طرز تهیه کیک پرتقالی خیس برای 6 الی 8 نفر-تهیه سس کیک خیس

چند ساله که اسم کیک خیس رو زیاد شنیدیم، البته بیشتر اسم کیک شکلاتی خیس رو شنیدیم و البته خوردیم، اما کمتر در مورد دیگر کیک ها و از نوع خیسش شنیدیم و خوردیم، برای همین خاطر من میخوام در این مطلب طرز تهیه خوشمزه ترین و ساده ترین کیک خونگی یعنی "کیک پرتقالی خیس" رو که معمولا مواد اولیش توی همه خونه ها پیدا میشه رو مرحله به مرحله آموزش بدم، کیک پرتقالی خیس رو میتونید به راحتی توی خونه درست کرده و از خوردنش به عنوان صبحانه و یا عصرانه در کنار خانواده و دوستانتون لذت ببرید.

مواد لازم جهت تهیه کیک پرتقالی خیس

آرد دو و نیم پیمانه (375 گرم)
تخم مرغ 5 عدد
شکر 2 پیمانه (400 گرم)
آب پرتقال 1 پیمانه 1 پیمانه (200 گرم)
رنده پوست پرتقال 1 الی 2 قاشق چایخوری
روغن مایع 2/3 پیمانه (80 گرم)
بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری

آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه کیک پرتقالی خیس برای 6 الی 8 نفر

1- در اولین مرحله از "طرز تهیه کیک پرتقالی خیس" ابتدا تخم مرغ ها رو داخل کاسه ای بریزید و با دور متوسط همزن هم بزنید، زمانی که تخم مرغ ها شروع به حباب زدن کردند شکر رو قاشق به قاشق بریزید و تا زمانی که شکر داخل تخم مرغ ها کاملا حل بشه (حدودا 10 الی 15 دقیقه) هم زدن رو ادامه بدید تا حجم مخلوط 2.5 برابر شده و رنگ تخم مرغ ها کاملا کرمی شود نکته مهم: حتما دقت کنید که دانه های شکر کاملا حل بشه وگرنه روی کیک شما کاملا شکننده میشه. 2- بعد از اینکه شکر ها حل شدن روغن مایع رو بریزید و با دور کند همزن یک الی 2 دقیقه مواد رو هم بزنید. نکته مهم: در این مرحله دقت کنید که روغن مایع نباید زیاد هم زده بشه چون هم پف کیک میخوابه و هم باعث ترک خوردن کیک میشه، فقط چند لحظه هم بزنید که روغن با تخم مرغ و شکر مخلوط بشه. 3- از این مرحله به بعد با همزن دستی یا لیسک و به آرامی و به شکل دَوَرانی مواد را هم بزنید تا پف مواد نخوابد، بعد رنده پوست پرتقال را داخل مواد بریزید و هم بزنید سپس آب پرتقال را به مواد اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. 4- در این مرحله بیکینگ پودر و آرد را با هم ترکیب کنید و 3 بار الک کرده و در طی 4 مرحله آرام آرام به بقیه مواد اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی هم بزنید تا آرد کاملا با مخلوط ترکیب شود، موادی که به دیواره های کاسه میچسبد با لیسک تمیز کرده و به وسط کاسه بریزید. 5- بعد قالب مورد نظر خود را با روغن جداکننده چرب کنید و مایه خمیر را داخل قالب بریزید، 45 الی 50 دقیقه برای پخت این کیک لازمه، قالب رو داخل فری که از قبل گرم شده با دمای 180 درجه و در طبقه وسط فر قرار بدین، در لحظات آخر پخت کیک 4 الی 5 دقیقه قسمت گریل فر رو روشن کنید تا روی کیک برشته و طلایی بشود، قالب رو کنار بگذارید به مدت 1 الی 2 ساعت تا در دمای محیط خنک بشه، بعد سس رو بریزید و با تکه های پرتقال و پودر پسته تزئین کرده و نوش جان کنید. نکته: اگر از فر برقی استفاده میکنید باید فن فر روشن باشه تا پف کیک نخوابه. کیک پرتقالی مجلسی-کیک خیس پرتقالی-کیک پرتقالی خیس با بافت عالی کیک پرتقالی مجلسی-کیک خیس پرتقالی-کیک پرتقالی خیس با بافت عالی

طرز تهیه سس کیک پرتقالی خیس

برای تهیه سس کیک خیس پرتقالی ، 1 لیوان آب پرتقال را با 1 الی 2 قاشق غذاخوری شکر (اگر امکانش بود از شکر قهوه ای استفاده کنید) و 1 قاشق غذاخوری پوست رنده شده پرتقال رو داخل کاسه ای بریزید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود، کیک که خنک شد از قالب دربیاورید و روی آن را با چنگال چند تا حفره ایجاد کنید و سس را به صورت نسبتا گرم روی آن بریزید. نیم ساعت صبر کنین تا سس به خورد کیک برود بعد نوش جان کنید.

روش دیگر تهیه سس کیک پرتقالی خیس

آب پرتقال طبیعی  نصف لیوان
آب  نصف لیوان
شکر یک سوم لیوان
نشاسته ذرت 1 قاشق مربا خوری
  طرز تهیه: همه رو مخلوط کنید روی حرارت کم به مدت 5 دقیقه قرار بدین تا بجوشه بعد که شکر حل شد و سس هم کمی غلیظ شد ظرف رو کنار بذارین تا سرد بشه، کیک و شربت هر دو که ولرم شدند بعد چند تا سوراخ با چنگال ایجاد کنید نصف سس و بریزید روی کیک تا دو ساعت بمونه بعد کیک رو از قالب جدا کنید بقیه سس رو بریزید روش و تزیینش کنید .

چیکار کنم که کیک بدون خرد شدن از قالب جدا بشه؟ طرز تهیه روغن جداکننده قالب

برای اینکه کیک شما به راحتی از قالب جدا بشه 1 قاشق غذاخوری آرد، 1 قاشق غذاخوری کره و 1 قاشق غذاخوری روغن مایع رو داخل پیاله ای بریزید و روی کتری بگذارید تا با بخار کتری، کره آب بشه و مواد را با قاشق هم بزنید تا آرد هم با کره و روغن مایع مخلوط بشه، بعد سطح قالب رو با برس قنادی با این ترکیب روغن مالی بکنید تا کیک به راحتی از قالب جدا بشه.

فوت و فن و نکات مهم تهیه کیک پرتقالی خیس برای 6 الی 8 نفر

1- اگر دانه های شکر را در مایه کیک کاملا حل نکنید روی کیک شما ترد و شکننده خواهد شد. 2- بعد از اضافه کردن روغن مایع نیاز نیست مخلوط را زیاد هم بزنید فقط در حدی که روغن مایع با مخلوط تخم مرغ و شکر ترکیب شود کافی است، چون اگر در این مرحله مواد را زیاد هم بزنید پف مخلوط میخوابد. 3- معمولا در زمان پخت کیک بعد از اینکه کیک رو برش میزنیم حباب هایی بزرگ داخل کیک ایجاد میشه که شکل ظاهری کیک رو بد میکنه که علتش اینه که وقتی مایه کیک رو داخل قالب میریزیم هوا وارد خمیر کیک میشه، برای جلوگیری از این کار شما بعد از اینکه مایه کیک را داخل قالب ریختید قالب را 3 الی 4 بار روی میز و یا زمین بکوبید تا همه مواد یکدست ته نشین شوند. 4- الک کردن آرد باعث میشه کیک شما بهتر و بیشتر پف کنه، به همین خاطر حتما آرد و بکینگ پودر رو 2 الی 3 بار الک کنین. 5- به خاطر داشته باشید همیشه برای پخت انواع کیک باید قالبی رو انتخاب کنید که بعد از ریختن مایه کیک یک سوم (1/3) قالب خالی بماند، چون کیک بعد از پخت پف خواهد کرد. 6- معمولا چون دمای فر ها با هم فرق دارد زمان پختن کیک بستگی به حرارت دمای فر شما دارد، بنابراین بعد از 35 دقیقه یک خلال دندان داخل کیک فرو کنید و اگر مواد کیک به خلال دندان نچسبید یعنی کیک شما حاضر است. 7- حواستان باشد فقط پوست نارنجی پرتقال را رنده کنید اگر قسمت سفید زیر پوست نارنجی را رنده کنید کیک شما تلخ خواهد شد. 8- برای اینکه کیک شما بافت عالی داشته باشه حتی الامکان از آرد سمولینا استفاده کنید، آرد سمولینا باعث میشه چون کیک شربت داره خمیر نشه و بافت خوبی داشته باشه. 9- برای اینکه کیک خوشمزه و سالم تری داشته باشید بهتره بجای آب پرتقالِ پاکتی از آب پرتقال طبیعی و خانگی استفاده کنید. 10- مایه کیک پرتقال نباید شل باشد (البته خیلی هم سفت نباشد اما نسبت به بقیه کیک ها کمی سفت تر باشد)، بنابراین آرد را در 4 مرحله بریزید که اگر بعد از مرحله 3 مایه شما سفت شد دیگر مرحله 4 را نریزید و بالعکس اگر بعد از ریختن تمام آرد مایه شما شل بود قاشق قاشق آرد به مخلوط اضافه کنید تا زمانی که مایه کیک نسبتا سفت شود. 11- بعد از پخته شدن کیک اجازه بدهید کیک کاملا خنک شود بعد برش بزنید، اگر کیک را داغ داغ برش بزنید احتمال دارد کیک خرد و له شود. 12- مواد لازم و طرز تهیه کیک پرتقالی ساده، هم مثل دستورالعمل بالاس، تنها فرقش اینه که بعد از پخته شدن کیک روی اون سس نمیریزین. 13- حتما نیم ساعت قبل از تهیه کیک مواد اولیه مخصوصا تخم مرغ خارج از یخچال باشند تا هم دمای محیط شوند. 14- در 35 دقیقه اول به هیچ عنوان در فر رو باز نکنید چون پف کیک شما کاملا از بین میره. 15- اگر خواستین کیک پرتقالی گردویی درست کنید میتونید بعد از هم زدن تمام مواد کمی هم گردوی خرد شده داخل مواد بریزید، مقدار گردو به ذائقه خودتان بستگی دارد، از گردوهای کاملا ریز و خرد شده استفاده نکنید، سعی کنید گردوها کمی درشت باشند تا در زیر دندان هایتان کاملا حس کنید. 16- این کیک برای 6 الی 8 نفر مناسب می باشد برای نفرات بیشتر مقدار مواد اولیه را ضرب و تقسیم کنید. پیشنهادات مشابه چطور برای 6 الی 8 نفر کیک زبرا درست کنم؟ چطور برای 6 الی 8 نفر کیک پرتقالی در قابلمه و بدون فر درست کنم؟
نظرات: 0 مشاهده