روش های درمان قطعی پروستات

پروستات غده‌ای شبیه به گردو است که در کنار آلت تناسلی، کیسه بیضه‌ و بیضه‌ها دستگاه تناسلی مردان را تشکیل می‌دهد. غده پروستات مایعی تولید می‌کند که با اسپرم مخلوط شده و مایع منی را می‌سازد. مایع پروستات نقش مهمی در توانایی باروری مردان دارد. بیماری‌ها و مشکلات پروستات می‌توانند هر مردی را درگیر کنند. مثلاً، مردان در هر سنی ممکن است دچار پروستاتیت (التهاب پروستات) شوند. این بیماری شایع‌ترین مشکل پروستات در مردان زیر 50 سال است، در حالی که شایع‌ترین مشکل پروستات در مردان بالای 50 سال هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات است. روش های درمان قطعی پروستات روش های درمان قطعی پروستات

شایع‌ترین علل مشکلات پروستات

پروستاتیت

«پروستاتیت به التهاب پروستات گفته می‌شود که غالباً عامل باکتریایی دارد و نوعی عفونت مجرای ادراری در مردان است.» پروستاتیت غالباً ادرار کردن را دردناک یا سخت می‌کند. سایر علائم این عارضه عبارتند از درد در کشاله‌های ران، ناحیه لگن یا بیضه‌ها و گاهی هم علائم شبیه به آنفولانزا. پروستاتیت اگرچه می‌تواند مردان را در هر سنی درگیر کند اما بیشتر مردان 50 ساله یا جوان‌تر به آن دچار می‌شوند. این عارضه می‌تواند به علل مختلفی بروز کند، با این حال، گاهی اوقات علت آن قابل شناسایی نیست.

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

مردان زیر 40 سال به ندرت دچار علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات می‌شوند. همچنین، با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به این بیماری هم افزایش پیدا می‌کند. اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات وجود داشته باشد، احتمال دچار شدنتان به این بیماری افزایش می‌یابد. سایر عواملی که ریسک ابتلای شما به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را افزایش می‌دهند عبارتند از برخی عارضه‌های پزشکی و سبک زندگی.

سرطان پروستات

بعد از سرطان پوست، سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در مردان است. حدود یک ششم مردان در طول عمر خود مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می‌شوند. البته نباید بر اساس این رقم در مورد میزان خطرناک بودن این سرطان قضاوت کرد چرا که سرطان پروستات معمولاً با سرعت بسیار کمی رشد می‌کند، که در نتیجه از هر 35 نفر مبتلا به این سرطان فقط حدود یک نفر بر اثر آن فوت می‌کند. حدود دو سوم مبتلایان به سرطان پروستات بالای 65 سال سن دارند. علت دقیق بروز سرطان پروستات مشخص نیست، با این حال یکی از عوامل خطرزای مرتبط با این عارضه «سابقه خانوادگی» است. داشتن پدر یا یک بردار مبتلا به سرطان پروستات ریسک ابتلای شما به این سرطان را بیش از دو برابر می‌کند.

اگر علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید

اگر علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید اگر علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید اگر اصلاً نمی‌توانید ادرار کنید، باید فوراً به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات، مردان بعد از مصرف یک سری داروهای سرماخوردگی یا آلرژی هم به طور ناگهانی به این مشکل دچار می‌شوند. در کل، اگر دچار یک یا چند مورد از علائم زیر شدید باید به پزشک مراجعه کنید:
  • ضعیف شدن جریان ادرار
  • خون در ادرار
  • قطره قطره آمدن ادرار بعد از تخلیه مثانه
  • تب، لرز یا دردهای بدنی
  • درد یا ناراحتی شدید در ناحیه شکم
  • درد در ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد
  • درد در آلت یا کیسه بیضه
  • درد در حین ادرار یا بعد از انزال
  • مشکل در شروع یا حفظ جریان ادرار
  • ناتوانی در به تأخیر انداختن ادرار
  • ناتوانی در تخلیه کامل مثانه
  • طی روز، هشت بار یا بیشتر ادرار کردن
  • ادرار با بو یا رنگ غیرعادی
  • برخاستن مکرر از خواب برای ادرار کردن

پزشکان مشکلات پروستات را چگونه درمان می‌کنند؟

درمان به نوع مشکل پروستات بستگی دارد.

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

درمان‌های موجود برای هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات عبارتند از:
  • نظارت فعال (watchful waiting)
  • تغییر در سبک زندگی
  • مصرف دارو
  • جراحی

نظارت فعال

اگر علائمتان چندان آزار دهنده نیستند، می‌توانید به جای مصرف دارو یا جراحی، با آن‌ها کنار بیایید. البته، باید به طور مرتب چکاب شوید تا مطمئن شوید که مشکلتان بدتر نمی‌شود. با استفاده نظارت فعال همیشه این آمادگی را خواهید داشت تا به محض اینکه تصمیم به درمان هایپرپلازی خوش‌خیم پروستاتتان گرفتید فوراً نوع درمانتان را انتخاب کرده و درمان را شروع کنید.

تغییر در سبک زندگی

اگر علائمتان خفیف بوده و تنها کمی آزارتان می‌دهند، در این صورت ممکن است پزشکتان به شما پیشنهاد بدهد که در سبک زندگی‌تان تغییراتی بدهید. در کل، رعایت نکات زیر می‌تواند علائمتان را بهبود بدهد:
  • قبل از بیرون رفتن از خانه یا رفتن به رختخواب مایعات کمتری مصرف کنید.
  • از نوشیدن مایعات حاوی کافئین یا الکل خودداری کرده یا آن‌ها را کمتر مصرف کنید.
  • از مصرف بعضی از داروها که بر مثانه شما تأثیر می‌گذارند، مثل بعضی داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، خودداری کنید.
  • زمان‌بندی مصرف داروهایی که برایتان تجویز شده، مثل داروهای ادرارآور، که به آن‌ها قرص آب هم گفته می‌شود، یا قرص‌های فشار خون را تغییر بدهید.

مصرف دارو

پزشکان معمولاً داروهایی مثل فیناستراید (پروسکار) و دوتاستراید (آوودارت) را تجویز می‌کنند. این داروها می‌توانند از رشد پروستات جلوگیری کرده و در بعضی مردان حتی آن را کوچکتر کنند. به علاوه، ممکن است یک مسدود کننده‌ی آلفا مثل دوکسازوسین (کاردورا) یا تادالافیل (سیالیس) هم برای شل کردن عضلات پروستات و مثانه تجویز شود.

جراحی

اگر پروستاتتان همچنان بزرگ شده یا علائمتان بدتر شود اگر پروستاتتان همچنان بزرگ شده یا علائمتان بدتر شود اگر پروستاتتان همچنان بزرگ شده یا علائمتان بدتر شود، پزشک برای کوچک کردن پروستات، جراحی را توصیه خواهد کرد. اکثر جراحی‌های پروستات از طریق مجرای ادرار انجام می‌شوند؛ در این تکنیک پزشک یک لوله باریک را وارد مجرای ادرار می‌کند تا به پروستات برسد. این نوع جراحی‌ها در یک مرکز سرپایی یا یک بیمارستان انجام می‌شوند. جراحی از طریق مجرای ادرار تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی (سدیشن) انجام می‌شود. اکثر بیماران می‌توانند همان روز از بیمارستان مرخص شوند. در اکثر موارد، جراحی کوچک کردن یا برداشتن بافت پروستات مشکلات ناشی از هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را برای دراز مدت تسکین می‌دهد. البته، در مواردی کمی هم ممکن است که پروستات به رشد خود ادامه داده و مشکلات دوباره عود کنند. جراحی هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات از سرطان پروستات جلوگیری نمی‌کند. همچنین، بعد از جراحی باید پروستات همچنان چک شود تا پزشک اطمینان حاصل کند که رشد این غده متوقف شده است. گاهی اوقات، پزشک پروستاتکتومی یا همان جراحی برداشتن پروستات را توصیه می‌کند. این جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیمار بعد از عمل برای مدتی در بیمارستان باقی خواهد ماند.

پروستاتیت

درمان پروستاتیت به نوع آن بستگی دارد.

پروستاتیت مزمن

اگر مشکل شما پروستاتیت مزمن باشد، پزشک درمانی را برایتان تجویز خواهد کرد که درد، ناراحتی و التهابتان را کاهش بدهد. در چنین مواردی، پزشک یکی از داروهای مسدود کننده آلفا را تجویز می‌کند که می‌توانند عضلات پروستات و بخشی از مثانه را شل کنند. تامسولوسین (فلوماکس) و سیلودوسین (راپافلو) جزء پرکاربردترین مسدود کننده‌های آلفا هستند. البته، حمام آب گرم، تمرینات ریلکسیشن و فیزیوتراپی هم می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند.

پروستاتیت باکتریایی

برای پروستاتیت باکتریایی داروی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. عموماً، بعد از مصرف کافی آنتی‌بیوتیک‌ها، پروستاتیت باکتریایی به سرعت رفع می‌شود. همچنین، بهتر است که بیمار علاوه بر مصرف این داروها رژیم غذایی خود را تغییر داده و مایعات بیشتری بنوشد. «اگر آنتی‌بیوتیک باکتری‌های مولد پروستات را از بین نبرد، عفونت عود می‌کند یا درمان آن دشوار می‌شود، بین دو حمله پروستاتیت باکتریایی مزمن هیچ علامتی بروز نمی‌یابد یا علائم جزیی است.» (منبع)

سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات پروسه پیچیده‌ای است درمان سرطان پروستات پروسه پیچیده‌ای است درمان سرطان پروستات پروسه پیچیده‌ای است. پزشکان موقعی که می‌خواهند برای سرطان پروستات یک برنامه درمانی تهیه کنند سن و وضعیت کلی سلامت بیمار و همچنین میزان تهاجمی بودن یا گسترش سرطان پروستات را در نظر می‌گیرند. سرطان هر بیمار منحصربفرد بوده و در نتیجه درمان آن‌ها هم منحصربفرد خواهد بود. بعضی از گزینه‌های درمان این نوع سرطان عبارتند از:
  • نظارت فعال: از این گزینه معمولاً برای بیماران سالخورده و بیمارانی استفاده می‌شود که مبتلا به بیماری‌های دیگری هستند که یا خیلی جدی بوده و یا باعث می‌شود که کمتر از 5 سال زنده بمانند. عموماً برای بیمارانی که از نظارت فعال استفاده می‌کنند آزمایش‌های آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA)، معاینه دیجیتال مقعدی (DRE) و نمونه‌برداری از بافت (بیوپسی) انجام نمی‌شود.
  • جراحی: در این گزینه، پروستات و بعضی از گره‌های لنفاوی اطراف آن از طریق عمل جراحی برداشته می‌شوند.
  • پرتودرمانی: در پرتودرمانی از پرتوهای با انرژی بالا برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. به پزشک متخصصی که پرتودرمانی را برای درمان سرطان انجام می‌دهد آنکولوژیست رادیولوژی (radiation oncologist) گفته می‌شود. برنامه پرتودرمانی معمولاً شامل تعداد مشخصی از جلسات درمان است که در طول یک دوره زمانی از پیش تعیین شده انجام می‌شوند.
نظرات: 0 مشاهده