طب سنتی تایلند و فواید ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی که منشأ آن در هند می باشد، و بیش از 2500 سال است که وجود داشته است. ماساژ سنتی تایلندی که در اصل به عنوان یک هنر شفابخش در نظر گرفته می ‌شود، شامل تأثیراتی از طب آیورودا و سنتی چینی است. ماساژ تایلندی که گاهی به آن یوگای کمکی نیز گفته می شود، بر بهبود جریان انرژی در سراسر بدن تمرکز دارد. در این مقاله، ما نگاهی دقیق ‌تر به فواید مبتنی بر علم ماساژ سنتی تایلندی خواهیم داشت و در صورت انتخاب این نوع ماساژ، چه انتظاراتی را باید داشته باشیم. بسیاری از مردم بر این باورند که مزایای سلامتی ماساژ تایلندی شامل کاهش استرس، افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی است. ماساژ تایلندی از فشار ملایم و تکنیک‌ های کششی برای آرام کردن کل بدن استفاده می ‌کند. ماساژ تایلندی نوعی لمس درمانی است که از بسیاری جهات با ماساژ سنتی متفاوت است. به جای میز ماساژ، روی یک تشک روی زمین دراز می ‌کشید و پزشک بدن شما را به روش ‌های خاصی برای تحریک اندام ‌ها و بهبود انعطاف ‌پذیری آن ها را دست کاری می ‌کند. انواع ماساژ دستی انواع ماساژ دستی  

ماساژ چیست؟

انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که بر روی قسمت های مختلف بدن یا رویکردهای درمانی تمرکز دارد. ماساژ عمل مالش و ورز دادن بدن با استفاده از دست است. در طول ماساژ، ماساژدرمانگر فشار ملایم یا قوی را به عضلات و مفاصل بدن وارد می ‌کند تا درد و تنش را کاهش دهد، ماساژدرمانگر فردی است که برای انجام ماساژ آموزش دیده است. برای اطلاع از تور پوکت نوروز 1401 به سایت تریپ مراجعه کنید.

ماساژ تایلندی چیست؟

در زبان تایلندی، نام ماساژ تایلندی Nuad bo-rarn است. نواد به معنای "ماساژ" است و Bo-rarn به معنای "قدیمی" است. بنابراین در تایلند، این یک ماساژ باستانی است. برخی نیز آن را به عنوان "راه درمانی باستانی" ترجمه می کنند. ماساژ سنتی تایلندی یک روش درمانی باستانی است که نسبت به سایر انواع ماساژ به مشارکت فعال تری نیاز دارد. به لطف عناصر کششی یوگا، ماساژ تایلندی گاهی اوقات به عنوان یوگای افراد تنبل شناخته می شود. با راهنمایی ماساژ درمانگر، به شما توصیه می شود که اندام خود را در موقعیت های مختلف مشابه یوگا تکان دهید تا از فشرده سازی عمیق عضلات، تحرک مفصل و طب فشاری بهره مند شوید. دراز کشیدن روی تخت را فراموش کنید، درمانگران ماساژ تایلندی از دست ‌ها، زانوها، پاها و حتی پاهای خود استفاده می‌ کنند تا شما را در یک سری حرکات کششی شبیه یوگا به حرکت درآورند. برخلاف ویژگی ورز دادن ملایم یک ماساژ روزمره، ماساژ تایلندی همچنین تمایل دارد از تکنیک های کششی تکان دادن برای کاهش تنش و افزایش انعطاف پذیری استفاده کند. ماساژ تایلندی همچنین با لباس کامل روی یک تشک پددار روی زمین انجام می‌ شود و یک درمانگر شما را راهنمایی می ‌کند.

پیشینه ماساژ تایلندی

بسیاری از محققان تاریخچه ماساژ تایلندی را یک راز می دانند. بسیاری از اسناد مربوط به آن به مرور زمان از بین رفته است. این امکان وجود دارد که سنت ماساژ تایلندی قرن ها به صورت شفاهی منتقل شده باشد. بسیاری از مورخان موافق هستند که حداقل 2500 سال پیش آغاز شده است. آنها شروع آن را به یک پزشک هندی، شیواگو کومارپاج، که جیواکا بوچا کومار نیز، نسبت می دهند، او در سراسر آسیا به عنوان "پدر دکتر" شناخته می شود. شیواگو کومارپاج همکار بودایی بوده است او به گسترش شیوه های سنتی طب سنتی در سراسر جنوب آسیا کمک کرد. در طول سال‌ ها، با تأثیرات خارجی، ماساژ تایلندی به یک سنت عمومی بهداشتی جامع تبدیل شده است که شامل جنبه‌ های یوگا، آیورودا و طب چینی است.

فواید ماساژ تایلندی برای سلامتی

طب سنتی تایلند و فواید ماساژ تایلندی، از کاهش استرس گرفته تا کاهش تنش عضلانی حتی می تواند انرژی را افزایش دهد. در زیر، پنج مورد از مزایای سلامتی ماساژ تایلندی را مورد بحث قرار می دهیم.

1. استرس را کاهش می دهد

ماساژ تایلندی شامل حرکت و دستکاری بدن برای از بین بردن تنش فیزیکی و احساسی است. اغلب، استرس ها می تواند به عنوان یک محرک مثبت عمل کند که ممکن است به افراد کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و در زندگی شخصی و حرفه ای خود به موفقیت بیشتری دست یابند. با این حال، استرس بیش از حد می تواند بر سلامت روحی و جسمی تأثیر منفی بگذارد، استرس مزمن یا طولانی مدت می تواند منجر به بیماری های جدی از جمله افسردگی و بیماری های قلبی عروقی شود. ماساژ تایلندی از فشار ملایم و تکنیک های کششی برای آرامش بدن استفاده می کند، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که ماساژ تایلندی به طور قابل توجهی سطح یک نشانگر استرس خاص موجود در بزاق به نام sAA را کاهش می دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که ماساژ تایلندی در کاهش استرس افراد موثرتر از استراحت ساده است.

2. انرژی را افزایش می دهد

تحقیقات نشان داده است که ماساژ تایلندی می تواند سطح انرژی فیزیکی افراد را افزایش دهد. یک آزمایش اثرات ماساژ تایلندی و سوئدی را در افرادی که دچار خستگی بودند بررسی کرد. نتایج نشان داد که ماساژ تایلندی انرژی و تحریک ذهنی را افزایش می ‌دهد، در حالی که ماساژ سوئدی به احتمال زیاد آرامش و خواب را بهبود می ‌بخشد. تکنیک ماساژ تایلندی مبتنی بر مفهوم خطوط انرژی یا سن است، بیشتر تمرین ‌کنندگان معتقدند که سن یا کانال ‌های مختلفی از انرژی در بدن وجود دارد. سن مربوط به قسمت های مختلف بدن مانند استخوان ها، ماهیچه ها، خون و اعصاب است، این تئوری نشان می دهد که عضلات سفت باعث انسداد در سنین مختلف می شود. این انسداد جریان انرژی زندگی را کاهش می دهد که منجر به سفتی، درد و بیماری می شود. ماساژ تایلندی از تکنیک های مختلفی استفاده می کند که سن های مختلف را باز یا منقبض می کند تا جریان انرژی زندگی را اصلاح کند. فواید ماساژ تایلندی برای سلامتی فواید ماساژ تایلندی برای سلامتی  

3. سردرد را تسکین می دهد

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که ماساژ تایلندی از نوع درمانی موثر برای افرادی است که سردردهای تنشی مزمن دارند. آنها همچنین، سختی بافت کمتری داشتند که دانشمندان با استفاده از یک دستگاه دستی اندازه گیری کردند. اگر میگرن دارید یا سردرد تنشی دارید، ماساژ سنتی تایلندی ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. مطالعات نشان می دهد افرادی که شامل بیماران مبتلا به سردردهای مزمن بودند، ماساژ تایلندی شدت سردردهای میگرنی و تنشی آن ها را کاهش داده است، ماساژ تایلندی می تواند از چند روز تا حدود 15 هفته ادامه داشته باشد.

4. کمردرد را کاهش می دهد

ماساژ تایلندی یک وسیله موثر و غیردارویی برای کاهش کمردرد باشد. محققان در تایلند تأثیر ماساژ تایلندی را بر روی یک گروه 120 نفری مبتلا به کمردرد مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از گروه آزمایش با ماساژ تایلندی و بقیه با سایر تکنیک های مدیریت محافظه کارانه که شامل تحرک مفصل است را انجام دادند. هر دو گروه دو بار در هفته به مدت 4 هفته تحت درمان قرار گرفتند و هر دو گروه تسکین درد قابل توجهی داشتند. محققان منبع معتبر دریافته اند که ماساژ تایلندی کمردرد مرتبط با نقاط ماشه ای، خوشه های عضلانی سفت و دردناک در قسمت بالای کمر را کاهش می دهد.

5. سفتی و درد مفاصل را تسکین می دهد

در صورت احساس درد و سفتی هنگام حرکت، ماساژ تایلندی عملکرد مفصل شما را بهبود بخشد. در یک مطالعه، محققین از یک برنامه ماساژ تایلندی همراه با تمرینات چوب دستی استفاده کردند تا اثرات آن را بر روی افراد مبتلا به آرتریت زانو مطالعه کنند. محققان دریافتند که شرکت کنندگان در مطالعه پس از برنامه 8 هفته ای درد کمتری احساس می کردند و با سهولت بیشتری راه می رفتند. در مطالعه دیگری که بر روی 60 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام شد، محققان دریافتند که 3 هفته ماساژ تایلندی مانند 3 هفته ایبوپروفن باعث تسکین درد می شود.

6. اضطراب را کاهش می دهد

یکی از جذاب ترین جنبه های ماساژ درمانی، احساس آرامش است. اگرچه ماساژ تایلندی انرژی بیشتری نسبت به سایر انواع ماساژ درمانی دارد، اما نشان داده شده است که باعث کاهش اضطراب و افزایش احساس آرامش سیستمیک می شود. منابع معتبر مطالعات نشان داده‌ اند که افرادی که ماساژ تایلندی دریافت می ‌کنند میزان استرس روان ‌شناختی را پس از درمان کاهش می ‌دهند. اسکن مغز افرادی که تحت درمان های ماساژ تایلندی قرار گرفتند، نسبت به افرادی که تحت درمان های فیزیوتراپی برای شرایط مشابه قرار گرفتند، آرامش بیشتر و اضطراب بسیار کمتری را نشان دادند.

7. گردش خون را تحریک می کند

ماساژ تایلندی می تواند گردش خون و لنف را با استفاده از حرکات کششی ملایم تقویت کند. این حرکات کششی مانند یوگا باعث افزایش گردش خون می شود که بافت های بدن را با اکسیژن پر می کند. این به رشد سلولی و سلامت قلب کمک می کند. یک مطالعه منبع معتبر، فواید ماساژ پای تایلندی را در افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی، یک عارضه رایج دیابت، بررسی کرد. محققان دریافتند که این ماساژ به بهبود تعادل افراد کمک می کند. آنها معتقدند که این به این دلیل است که گردش خون را بهبود می بخشد، سیستم حسی تنی را تحریک می کند. این سیستمی است که نقش اصلی را در تعادل ایفا می کند.

8. دامنه حرکتی را بهبود می بخشد

ماساژ تایلندی شامل حرکات کششی مانند یوگا برای کاهش استرس و بهبود گردش خون است. کشش تدریجی و ملایم باعث افزایش انعطاف پذیری فرد در طول زمان می شود و دامنه حرکتی بیشتری را امکان پذیر می کند. ماساژ تایلندی همچنین ممکن است گردش مایع در مفاصل یا مایع سینوویال را بهبود بخشد که اصطکاک بین مفاصل را کاهش می دهد. این می تواند تحرک مفصل و دامنه حرکت را بهبود بخشد. تور تایلند نوروز 1401 را با تریپ تجربه کنید. ماساژ تایلندی برای ورزشکاران ماساژ تایلندی برای ورزشکاران  

ماساژ تایلندی برای ورزشکاران

ورزشکارانی که درد عضلانی یا مفاصل را تجربه می کنند ماساژ تایلندی به آنها بسیار کمک می کند. ورزشکاران در حین تمرین مستعد خستگی، درد عضلات و مفاصل و آسیب هستند. به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران با درمانگرهای تخصصی ماساژ ورزشی کار می کنند. ماساژ ورزشی ترکیبی از کشش های کمکی و تکنیک های مختلف ماساژ برای درمان آسیب های ورزشی و بهبود دامنه حرکتی ورزشکار است. از طرف دیگر، ماساژ تایلندی به تدریج کل بدن را کشیده و به فرد اجازه می ‌دهد تا آرام شود. حرکات کششی پویایی که پزشکان ماساژ تایلندی استفاده می ‌کنند ممکن است کشش‌ های عمیق ‌تر و ترمیمی ‌تری نسبت به برخی از تکنیک‌ های کششی ورزشی ارائه دهند. ماساژ تایلندی همچنین گردش خون را بهبود می بخشد، که اکسیژن بیشتری را به عضلات و سایر بافت ها می رساند. این ممکن است از صدمات جلوگیری کرده و توانایی ورزشکار را برای ریکاوری پس از تمرین شدید بهبود بخشد. سی و چهار بازیکن فوتبال بخشی از یک منبع معتبر آزمایشی برای آزمایش تأثیر ماساژ تایلندی بر عملکرد ورزشی بودند. پس از دریافت سه بار ماساژ تایلندی در یک دوره 10 روزه، بازیکنان فوتبال بهبود قابل توجهی در توانایی خود در انجام تمرینات نشستن و رسیدن نشان دادند. محققان فرض می کنند که افزایش انعطاف پذیری ممکن است به این دلیل باشد که ماساژ تایلندی توانایی بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات را دارد. این به نوبه خود ممکن است به کاهش درد و کاهش چسبندگی عضلانی کمک کند. محققان همچنین دریافتند که ماساژ تایلندی سرعت و چابکی بازیکنان را در زمین بهبود می بخشد.

ماساژ تایلندی چه تفاوتی با سایر انواع ماساژ دارد؟

در بیشتر انواع ماساژها، پزشک از دستان خود و گاهی اوقات دیگر اشیا برای شل کردن و دستکاری عضلات شما استفاده می کند. روی میز ماساژ دراز می کشید و رو به پایین و بالا جابجا می شوید. اما در ماساژ تایلندی، روی یک تشک روی زمین دراز می ‌کشید. برای ماساژ تایلندی می توانید لباس های خود را بپوشید. پوشیدن لباس های راحت و گشاد که به راحتی قابل جابجایی باشد بسیار مهم است با سایر اشکال ماساژ، معمولاً تمام یا بیشتر لباس های خود را در می آورید. ماساژ درمانگرهای تایلندی، اندام ‌های شما را به اطراف حرکت می ‌دهند تا مفاصل را کشیده و به آرامی نواحی کلیدی بدن را طبق تئوری سنتی طب تایلندی ماساژ دهند.

چند وقت یکبار ماساژ تایلندی انجام دهیم

پس از ماساژ تایلندی، فرد ممکن است احساس آرامش زیادی کند. با این حال، آنها باید در نظر داشته باشند که ماهیچه هایشان کار، کشیده و تکان داده شده است. پس از ماساژ تایلندی، فرد باید استراحت کند و آب فراوان بنوشد. هیچ دستورالعملی برای اینکه یک فرد چند وقت یکبار باید ماساژ تایلندی بگیرد وجود ندارد. افراد باید سعی کنند روال ‌های نگهداری روزانه را که شامل تکنیک‌ های کشش و تمدد اعصاب است، بگنجانند. این به آن‌ ها کمک می ‌کند تا پس از ماساژ برای مدت طولانی بماند. ارزان ترین بلیط هواپیما را از سایت تریپ تهیه فرمائید.

نکات مهم در طول ماساژ تایلندی

برای ماساژ تایلندی، مشتری معمولا روی زمین دراز می کشد. یک ماساژدرمانگر به آرامی بدن مشتری را از طریق کشش های مختلف ماساژ می دهد. درمانگر ممکن است از دست ها، زانوها، پاها یا پاهای خود برای کمک به د بدن فرد در موقعیت های مختلف استفاده کند. این نباید باعث درد یا ناراحتی شود، اما اگر فرد هر یک از این موارد را تجربه کرد، باید به ماساژ درمانگر خود هشدار دهد.  سعی کنید حدود 10 دقیقه زودتر در محل حاضر شوید تا قبل از قرار ملاقات، مدارک لازم را تکمیل کنید. هر گونه سابقه پزشکی قابل توجهی را به ماساژ درمانگر اطلاع دهید، زیرا ماساژ تایلندی برای برخی از افراد با شرایط سلامت خاص ایمن نیست. با پوشیدن لباس های گشاد یا ورزشی برای ماساژ حاضر شوید. سعی کنید از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید زیرا می تواند باعث ناراحتی و محدود کردن دامنه حرکت در طول ماساژ شود. ماساژ تایلندی همچنین از کار انرژی استفاده می کند، که شامل اعمال فشار به نقاط خاصی از بدن برای باز کردن کانال هایی است که جریان انرژی را در سراسر بدن بهبود می بخشد. ماساژ تایلندی 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

تکنیک هایی برای ماساژ تایلندی

اصل اساسی ماساژ تایلندی این است که از انتهای بدن شروع شود، به سمت هسته بدن (در داخل) و سپس به اندام‌ ها برگردد. این جریان انرژی را از طریق کانال های انرژی به نام مریدین ها تضمین می کند و همچنین گردش خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد. در ماساژ سنتی تایلندی، ماساژ درمانگرها از دست ‌ها، شست‌ ها، آرنج ‌ها، ساعد و گاهی اوقات حتی پاهای خود برای کاهش تنش در ماهیچه ‌های استفاده می ‌کنند. ماساژ تایلندی بر اساس این ایده است که انرژی در بدن شما در طول خطوط یا مسیرهای قابل پیش بینی به نام حس حرکت می کند. برای افزایش جریان انرژی در امتداد حس، ماساژ درمانگرها علاوه بر کشیدن و تکان دادن بدن به روش ‌های مختلف، بدن شما را به موقعیت‌ هایی شبیه یوگا می ‌برد. ترکیبی از کشش، حرکت و فشار است که ماساژ تایلندی را از سایر انواع ماساژ متمایز می کند. ماساژ تایلندی ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد اگر می خواهید نوع ماساژ فعال تری داشته باشید، جایی که به جای دراز کشیدن در طول ماساژ حرکت می کنید و اعضای بدن خود را تکان می دهید. توصیه های ایمنی برای ماساژ تایلندی توصیه های ایمنی برای ماساژ تایلندی  

توصیه های ایمنی برای ماساژ تایلندی

از آنجا که ماساژ تایلندی تأثیرات عمیقی بر سیستم گردش خون شما دارد، قبل از برنامه ریزی ماساژ حتما با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، متخصصان پزشکی توصیه می کنند در صورت داشتن موارد زیر از ماساژ خودداری کنید:
  • ماساژ تایلندی برای افراد با بیماری قلبی یا بیماری عروق کرونرممنوع است.
  • افراد با فشار خون بالا توصیه نمی شود.
  • شرایطی که بر ستون فقرات شما تأثیر می گذارد، از جمله پوکی استخوان و بیماری های عصبی ممنوع
  • ماساژ تایلندی برای افرادی که دارای دیابت هستند ممنوع است
  • ماساژ تایلندی برای افرادی که اخیرا جراحی کرده اند یا زخم های باز دارند ممنوع است.
  • ماساژ تایلندی برای زنان باردارو بیماران سرطان توصیه نمی شود.
  • اختلالات خونریزی
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی و ترومبوسیتوپن

آیا ماساژ تایلندی عوارضی دارد؟

ماساژ سنتی تایلندی ممکن است عوارض ی بعد از آن داشته باشد که باید از آنها آگاه باشید. ممکن است بعد از ماساژ قرمزی داشته باشید، اما این طبیعی است و ناپدید می شود. همچنین ممکن است بعد از ماساژ احساس سرگیجه داشته باشید، اما ماساژدرمانگر به شما آب و مدت زمانی برای نشستن می ‌دهد. برخی از افراد پس از ماساژ تایلندی نیز درد عضلانی را تجربه می ‌کنند، اما با توجه به ماهیت تأثیرگذاری بالای درمان، این طبیعی است و معمولاً جای نگرانی نیست.

قیمت ماساژ تایلندی

قیمت ها برای ماساژ تایلندی متفاوت است. یک ماساژ یک ساعته معمولاً 50 تا 150 دلار است. بیشتر درمانگران انتظار انعام 15 تا 20 درصدی را در کنار این را نیز دارند. رایحه درمانی، سنگ داغ و ماساژهای مخصوص گرانتر از ماساژهای معمولی هستند. بسته به مکان، برخی از ماساژهای تخصصی مانند ماساژ تایلندی کمی بالاتر هستند

خلاصه مقاله

ماساژ تایلندی علیرغم خاستگاه باستانی خود، یک تکنیک نسبتاً جدید در فرهنگ غربی است. تحقیقات اخیر نشان داده است که ماساژ تایلندی با بسیاری از فواید سلامتی مانند بهبود گردش خون، بهبود دامنه حرکتی و کاهش سطح استرس مرتبط است. در حالی که یک فرد در هر سنی می تواند ماساژ تایلندی دریافت کند، اما برای همه مناسب نیست. افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند سرطان یا بیماری قلبی عروقی، آنهایی که باردار هستند و افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، نباید ماساژ تایلندی دریافت کنند، زیرا این روش می تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد. اگر شخصی در نظر دارد ماساژ تایلندی دریافت کند اما نگران است که سابقه پزشکی او ممکن است مانع از انجام این کار شود، باید ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کند. برای بهره مندی از این درمان سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از آخرین نرخ بلیط هواپیما مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت بلیط را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی،رزرو بلیط هواپیما چارتر و خرید ارزان بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید. منبع:تریپ|www.trip.ir
نظرات: 0 مشاهده