کمر درد ناشی از اسکولیوز و درمان آن

اسکولیوز مشکلی مربوط به ستون فقرات است که در آن ستون فقرات به بیرون یا سمت چپ و راست قوس پیدا می کند. این مشکل می تواند منجر به جا به جا شدن قفسه سینه شود و عضلات کمر را تحت فشار قرار داده و درد و ناراحتی ایجاد کند. کمر درد ناشی از اسکولیوز و درمان آن کمر درد ناشی از اسکولیوز و درمان آن

علت کمردرد اسکولیوز چیست؟

معمولاً کمردردی که به دلیل اسکولیوز تجربه می‌کنید، به دلیل فشار بر روی دیسک های ستون فقرات و مفاصل فاست و درد عضلانی است. اما اسکولیوز بنا به دلایل دیگری نیز منجر به درد می شود. انحراف و خمیدگی ستون فقرات می تواند باعث کشش و آسیب اعصاب شود. همچنین می تواند باعث کشیدگی عضلات شده و آن ها را متورم و ملتهب سازد. اسکولیوز، حالت بدنی شما را نیز تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد قوز کمر می شود که این امر نیز موجب سفتی و خستگی عضلات و کمردرد می شود.

علائم و نشانه های اسکولیوز

علائم و نشانه های اسکولیوز علائم و نشانه های اسکولیوز اگر مبتلا به اسکولیوز هستید، هنگام ایستادن کمی به جلو خم می شوید. همچنین ممکن است موارد زیر در شما مشاهده شود:
  • قوس مشهود در کمر شما (قوز)
  • شانه ها، کمر یا باسن نامتقارن
  • یکی از کتف ها بزرگتر به نظر می رسد.
  • دنده هایی که در یک سمت بدن بیش از سمت دیگر بیرون زده است.
علاوه بر علائم آشکار، ممکن است اسکولیوز باعث موارد زیر شود:
  • درد پایین کمر
  • خشکی کمر
  • درد و بی حسی در پاها (به دلیل گیرافتادگی عصب)
  • خستگی به دلیل کشیدگی عضلانی

درمان کمردرد ناشی از اسکولیوز

با دردناک شدن اسکولیوز، هدف اصلی درمان، کاهش کمردرد و هرگونه علائم عصبی دیگر خواهد بود. هدف درمان، اصلاح قوس نخواهد بود؛ زیرا معمولاً این قوس دلیل درد نیست و ظاهراً پیشروی نخواهد کرد و منجر به بدفرمی بدن نخواهد شد. در اکثر موارد، اسکولیوز دردناک می‌تواند بدون نیاز به جراحی و با مراقبت های فردی یا راهنمایی های یک پزشک متخصص درمان شود.

درمان هایی برای افزایش قدرت و تحرک

درمان هایی برای افزایش قدرت و تحرک درمان هایی برای افزایش قدرت و تحرک همانند اکثر کمردردها، افزایش قدرت و تحرک می تواند باعث بهبود درد و جلوگیری از عود مجدد درد در آینده شود. درمان هایی که به تقویت کمر و حفظ انعطاف پذیری آن کمک می کند عبارتند از:
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپیست یا سایر پزشکان متخصص می توانند کمک کنند تا برنامه ی روزانه ی ورزشی و کششی مطابق نیازهای فردی هر بیمار تدوین کنند. فیزیوتراپی کمک می کند تا بافت های نرم و مفاصل منعطف شده و عضلات مدنظر نیز تقویت شوند.
  • آب درمانی در استخر: بعضی ورزش ها، مانند آب درمانی، می توانند در استخر انجام شوند. شناور شدن طبیعی بدن در آب، باعث می شود که با نیروی گرانش مقابله شود و بیمار بتواند بدون فشار وارد کردن به مفاصل فاست، وضعیت عضلات را بهبود بخشد.
ممکن است برخی افراد درمان های دیگر را نیز مؤثر بدانند؛ مانند ماساژ درمانی برای کمک به بهبود گردش خون و شل کردن عضلات و مفاصل.

روش‌های درمانی برای کمردرد ناشی از اسکولیوز

روش‌های درمانی برای کمردرد ناشی از اسکولیوز روش‌های درمانی برای کمردرد ناشی از اسکولیوز گاهی اوقات داروها می توانند به برطرف کردن درد یا حداقل کاهش آن برای انجام برنامه ی فیزیوتراپی، کمک کنند. برخی از داروهای متداول برای اسکولیوز دژنراتیو عبارتند از:
  • مسکن ها: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن یا داروهایی که التهابات ناشی از آرتروز را درمان می کنند، می توانند به کاهش کمردرد کمک کنند. استامینوفن (مثلاً تیلنول)، گزینه ی رایج دیگری است. معمولاً توصیه می شود که از مصرف مسکن های افیونی و مخدر اجتناب شود، به جز در موارد نادری که سایر داروها مؤثر نبوده اند.
  • تزریق: تزریق اپیدورال استروئید، باعث کاهش تورم و التهاب می شود؛ یا تزریق انسداد فاست که می تواند از رسیدن سیگنال های درد به مغز جلوگیری کند. در این نوع تزریقات، داروی ضدالتهاب را مستقیماً به وسیله ی سوزن و راهنمای اشعه ی ایکس، به ناحیه ی آسیب دیده در کمر تزریق می کنند.
توجه داشته باشید که ممکن است این داروها علت دردناک بودن اسکولیوز را درمان نکنند، اما می توانند موقتاً درد را کاهش داده تا فرد بتواند فعالیت های روزانه اش را انجام دهد یا بتواند برنامه ی فیزیوتراپی اش را ادامه دهد که باعث می شود فواید طولانی مدت داشته و فرد کمری قوی تر و منعطف تر داشته باشد. راه های دیگر برای کاهش فشار بر مفاصل فاست و تسکین درد عبارتند از:
  • کم کردن وزن: کم کردن وزن باعث کاهش فشار بر مفاصل فاست می شود.
  • بریس: بریس پرکاربردترین روش درمان اسکولیوز است. گاهی بریس کرستی برای عدم حرکت دادن کمر توصیه می شود، که باعث کاهش فشار بر روی مفاصل فاست می شود. چون امکان بدتر شدن قوس در بیماران مبتلا به اسکولیوز دژنراتیو کم است، هدف استفاده از بریس، عدم حرکت برای کاهش درد به اندازه ای است که فرد بتواند فعالیت های روزمره اش را انجام دهد و بهبود فیزیکی نیز حاصل شود. همچنین باید توجه شود که استفاده از بریس برای اسکولیوز ایدیوپاتیک بزرگسالان، فرق دارد و هدف آن جلوگیری از بدتر شدن قوس است؛ در حالی که استفاده از بریس برای اسکولیوز دژنراتیو، فقط برای کاهش کمردرد است.
  • دستکاری: تنظیم ستون فقرات توسط متخصص کایروپراکتیک یا پزشک استئوپاتی، باعث می شود که مفاصل فاست متحرک بماند و درد کاهش یابد. با این حال، همه ی افراد از دستکاری راضی نبوده اند. اگر مشکوک به دژنریشن (فرسایش) ستون فقرات هستید، تصویربرداری اشعه ی ایکس از ستون فقرات یا آزمایشات تصویربرداری دیگر انجام شود تا درک بهتری از وضعیت ستون فقرات قبل از دستکاری، به دست آید.
  • تغذیه: غذاهای ضدالتهابی و مکمل های مغذی، می توانند برای درمان التهاب استفاده شوند. برای مثال ثابت شده که غذاها یا مکمل های حاوی زردچوبه و زنجبیل، خواص ضدالتهابی دارند. نوشیدن مداوم آب، مثلاً 8 لیوان در روز، نیز مهم است چون کمک می کند تا دیسک های ستون فقرات هیدراته بمانند.
  • یخ یا گرما: برای کنترل علائم و کاهش درد موضعی، در صورت نیاز می توانید از پدهای سرد یا گرم استفاده کنید. یخ، برای کاهش التهاب مفید است، مانند التهابی که با فعالیت افزایش می یابد. گرما، برای تسکین درد خشکی عضلات و افزایش جریان خون به موضع مفید است.
معمولاً این درمان ها به صورت جداگانه یا ترکیبی برای کاهش کمردرد می توانند استفاده شوند. چون هیچ درمان غیر جراحی برای دژنریشن (تخریب و فرسایش) مفاصل ستون فقرات وجود ندارد، هدف درمان کنترل درد برای توانایی انجام فعالیت های روزانه است نه اینکه بتواند درد را به طور کامل برطرف کند.

نظریه های درد اسکولیوز چیست؟

کمردرد ناشی از اسکولیوز، احتمالاً با تشخیص اسکولیوز و درمان زودهنگام آن درمان شود. قوس شدید ستون فقرات، باعث می شود که عضلات، عصب ها و بافت ها آسیب ببینند و ممکن است این مشکل دائمی شود. درد ناشی از آسیب دائمی بافت، ممکن است طولانی مدت باشد و درمان موفق نشود که دردتان را به طور کامل از بین ببرد. شاید کمی زمانبر باشد، اما با همکاری با پزشکتان، می توانید برنامه ی درمانی داشته باشید تا قسمت عمده ی دردتان کنترل شود.
نظرات: 0 مشاهده