اکو بهتر است یا تست ورزش؟

اکو بهتر است یا تست ورزش؟ اکو بهتر است یا تست ورزش؟ متخصصان قلب اغلب تست‌های تشخیصی برای بیماران تجویز می کنند تا عملکرد قلب را بهتر متوجه شوند. درک اینکه چرا این آزمایش ها تجویز می شوند و همچنین تشخیص اینکه چه آزمایشی برای شرایط شما مناسب است بسیار حائز اهمیت است. چون ممکن است درمان متوقف شود یا برنامه‌ریزی مجدد برای درمان بیمار انجام شود. دو آزمایشی که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند اکوکاردیوگرافی و تست ورزشی است.

چه موقع به آزمایشات قلب نیاز دارید؟

چه موقع به آزمایشات قلب نیاز دارید؟ چه موقع به آزمایشات قلب نیاز دارید؟ در مصاحبه ای که با خانم دکتر لیلا عسگرپور در مورد چرایی انجام تست‌های قلب داشتیم، این متخصص قلب و عروق خاطر نشان کردند: آزمایشات قلب بسیار زیادی وجود دارد و اکثر آنها غیر تهاجمی هستند. این به این معناست که پزشک برای انجام این آزمایشات هیچگونه دستگاهی وارد بدن شما نمی کند. اغلب آزمایشات تصاویر ثابت یا متحرکی از قلب و عروق خونی ارائه می کنند. این آزمایشات به پزشک کمک می کنند تا متوجه شود چه چیزهایی موجب بروز علائم جدیدی مثل درد قفسه سینه، تنگی نفس یا ضربان نامنظم قلب شده است. هچنین آزمایشات به پزشک کمک می‌کنند:
  • سیستم الکتریکی قلب را بررسی کند
  • دستگاه ضربان ساز یا سایر دستگاه های ایمپلنت را مورد بررسی قرار دهد
  • ببیند آیا قلب شما می تواند ورزش بیشتری را تحمل کند یا نه
  • بررسی کند که دریچه های قلب شما چقدر خوب کار میکنند
  • اگر مشکلاتی در رابطه با ساختار قلب وجود دارد متوجه شود
  • آزمایشات قلب برای یک فرد سالم نیز مناسب هستند زمانی این کار انجام می شود که سابقه پزشکی فرد یا نشانه های معاینه فیزیکی نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد.
شما می توانید در مورد اینکه این آزمایش برای شما مناسب است یا نه تصمیم بگیرید. برای تصمیم گیری با پزشک خود صحبت کنید.

تست ورزشی

تست استرس که تست ورزش نیز نامیده می‌شود تست استرس که تست ورزش نیز نامیده می‌شود تست استرس که تست ورزش نیز نامیده می‌شود، نشان میدهد که قلب شما در طی فعالیت فیزیکی چگونه کار می کند. چون ورزش موجب می شود قلب شما سخت تر و سریع تر پمپاژ را انجام دهد. تست فشار ورزشی میتواند مشکلاتی که در رابطه با جریان خون در قلب شما وجود دارد را نشان دهد. تست ورزشی معمولا شامل راه رفتن روی تردمیل یا سوار شدن روی دوچرخه ثابت می‌شود و همراه با آن ضربان قلب، فشار خون و تنفس شما کنترل می شود یا دارویی دریافت می کنید که تاثیر ورزش را تقلید کند. «توصیه میشود قبل از انجام تست ورزش تا 24 ساعت، نوشیدنی کافئین دار، الکل یا هر ماده محرک دیگری خودداری کرد» اگر شما نشانه ها یا علائم بیماریهای عروق کرونر دارید یا ریتم ضربان قلب شما غیر طبیعی(آریتمی)است، ممکن است پزشک آزمایش تست ورزشی را برای شما تجویز کند. تست ورزشی می تواند به شما کمک کند:
  • تصمیمات درمانی بهتری بگیرید
  • تشخیص دهید که درمان قلب شما چقدر موثر واقع شده است
  • شدت بیماری قلبی موجود را تشخیص دهید
تست ورزشی چه چیزی را پیدا میکند؟ پزشک شما ممکن است برای موارد زیر تست ورزشی را به شما توصیه کند:
  • بیماری عروق کرونر را تشخیص دهد. عروق کرونر شما عروق خونی اصلی در بدن شما هستند که خون اکسیژن و مواد مغذی لازم برای قلب شما را تامین می کنند. بیماری عروق کرونر زمانی ایجاد می‌شود که این عروق آسیب ببینند. معمولاً به علت جمع شدن رسوبات حاوی کلسترول و مواد دیگر(پلاک) این مشکل به وجود می آید.
  • مشکلات ضربان قلب (آریتمی) اغلب زمانی رخ می دهد که سیگنال های الکتریکی هماهنگ کننده ضربان قلب شما به درستی کار نکنند. بیماری آریتمی باعث می شود قلب شما خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم بزند.
  • کمک می‌کند درمان اختلالات قلبی در مسیر درستی پیش برود. اگر برای شما بیماری قلبی تشخیص داده شده است. تست ورزشی کمک میکند پزشک متوجه شود آیا درمان فعلی برای شما جواب می‌دهد یا خیر. نتایج آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا بهترین درمان را برای شما انتخاب کند.
  • قبل از جراحی قلب خود را مورد بررسی قرار دهید. پزشک ممکن است تست ورزشی انجام دهد تا متوجه شود چه موقع می توانید با خیال راحت عمل جراحی مثل تعویض دریچه قلب یا پیوند قلب را انجام دهید.
اگر تست ورزشی علت علائم و نشانه های شما را مشخص نکند، ممکن است پزشک تست ورزشی را همراه با آزمایشات دیگری مثل تصویربرداری تست استرس هسته ای یا تست استرس با اکوکاردیوگرام یا همان اکو قلب برای شما تجویز کند.  

اکوکاردیوگرافی

اکو کاردیوگرام (اکو) یک طرح کلی گرافیکی از حرکت قلب ارائه می‌کند اکو کاردیوگرام (اکو) یک طرح کلی گرافیکی از حرکت قلب ارائه می‌کند اکو کاردیوگرام (اکو) یک طرح کلی گرافیکی از حرکت قلب ارائه می‌کند. در طی آزمایش اکو سونوگرافی(امواج صوتی با فرکانس بالا) از یک دسته بر روی قفسه سینه شما اعمال می شود و از این طریق تصاویری از دریچه ها و حفره های قلب نشان می دهد و به مسئول سونوگرافی کمک می کند عملکرد پمپاژ قلب را ارزیابی کند. اکو اغلب همراه با سونوگرافی داپلر و داپلررنگی انجام می‌شود تا جریان خون در دریچه های قلب را مورد ارزیابی قرار دهد. این آزمایش برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
  • عملکرد کلی قلب را ارزیابی میکند
  • وجود انواع بسیاری از بیماری‌های قلبی مثل بیماری دریچه قلب، بیماریهای میوکارد، بیماری پریکارد، اندوکاردیت عفونی، توده های قلبی و بیماریهای مادرزادی قلب را تشخیص میدهد.
  • پیشروی بیماری دریچه قلب را با گذشت زمان تحت کنترل داشته باشید.
  • تاثیر درمان های پزشکی یا جراحی را مورد ارزیابی قرار دهید
در طی آزمایش اکوکاردیوگرافی چه اتفاقی می‌افتد؟ قبل از آزمایش پزشک روند آن را با جزییات کامل توضیح می‌دهد که شامل مشکلات احتمالی و عوارض جانبی می شود شما فرصت دارید که سوالات خودتان را بپرسید. آزمایش شما در آزمایشگاه اکوکاردیوگرافی انجام می شود محیط آزمایش تحت نظارت یک پزشک است. به شما لباس بیمارستان داده می‌شود تا آن را بپوشید از شما می‌خواهند هرگونه لباسی که از کمر به بالا دارید دربیاورید. یک سونو گرافی قلب همراه با سه الکترود( پدهای چسبنده صاف و کوچک )روی قفسه سینه شما چسبانده می‌شو.د الکترودها به دستگاه الکتروکاردیوگراف وصل می شوند و نمودار فعالیت الکتریکی قلب در طی آزمایش روی مانیتور نمایش داده می شود.
  • مسئول سونوگرافی از شما می خواهد که روی میز معاینه به پهلوی چپ دراز بکشید او دسته ای به نام مبدل امواج صوتی روی نواحی مختلف قفسه سینه شما قرار می دهد. این دسته همراه با مقدار کمی ژل روی قفسه سینه شما حرکت می کند تا آسیبی به پوست شما وارد نشود. ژل کمک می کند تصاویر واضحتری ایجاد شود.
  • صداها بخشی از سیگنالهای داپلر هستند. ممکن است شما در طی آزمایش صدا ها را بشنوید یا ممکن است نشنوید.
  • ممکن است از شما بخواهند چندین بار در طی آزمایش جا به جا شوید تا مسئول سونوگرافی بتواند تصاویر مختلفی از قلب شما تهیه کند. ممکن است چند بار از شما بخواهد تا نفس خود را حبس کنید.
ممکن است زمان آزمایش شما ۴۰ دقیقه طول بکشد. بعد از آزمایش میتوانید لباس بپوشید و به خانه بروید یا به دیگر قرارهای ملاقات خود برسید. گاهی اوقات این دو آزمایش با هم انجام میشوند. وقتی که ما میخواهیم تصاویری از پمپاژ قلب شما را بعد از انجام ورزش مشاهده کنیم ما کاردیوگرام استرس انجام می‌دهیم که معمولاً به آن "اکو استرس" گفته می‌شود. ابتدا متخصص قلب کاردیوگرافی معمولی را انجام می دهد تا تصاویر قلب شما را در هنگام استراحت مشاهده کند. سپس شما تست ورزشی را به صورت عادی با راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه ثابت انجام می دهید و بعد از آن شما فوراً روی میز آزمایش برمی گردید تا متخصص قلب بتواند اکوکاردیوگرافی دیگری برای مشاهده قلب شما زمانی که سریعتر می تپد انجام دهد.  
نظرات: 0 مشاهده