انواع ناهنجاری های پا در کودکان

در کودکان در حال رشد، بیشترین دلیل برای مراجعه به ارتوپد کودکان، تغییر شکل پاها، شامل پای پرانتزی یا ژنوواروم و زانوی ضربدری ژنووالگوم است. در بسیاری از موارد پاها به طور طبیعی تصحیح می شوند. در مواردی که نشانه ها از بین نمی رود و ناهنجاری قطعی است، شروع درمان دارویی لازم است.

ناهنجاری پای کودکان

پای کودکان کم سن مانند نوزاد ها و کودکان نو پا بسیار نرم است. استخوان های آن ها هنوز به شکل کامل رشد نکرده اند به همین دلیل این چند ناهنجاری در پا ممکن است در کودکان رخ دهد:

پای پرانتزی

«بیماری زانو ضربدری و پرانتزی از بیماری های شایع در کودکان است». کودکان زیر 18 ماه معمولا زمانی که می ایستند، یک فضای خالی بین زانو ها و مچ پای آن ها وجود دارد. هرچند اگر پای پرانتزی اصلاح نشد و یا بدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید تا درمانی را تجویز کند. اگر تنها یک پا دارای مشکل باشد، ممکن است نشانه نرمی استخوان ( نرمی استخوان مشکلی است که به دلیل کمبود ویتامین  دی یا کلسیم به وجود می آید.) یا بیماری بلانت (رشد غیرطبیعی در بالای استخوان درشت نی) باشد.

زانوی ضربدری

انواع ناهنجاری های پا در کودکان انواع ناهنجاری های پا در کودکان «پای ضربدی معمولاً با مشکل کف پای صاف ارتباط دارد». اگر زمانی که کودک شما می ایستد زانوها به هم نزدیک هستند یا مچ پاها از هم دور است، ممکن است دچار زانوی ضربدری که به عنوان ژنووالگوم نیز شناخته می شود، شده باشند. زانوی ضربدری به طور معمول تا سن 7 سالگی اصلاح می شود بنابراین نیازی به درمان نیست. اما زمانی که یکی از پاها علامت بیشتری داشته و با درد همراه باشد ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

کلاب فوت

کلاب فوت که پا چنبری نیز نامیده می شود، یک بیماری است که کودک با پا یا پاهای به داخل یا پایین برگشته متولد می شود. درمان زودهنگام میتواند آن را تصحیح کند. «تقریباً از هر ۱۰۰۰ کودک متولد شده یک نوزاد به این عارضه مبتلا می‌شود». کلاب فوت می تواند به این دلیل باشد که تاندون آشیل (بزرگترین تاندون در پشت مچ پا ) بسیار کوتاه باشد. یک یا هر دوپا می توانند دارای بیماری کلاب فوت باشند. این بیماری برای نوزادان دردناک نیست ولی اگر درمان نشود می تواند دردناک شود و راه رفتن را با اختلال روبرو کند. درمان اصلی آن روش پونستی است که در آن پاهای نوزاد را به آرامی به سمت وضعیت صحیح قرار میدهند و سپس پا را گچ میگیرند.

کف پای صاف

کف پای صاف کف پای صاف اگر توجه کرده باشید، زمانی که نوزادان به دنیا می آیند دارای کف پای صاف هستند. زمانی که رشد می کنند پا دارای قوس می شود اما ممکن است در بعضی کودکان این قوس شکل نگیرد. زمانی که کودک به دلیل چرخش مچ پا به داخل دارای مچ ضعیف باشد این ناهنجاری رخ می دهد. اگرچه اینطور به نظر می رسد که نشانه ای باید پس از وقوع این ناهنجاری ظاهر شود، نشانه ای دیده نمیشود. این مشکل به طور طبیعی تا شش سالگی اصلاح میشود. تنها اگر کودک دچار درد باشد پزشک درمان را شروع میکند. کودک شما در هنگام ورزش میتواند کفه طبی بپوشد تا از درد پا جلوگیری کند یا درد را کاهش دهد.

چرخش پنجه پا به داخل

این ناهنجاری به عنوان پنجه کبوتری هم شناخته می شود، به این شکل است که کودکان هنگام راه رفتن پاها را به سمت داخل قرار می دهند. کسانی که این مشکل را دارند در مقایسه با کودکان نرمال بیشتر زمین می خورند، به خصوص اگر از پیچیدن استخوان درشت نی هم رنج ببرند. پیچیدن درشت نی به این گونه است که استخوان پایینی پا در کودک به سمت داخل می چرخد. ناهنجاری مرتبط دیگر آنته ورژن یا چرخش ران است. اگر ران پای کودک شما بیش از حد معمول خم شده یا به سمت داخل چرخیده باشد، دارای این ناهنجاری است. در بعضی موارد چرخش پنجه به علت وجود داشتن یک مساله پزشکی به عنوان مثال سربرال پالسی ایجاد می شود. این ناهنجاری اغلب تا زمانی که کودکان به سن نوجوانی نرسند و کنترل و هماهنگی بیشتر و بهتری روی ماهیچه هایشان نداشته باشند ، توسط پزشک درمان نمی شود.

انحراف شست پا در نوجوانان

درانحراف شست پا در نوجوانان مانند بزرگسالان، مفصلی که باعث چرخش شست پا می شود یا متاتارسوفالانژیال از حالت عادی خارج شده و بیرون می زند و شست پا به سمت داخل و انگشت دوم پا متمایل می شود. برخلاف بزرگسالان که علت ناهنجاری در آن ها به علت پوشیدن کفش نامناسب یا زمینه ارثی است، انحراف شست پا در کودکان و نوجوانان به دلیل سست بودن رباط یا نرمی مفصل ایجاد می شود. درمان انحراف شست پا درنوجوانان تا زمان پایان یا نزدیک به پایان رشد، به خاطر نگرانی از آسیب به صفحه رشد و بخاطر اینکه ناهنجاری تمایل دارد تکرارشود، با جراحی محدود انجام می شود. درمان هایی غیر از جراحی، شامل استفاده از کفش های با پنجه پهن یا کتانی و اجتناب از پوشیدن کفش های باریک و پاشنه بلند است و معمولا این روش ها برای به تعویق انداختن یا اجتناب از جراحی موثر است.

تارسال کوالیژن

تارسال کوالیژن تارسال کوالیژن استخوان های بالای قوس پا، پاشنه و مچ پا، استخوان های تارسال نام دارند. اتصال غیرعادی دو یا چند عدد از این استخوان ها را ناهنجاری تارسال کوالیژن می نامند. کوالیژن میتواند در مفصل پای کودک شما یا بین استخوان هایی که به طور طبیعی مفصلی بینشان نیست شکل گیرد. در حدود 25 درصد از کودکانی که به تارسال کوالیژن مبتلا هستند، کف پای صاف و سفت دارند. نشانه اصلی تارسال کوالیژن دردی است که در پایان کودکی و اوایل دوران بلوغ شروع می شود.
  • مچ پای کودک شما ممکن است سخت و سفت شود و تحرک پذیری آن کاهش یابد.
  • درمان میتواند باتوجه به شرایط و شدت ناهنجاری از طریق جراحی یا روش هایی غیر از جراحی انجام شود.
  • موارد شدید تارسال کوالیژن میتواند عملکرد پا و فعالیت کودک را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت تهدیدی برای زندگی یا پا نیست.

اطمینان حاصل کردن از سلامت پای کودک

  1. زمانی که کودکان نوپا شروع به راه رفتن می کنند، اجازه دهید با پای برهنه یا با پوشیدن فقط جوراب راه بروند. کفش پوشیدن از رشد صحیح پا و شست پا جلوگیری می کند.
  2. همیشه کفش با سایز مناسب به کودک بپوشانید. پای آنها به سرعت رشد می کند بنابراین مرتبا سایز کفش را چک کنید.
  3. کفش های کمی بزرگتر به کودکان بپوشانید تا پا فضای کافی برای رشد داشته باشد.
  4. اگر کودک شما ورزش می کند، مطمئن باشید قبل از انجام فعالیت ورزشی به خوبی گرم کرده باشد و پس از ورزش بدنش را سرد کند.
  5. کودکان را تشویق کنید تا با انجام ورزش و تمرینات کششی ماهیچه های ساق پا را تقویت کنند.
نظرات: 0 مشاهده