گوش درد؛ علائم و راهکار های درمان آن

بدن شما با شما صحبت می‌کند و سعی در برقراری ارتباط دارد. یکی از راه‌هایی که بدن سعی می‌کند با صاحبش صحبت کند و به او پیام برساند، درد است. گوش درد یکی از درد‌های معمول در بین دردهاست که سعی در رساندن پیام خاصی دارد. این که چرا گوش درد می‌گیرد، به چه شکلی درد می‌گیرد و چه مشکلات و بیماری‌هایی می‌توانند باعث گوش درد شوند در درمان این درد موثر است.‌ گوش درد؛ علائم و راهکار های درمان آن گوش درد؛ علائم و راهکار های درمان آن درد گوش همانند درد دندان از دردهای ناخوشایند و آزاردهنده است و می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ی شما را مختل کند. اگر می‌خواهید درباره‌ی روش‌هایی که می‌توانند تسکین‌دهنده‌ی این درد باشند، اطلاعات کسب کنید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. در صورت وجود اختلال یا مشکل در گوش مانند عفونت گوش، وزوز گوش، درد یا اختلالاتی که تعادل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.

گوش درد

به دردی که در گوش ایجاد می‌شود، گوش درد می‌گویند. گوش درد معمولا در کودکان اتفاق می‌افتد، اما در بزرگسالان نیز رخ می‌دهد. درد گوش می‌تواند در هر دو گوش و یا در یکی از آن‌ها به تنهایی اتفاق بیفتد. اکثر مواقع در یکی از گوش‌ها درد ایجاد می‌شود. درد می‌تواند مداوم باشد و یا قطع و وصل شود. از طرفی، درد گوش می‌تواند گنگ، تیرکشنده و شدید باشد. هر شکلی که داشته‌باشد، آزاردهنده و مختل‌کننده است. در صورتی که درد گوش همراه با تب، عفونت و برخی علائم دیگر باشد، ممکن است شنوایی شما از دست برود. کودکی که گوش درد دارد معمولا دچار وزوز گوش می‌شود و دائم سر خود را تکان می‌دهد. از طرفی بی‌قراری و گریه کردن در کودک مشهود است و این مادر یا پدر را مشکوک به گوش درد می‌کند.

علائم و علت گوش درد

گوش درد نیز مانند سایر دردها دارای علت خاص و علائمی ویژه است. در ادامه به معرفی علت‌ها و نشانه‌های گوش درد می‌پردازیم.

علائم

گوش درد در بزرگسالان و کودکان شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. از آن‌ جایی که معمولا تشخیص درد در کودک سخت‌تر از بزرگسالان است و این به علت عدم توانایی صحبت‌کردن و یا آگاهی نداشتن از آناتومی و فیزیولوژی بدن است.

علائم گوش درد در بزرگسالان

در صورتی که گوش عفونت کند و یا آسیب ببیند، علائم زیر در بزرگسالان بروز خواهد کرد؛
  • درد گوش
  • شنوایی مختل
  • چرک کردن و یا خروج مایع از گوش

علائم گوش درد در کودکان

علاوه بر علائمی که در بزرگسالان نشان داده‌می‌شود، کودکان علائم دیگری را نیز از خود نشان می‌دهند. این علائم عبارت‌اند از؛
  • دیر و نابجا واکنش نشان دادن به صداها
  • تب
  • احساس پری و سنگینی در گوش
  • سختی در به خواب رفتن
  • کشیدن و چنگ زدن به گوش
  • گریه کردن و بی‌تابی کردن بیشتر از باقی مواقع
  • سردرد
  • بی‌اشتهایی
  • کم‌اشتهایی
  • عدم تعادل

علت گوش درد

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، درد یک پیام است که به شما نشان می‌دهد یک جای بدن شما مشکل دارد. گوش درد نیز علت‌های مختلفی دارد که باید هر کدام به طور جداگانه مورد بررسی و سپس درمان قرار گیرند. گاهی گوش درد نشان‌دهنده‌ی مشکلی در گوش نیست.  مواقعی وجود دارد که درد گوش به علت مشکل در فک، دندان و یا سایر اعضای بدن ایجاد می‌شود. از شایع‌ترین علت‌های گوش درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1.      عفونت گوش

معمول‌ترین علت گوش درد، عفونت گوش است. وقتی گوش عفونت می‌کند، میکروب‌ها در آن رشد می‌کنند و ایجاد توکسین یا سم می‌کند. فعالیت طبیعی گوش مختل می‌شود و درد در آن ایجاد می‌شود. عفونت گوش می‌تواند در بخش‌های مختلف گوش رخ دهد که شامل گوش بیرونی، میانی و درونی است. عفونت گوش بیرونی می‌تواند در اثر شنا‌کردن، آسیب دیدن در تصادف، هدفون و استفاده از گوش پاک کن آلوده ایجاد شود. در صورتی که پوست کانال گوش آسیب ببیند و یا خراشیده‌شود، ایجاد عفونت را تسریع می‌بخشد. بنابراین از ورود انگشت و اجسام سخت به داخل گوش بپرهیزید. گوش میانی در اثر ورود میکروب‌ها از مجرای تنفسی ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که حلق به گوش میانی راه دارد و این ارتباط آن را مستعد عفونت‌های تنفسی می‌کند. گوش درونی هم به همین شکل می‌تواند دچار مشکل شود.

2.      اختلاف فشار

یکی دیگر از علت‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد درد در گوش شود و احتمالا بیشتر ما آن را تجربه کرده‌ایم، اختلاف فشار هوا است که معمولا با بالا رفتن از کوه و در هواپیما بودن رخ می‌دهد.

3.      تشکیل جرم در گوش

گوش‌ها هر چند وقت یک بار باید تمیز شوند و در صورتی که این اتفاق صورت نگیرد، ممکن است که در گوش وکس ایجاد شود. ایجاد وکس یا جرم چسبناک می‌تواند باعث ایجاد درد شود.

4.      جسم خارجی

ورود جسم خارجی یکی دیگر از شایع‌ترین علت‌های ایجاد درد در گوش است. از معمول‌ترین اجسام خارجی که وارد گوش می‌شود و ایجاد در و آسیب در گوش می‌کند، گوش‌پاک‌کن است.

5.      عفونت سینوس

نه تنها عفونت خود گوش، بلکه عفونت سینوس‌ها هم می‌تواند باعث ایجاد درد در گوش‌ها شود. یکی از نشانه‌های عفونت در سینوس‌ها سنگین بودن سر و دردناک بودن گوش‌ها هنگام تکان دادن سر است.

6.      آب‌رفتن در گوش

گاهی بعد از استحمام گوش‌ها دچار درد می‌شوند. در صورتی که آب وارد شده در گوش‌ها خارج و یا خشک نشود، ممکن است ایجاد تحریک و درد کند.

درمان گوش درد

گوش درد را می‌توان به روش‌های مختلفی درمان کرد که نوع روش درمانی مستقیما بستگی به علت ایجاد گوش درد دارد. اگر درد گوش به علت ورود جسم خارجی به گوش باشد، باید آن را خارج کرد و سپس آسیب را برطرف کرد. اگر درد گوش به علت عفونت سینوس و یا عفونت گوش باشد، می‌توان آن را با درمان آنتی‌بیوتیکی، برطرف کرد. به هر جهت چرک موجود درد عفونت باید خشک شود و خارج گردد.

درمان گوش درد با مراجعه به دکتر

درمان گوش درد با مراجعه به دکتر درمان گوش درد با مراجعه به دکتر برای درمان گوش درد باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. با وجود اینکه راهکارهایی برای تسکین درد گوش وجود دارد، اما نباید به آن‌ها اکتفا کنید. زیرا ممکن است آسیب‌های بدی برای شما به جای بگذارد و حتی بر روی شنوایی نیز اثر کند و آن را کاهش دهد. بیمارانی که با اختلال در سیستم گوش و شنوایی، تعادلی، بینی و تنفسی، سر و گردن مواجه هستند، به بهترین دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند. دکتر گوش و حلق و بینی وظیفه‌ی درمان بیماری‌های مرتبط با گوش و حلق و بینی و همچنین اعضای مرتبط در سر و گردن را بر عهده دارد. بیماری‌هایی که توسط متخصصان گوش و حلق و بینی درمان می‌شود عبارتند از عفونت گوش، کاهش شنوایی یا از دست دادن شنوایی، گوش درد، اختلالات بویایی و …  

درمان گوش درد در خانه

قبل از این که به متخصص گوش و حلق و بینی برای برطرف کردن مشکل گوش خود مراجعه کنید، می‌توانید با چند راهکار ساده درد گوش را کاهش دهید. برخی از این روش‌ها در ادامه آورده‌شده‌اند؛
  • استفاده از کمپرس سرد بر روی محل درد گوش
  • از خیس کردن گوش‌ها خودداری کنید
  • صاف بنشینید تا از ایجاد فشار بیشتر به گوش خودداری کنید
  • از قطره‌های گوش بدون نیاز به تجویز پزشک استفاده کنید
  • آدامس بجوید تا فشار روی گوش را کاهش دهید
  • اگر درد گوش برای نوزاد است، شیردهی باعث کاهش فشار گوش و تسکین درد می‌شود

درمان سریع گوش درد با پیاز و سیر

پیاز و سیر خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارند و می‌توان با استفاده از آن‌ها به تضعیف کلونی باکتری‌ها در گوش کمک کرد. برای این کار می‌توان سیر را در روغن تفت داد و بعد از سرد شدن، روغن آن را از صافی رد کرد و دو قطره‌ی آن را در گوش چرک‌کرده، چکاند. البته که نباید تنها به این روش اکتفا کرد و باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد و به درمان آنتی بیوتیکی پرداخت. برای استفاده از پیاز می‌توان یک قطعه پیاز را از وسط به دو نیم کرد و سپس آن را لای یک پارچه‌ی نازک پیچید و بر روی گوش مورد نظر قرار داد. یکی دیگر از روش‌های استفاده از پیاز برای درمان سریع درد گوش، رنده کردن آن و چکاندن دو قطره از عصاره‌ی پیاز به داخل گوش دردناک است.

بهداشت گوش و راهکارهای مراقبت برای جلوگیری از گوش درد

توجه داشته‌باشید که بهترین درمان، پیشگیری است. در صورتی که به بهداشت گوش‌های خود رسیدگی کنید، می‌توانید به طرز چشمگیری از ابتلای گوش‌ها به درد پیشگیری کنید. برخی از این راهکارها عبارت‌اند از؛
  • تمیز کردن
  • اجتناب از ورود جسم خارجی به گوش‌ها
  • خشک کردن گوش‌ها بعد از حمام
  • استفاده از هدفون شخصی
  • شستشوی گوش‌ها توسط متخصص گوش و حلق و بینی

متخصص گوش و حلق و بینی

متخصص گوش و حلق و بینی متخصص گوش و حلق و بینی در صورتی که با گوش‌درد مواجه شده‌اید، معطل نکنید و با دریافت نوبت آنلاین یا حضوری دکترتو برای متخصص گوش و حلق و بینی به تشخیص مشکل گوش خود کمک کنید. متخصص گوش و حلق و بینی اختلالات و بیماری هایی را که به سر و گردن باشد را تشخیص میدهد و درمان میکند.
نظرات: 0 مشاهده