو های ضد تشنج هم در برخی موارد به بهبود وضعیت بیمار کمک میکنند. همچنین تزریق مستقیم استروئید به عصب تحریک شده هم میتواند تا حدی درد را کاهش دهد.

سایر روش ها درمانی

افراد زیادی معتقدند که روش های درمانی دیگر مانند یوگا، ماساژ، بیوفیدبک و طب سوزنی به درمان سیاتیک کمک می کنند.

عمل جراحی

در صورتی که سایر روش های درمانی نتیجه بخش نباشند احتمالا بیمار نیاز به جراحی داشته باشد. معمولا بین 5 تا 10 درصد از بیماران نیاز به جراحی دارند. چناچه درد سیاتیک خفیف باشد اما بعد از سه ماه استراحت، انجام حرکات کششی و مصرف دارو درد بیمار برطرف نشود پزشک برای بهبود وضعیت بیمار جراحی را توصیه می کند. در موارد نادر سیاتیک می تواند منجر به سندرم دم اسبی شود. افرادی که مبتلا به سندرم دم اسبی هستند کنترل روده و مثانه خود را از دست میدهند. در این وضعیت بیمار باید حتما تحت عمل جراحی قرار گیرد. دیسککتومی و لامینکتومی از روش های اصلی  جراحی دیسک هستند. دیسککتومی: در این روش جراحی هر چیزی (از جمله فتق دیسک، خار استخوان و ...) که باعث اعمال فشار برعصب سیاتیک شده برداشته میشود.  هدف اصلی در این روش برداشتن عامل اصلی ایجاد درد سیاتیک است اما در برخی موارد جراح مجبور است برای رفع مشکل کل دیسک را بردارد. در این روش بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار میگیرد و در همان روز احتمال بازگشتن به خانه برای بیمار وجود دارد. لامینکتومی: لایمنا بخشی از حلقه ی استخوانی است که نخاع را میپوشاند. طی این جراحی لامینا و هر بافتی که باعث اعمال فشار بر عصب شده برداشته می شود. در این روش بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. عمل لامینکتومی حدود دو ساعت طول می کشد. احتمالا بیمار همان روز جراحی یا فردای آن روز می تواند شروع به راه رفتن کند و از بیمارستان مرخص می شود.
نظرات: 0 مشاهده