کار متخصص درد چیست و چه خدماتی در کلینیک درد ارائه می دهد؟

متخصص درد پزشکی است که در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان درد تخصص دارد و آموزش‌های پیشرفته‌ای را برای اخذ این تخصص پشت سر گذاشته است که او را به بهترین منبع درمان برای تسکین هر گونه درد ناشی از بیماری یا آسیب‌دیدگی تبدیل می‌کند. متخصصین درد پس از دوره رزیدنتی عمومی یک دوره فلوشیپ یک‌ساله را نیز در زمینه مدیریت درد طی می‌کنند و در حوزه‌هایی مانند درد ناشی از سرطان یا آسیب‌های ورزشی تخصص می‌گیرند. کار متخصص درد چیست و چه خدماتی در کلینیک درد ارائه می دهد؟ کار متخصص درد چیست و چه خدماتی در کلینیک درد ارائه می دهد؟ البته اکثر پزشکان متخصص درد زمان و تخصصشان را صرف کمک کردن به بیماران دچار درد مزمنی می‌کنند که تشخیص دادن نیازهای‌شان دشوار است و تسکین دردشان مستلزم بهره‌گیری از چند روش درمان در طول چند ماه یا حتی چند سال است. متخصصان درد عموماً بیمارانی را ویزیت می‌کنند که از درد کمر، زانو، سر، گردن، مفصل ران یا لگن رنج می‌برند. آرتریت، فیبرومیالژی، میگرن، سیاتیک و فتق دیسک از جمله عارضه‌های شایعی است که متخصصان درد به درمانشان می‌پردازند.

متخصصان درد چه کاری انجام می‌دهند؟

کار متخصص درد چیست و چه خدماتی در کلینیک درد ارائه می دهد؟ کار متخصص درد چیست و چه خدماتی در کلینیک درد ارائه می دهد؟ یکی از کارهای متخصصان درد تشخیص دادن علت دقیق درد و عارضه‌های زمینه‌ای دامن‌زننده به درد است. برای مثال کمردرد را در نظر بگیرید؛ کمردرد دلایل بسیاری دارد که از حالت اندامی نامناسب هنگام نشستن پشت میز کار تا فتق دیسک کمر متغیر است؛ برای درمان چنین دردی باید به متخصص دیسک کمر مراجعه کنید. پس از تشخیص علت درد توسط فوق تخصص درد در کلینیک درد، بهترین روش درمان براساس آموزش‌های تخصصی و جدیدترین پژوهش‌ها به شما توصیه می‌شود. پزشکان متخصص مدیریت درد غالباً کارآزمایی‌ها و مطالعات خاصی را بر روی بیمارانی انجام می‌دهند که به درمان‌های متداول واکنش نشان نداده‌اند. متخصصان درد غالباً از طیف گسترده‌ای از درمان‌های غیرجراحی مداخله‌ای در کنار درمان‌های تکمیلی بهره می‌گیرند تا نیاز بیماران را به مصرف دارو کاهش دهند یا ضرورت انجام جراحی را از بین ببرند. از جمله این روش‌ها می‌توان به ماساژ، رژیم لاغری، طب سوزنی، ورزش، یوگا، مدیتیشن، فیزیوتراپی، تغییر رژیم غذایی و درمان دستی یا کایروپراکتیک اشاره کرد. همچنین متخصصین درد مسکن‌هایی مانند داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs)، داروهای شل‌کننده عضله یا داروهای ضدافسردگی را نیز تجویز می‌کنند. ضمناً متخصصین درد تزریق استروئید در فضای اپیدورال، بلوک عصب، تزریق در مفصل، ابلیشن رادیوفرکوئنسی، تحریک نخاع، اوزون‌تراپی دیسک‌های گردن و کمر یا تعدیل عصبی (نورومدولاسیون) را نیز با توجه به شدت عارضه توصیه می‌کنند. اگر هیچ‌یک از روش‌های فوق کمکی به تسکین درد نکند، جراحی به عنوان آخرین راهکار توصیه می‌شود.

هدف متخصصین درد و فوق تخصص درد

درد مزمن پیچیده است. درد مزمن معمولاً علتی زمینه‌ای دارد، هرچند علت اصلی درد گاهی نامشخص است. به همین دلیل است که گرایش مدیریت درد تا این حد رشد کرده است. با توجه به شیوع گسترده درد مزمن لازم است که برخی پزشکان کاملاً بر روی این تخصص متمرکز شوند. فیزیوتراپی، طب فیزیکی و توانبخشی و روان‌درمانی نیز جزئی از مدیریت درد است.

دلایل مراجعه به متخصص درد

دلایل مراجعه به متخصص درد دلایل مراجعه به متخصص درد مراجعه به متخصص درد برای بسیاری از بیمارانی ضروری است که درد مداوم امانشان را بریده است. بسیاری از بیماران ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند، البته پزشکان عمومی غالباً بیماران را به متخصص درد ارجاع می‌دهند.

درد مداوم دردی مزمن است که برای تسکینش باید به متخصص درد مراجعه کنید.

اگر خود یا یکی از عزیزانتان بیش از شش ماه است که با درد دست و پنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که دردتان از نوع مزمن است و به کمک متخصص درد نیاز دارید. درد مزمن غالباً پیامد ابتلا به نوعی عارضه زمینه‌ای مزمن است. مسکن‌های بدون نسخه درد را موقتاً تسکین می‌دهد، اما عارضه زمینه‌ای را درمان نمی‌کند. در این بین عاملی که شرایط را از این هم پیچیده‌تر می‌کند، این است که بیماری زمینه‌ای گاهی اوقات پیامد وجود مشکلات روانی و جسمی است و طبعاً ابتدا باید این علت‌ها برطرف شود. متخصص درد توانایی و شایستگی کاملی برای رفع این مشکلات دارد.

متخصص درد می‌تواند درمان را در حوزه‌های گوناگون پزشکی ارائه بدهد.

بسیاری از پزشکان در حوزه خاصی تخصص دارند، اما متخصصین درد غالباً در چند حوزه متخصص هستند. متخصصین درد می‌توانند در زمینه پزشکی مداخله‌ای و عملکردی تخصص بگیرند. پزشکی عملکردی می‌تواند مکمل طب مداخله‌ای باشد تا بیمار از طرح درمان جامعی برخوردار شود.

متخصص درد می‌تواند خدمات با ارزش بسیاری را ارائه بدهد.

با توجه به عامل‌های فراوانی که بر شرایط بیمار اثر می‌گذارد، متخصص درد می‌تواند خدمات گوناگونی را ارائه بدهد که از آن جمله می‌توان به رفتاردرمانی شناختی، بلوک عصبی، تزریق در نقاط ماشه‌ای، فیزیوتراپی، هیپنوتراپی، تحریک عصبی و درمان با سلول‌های بنیادی اشاره کرد. بسیاری از این روش‌ها علاوه بر تسکین دادن درد، عارضه مزمن مولد درد را نیز درمان می‌کنند.

اولین ویزیت متخصص درد

اولین ویزیت متخصص درد اولین ویزیت متخصص درد متخصص مدیریت درد در اولین جلسه ویزیت سوالاتی را درباره علائم دردتان می‌پرسد، پرونده پزشکی‌، فهرست داروهای مصرفی و آزمایش‌های تشخیصی گذشته (عکس‌های رادیوگرافی، MRI و سی ‌تی اسکن) را بررسی می‌کند. همراه داشتن آزمایش‌های پیشین می‌تواند به متخصص درد کمک کند. سپس متخصص درد معاینه بالینی کاملی را انجام می‌دهد؛ بهتر است چگونگی بروز درد و علائمتان را یادداشت کنید و به پزشک ارائه بدهید یا حداقل از الگوهای درد آگاهی داشته باشید. متخصصان درد معمولاً سؤالات زیر را در اولین جلسه می‌پرسند:
  1. در کدام ناحیه از بدن احساس درد دارید؟
  2. دردتان چطور است؟ دچار گزگز و مورمور می‌شوید یا درد شدید و سنگینی را حس می‌کنید؟
  3. هر چند وقت یک‌بار دچار درد می‌شوید؟ چند بار در طول روز یا شب دچار درد می‌شوید؟
  4. چه زمانی دچار درد می‌شوید؟ هنگام ورزش یا استراحت؟
  5. چه شرایطی باعث تشدید درد می‌شود؟ درد هنگام ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن بیشتر می‌شود؟
  6. چه عاملی درد را کمتر می‌کند؟ مصرف داروی خاصی درد را تسکین می‌دهد؟
  7. هنگام تحمل درد علائم دیگری، مانند بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع را نیز تجربه کرده‌اید؟

پیشینه تحصیلی متخصصین درد

متخصصین درد یک دوره آموزشی پزشکی نه‌ساله را طی می‌کنند. آنان ابتدا دوره آموزش پزشکی عمومی را در دانشکده پزشکی تمام می‌کنند، سپس در گرایش‌هایی مانند بیهوشی، طب فیزیکی و توانبخشی یا نورولوژی به مدت چهار سال به صورت عملی آموزش می‌بینند. در نهایت نیز یک دوره آموزشی کاملاً تخصصی یک‌ساله را که بر درمان درد متمرکز است، به پایان می‌رسانند.
نظرات: 0 مشاهده