همه چیز در مورد کاشت ایمپلنت

روش های مناسب جایگزین کردن دندان های از دست رفته

از دست دادن یک یا چندین دندان یکی از اتفاقات ناخوشایند و ناگواری است که ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیافتد، اما این مشکل با کاشت ایمپلنت قابل حل می باشد. معمولاً از دست دادن دندان علت های مختلفی دارد، از علت های آن می توان به سانحه، پوسیدگی دندان، ضربه دیدن، سیگار کشیدن مداوم و...اشاره‌ کرد. از دست دادن دندان مشکلات بسیاری از جمله مشکلات حین غذا خوردن، صحبت کردن، تکلم و…  را برای افراد به وجود می آورد و زندگی آنها را مختل می‌کند. علاوه بر آن، یکی از مهم ترین مشکلات از دست دادن دندان، کاهش اعتماد به نفس به دلیل تغییرات ظاهری منفی میباشد. همچنين همانطور که میدانید داشتن دندان های از دست رفته، باعث پوسیدگی و آسیب رساندن به دندان های مجاور نیز می‌شود و حتی امکان ابتلا به عفونت‌های لثه را نیز افزایش می دهد. اما با پیشرفت علم دندانپزشکی، راه حل های جدیدی برای جایگزینی دندان های از دست رفته به وجود آمده است، یکی از بهترین روش ها، کاشت ایمپلنت میباشد که بهترین جایگزین دندان های طبیعی میباشد و شباهت بسیاری به دندان های اصلی دارد‌ و افراد متقاضی از وجود آن‌ها در دهان خود احساس ناراحتی نمی‌کنند. در ادامه با روش های کاشت ایمپلنت، مزایا و معایب آنها آشنا خواهیم شد. کاشت ایمپلنت کاشت ایمپلنت کاشت ایمپلنت چیست؟ ایمپلنت دندان ، دندان های کاذبی میباشند که شباهت بسیاری به دندانهای اصلی دارند و ریشه آن ها درون استخوان فک قرار می گیرند. ریشه ایمپلنت ها مانند یک پیچ می باشد و جنس آن معمولاً آلیاژ تیتانیوم می باشد که کاملاً با بدن انسان و استخوان فک او سازگار است و برای او ایجاد آلرژی نمی‌کند. دلیل برتری کاشت ایمپلنت نسبت به سایر روشهای کاشت دندان از جمله دندانهای مصنوعی، پروتز ها، بریج و…  دائمی بودن ایمپلنت ها می باشد. عمر مفید ایمپلنت ها بین ۲۵ الی ۳۵ سال تخمین زده می شود، اما افرادی که به بهداشت دهان خود اهمیت می دهند و مراقبت های لازم را در جهت حفظ ایمپلنت های خود انجام می دهند. می توانند بالای ۴۰ سال از ایمپلنت ها استفاده‌ کنند. این در حالی است سایر روش های کاشت دندان نتایج موقت دارند. فرایند جراحی کاشت ایمپلنت دندان معمولا ۳ تا ۴ است و معمولاً این جراحی در چندین جلسه انجام می شود. از آنجایی که ریشه های ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرند، تا زمان جوش خوردن آنها مراحل بعدی آغاز نمی‌شود و این، دلیل طولانی شدن فرآیند درمان میباشد. چه کسانی می‌توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند؟ چه کسانی می‌توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند؟ چه کسانی می‌توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند؟ همه افرادی که دندان های خود را به دلایل گوناگون از دست داده‌اند و بر اثر از دست دادن دندان های خود با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند، می‌توانند از کاشت دندان استفاده کنند. اما از آنجایی که برخی از شرایط مانع انجام این جراحی می‌شود، بهتر است برای اینکه مطمئن شوید که آیا شما یک کاندیدای مناسبی برای انجام کاشت ایمپلنت هستید یا نه، به  یک متخصص مراجعه کنید و نظر او را جویا شوید. اما به طور کلی اگر شما دارای شرایط زیر هستید، می‌توانید برای انجام ایمپلنت اقدام کنید.
  • برخورداري از سلامت عمومی مناسب( نداشتن بیماری های خاص از جمله دیابت کنترل نشده، بیماری های دهانی از جمله پریودنتال و…)
  • تعهد به رعايت مراقبت های بهداشت دهان و دندان
  • داشتن لثه های سالم و فاقد عفونت و بیماری
  • عدم مصرف دخانیات به صورت بیش از حد
  • داشتن فک سالم و استخوان کافی فک برای پایداری ریشه های ایمپلنت
چه کسانی نمی‌توانند کاشت ایمپلنت را انجام دهند؟ چه کسانی نمی‌توانند کاشت ایمپلنت را انجام دهند؟ چه کسانی نمی‌توانند کاشت ایمپلنت را انجام دهند؟ تقریبا اکثر افراد متقاضی می‌توانند این جراحی را انجام دهند اما برخی از شرایط، باعث نارسایی ایمپلنت و عدم موفقیت جراحی می‌شود و عمر ایمپلنت ها را کاهش می‌دهد، به همین دلیل دندان پزشکان از جراحی چنین افرادی خودداری می‌کنند. از دلایلی که مانع کاشت ایمپلنت می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • مصرف دخانیات باعث کاهش عمر ایمپلنت و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه و دندان می‌شود.
  • داشتن بیماری های خاص از جمله سرطان، نقص سیستم ایمنی، پوکی استخوان، دیابت کنترل نشده مانع موفقیت جراحی ایمپلنت میشود و روند درمان را با مشکل مواجه می کند، بنابراین پزشکان توصیه می کنند، افراد در دوران ابتلا به این بیماری ها، کاشت ایمپلنت انجام ندهند.
  • کاشت ایمپلنت به معنای عدم احتیاج به رعايت مراقبت های بهداشت دهانی نمیباشد و افرادی که اصلا تعهدی به بهداشت دندان و دهان خود ندارند نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند‌.
  • از آنجایی که ریشه‌های ایمپلنت در آن استخوان فک قرار می‌گیرد داشتن بیماری های لثه و یا عدم استخوان کافی در فک مانع انجام جراحی ایمپلنت می‌شود و این افراد  باید قبل از انجام کاشت ایمپلنت، برای جراحی فک خود اقدام کنند و پس از آن از روش های کاشت دندان استفاده کنند.
  مراحل کاشت ایمپلنت  کاشت ایمپلنت در چندین مرحله انجام می‌شود و معمولا بین ۳  الی ۴ ماه به طول می انجامد. در مرحله اول وضعیت سلامت بیمار توسط پزشک بررسی می‌شود و از دندان او تصویربرداری می‌شود و با مشورت متخصص ایمپلنت در مورد تعداد دندان های مورد نیاز برای انجام جراحی ایمپلنت تصمیم گیری می‌کند. در مرحله بعد اگر بیمار نیاز به کشیدن دندان و پیوند استخوان فک داشته باشد، ابتدا این جراحی ها انجام می شود و پس از آن مراحل کاشت ایمپلنت با جایگذاری ریشه ها در استخوان  فک آغاز می‌شود. پس از این مرحله، چندین ماه برای جوش خوردن ریشه ها به فک لازم میباشد و در این زمان فک و لثه می‌تواند خود را ترمیم کند. پس از آن اباتمنت ها به ریشه های ایمپلنت متصل می‌شوند و در نهایت روکش دندان بر روی ایمپلنت قرار میگیرد.  
نظرات: 0 مشاهده