تاثیر روانپزشک بر درمان اختلالات روانی

در این مقاله بخشی از مطلب روانپزشک کیست و چه تفاوتی با روانشناس و روانکاو دارد که توسط دکتر ندا فرزانه دکتر اعصاب و روان (روانپزشک) نوشته شده است آوره شده، مشکلات و بیماری‌های جسمی ما را به سرعت متوجه خود می‌کنند و باعث ایجاد رنج و درد در ما می‌شوند. بنابراین بلافاصله بعد از ایجاد مشکل در جسم، به پزشک مراجعه می‌کنیم و یا از طریق راهکارهای خانگی برای تسکین آن‌ها تلاش می‌کنیم. تاثیر روانپزشک بر درمان اختلالات روانی تاثیر روانپزشک بر درمان اختلالات روانی خیلی از ما به جسم خود توجه داریم بی آن که بدانیم روان نیز از مهم‌ترین بعدهای سلامت زندگی ماست. شاید کم‌تر کسی به این نکته توجه کند که مشکلات روانی می‌تواند به مرور بر جسم ما اثر بگذارد و فعالیت‌های روزانه‌ی ما را مختل کند. روانپزشک، متخصص تشخیص و درمان بیماری‌های روانی است. روانپزشک برای سنجش و درمان بیماری‌های روانی آموزش می‌بیند. روانپزشک بیماران را از نظر اینکه آیا علائم آنها به علت بیماری فیزیکی، ترکیبی از بیماری‌های جسمی و روانی یا فقط بیماری روانپزشکی است، ارزیابی می‌کند. روانپزشکان در بین تیم سلامت روان، تنها افرادی هستند که مرجعیت تجویز دارو برای درمان بیماری‌های روانی را دارند. بنابراین در کنار جسم، باید به روان خود نیز توجه کنیم تا جسم و روان سالمی داشته‌باشیم. روان مانند جسم در هنگام اختلال و بیماری، مشکلات خود را به طور واضح بروز نمی‌دهد. اما به مرور زمان می‌توانیم آن را در رفتار، عملکرد روزانه و حتی جسم فرد مشاهده کنیم. بنابراین شناخت بیماری‌های روانی و در ارتباط بودن با یک روانپزشک ماهر از ضروریات زندگی انسان معاصر است.

آشنایی با روانپزشک

پزشک روانپزشک (اعصاب و روان) پزشک روانپزشک (اعصاب و روان) پزشک روانپزشک (اعصاب و روان) متخصصی است که در زمینه‌ی سلامت روان مطالعه کرده‌است و به بیماران آموزش می‌دهد تا با استفاده از روش‌هایی با اختلالات و مشکلات روانی مقابله کنند و آن‌ها را درمان کنند یا تحت کنترل بگیرند. روانپزشکی یک تخصص است که لازمه‌ی گرفتن آن داشتن پزشکی عمومی است. اگر با هر یک از اختلالات روانی مثل افسردگی، اضطراب و استرس و یا اختلالات پیچیده‌تر که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، دست و پنجه نرم می‌کنید، نیازمند مراجعه به روانپزشک هستید. شاید نام روانپزشک به شما این احساس را بدهد که دیوانه هستید و تمایل نداشته‌باشید که به مطب روانپزشکی مراجعه کنید. اما این یک تصور اشتباه است و هر کسی در هر بازه‌ای که دچار استرس‌ها و تروماها می‌شود، ممکن است نیازمند به کمک دکتر متخصص اعصای و روان باشد.

خدمات درمانی که روانپزشک ارائه میکند

بعضی از رایج‌ ترین اختلالات و بیماری‌های مربوط به حوزه تخصص روانپزشکی که می تواند به دست بهترین دکتر اعصاب و روان درمان شود به شرح زیر است: اسکیزوفرنی، اسکیزوئید، اسکیزوافکتیو، افسردگی ، بای پلار(دوقطبی)، اختلالات خوردن، اختلالات جنسی، اضطراب، هذیان، توهم، خشم، اعتیاد، جنون، خودکشی، وسواس، اختلالات حافظه، اختلالات یادگیری، اختلالات تمرکز، اختلالات خواب، اوتیسم ، ناتوانی ذهنی همان طور که پیش‌تر گفته‌شد، روانپزشک به بررسی الگوهای رفتاری، شناختی و ذهنی بیمار می‌پردازد. بنابراین اگر بیمار دچار مشکل و یا اختلال روانی باشد، با بررسی ویژگی‌ها و الگوهای رفتاری بیمار، به درمان آن می‌پردازد و راهکارهای کنترل اختلال را به بیمار ارائه می‌دهد. خدماتی که یک روانپزشک ارائه می‌دهد شامل موارد زیر هستند؛
  • بررسی و درمان مشکلات ذهنی و روانی مثل افسردگی، اضطراب، استرس و فوبیا
  • توانبخشی و بازگردانی توانایی فرد در مقابله و سازش با بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده
  • پیدا کردن و تشخیص دادن مشکلات و آسیب‌هایی که باعث بروز برخی از رفتا‌رهای ناهنجار در بیمار شده‌است
  • درمان و کنترل بیماری‌های مغزی، ناتوان کننده و تحلیل‌برنده‌
  • برطرف کردن احساس و توهم درد داشتن
  • مدیریت بحران‌های روانی در بیماری‌های کشنده و جان‌فرسا
  • بررسی عملکرد‌های شناختی و رفتاری
  • درمان و کنترل رفتار‌های جامعه‌ستیز و بررسی رفتاری افراد مجرم
  • درمان اعتیاد و سوء مصرف مواد
  • بررسی سلامت روان مجرمانی که درگیر دادگاه و مسائل قانونی هستند
  • بررسی مشکلات روابط زن و شوهر و خانواده‌ها

انواع بیماری‌هایی که روانپزشک درمان می‌کند

برخی از بیماری‌ها و اختلالات روانی که روانپزشک به درمان و یا کنترل آن‌ها کمک می‌کند عبارت‌اند از؛
  • افسردگی
  • اضطراب
  • استرس
  • تروما و آسیب جسمی و یا روحی
  • غم و رنج سنگین مانند از دست‌دادن عزیزان
  • استرس‌های بعد از جدا‌شدن پدر و مادر
  • اعتیاد
  • اختلالات خوردن (پرخوری استرسی، آنورکسیا نرووزا و بسیاری اختلالات دیگر)
  • سندرم استرس بعد از تروما PTSD
  • اختلال وسواس (OCD)
  • اختلالات شخصیتی (مثل دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال شخصیت مرزی و بسیاری موارد دیگر)

ارتباط و تفاوت هایی که بین روانپزشک و روانشناس است

شاید نام روانشناس و روانپزشک را شنیده‌باشید و هر دو را یک شخص تصور کرده‌باشید، اما این گونه نیست و هر کدام کارهای‌ جدا انجام می‌دهند و روند درمانی یک دیگر را تکمیل می‌کنند. روان‌شناس متخصصی است که بعد از 4 سال درس خواندن در رشته‌ی روانشناسی به بررسی مشکلات و اختلالات رفتاری و شخصیتی در بیمار می‌پردازد. روانپزشک بعد از 11 تا 12 سال درس خواندن در رشته‌ی روان‌پزشکی تخصص می‌گیرد و به درمان بیماری‌های روانی و رفتاری در فرد می‌پردازد. روانشناسی یک رشته‌ی کارشناسی است که به بررسی ذهن و رفتار انسان و رفتار های عادی یا غیر عادی فرد می‌پردازد. روانشناسان بیماری‌های روان را درمان می‌کنند و در سلامت روان تاثیر مهمی دارند. روانشناسان نمی‌توانند دارو تجویز کنند. روانپزشک اجازه‌ی تجویز دارو و بستری بیمار را در بیمارستان روانی یا تیمارستان دارد. اما روانشناس تنها می‌تواند با مشاوره به پیدا کردن مشکل و حل آن توسط خود بیمار کمک کند. هر دو شخص در برنامه‌ی درمانی اختلالات روانی بیمار نقش مهمی دارند و در کنار یک‌دیگر و به طور موازی به درمان اختلال روانی بیمار می‌پردازند.

چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم؟ چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم؟ یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اختلالات روانی دارند، این است که نمی‌توان به سادگی آن‌ها را تشخیص داد و یا احساس کرد که مشکلی وجود دارد. معمولا بیمار در یک حالت انکار اختلال روانی وجود دارد و نمی‌پذیرد که چنین مشکلی در او وجود دارد. بنابراین علاوه بر خود فرد، اطرافیان بیمار نیز باید به تغییرات رفتاری و شخصیتی او توجه کنند. اما چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کرد؟ در صورتی که فرد دچار اختلالات روانی شود، رفتارهای معمول و روزانه‌ی او دچار تغییر می‌شود و علاوه بر خود شخص، اطرافیان نیز متوجه آن می‌شوند. همچنین در کنار ایجاد اختلال در عملکرد روزانه، فرد در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شود. از طرفی ممکن است که عادات غذایی او دچار تغییر شود و درگیر بی‌اشتهایی و یا پرخوری شود. از دیگر نشانه‌هایی که می‌توان به آن‌ها توجه کرد، اختلال خواب است. افت تحصیلی، تضعیف عملکرد شغلی و رفتار‌های ضد اجتماعی از نشانه‌های وجود اختلالات روانی است.

چگونه یک روانپزشک خوب انتخاب کنیم؟

روانپزشکی یکی از رشته‌های پرکاربرد پزشکی است. روانپزشکان به تشخیص و درمان بیماری‌های جسمی و روانی افراد می‌پردازند. روان پزشکان به تاثیر دو طرفه‌ی سلامت روان و جسم بر یکدیگر به خوبی آگاه هستند. برای انتخاب یک روانپزشک خوب باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم؛

1.      پرس‌وجو از دوستان و خانواده

یکی از ساده‌ترین روش‌های پیدا کردن یک روانپزشک خوب و ماهر، کسب اطلاعات از نزدیکان است. این که نتیجه‌ی درمان آن‌ها به چه شکل بوده‌است و آیا اثربخش بوده‌است یا نه، می‌تواند یک راهنمای فوق‌العاده برای پیدا کردن متخصص روانپزشک باشد.

2.      بررسی سوابق

امروزه به سادگی می‌توان به نظرات و بازخوردهای بیماران یک پزشک دسترسی داشت. در سایت‌های مختلف راه‌های ارتباطی متنوعی برای بیان نظر بیمار در رابطه با روند درمانی روانپزشک وجود دارد که شما می‌توانید به سادگی به آن‌ها دست پیدا کنید.

3.      صبور بودن

از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ویژگی‌های یک روانپزشک خوب این است که شنونده‌ی خوب و صبوری باشد. صحبت کردن درباره‌ی مشکلات درونی و رفتاری بیمار با یک غریبه که برای اولین بار با او برخورد دارد، سخت است. بنابراین صبر در این مرحله می‌تواند کمک بسیاری به روند درمان بکند.

4.      قضاوت نکردن

از جمله‌ی بیمارانی که به یک روانپزشک مراجعه می‌کنند، مجرمان و بازنده‌ها در زندگی شخصی هستند. این که روانپزشک فارغ از هر اتفاقی که بر بیماری گذشته‌است، تنها به درمان مشکل او بپردازد و از قضاوت‌کردن خودداری کند، بسیار حائز اهمیت است.

5.      مهارت

یک روانپزشک باید ماهر باشد تا بتواند به عقده‌های درونی بیمار دسترسی پیدا کند و او را به همکاری تشویق کند. از طرفی داشتن تجربه در کسب مهارت موثر است، اما تعیین‌کننده نیست. روانپزشک خوب باسواد است و آگاهی از بسیاری از اختلالات و روش‌های درمانی آن دارد، از طرفی پیوسته در حال مطالعه و افزودن به دانش خود است.   چنان چه به دنبال چگونگی دریافت نوبت حضوری و یا مشاوره آنلاین هستید و نیاز دارید از روانپزشک (دکتر متخصص اعصاب و روان) مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید ما به شما دکترتو را پیشنهاد میکنیم. لیست بهترین دکتر اعصاب و روان (روانپزشک) را در دکترتو https://doctoreto.com/ مشاهده کنید و در سریعترین زمان به صورت آنلاین نوبت حضوری بگیرید و به دکتر روانپزشک مراجعه کنید. سخن پایانی : پزشکان متخصص زیادی در حوزه روانپزشکی (اعصاب و روان) وجود دارند که میتوان به دکترندا فرزانه، دکتر علی کربلایی و دکتر محسن گرگانی نژاد اشاره کرد که در سایت دکترتو نیز هستند. قبل از گرفتن نوبت آنلاین و یا مشاوره اول باید در مورد تخصص روانپزشکی بیشتر دانست. که در این مطلب توضیحات کاملی داده شد. روانپزشک، پزشک متخصصی است که در هر دو زمینه مسائل جسمی و مسائل روان طبابت می‌کند. البته تمرکز او بر روی مسائل روانشناختی و روانی فرد است. در حقیقت، مهمترین و اساسی‌ترین تفاوت بین روانپزشک و روانشناس این است که روانپزشک هم توانایی تشخیص و درمان امراض جسمی را دارد و هم توانایی و تشخیص و درمان امراض روانی را و می‌تواند دارو هم برای بیمار تجویز کند.  
نظرات: 0 مشاهده