تاثیر ادبیات کودکانه در آموزش

تاثیر ادبیات کودکانه در آموزش تاثیر ادبیات کودکانه در آموزش قرار دادن کودکان در معرض ادبیات و کتاب، نوعی موفقیت به شمار می رود. یادگیری خواندن مهم است، همه ما این را به خوبی می دانیم. والدین و معلمین باید به دانش آموزان کمک کنند تا عشق و علاقه به مطالعه را در خود پرورش دهند.  خواندن ادبیات نه تنها در توسعه مهارت های شناختی برای موفقیت در محیط مدرسه یا محل کار مهم است، بلکه به دلایل دیگری نیز ارزشمند است. قرار دادن کودکان در معرض هر نوع ادبیات مانند کتاب مصور، قصه کودکانه صوتی، داستان های تصویری، ارزش های بی شماری را به همراه دارد. ادبیات کودکان از این جهت مهم است که فرصت هایی را برای دانش آموزان فراهم می کند تا به ادبیات پاسخ دهند. این به دانش آموزان فرصت قدردانی از میراث فرهنگی خود و دیگران را می دهد. به دانش آموزان کمک می کند تا هوش هیجانی و خلاقیت خود را توسعه دهند. رشد و توسعه شخصیت و مهارت های اجتماعی دانش آموز را پرورش می دهد. و ادبیات و مضامین مهمی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که مهارت‌های سواد خوبی ندارند، در تحصیلات بدتر عمل می‌کنند و احتمال بیکاری یا حتی مشکلات سلامتی و روابط را افزایش می‌دهند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فواید مطالعه مداوم در کودکی بسیار فراتر از مهارت‌های سوادآموزی است. همین امر تاثیر حیاتی قصه ها و داستان ها در رشد و تکامل کودکان را به وضوح نشان می دهد.

توسعه مهارت های زبان و یادگیری

داستان‌ها راهی عالی برای آشنایی کودکان با کلمات و ایده‌های جدید، هستند. از کتاب‌های تصویری برای خردسالان گرفته تا انواع رمان‌ با ژانرهای پیچیده‌تر برای نوجوانان، همگی در گسترده کردن هرچه بیشتر دایره لغات کودکان، تاثیر بسزایی دارند. داستان ها می توانند به کودکان کمک کنند مفاهیمی مانند شکل، اندازه، فضا و رنگ، بالا و پایین، داخل و خارج، اعداد و نام اشیاء را بیاموزند. آن ها همچنین می توانند کارهای روزمره مانند نحوه مسواک زدن، مراقبت از حیوانات، تمیز کردن و مرتب کردن و تهیه غذا را به کودکان آموزش دهند. همچنین می توان از داستان ها برای آموزش مسائل پیچیده تری همانند اهمیت اشتراک ‌گذاری، گذشت زمان، دلسوزی و همدردی برای دیگران استفاده مفید برد. هنگام سعی برای توضیح اتفاقات ناگواری مانند از هم پاشیده شدن خانواده، عزا و سوگ که بر روحیه کودکان تاثیر سوء می گذارند، با قرار دادن آن ها در داستان می توان از شدت تاثیرات آن بر روح و روان کودک، کاست. داستان‌های تخیلی مبتنی بر زندگی واقعی، همچنین می‌توانند به کودکان در تجربه زندگی خود کمک کنند. این داستان ها گستردگی و تنوع جهان و همچنین زندگی متفاوت زندگی دیگران با آن ها را، به کودکان آموزش می دهند. نکته جالب در مورد آموزش و یادگیری از طریق داستان، روند طبیعی آن است که آن را منحصر به فرد می کند. در واقع، هیچ روش آموزش واقعی و واضحی به کار نمی رود، کودکان به سادگی از خواندن داستان یاد می گیرند. نویسندگان ادبیات کودک، به طور چشمگیری القای طرح، شخصیت‌ها و احساسات را به مخاطب در نظر می گیرند و نوعی درک درونی از ساختار داستان ایجاد می ‌کنند، که باعث افزایش مهارت‌های درک مطلب کودکان می شود. توسعه مهارت های زبان و یادگیری توسعه مهارت های زبان و یادگیری

توسعه عاطفی اجتماعی

کودکان از طریق یادگیری و به اشتراک گذاشتن داستان ها با دیگران و سپس تاثیر پذیری مثبت از آن ها، روحیه اجتماعی و حس همکاری خود را توسعه می دهند. علاوه بر این، داستان‌ها باعث ایجاد حس همدلی در دانش‌آموزان می‌شوند، زیرا آن ها به زندگی داستانی شخصیت‌ها کشیده می‌شوند و از نظر حسی تمام احساسات و عواطف شخصیت ها را  تجربه می‌کنند. افسانه های عامیانه در مورد شفقت، شجاعت، صداقت و سایر ویژگی های مهم به روشی قابل دسترس و قانع کننده آموزش می دهند که به کودکان کمک می کند شخصیت قوی تری بسازند. با خواندن، یادگیری، گفتن و گوش دادن به داستان های عامیانه بین المللی، کودکان احترام گذاشتن به فرهنگ های دیگر و همچنین افتخار به فرهنگ خود را، یاد می گیرند.

سطوح اعتماد به نفس

کودکانی که از نظر خواندن در سطح قابل قبولی قرار دارند، به احتمال زیاد نسبت به همسن و سالان خود از اعتماد به نفس بالاتری نیز برخوردار هستند. اعتماد به نفس بالاتر به آن ها امکان شرکت در فعالیت های بیشتر را می دهد، و این مخصوصا در محیط مدرسه بسیار مفید واقع خواهد شد. سطوح اعتماد به نفس سطوح اعتماد به نفس هم گفتن و هم گوش دادن به داستان، حس شادی را در زبان و کلمات القا می کند که کودکان را به خواندن علاقه مند می کند. گوش دادن و گفتن داستان، قوه تخیل و تجسم را تحریک می کند، که کلید اصلی رسیدن به درجات بالاتر درک و تفکر است. در گفتن داستان، دانش آموزان مهارت های ارتباط شفاهی خود را توسعه می دهند، که ابزاری حیاتی برای موفقیت در دنیای واقعی است. دانش‌آموزانی که با نوشتن مشکل دارند، می‌توانند از نقاط قوت زبان شفاهی برای بهبود مهارت‌های نوشتاری خود استفاده کنند. برای گوش دادن به قصه ها علاوه بر خواندن می توانید از قصه های صوتی نیز استفاده کنید. کتابخانه ها اغلب دارای قصه کودکانه صوتی، کتاب های دو زبانه، کتاب های الکترونیکی و مجلات هستند. می توانید با استفاده از وبسایت های معتبر کودکانه نیز در ماشین یا به صورت خانوادگی در خانه با هم به قصه کودکانه صوتی گوش دهید. وولک یک وبسایت تخصصی فعال در حوزه کودکان است که شما می توانید با مراجعه به آن به بیش از 400 قصه صوتی و تصویری برای کودکان خود دسترسی داشته باشید و از قصه های متنوع و ماجراها و آموزش های متعدد این قصه ها برای فرزندان خود بهره مند شوید.
نظرات: 0 مشاهده