بررسی اهمیت و دلایل استفاده از خدمات مشاوره حقوقی خانواده

بسیاری از افراد اطلاعاتی در زمینه مسائل حقوقی خانواده ندارند و از طرفی با دادگاه خانواده یا دادسرا سر و کار نداشته اند به همین دلیل به محض ایجاد اختلاف خانوادگی سر در گم، مضطرب و پریشان می‌شوند و به جهت این که نمی‌دانند چگونه حق خودشان را از طرف مقابل زوج یا زوجه مطالبه نمایند یا در مقابل دعوای مطروحه چه دفاع حقوقی و قانونی می‌توانند تدارک ببینند و اصلا قانون مدنی و سایر قوانین مرتبط در زمینه خانواده چه حقوق و تکالیفی را برای آن‌ها پیش بینی کرده بسیار دیده شده است که افراد به جای دریافت مشاوره حقوقی خانواده از وکلای متخصص در این زمینه مثل وکیل خانواده، وکیل متخصص مهریه، وکیل نفقه و غیره به افراد غیر متخصص مراجعه و از طریق آن افراد به دنبال راه حل می‌گردند. بنابراین می‌توان گفت که استفاده از خدمات مشاوره حقوقی خانواده، مانند هر خدمات حقوقی دیگری دارای اهمیت بسیاری است. بررسی اهمیت و دلایل استفاده از خدمات مشاوره حقوقی خانواده بررسی اهمیت و دلایل استفاده از خدمات مشاوره حقوقی خانواده

مشاور حقوقی خانواده کیست؟

مشاور حقوقی خانواده کسی است که اطلاعات جامع و کامل با قانون مدنی بخش مربوط به خانواده و همچنین قوانین مربوط به خانواده از جمله قانون حمایت خانواده داشته باشد تا بتواند به طور صحیح و بایسته خدمات حقوقی ارائه دهد. همین طور پرونده های مختلفی در حوزه خانواده انجام داده و در واقع در پرونده های مربوط به خانواده از جمله مهریه، طلاق، نفقه، حضانت، اجرت المثل ایام زوجیت و … اعلام وکالت نموده باشد؛ تجربه و تخصص کافی در این قبیل پرونده داشته باشد و با رویه دادگاه های خانواده آشنا باشد.

مشاوره حقوقی خانواده شامل چه مواردی می‌باشد؟

حقوق خانواده انواع مختلفی دارد که در این بخش می‌خواهیم به آنان اشاره کنیم این موارد عبارت اند از:
  • ازدواج
  • اثبات رابطه زوجیت
  • گرفتن اجازه ازدواج دختر و ازدواج مجدد زوج
  • نفقه زوجه و نفقه فرزندان
  • استرداد جهیزیه
  • موارد مربوط به فسخ نکاح و تدلیس
  • مهریه، مهرالمثل، ممنوع الخروج کردن زوج، تأمین خواسته و توقیف اموال و اعسار
  • حضانت فرزند و حکم رشد
  • شروط ضمن عقد و شرط نصف دارایی
  • عسر و حرج، طلاق توافقی و انواع مختلف طلاق
برای قرارداد با مشاور حقوقی خانواده چه اقداماتی باید انجام شود؟ برای قرارداد با مشاور حقوقی خانواده چه اقداماتی باید انجام شود؟

برای قرارداد با مشاور حقوقی خانواده چه اقداماتی باید انجام شود؟

در بعضی مواقع به علت نداشتن وقت کافی شخص نمی‌تواند خود به دنبال حل مشکلات خانوادگی برود به همین خاطر با یک مشاور حقوقی خانواده قرار می‌بندد تا مشاور حقوقی با اطلاعات حقوقی خود بتوانند تمام مشکلات آن شخص را برطرف کند. برای انعقاد قرارداد مشاوره حقوقی خانواده باید به موارد زیر توجه داشت:
  • مشخص کردن طرفین قرارداد: به طور کلی می‌توانیم بگوییم که اگر در قرارداد طرفین دخیل در آن مشخص نشوند آن قرارداد به نوعی باطل است و اعتبار ندارد. در قرارداد حتما حتما باید نام اشخاصی که در آن دخالت دارند برده شود و کاملا مشخص گردد که چه کسانی این قرارداد را منعقد کرده اند.
  • مشخص کردن حقوق و وظایف: در قراردادی که شخص با وکیل یا مشاور حقوقی می‌بندد باید کاملا هدف از منعقد کردن قرارداد را ذکر کند و همچنین تمامی وظایف و حقوق را در قرارداد تعیین کند تا زمانی مشکلی در این رابطه به وجود نیاید و دو طرف قرارداد از منعقد کردن قرارداد رضایت کامل داشته باشند.
  • محرمانه بودن قرارداد و عدم آشکار کردن آن: به طور کلی افراد مختلف برای کسب و کار خود اطلاعات مهم و ضروری دارند که افشای آنان ممکن است کاملا به ضررشان تمام شود بنابراین همیشه توصیه می‌شود که از وجود بند جلوگیری از افشای اطلاعات مهم در قرارداد مطمئن شوید تا اطلاعاتی بدون اجازه شما آشکار نشود.
  • مدت زمان قرارداد وکیل یا مشاور: در قرارداد باید کاملا به صورت دقیق مشخص گردد که فرد تا چه زمانی با مشاور و وکیل حقوقی قرارداد بسته است.
  • چگونگی پرداخت حقوق مشاور: در قراردادی که فرد با مشاور حقوقی می‌بندد از همان ابتدا حقوق مشاور در قرارداد ثبت می‌شود و این حقوق متناسب با امور حقوقی شخص تعیین می‌گردد. حق المشاوره مشاورین حقوقی می‌تواند به صورت اقساط یا یکجا پرداخت شود که آن هم بستگی به نوع قرارداد دارد.

مزایای استفاده از مشاوره حقوقی خانواده با وکیل خانواده

همان طور که می‌دانید، مسایل حقوقی اصولا به یک مورد ختم نخواهد شد و پس از شکافته شدن موضوع ممکن است در همین دسته ولی با حقوق دیگری و نام حقوقی دیگر، مشهود شود. در کل برای تک تک موضوعات، قانونی تعریف شده است که به هر صورت با مشاوره یا ورود بر پرونده ، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در اینجا، انواع نکاح وجود دارد که هر کدام شرایطی را دارا هستند که به طور مثال نکاح موقت در کشورهای غربی وجود ندارد. بنابراین اگر میخواهید نابرابری ها و خطراتی که در آینده ممکن است در زندگی زناشویی، چه برای مرد و چه برای زن پیش نیاید و اگر خواهان حقوق مساوی هستید، حتما قبل ازدواج مشاوره حقوقی لازم در این زمینه را دریافت کنید؛ زیرا این امر و موضوع باعث می‌شود خیلی از قوانینی که جزیی از حق و حقوق شما هستند، آشکار شود.
نظرات: 0 مشاهده