حساسیت به تزریق ژل زیبایی چه عواقبی به دنبال دارد؟

تزریق ژل از جمله روش های جوانسازی پوست است که حجم از دست رفته صورت را به آن بازمی گرداند و موجب پرتر جلوه کردن صورت می شود. همچنین میتوان با تزریق ژل، چین و چروک پوستی را نیز درمان کرد. حساسیت به تزریق ژل زیبایی چه عواقبی به دنبال دارد؟ حساسیت به تزریق ژل زیبایی چه عواقبی به دنبال دارد؟ این ژل‌ها یا به اصطلاح فیلرها (پرکننده ها)، انواع مختلفی دارند که بمنظور حجم دهی و ایجاد فرم، به صورت و دیگر اعضای بدن شما تزریق می شوند. پزشک یا متخصص زیبایی، اهداف شخصی مد نظر شما را ارزیابی کرده و بهترین و مناسب ترین ژل برای تزریق انتخاب میکند.

از چه نوع فیلرهایی می توان استفاده کرد؟

ژل های تزریقی انواع مختلفی دارند که میتوان از آنها در تزریق به نواحی مختلف صورت استفاده کرد. برای مثال، تزریق ژل چانه برای فرم دهی به چانه استفاده میشود. اکثریت ژل هایی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند حاوی هیالورونیک اسید هستند که این ماده بطور طبیعی در خود بدن نیز یافت می شود. به این نوع ژل ها، ژل هیالورونیک اسید گفته می شود. رایج ترین برندهای فیلرهای هیالورونیک اسید برای لیفت گونه عبارتند از رستیلن (Restylane)، رستیلن سیلک (Restylane Silk) و ژوویدرم (Juvederm) (منبع). «به علت استفاده از بافت های طبیعی بدن که برای برجسته کردن لب های بیمار استفاده می شود، هیچ ماده مصنوعی به لب ها تزریق نمیشود. این یکی از بی خطر ترین تکنیک ها برای برجسته کردن لب است» زیرا پایه و اساس اکثریت ژل هایی که برای تزریق به لب ها استفاده می شوند از هیالورونیک اسید است.

علائم واکنش آلرژیک به ژل

قرمزی، تورم و خارش در محل تزریق از علائم واکنش آلرژیک (حساسیت) به ژل است. در مواردی که فرد دچار واکنش آلرژیک حاد میشود ممکن است این امر، با اختلالات تنفسی نیز همراه باشد.

احتمال آلرژی داشتن به سایر موارد

پزشک قبل از انجام تزریق ژل، احتمالا مقداری لیدوکائین به محل مورد نظر اعمال می کند تا ناحیه ی تحت درمان را بی حس کند. برای جلوگیری از واکنش آلرژیک، اگر سابقه ی حساسیت به لیدوکائین یا سایر داروهای بی‌حس‌ کننده را دارید،‌ همیشه از قبل این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر واکنش آلرژیک رخ دهد چه باید کرد؟

اگر واکنش آلرژیک رخ دهد چه باید کرد؟ اگر واکنش آلرژیک رخ دهد چه باید کرد؟ اگر احتمال می دهید که ممکن است واکنش آلرژیک نسبت به ژل تزریقی داشته باشید یا اینکه اگر فکر می کنید در روند تزریق ژل شما اشتباهی رخ داده، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید. در این صورت، ژل با تزریق آنزیم هیالورونیداز تجزیه میشود و همچنین برای درمان داروی آنتی هیستامین برای شما تجویز میشود. در صورت بروز آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک خطرناک و کشنده) از داروهای حاوی آدرنالین استفاده میشود. یکی از دلایلی که شما برای دریافت تزریق ژل فقط باید به متخصصین مجرب در حوزه پزشکی مراجعه کنید این است که این اشخاص در صورت بروز واکنش های آلرژیک میتوانند اوضاع را کنترل کرده و شما را درمان کنند.

روش های جایگزین تزریق ژل کدامند؟

اگر شما به ژل های تزریقی حساسیت داشته باشید، می توانید از گزینه های درمانی زیر بهره مند شوید:

لایه برداری پوست با حداقل تهاجم

میکرودرم ابریژن، لایه برداری شیمیایی با عمق متوسط و لایه برداری با لیزر غیر ساینده (نان آبلاتیو- non-ablative)، همگی جزو روش های درمانی موثر برای چین و چروک و خطوط ریز پوست هستند. میکرودرم ابریژن تنها لایه های سطحی پوست را هدف قرار میدهد. لایه برداری شیمیایی نیز قدرت متوسطی دارد و درمان های لیزری به لایه های عمیق تر پوست نفوذ میکنند و موجب تحریک تولید کلاژن میشوند. در درمان با میکرودرم ابریژن نیازی به دوره نقاهت نیست، در حالی که روش های لایه برداری شیمیایی و لایه برداری با لیزر، مستلزم استراحت و دوره نقاهت است. این گزینه های درمانی که جایگزین روش تزریق ژل می شوند، برای اصلاح چین و چروک پوستی خفیف تا متوسط موثرند. بنابراین، ممکن است این درمان های جایگزین برای رفع چین‌های عمیق تر پوست مانند خطوط بینی که از گوشه  بینی تا اطراف  دهان ادامه دارند، موثر نباشند. در واقع، اکثریت افراد برای اینکه درمانشان نهایت اثرگذاری را داشته باشد و برای اینکه بهترین نتایج را بگیرند، تزریق ژل همراه با لایه برداری را انتخاب میکنند.

تحریک تولید کلاژن به صورت غیر تهاجمی

برخی از محصولات و دستگاه هایی برای لیفت و سفت کردن پوست وجود دارند که ادعا می شود بدون هیچگونه لایه برداری، میتوانند موجب تحریک تولید کلاژن و جوانسازی پوست شوند. از جمله این محصولات می توان به دستگاه جوانسازی ترماژ (درمان با فرکانس رادیویی- آر اف- RF)، دستگاه لیفت تایتان ( درمان با لیزر) و دستگاه IPL (نور درمانی) اشاره کرد. برخی از افراد، بهبودی مختصری را با استفاده از این روش ها تجربه میکنند اما در برخی دیگر، تغییرات چندان قابل توجهی ایجاد نمیشود.

تزریق چربی

تزریق چربی یا "پیوند چربی اتولوگ" تزریق چربی یا "پیوند چربی اتولوگ" تزریق چربی یا "پیوند چربی اتولوگ"، روشی است که در آن چربی از ناحیه ی دیگری از بدن فرد برداشته شده و بمنظور به حداکثر رساندن شانس موفقیت پیوند و تزریق، مورد پردازش قرار می گیرد و سپس به ناحیه ی تحت درمان تزریق میشود. از تزریق چربی می توان برای حجم دهی به نواحی مانند شقیقه ها و گونه ها که با افزایش سن دچار کاهش حجم شده و توخالی شده اند، استفاده کرد. همچنین می توان از تزریق چربی برای حجم دهی به لب ها و رفع چین و چروک عمیق اطراف بینی نیز استفاده کرد. این روش درمانی گرانتر از تزریق ژل میباشد. علاوه بر این، هیچ تضمینی وجود ندارد که پیوند چربی، به اصطلاح "بگیرد" و موفق باشد. در برخی موارد ممکن است بخشی از سلول های چربی و یا همه ی آن، بمیرند و توسط بدن جذب شوند. با این حال، اگر این درمان بطور موفقیت آمیز انجام شود، میتواند نتایج بسیار طبیعی ارائه دهد که این نتایج، ماندگاری بالایی نیز دارند.

کرم ها و سایر محصولات موضعی

امروزه، کرم ها و لوسیون های متعددی در بازار موجود هستند که ادعا دارند می توانند چین و چروک و خطوط ریز پوست را کاهش دهند. این کرم ها با حذف لایه های مرده و بیرونی پوست موجب جایگزینی سریعتر سلول های جدید شده و به جوانسازی پوست کمک می کنند. خطوط ریز پوست بطور جزئی با استفاده از این محصولات بهبود میابد و برای مشاهده ی نتایج نهایی، حداقل باید چندین هفته از این محصولات استفاده کرد. محصولات و کرم هایی که برای حجم دهی و سفت کردن پوست استفاده میشوند نیز ممکن است بطور موقتی باعث کاهش خطوط ریز شوند اما نتایج حاصل از آنها موقتی است و به سرعت از بین می رود. از جمله ی این محصولات، کرم های حجیم کننده ی لب است که در واقع با تحریک خفیف بافت ظریف لب موجب تورم آن می شود. کرم های سفت کننده ی صورت نیز شامل موادی هستند که موجب بازتاب نور از روی پوست می شوند و در نتیجه سایه ها را کاهش می دهند. این نوع کرم ها هیچ تاثیری بر بافت صورت نمیگذارند و این تنها خطای دید است که باعث میشود پوست صاف تر به نظر برسد. توجه داشته باشید این ادعا در کرم هایی که گفته می شود از طریق نفوذ به بافت های پوست و تحریک تولید کلاژن موجب رفع چین و چروک صورت میشوند، تنها یک دروغ محض بوده و جنبه ی تبلیغاتی دارد. اگر این کرم ها واقعا همان کارایی ادعا شده بروی برچسبشان را داشته باشند باید به عنوان یک دارو، مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) باشند. این کرم ها نمیتوانند جایگزینی برای فیلر یا ژل باشند.
نظرات: 0 مشاهده