چطور با خاکشیر سبزه عید درست کنم-روی سفال، کوزه و بشقاب

برای کاشت انواع سبزه از بذرهای مختلف مانند: بذر گندم، ماش، شاهی، خاکشیر، عدس، ریحان و … می‌توانید استفاده کنید، خاکشیر به دلیل داشتن رشد سریع برای سبزه هفت سین مناسب است و ما در این مطلب "آموزش تهیه سبزه عید با خاکشیر به صورت مرحله به مرحله" رو با 2 روش ساده براتون گذاشتیم که امیدوارم به دردتون بخوره.

آموزش مرحله به مرحله تهیه سبزه عید با خاکشیر روی سفال و کوزه

1- در اولین مرحله از "آموزش تهیه سبزه عید با خاکشیر" ابتدا بذر خاکشیر را داخل کاسه ای بریزید و داخل کاسه آب بریزید و به مدت یک شب خاکشیر ها رو خیس کنید تا به شکل لعابدار دربیان.

نکته مهم: برای خیساندن خاکشیر و نتیجه گیری بهتر به ازای بک پیمانه خاکشیر از پنج پیمانه آب استفاده کنید ، برای اینکه سبزه خوب و پرتری داشته باشین از خاکشیر تازه استفاده کنین. بذرهای کهنه ممکنه همشون سبز نشه و کار رو خراب کنه. سبزه خاکشیر هر چی پرتر و یک دست تر باشه، زیباتر دیده میشه.

2- سپس برای کاشت سبزه عید با خاکشیر یک کوزه سفالی مناسبی رو تهیه کنید و روی سفال رو با یک پارچه تنظیف یا یک جوراب زنانه نازک بپوشونید.

3- سپس جوراب را با اسپری آبپاش کاملا خیس نموده و بذر های خاکشیر را که خوب لعاب داده اند با دست خیس روی کوزه سفالی بکشید فقط توجه داشته باشید که تمام سطح کوزه رو به صورت یکدست با خاکشیر بپوشونید. نکته مهم: بذر خیس شده ای که می خواهید روی سطح مورد نظر بکشید نباید شل باشد در این صورت سبزه پر پشت و زیبایی نخواهید داشت.

4- سپس داخل کوزه را پر از آب کنید و یک نایلون که دو تا سوراخ روی اون ایجاد کردید روی کوزه بکشید.

نکته مهم: نایلون رو طوری قرار بدین که به خاکشیر ها نچسبه. 5- نایلون باید تقریبا 2 روز (تا زمانی که بذر هاتون ریشه و جوونه بزنه) روی کوزه قرار داشته باشه، البته در این مدت هم 3 مرتبه در روز باید سطح کوزه رو با اسپری آبپاشی کنید

آموزش مرحله به مرحله کاشت سبزه عید با خاکشیر روی کوزه و بشقاب

6- زمانی که سبزه شما جوونه زد نایلون رو از روی سفال بردارین و دیگه احتیاجی به نایلون ندارین و تا روز چهارم 2 تا 3 بار با دستتون و به صورت آرام روی خاکشیر ها آب بریزید، بعد از اینکه سبزه شما کامل رشد کرد روزی یکبار آب دهی کافی می باشد. نکته مهم: تا زمانی که سبزه شما کاملا رشد نکرده روزی 2 الی 3 ساعت میتوانید در هوای باز و جلوی آفتاب قرار بدین، اما بعد از اینکه سبزه کاملا رشد کرد دیگه نباید جلوی آفتاب بذارید و در یک جای خنک نگهداری کنی مرتب روی خاکشیرها رو اسپری می‌کنیم تا زمانی که خاکشیر ها سبز شوند. نکته: خاکشیر را در روزهای آخر و نزدیک به عید نوروز سبز کنین. تقریبا بین پنج یا شش روز بیشتر طول نمیشه تا بذر خاکشیر برای سفره هفت سین آماده بشه. روش کاشت بذر خاکشیر با بذر شاهی یکی است.

روش تهیه سبزه عید با خاکشیر در بشقاب

1- برای درست کردن سبزه عید با خاکشیر روی بشقاب در اولین مرحله طبق دستور بالا خاکشیر رو خیس کنید تا لعابدار بشه. بعد از لعابدار شدن خاکشیر ها ، بشقاب مورد نظرتون رو با اسپری آبپاش خیس کنید .

2- سپس یک لایه پنبه به ضخامت پنبه ای که در بسته بندی وجود داره داخل بشقاب قرار بدین، اگر خواستین بدون تنظیف درست کنین باید پنبه رو کاملا خیس کنید بعد آبش رو فشار بدید بریزه و داخل بشقاب قرار بدین.

3- بعد خاکشیر لعابدار رو روی پنبه به صورت یکدست و یکنواخت بکشید ، دقت کنید فقط یک لایه بذر روی سطح مورد نظر قرار بدهید .نباید بیشتر باشه چون یا خوب رشد نمی کنه و یا ریشه های پایین تر کپک میزنن

 4- بعد از اتمام اینکار طبق دستور بالا نایلون بکشید روی بشقاب و روزی سه بار با اسپری آب بدین. بشقابتون رو درجای پرنور و خنک بذارین ولی به هیچ عنوان درمعرض مستقیم آفتاب نگذارید.

5- از روز دوم ریشه ها رشد میکنند و از روز سوم کاملا جوونه زدن و برگ های سبز نمایان میشن و میتونید به آرامی آب روشون بریزین. و دراین مرحله دیگه نیازی به روکش نایلونی نیست، روزی دوبار آب بدین.

همچنین بخوانید کاشت سبزه عید با گندم کاشت سبزه عید با ماش

نظرات: 0 مشاهده