علت زانو درد در جوانی سی تا چهل سالگی

علت زانو درد در جوانی سی تا چهل سالگی علت زانو درد در جوانی سی تا چهل سالگی امروزه زانو درد یکی از عارضه های شایعی است که اکثر افراد آن را تجربه می کنند، با این حال زانو درد در جوانی کمی سوال برانگیز است و ممکن است شما به دنبال دلیل آن باشید. در این مطلب از کلینیک خانه درد قصد داریم تا به بررسی علت زانو درد در جوانی و میان سنین سی تا چهل سالگی بپردازیم. اگر شما یا عزیزانتان از این درد رنج می برید و به دنبال علت و روش های درمان آن هستید، تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

آناتومی زانو

برای این که درک بیشتری از ادامه مطلب داشته باشید لازم است که در ابتدا کمی شما را با آناتومی زانو آشنا نماییم. زانو علاوه بر بخش جلویی که وظیفه محافظت و سلامتی زانو را برعهده دارد، از مفاصلی دیگری مثل: غضروف بین استخوان ران (femur)، استخوان ساق پا(tibia) و بافت های دیگری مثل منیسک(meniscus) و رباط صلیبی(cruciate ligament) تشکیل شده است. هر دوی این مفاصل توسط یک بافت به نام کپسول یا پوشینه ی مفصلی(capsule) در تمامی جهات پوشیده شده اند. اما وظیفه زانو چه می باشد؟ به صورت کلی وظایفی مثل خم و راست شدن پاها، کمک به انقباض و انبساط استخوان و ماهیچه های ران بر عهده مفصل زانو و اجزای درون آن می باشد. برای حرکت و هدایت پاها نیز از رباط صلیبی و منیسک استفاده می شود. توجه داشته باشید که شما هر کاری که انجام می دهید در حال فشار آوردن به زانو هستید، به طور مثال در زمان خم و راست شدن یا انجام فعالیت های مختلف زانو شما در حال تحمل وزن می باشد. در حقیقت این موضوع همان وظیفه زانو می باشد و شما باید در حین انجام دادن این کار ها هیچ گونه دردی نداشته باشید. اما گاهی به دلایل مختلف زانو شما دچار آسیب می شود و با انجام هر یک از این کار ها احساس درد خواهید داشت. در ادامه به بررسی دلایلی که منجر به زانو درد در جوانی خواهند شد بیشتر می پردازیم.

علت زانو درد در جوانی

علت زانو درد در جوانی علت زانو درد در جوانی عموما زانو درد در جوانی علت کاملا مشخص ندارد و برای هر کس به یک دلیل ایجاد می شود. با این حال تلاش کرده ایم در ادامه مهم ترین دلایل را برای شما شرح دهیم.

نرمی کشکک زانو

نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی عارضه ای است که در آن سطح غضروف پوشاننده زانو نرم می شود. اگر به افراد ورزش کار دقت کنید می بینید که این افراد بیشتر به مشکل زانو دچار شده اند و دقیقا اختلال آن ها مربوط به نرمی کشکک زانو می باشد. حرکات نامناسب زانو در زمان انجام فعالیت های بدنی، فشار آوردن به غضروف های زانو، دویدن، پریدن از ارتفاع و وارد شدن ضربه از جمله کارهایی است که باعث ساییده شدن غضروف می شوند.

آرتریت زانو

با اینکه این عارضه بیشتر در افراد سالخورده و سن بالا دیده می شود، اما امروزه به دلیل سبک زندگی های ناسلام، سن مبتلا شدن به این بیماری کمتر شده است و جوانان نیز از این اختلال رنج می برند.

آرتروز زانو

آرتروز زانو از مشکلات جدی است که در تمامی سنین مشاهده می شود و این که شما در سن سی تا چهل سالگی به این مشکل دچار شده باشید جای تعجب نیست.

آسیب دیدگی رباط

معمولا آسیب دیدگی رباط در زمان هایی اتفاق می افتد که شما در حال انجام فعالیت های ورزشی هستید. به طور مثال دوندگان یا افرادی که ورزش های رزمی انجام می دهند بیشتر به این عارضه دچار می شوند.

بورسیت

بوریس مشکلی است که در نواحی اطراف مفصل زانو و در بالای کشکک زانو ایجاد می شود، معمولا افرادی به این عارضه دچار می شوند که در زمان کار زانو می زنند. به طور مثال باغبان ها یا قالی باف ها.

سندروم درد پاتلوفمورال

اگر در زمان حرکت به صورت ناگهانی زانو های شما قفل می شود و به نوعی تحمل وزن خود را ندارید احتمالا علت زانو درد شما سندروم پاتلوفمورال می باشد. این بیماری در زنان جوان بیشتر دیده می شود که باعث درد و قفل شدن زانو می شود.

بیماری ازگود اشلاتر

از دلایل رایج زانو درد در جوانی بیماری ازگود اشلاتر می باشد، این بیماری باعث می شود که یک برآمدگی دردناک در زیر زانو ایجاد شود. معمولا داشتن فعالیت بدنی زیاد و تحریک کردن مفاصل زانو باعث بروز این بیماری در دختران و پسران جوان می شود.

دیگر دلایل زانو درد در جوانی

  • افزایش فعالیت جسمی و درگیر شدن زانو و پاها جزو مواردی است که علت زانو درد در سنین سی تا چهل سالگی را افزایش می دهد.
  • کم تحرکی و چاقی بیش از حد
  • پوکی استخوان و ضعف در مفاصل زانو
  • کوتاه بودن رباط های اطراف زانو
  • افرادی که دارای سابقه خانوداگی اختلالات زانو هستند
  • پرانتزی بودن پاها
  • ورزشکاران به ویژه افراد بسکتبالیست و والیبالیست بیشتر به درد زانو در جوانی دچار می شوند
  • سفتی ماهیچه های چهار سر ران و همسترینگ
  • ساییدگی کشکک زانو
  • تصادف، افتادن و یا پرت شدن از ارتفاع
  • استرس و فشارهای عصبی

زانو درد در جوانی و سنین سی تا چهل سالگی برای برخی از گروه های انسانی و شغلی بیشتر می باشد که شامل:

  • افرادی که کار ها آن ها به صورت پشت میزی می باشد و ساعات بسیاری در طول روز پشت میز قرار دارند.
  • افرادی که مشاغل سنگین دارند مثل: کارگران ساختمانی.
  • ورزشکاران، به خصوص ورزش هایی که نیاز به دویدن و پریدن دارد.
  • افرادی که دارای کف پای صاف و انحراف زانو هستند.
توجه داشته باشید که مهم نیست علت زانو درد شما چه می باشد، مسئله مهم تر این است که شما به این درد دچار شده اید و باید اقدامات لازم برای درمان آن را انجام دهید. اگر شما ساکن تهران می باشید و به دنبال یک مرکز درمانی برای طی کردن روند درمان هستید پیشنهاد ما به شما کلینیک خانه درد است. این مرکز که یک کلینیک تخصصی زانو می باشد دارای بهترین متخصص زانو در تهران می باشد که با رفتاری حرفه ای به درمان هرچه سریع تر شما کمک خواهند کرد. جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت با شماره 02126703126 تماس بگیرید.

علایم آسیب زانو در جوانان چیست؟

قطعا آسیب زانو بسیار آزار دهنده است، اما بستگی به محل آسیب دیدگی شما نوع درد نیز متفاوت است. به صورت کلی شما ممکن است علایم زیر را داشته باشید: صدا دادن زانو: صدا دادن زانو یکی از اصلی ترین علایمی است که به دلیل آسیب زانو در جوانان رخ می دهد، اگر این صدا کم باشد جای نگرانی ندارد، اما اگر همراه با علایم دیگری مثل درد همراه باشد نشان از آسیب جدی دارد. درد: درد زانو شایع ترین علایمی است که شما می توانید احساس کنید، مخصوصا اگر این درد در زمان خم و راست کردن یا پایین آمدن از پله ها احساس شود. ورم زانو: اگر در زمان دست به ناحیه زانو احساس می کنید که دارای ورم و تورم شده است نشان از این می باشد که مشکلی برای زانو شما ایجاد شده است. قفل شدن زانو: اگر گاهی در زمان راه رفتن احساس می کنید که پاهای شما سست می شود و تحمل نگهداری وزن شما را ندارد یعنی آسیبی در زانو شما ایجاد شده است. گرم شدن زانو: قرمز یا گرم شدن زانو نشان از این است که زانو شما دارای التهاب می باشد. در صورت داشتن هر یک از علایم بالا شما باید مشکل زانو خود را جدی بگیرید و با مراجعه به پزشک از زانو خود عکس برداری انجام دهید تا متوجه مشکل اصلی شوید.

چه زمانی برای زانو درد در جوانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی ممکن است میزان درد شما به صورت جزئی باشد و با انجام برخی کار های ساده بتوانید آن را بهبود ببخشید، اما در برخی مواقع زانو درد شما نشان از مشکلات جدی دارد که حتما باید به پزشک مراجعه نمایید تا به صورت تخصصی تر توسط بهترین متخصص ارتوپد در تهران بررسی شود. برخی از نشانه هایی که مراجعه به پزشک را برای شما حتمی می کند عبارت است از: درد مکرر و عمیق در زانو، قفل شدن ناگهانی زانو، درد های شدید در زمان خواب، تورم در ناحیه زانو، ساییده شدن غضروف زانو و شنیدن صدای سایش در زمان حرکت و هر گونه دردی که در انجام فعالیت های روزانه شما مشکل ایجاد کند.

درمان درد زانو در جوانان

درمان درد زانو در جوانان درمان درد زانو در جوانان اگر مشکل شما به صورت جدی نباشد با تغییر در برخی از عادات روزانه می توانید روند درمان را طی کنید.

تغییر در فعالیت ها

شما باید از انجام هرگونه فعالیتی که موجب درد در ناحیه زانو می شود خودداری کنید، حتی اگر لازم باشد باید کار های روتین و روزانه خود را تغییر دهید تا از وارد شدن فشار به زانو جلوگیری شود. اگر علاقه مند به ورزش می باشید، ورزش شنا برای زانو بسیار توصیه می شود؛ در صورتی که وزن شما بالا است، باید خیلی سرپا نباشید و ترجیحا تمامی تلاش خود را انجام دهید تا وزن شما کم شود. به صورت کلی تمامی فعالیت های سنگین را از کار های خود حذف کنید.

فیزیوتراپی

یکی از مهم ترین کارهایی که برای درمان زانو درد استفاده می شود فیزیوتراپی است، انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی، به بهبود دامنه حرکتی و تقویت قوای عضلانی کمک می کند و روند درمان شما سریع تر طی می شود. البته لازم به ذکر است که قبل از انجام این کار ها در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

کمپرس یخ

اگر زانو درد شما بعد از فعالیت های فیزیکی بیشتر می شود می توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که یخ را به صورت مستقیم بر روی پوست قرار ندهید و در ابتدا درون یک پارچه بگذارید و سپس بر روی زانو قرار دهید؛ این کار را به مدت 20 دقیقه انجام دهید.

پوشیدن کفش مناسب

برخی به این نکته توجهی ندارند و فکر می کنند تاثیری برای آن ها ندارد، اما باید بدانید که برای درمان زانو درد باید تا حد امکان از وارد کردن فشار به زانو خودداری کنید. استفاده از کفش های نامناسب باعث می شود نه تنها به زانو بلکه به کمر شما آسیب بسیاری وارد شود؛ به همین جهت باید تا حدامکان به سراغ استفاده از کفش های طبی و راحت بروید.

مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی

مصرف داروهایی مثل ژلوفن و ناپروکسن برای تسکین درد بسیار مفید است، توصیه می شود که این دارو ها را همراه با غذا مصرف نمایید تا از مشکلات مربوط به معده پیشگیری شود. اگر در زمان مصرف این داروها علائم بهبودی مشاهده نکردید، حتما به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی های بیشتر انجام شود.

تزریق زانو

در صورتی که میزان آسیب دیدگی زیاد باشد و سایر روش های درمانی برای شما تاثیر گذار نباشد، در این شرایط اگر به کلینیک تخصصی زانو مراجعه کنید برای شما روش های جدی تر را پیشنهاد می دهد. روش هایی مثل: تزریق پی آر پی، تزریق ژل، ازون تراپی، تزریق داروی کورتیکواستروئید

راه های پیشگیری از زانو درد در جوانی

مهم ترین عاملی که سبب زانو درد در جوانان و سنین سی تا چهل سالگی می شود، داشتن سبک زندگی ناسالم و حرکت های غلط می باشد. اما شما می توانید با انجام برخی کار ها تا حد بسیار زیادی از بروز زانو درد جلوگیری کنید.
  • متعادل نگه داشتن وزن بدن و دوری از چافی مفرط
  • مراقبت از زانو و خودداری از وارد شدن ضربه به آن
  • ورزش کردن و در حین حال انجام حرکات ورزشی مناسب
  • امتناع از بی تحرکی و یا نشستن های طولانی مدت
  • استفاده از کفش های مناسب و خودداری از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تنگ
  • دوری از استرس و فشار های عصبی
  • در صورتی که شغل شما فشار زیادی به زانو وارد می کند آن را تغییر دهید
  • امتناع از مصرف غذا های چرب و شیرین و جایگزین میوه ها و سبزیجات به جای آن ها
  • جلوگیری از ایستادن های طولانی مدت
  • در زمان انجام حرکت هایی که فشار بسیاری به زانو وارد می کند از بریس زانو استفاده کنید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت زانو درد در جوانی آشنا نماییم؛ توجه داشته باشید که در صورت بروز درد مشکل خود را پشت گوش نیندازید و هرچه سریع تر اقدامات لازم برای درمان آن را انجام دهید. در صورتی که به دنبال مطالعه بیشتر در مورد مشکلات زانو و روش های درمان آن هستید می توانید به سایت کلینک خانه درد به آدرس painhouse.ir مراجعه نمایید.
نظرات: 5 مشاهده