خطرات درمان خانگی زخم بستر حاد

خطرات درمان خانگی زخم بستر حاد خطرات درمان خانگی زخم بستر حاد زخم بستر گرید ۴، بدترین و شدیدترین نوع زخم بستر می باشد. اصطلاحا به زخم بستر، زخم فشاری یا زخم پوستی نیز گفته می شود. در زخم بستر گرید ۴، آسیب و زخم به عمق بافت های مختلف بدن اعم از عضلات، رباط ها یا حتی به استخوان نیز گسترش می یابد. چنین آسیب عمیقی، منجر به درد شدید بیمار، عفونت زخم و جراحی های تهاجمی شده و حتی در مواردی موجب مرگ بیمار نیز می شود. در مواردی که زخم بستر حاد بوده و میزان آسیب ناشی از آن شدید است،‌ درمان های خانگی عملا بیهوده و بی فایده خواهند بود و نباید به عنوان راه درمان اصلی در نظر گرفته شوند. «مراقبت های خانگی، درمان‌های گیاهی و طب سنتی می‌بایست زیر نظر متخصصین زخم و در کنار مراقبت های پزشکی تخصصی صورت بپذیرد تا مانع رسیدن زخم بستر به مراحل بسیار خطرناک شود. » در چنین مواردی،‌ درمان های خانگی تنها در صورتی می توانند مفید واقع شوند که با درمان پزشکی همراه باشند. باید توجه داشته باشید که حتی مفیدترین و بهترین درمان های خانگی نیز برای زخم بسترهای شدید، بی اثر خواهند بود و چنین مواردی حتما باید تحت درمان های پزشکی قرار بگیرند.

زخم بستر حاد از روی چه علائمی تشخیص داده می شود؟

زخم بستر گرید ۴ با آسیب بافتی شدیدی که ایجاد می کند، مشخص می شود. در زخم بستر گرید ۴، بزرگترین و عمیق ترین زخم ها و آسیب ها ایجاد می شوند. در این مرحله، تمامی بافت‌های پوست از بین می رود و ممکن است حتی عضله، تاندون یا استخوان بدن بیمار نیز در پی این زخم عمیق، قابل مشاهده باشد. در زخم بستر گرید ۴، زخم بوی بدی می دهد و در پی عفونت، زخم چرک می کند و علاوه بر این، ممکن است اطراف زخم با بافت های مرده ای که رنگ تیره یا زردی دارند احاطه شود.

علل ایجاد زخم بستر گرید ۴

علل ایجاد زخم بستر گرید ۴ علل ایجاد زخم بستر گرید ۴   به طور کلی، زخم بستر در پی عواملی مانند فشار، اصطکاک و برشی ایجاد می شود که خونرسانی به پوست را مختل می کنند. اگر این عارضه درمان نشود، عدم خونرسانی به پوست موجب مرگ پوست و بافت های اطراف شده و همین امر باعث ایجاد زخم در آن ناحیه خواهد شد. زخم بستر گرید ۴، بدترین و شدیدترین نوع زخم بستر است که در این مرحله، عدم خونرسانی به حدی پیش می رود که زخم در لایه های عمیق تر پوست و بافت بدن نفوذ کرده و حتی به استخوان بیمار نیز می رسد.

کدام افراد در معرض خطر ابتلا به زخم بستر گرید ۴ هستند؟

هر بیماری که دچار زخم بستر شود، در معرض خطر ابتلا به زخم بستر گرید ۴ نیز می باشد. با این حال، برخی از بیماران بنا به دلایلی، بیشتر در معرض خطر گرفتاری به زخم بستر گرید ۴ قرار دارند. بیمارانی که بیشترین احتمال دچار شدن به زخم بستر گرید ۴ را دارند:
  • بیمارانی که حرکت آنها محدود است: حرکت داشتن و ثابت نبودن اصلی ترین عامل پیشگیری از ایجاد زخم بستر است. برای مثال وقتی یک فرد مسن نتواند به تنهایی حرکت کند،‌ ممکن است ساعت ها در یک حالت بنشیند یا دراز بکشد. این نشستن طولانی مدت و ثابت، جریان خونرسانی به پوست را قطع کرده و باعث ایجاد زخم بستر می شود.
  • افرادی که در خانه ی سالمندانی هستند که آن مرکز با کمبود کارمند مواجه است: افراد مسنی که در خانه ی سالمندان از آنها نگهداری و مراقبت میشود، برای حرکت کردن نیازمند کمک کارکنان آن مرکز هستند. متاسفانه در برخی از این مراکز به علت ناکافی بودن امکانات مراقبتی نظیر کمبود کارمندان یا در پی آموزش های ضعیف کادرها،‌ اقدامات پیشگیرانه از ایجاد زخم بستر با شکست مواجه می شود.
  • افرادی که به آلزایمر یا بیماری زوال عقل مبتلا هستند: درصورتی که بیماران مبتلا به امراض روانی دچار زخم بستر شوند، ممکن است بخاطر شرایطی که دارند قادر نباشد آنرا به پرستاران یا کادر مراقبتی اطلاع دهند. در این موارد کادر پرستاری و مراقبتی باید به حدی هوشیار باشند که چنین مواردی را پیدا کرده و نسبت به درمان آن اقدام کنند. از طرفی، بیماران مبتلا به چنین امراضی ممکن است حتی در احساس درد نیز مشکل داشته باشند. به طور کلی بیماران مبتلا به اختلالات ارتباطی در برابر زخم بستر آسیب پذیرتر می باشند (منبع).
  • سایر عوامل: احتمال ایجاد زخم بستر در بیمارانی که دچار مشکلاتی نظیر گردش خون، دیابت یا عدم تغذیه ی مناسب هستند بیشتر است. همچنین اگر بیماری، بخاطر وجود شکستگی در اندام ها، قسمت هایی از بدنش در گچ باشد، احتمال ایجاد زخم بستر در این نواحی از بدن وی نیز بالاست.

تشخیص زخم بستر گرید ۴

پزشک، می تواند زخم بستر را تنها با دیدن ناحیه تشخیص دهد. در مواردی که زخم بستر حاد است و به مرحله ی شدید رسیده، زخم از لایه ی بافت چربی بدن نیز عبور کرده و عضلات، رباط ها یا حتی استخوان های بدن بیمار نیز دیده می شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است پزشک قادر نباشد وقتی زخم بستر در مراحل اولیه قرار دارد آن را تنها با معاینه تشخیص دهد.

درمان های خانگی برای زخم بسترحاد چه خطراتی را به همراه دارد؟

یکی از عوامل رایجی که در بسیاری از بیماران سبب پیشرفت سریع زخم بستر آن ها می‌شود انجام درمان‌های غیر تخصصی خانگی و سنتی در مراحل اولیه یا مراجعه به پزشکان غیرمتخصص در زمینه زخم بستر می باشد. (https://asazakhmclinic.com/?p=824) بزرگترین خطر درمان خانگی برای زخم بستر حاد، عفونت زخم است. از آنجا که زخم بستر در این مرحله آنقدر عمیق شده که عضله و استخوان و حتی گاهی اوقات تاندون‌ها و مفاصل‌ دچار آسیب می‌شوند و همچنین امکان دارد که زخم باز در ناحیه ایجاد شده باشد، درمان های خانگی زخم بستر اصلا کارساز نخواهند بود. در این مرحله، اگر درمانی که اعمال می شود غیر استریل باشد،‌ باعث عفونت کردن زخم خواهد شد. یکی دیگر از خطرات درمان های خانگی برای زخم بستر حاد این است که، این درمان ها در این مرحله دیگر کاملا بی اثر و بی فایده خواهند بود. در این مرحله، شما ممکن است فکر کنید که دارید زخم بستر را با روش های خانگی، درمان می کنید اما در واقع این درمان های خانگی موجب بدتر شدن زخم خواهند شد. درمان های خانگی در مواردی که زخم بستر خفیف باشد موثر خواهند بود و از پیشروی زخم و رسیدن به مراحل حاد پیشگیری می کنند اما این درمان های خانگی در مورد زخم بستر حاد چنین کارایی ندارند و موجب بدتر شدن اوضاع خواهند شد.

عوارض ناشی از زخم بستر حاد

عوارض ناشی از زخم بستر حاد عوارض ناشی از زخم بستر حاد   عوارض ناشی از زخم بستر حاد حتی در مواردی می تواند کشنده و مهلک باشد. زخم بستر حاد اگر تحت درمان پزشکی قرار نگیرد میتواند باعث ایجاد موادر زیر شود:
  • آمیلوئیدوز: طی این عارضه، نوعی از پروتئین غیر طبیعی تحت عنوان آمیلوئید در برخی از اندام‌های بدن رسوب کرده و مانع عملکرد صحیح اندام ها می شود.
  • عفونت: افرادی که دچار زخم بستر حاد می شوند در معرض خطر عفونت زخم قرار دارند. در چنین مواردی، عفونت می تواند پوست، استخوان ها، خون و سایر اندام های بدن بیمار را فرا بگیرد.
  • نارسایی کلیه: در پی این عارضه، کلیه های بدن بیمار دیگر قادر به دفع مواد زائد نیستند و تجمع این مواد در بدن موجب بروز آسیب های متعددی خواهد شد. اگرچه این عارضه قابل درمان است اما در صورت عدم درمان، میتواند کشنده باشد.
  • سپسیس و شوک سپتیک: سپسیس در پی پاسخ و واکنش بیش از حد بدن به عفونت شدید ناشی از زخم بستر حاد رخ می دهد. در این حالت، سیستم ایمنی بدن بیش از حد تحریک شده و اعضای سالم بدن را نیز هدف قرار می دهد و به آنها حمله می کند. اگر سپسیس شدید باشد می تواند منجر به بروز شوک سپتیک شود. در پی شوک سپتیک فشار خون به دلیل عفونت کاهش می یابد. شوک سپتیک نیز ممکن است کشنده باشد چرا که می تواند باعث از کار افتادن اندام های حیاتی شود.
  • مرگ: اکثر موارد فوق الذکر، در صورت عدم درمان می توانند باعث مرگ بیمار شوند. در بیمارانی که دچار زخم بستر حاد شده اند، نارسایی کلیه و آمیلوئیدوز جزو شایع ترین علل مرگ هستند.

درمان زخم بستر گرید ۴

درمان زخم بستر گرید ۴ درمان زخم بستر گرید ۴   از این رو، زخم بستر گرید ۴ باید فورا تحت درمان پزشکی قرار بگیرد،‌ چرا که عوارض ناشی از آن، بیمار را در معرض مرگ قرار می دهند. درمان زخم بستر گرید ۴ شامل موارد زیر است:
  • آنتی بیوتیک ها: تجویز داروهای ضد باکتری برای بیماران، جهت درمان عفونت.
  • دبریدمان: بریدن و حذف هرگونه بافت آسیب دیده، مرده و یا عفونی شده از زخم بستر بیمار.
  • وکیوم تراپی: در این درمان، به طور متناوب یا پیوسته، فشار منفی بر زخم اعمال می شود و سبب تسریع درمان انواع زخم می شود. از طرفی، این روش درمانی، رطوبت کافی مورد نیاز برای بهبود زخم بستر حاد را نیز فراهم می کند.
  • پیوند پوست: جراحی پیوند پوست جهت پوشاندن ناحیه آسیب دیده با پوست سالم.
بهبودی از زخم بستر گرید ۴ ، ممکن است ۳ ماه تا ۲ سال طول بکشد.

آیا می توان از بروز زخم بستر گرید ۴ پیشگیری کرد؟

بله. همانند سایر زخم و جراحات، با مراقبت های مناسب میتوان از بروز زخم بستر حاد نیز پیشگیری کرد. حتی با انجام درمان های مناسب می توان در همان وهله ی اول، از بروز زخم بستر جلوگیری کرد. به روش های زیر می توان از بروز زخم بستر حاد پیشگیری کرد:
  • هنگامی که زخم بستر در مراحل اولیه قرار دارد، با انجام درمان های مناسب آن را به دقت زیر نظر بگیرید تا از بهبودی زخم مطمئن شوید.
  • اگر متوجه شدید زخم بهبود نمی یابد، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • بطور مداوم حالت نشستن یا دراز کشیدن بیمار را تغییر دهید و حتی با کمک به راه رفتن بیمار از بی تحرکی وی جلوگیری کنید.
  • باید مرتبا وعده های غذایی سالم، آب و مراقبت های پوستی در اختیار بیمار گذاشته شود.
  • در همان مراحل اولیه ی زخم بستر باید در اسرع وقت و بدون هیچگونه تعللی، اقدامات مناسبی جهت درمان زخم صورت بگیرد.
نظرات: 0 مشاهده