روش‌های چاپ و مواردی که اصلا نمی‌داتستید!

انتخاب روش چاپ، بستگی به انتخاب مواد چاپ شونده دارد، و چندین واژه و تکنیک که در رابطه با انواع روش‌های چاپی گاربرد دارند، ذکر شده استو دانستن آنها مفید است. در اینجا روش‌های اصلی چاپ مورد بررسی قرار گرفته است. روش‌های اصلی در چاپ را می‌توان بر اساس ویژگی‌های فیزیکی سطح چاپ‌شونده مشخص و تعریف کرد. لترپرس یکی از روش‌های چاپ برجسته است. در این روش کلیشه‌ای ساخته می‌شود که قسمت چاپ‌شونده‌ی آن برجسته‌تر از زمینه است. سطح برجسته را آغشته به مرکب کرده و با وارد آوردن فشار بین کاغذ و کلیشه، چاپ صورت می‌گیرد. لیتوگرافی لیتوگرافی، روش چاپ همسطح یا (planographic) است لیتوگرافی، روش چاپ همسطح یا (planographic) است لیتوگرافی، روش چاپ همسطح یا (planographic) است، که معنی آن استفاده از یک سطح صاف برای چاپ است. در این روش قسمت‌های تصویردار و یا چاپ‌شونده را به صورتی عمل‌آوری می‌کنند که مرکب را جذب و آب را دفع می‌کند، در حالی‌که قسمت‌های بدون تصویر و با خالی از چاپ، قابلیت جذب آب و دفع مرکب را پیدا می‌کند. روش گراور روش‌های چاپ، روش گراور است که حالت مدرن‌تری از روش اینتاگیلو (intaglio) است. روش‌های چاپ، روش گراور است که حالت مدرن‌تری از روش اینتاگیلو (intaglio) است. یکی دیگر از روش‌های چاپ، روش گراور است که حالت مدرن‌تری از روش اینتاگیلو (intaglio) است. در این روش، قسمت‌های چاپ‌شونده و یا تصویردار، بر روی یک سیلندر به صورت گود حکاکی می‌شود و به شکل سلول‌های بسیار ریز است. این سلول‌ها با مرکب پر می‌شوند که یک تیغه‌ی لاستیکی با عبور از روی سیلندر، مرکب را از روی قسمت‌های بدون چاپ پاک می‌کند. با عبور کاغذ، مرکب از داخل این سلول‌ها بر روی کاغذ منتقل می‌شود. یک نکته‌ی بسیار مهم اصول مشخصی حاکم است، که باید بدون توجه به روش‌های چاپ اعمال شود، برای مثال، ماشین چاپ باید مناسب با سایز کاغذ انتخاب شود. اینجا لازمه یه نکته‌ی مهم بگم اونم اینکه تمامی طراحان تمام این سایز‌هارو بلدن، ما هم همیشه داخل طراحی‌هامون این نکته رو رعایت می‌کنیم پس اگه دلت میخواد طرح‌هارو به صورت کاملا استاندارد دانلود کنی به بخش دانلود وکتور برو و رایگان هرچی طرح خواستی از فیری‌پیک دانلود کن. راستی اینم بگم که طرح‌ها کاملا لایه باز و رایگان هستند. خب بریم به ادامه‌ی نکتمون بپردازیم. طبعا از نظر اقتصادی به صرفه نیست که ما از یک ماشین چاپ بزرگ برای چام سربرگ با تیراژ کم استفاده کنیم، یا بخواهیم از یک ماشین کوچک برای تولید روزنامه با تیراژ بالا استفاده کنیم. بنابراین ابعاد سفارش چاپی، در کل باید با اندازه‌ی فرمت ماشین چاپ هماهنگی داشته باشد. اگر ماشین برای چاپ چهار صفحه‌ در ابعادA4 طراحی شده باشد، یعنی چهار صفحه‌ی A4 را بر روی یک کاغذ چاپ میکند. در این صورت، چنانچه ابعاد سفارش چاپی کمی بزرگتر از اندازه‌ی A4 باشد، مجبور خواهیم شد که فقط دو صفحه از آن را بر روی کاغذ چاپ کنیم و این یعنی دوبرابر شدن کار از نظر هزینه و زمان. بنابراین، هماهنگ بودن ماشین با سایز سفارش از ضروریات است. پس همیشه باید این نکترو در نظر داشت که سایز‌ها رو درست انتخاب کنیم تا باعث زیاد شدن هزینه‌ها نشن پس می‌تونی وارد سایت الوپیکچر و بخش کارت ویزیت برید و اونجا رایگان طرحارو با سایز‌های استاندارد دانلود کنید. آماده سازی در تمام روش‌های چاپ، و قبل از شروع تولید، عملیاتی به نام آماده‌سازی ماشین صورت می‌گیرد. این عملیات شامل موارد زیر است:
  • گونیا کردن ماشین برای پذیرش ابعاد و ضخامت کاغذ مصرفی
  • نصب پلیت
  • قراردادن مرکب در مرکب دان
  • تنظیم نوار‌های تاکن (در ماشین‌های روتاتیو)
  • تنظیم مرکب‌دان به منظور تغذیه‌ی صحیح مرکب و مناسب با رنگ
  • گونیا کردن کاغذ با ماشین به منظور اطمینان حاصل کردن از چگونگی قرارگرفتن وضعیت تصویر بر روی کاغذ
آماده‌سازی ماشین در چاپ، یکی از مهمترین بخش‌های کار است. چون بسیاری از فاکتور‌های کار مثل دستیابی به کیفیت مطلوب و هزینه‌های نهایی، بستگی به این مرحله دارد. در ماشین‌های چاپ مدرن، تجهیزات و تکنیک‌های به‌کار‌رفته، هزینه و زمان آماده‌سازی ماشین چاپ را به حداقل کاهش می‌دهد.

ماشین چاپ ورقی و روتاتیو

ماشین چاپ ورقی و روتاتیو ماشین چاپ ورقی و روتاتیو بریم سراغ یکی دیگه از روش‌های چاپ به نام چاپ ورقی و روتاتیو. در این روش تغذیه‌ی کاغذ در ماشین چاپ به صورت ورقی یا رول است. در ماشین چاپ ورقی، ابتدا کاغذ را در سایز مناسب با کار برش می‌دهند. سپس قسمت تغذیه‌ی ماشین که اصطلاحاً (آپارات) خوانده می‌شود، کاغذ را با استفاده از تجهیزات مختلفی که شامل پنجه‌های فلزی و سیستم باد و مِک است بلند می‌کنند و به سیلندر چاپ تغذیه متصل می‌کند. در نهایت کاغذ پس از چاپ، بر روی تخته‌ی تحویل به شکل منظم دسته می‌شود. در روش کار با ماشین‌های ورقی، عملیات تا کردن و پس از چاپ با ماشین‌های جداگانه و در بخش دیگری صورت می‌گیرد. در ماشین‌های چاپ روتاتیو (کاغذ رول) که معمولا به آن ماشین چاپ وب (web-fed) گفته می‌شود، از کاغذ به صورت رول استفاده می‌شود. در روش‌های چاپ این روش، در قسمت تغذیه‌ی ماشین، بخش خاصی وجود دارد که رول را باز می‌کند و به داخل ماشین هدایت می‌کند. نکته: روش چاپ در هر دو ماشین، رول یا ورقی، تقریبا یکسان است. در ماشین‌های روتاتیو، سرعت چاپ بسیار زیاد است. چون در این روش، هیچ گونه توقف برای تغذیه کاغذ صورت نمی‌گیرد و بر خلاف آنچه در ماشین‌های ورقی رخ می‌دهد، نیازی به سیستم آپارات برای تغذیه‌ی کاغذ وجود ندارد. در ماشین‌های روتاتیو، از بعضی از تجهیزات پس از چاپ، مثل ورق‌تاکن و یا ماشین دسته‌بندی نیز استفاده می‌شود. تجهیزاتی مثل چسب زنی و پرفراژ و دوخت را می‌توان بر حسب نیاز، پس از قسمت چاپ قرار داد، تا عملیات پس از چاپ به صورت مستقیم انجام شود. برتری ماشین روتاتیو در سرعت چاپ است. تا شدن کاغذ به شکل همزمان و ارزان بودن قیمت رول نیز از دیگر مزایای آن است. زمان آماده سازی در ماشین روتاتیو طولانی است. محدودیت‌هایی نیز در سایز کاغذ وجود دارد که از نقاط ضعف ماشین‌های روتاتیو است. به همین دلیل، از ماشین‌های روتاتیو برای چاپ در ابعاد استاندارد و با تیراژ بالا استفاده می‌شود. در مورد محدودیت در اندازه‌‌ی کاغذ، باید به این حقیقت اشاره کرد که ماشین روتاتیو از طول چاپ به نام (cut off) برخوردار است، که این اندازه بستگی به طول سیلندر دارد. بنابراین تصویر را باید بر اساس طول (cut off) انتخاب کرد. در ماشین چاپ، اگر سایز تصویر کوچک‌تر از اندازه‌ی کاغذ مصرفی باشد، کاغذ چاپ شده را باید پس از چاپ برش داد و باطله‌ی زیادی ایجاد خواهد شد نکته: این مسئله در ماشین‌های چاپ گراور صادق نیست، چون طول (cut off) را می‌توان تغییر داد. در گذشته، ماشین‌های چاپ روتاتیو نسبت به ماشین‌های ورقی، کاغذ بیشتری را در شروع کار و رسیدن به نسخه‌ی با کیفیت خوب از دست می‌دادند. سرعت بالا باعث می‌شد تا باطله‌ی زیادی ایجاد شود اما امروزه پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای که در ساخت تجهیزات کنترل در ماشین‌های روتاتیو صورت گرفته، زمان آماده‌سازی و دست‌یابی به کیفیت مطلوب در شروع کار را به کم‌ترین مقدار ممکن کاهش داده است. خب خیلی ممنونم که تا اینجا با ما همراه بودی امیدوارم که اطلاعات به اندازه‌ی کافی خوب بوده باشه برای دیدن بقیه‌ی مقالات و دانستی‌های مهم دیگه می‌توانید به بخش مقاله سایت الوپیکچر مراجعه کنید
نظرات: 0 مشاهده