کابل تلفن - کابل‌های زوجی، کابل تلفن زمینی و کابل تلفن هوایی

طی سالیان طولانی با گسترش ارتباطات از راه دور، ارتباط تلفنی در سطح وسیعی مورد توجه و استفاده قرار گرفت. گستردگی خطوط تلفن تا حدی پیشرفته است که، عموم مردم از آن استفاده می‌کنند. ارتباطات تلفنی با کابل‌های موسوم به کابل تلفن امکان‌پذیر شده‌اند. کابل تلفن جزو اساسی‌ترین و پرمصرف‌ترین‌ها در گروه کابل‌های تولیدی محسوب می‌شوند. دو نوع متداول کابل‌های زوجی، کابل تلفن زمینی و کابل تلفن هوایی هستند. این گروه کابل، باگذشت سال‌ها تقریبا ساختار یکسانی داشته‌اند و دچار تغییرات عمده نشده‌اند. از کابل‌های تلفن جهت انتقال هدایت شده امواج در خطوط تلفن استفاده می‌شود. خطوط تلفن از سمت شرکت مخابرات با کمک جعبه‌هایی بزرگ در سطح شهر گسترده می‌شوند و پس از آن به وسیله‌ی جعبه تقسیم وارد ساختمان‌ها شده و به خطوط تلفن اتصال می‌یابند. این خطوط در حال حاضر در تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری جهت برقراری ارتباط وجود دارند. کابل تلفن - کابل‌های زوجی، کابل تلفن زمینی و کابل تلفن هوایی کابل تلفن - کابل‌های زوجی، کابل تلفن زمینی و کابل تلفن هوایی کابل تلفن به صورت مسیری فیزیکی است که به وسیله‌ی آن حمل اطلاعات از تقطه‌ای به نقطه دیگر امکان‌پذیر شده است. همچنین انتقال امواج الکترومغناطیسی توسط کابل تلفن انجام می‌شود، تمام انتقال‌ها با استفاده از رسانای داخل کابل یا همان سیم‌های مسی انجام می‌شود. سیم‌های مسی با روکشی از جنس پی‌وی‌سی پوشانده و محافظت می‌شوند.

رایزر چیست

به مسیری که برای عبور تاسیسات در ساختمان‌ها استفاده می‌شود رایزر می‌گویند. رایزر جهت تاسیسات الکتریکی شامل دو بخش می‌شود، بخش جریان قوی و بخش جریان ضعیف. از رایزر بخش قوی برای عبور کابل برق 220 ولت استفاده می‌شود و از رایزر جریان ضعیف برای عبور کابل آیفون، آنتن‌های مرکزی، دوربین مداربسته و تلفن استفاده می‌شود. در هر طبقه بر روی رایزر، جعبه تقسیم که به آن دریچه بازدید گفته می‌شود نصب می‌کنند تا در صورت نیاز به کابل‌ها دسترسی داشته‌باشند. رایزرها و دریچه‌های بازدید باید در فضاهای عمومی مثل پاگرد راه‌پله طبقات ساختمان یا در فضای راهروی بین واحدها قرار گیرد. اتصال خطوط کابل‌های مخابراتی به تلفن‌های داخل ساختمان‌ها در داخل باکس‌ها در هر مجتمع اتفاق می‌افتد. تمامی خطوط تلفن برای همه واحدهای ساختمان به داخل رایزر می‌رود.

کابل مخابراتی

چنانچه قبلتر گفته‌شد خط‌های تلفن تمامی واحدهای یک ساختمان داخل رایزر قرار دارد و از آنجا به باکس مخابراتی می‌رود. باکس‌های مخابراتی عموما در کنار تابلوهای عمومی به جهت سربندی خط مخابرات هستند. اداره مخابرات یک کابل مخابراتی را تا پست مخابرات جلوی درب ساختمان می‌آورد. پست برق همان جعبه فلزی جلوی درب ساختمان است. در ساختمان‌های کوچک از باکس مخابرات داخلی ساختمان، خطوط را به تعداد واحدها با تعدادی خط رزرو در نظر می‌گیرند. وظیفه نصب و انتقال خطوط تلفن از پست مخابراتی تا باکس مخابراتی داخلی هر ساختمان با مخابرات منطقه است. اگرچه امروزه با توجه به دردسرهای کابل‌های تلفن مسی، اقدام به استفاده از فیبر نوری کرده‌اند. کابل تلفن خروجی، توسط ترمینال‌های مخابرات به خطوط تلفن هرواحد سربندی می‌شود. همچنین کابل مخابراتی با مغزی از جنس مس تولید می‌شود، ضمنا سطح مقطع یا قطر کابل‌ها معمولا 0.4،0.5،0.6 میلی‌متر است. برای طبقه‌بندی انواع کابل تلفن مواردی نظیر سطح مقطع، نوع کاربرد و مقاومت کابل در برابر نویز در نظر گرفته می‌شود. اگرچه در حال حاضر در مکان‌هایی با ظرفیت بیشتر، فیبر نوری مورد مصرف است.  تولید کابل تلفن  تولید کابل تلفن

 تولید کابل تلفن

کابل‌های تلفنی همواره به صورت زوجی تولید می‌شوند به همین جهت آنها را زوجی نیز می‌نامند. کابل‌های تلفن دارای تنوعی در تولید نیز می‌باشد. تک زوج از یک کابل تلفن را رانژه می‌نامند. برای برقراری ارتباط میان پریز تلفن و گوشی تلفن خانگی از کابل تلفن دوزوج به بالا استفاده می‌کنند. تولیدات کابل تلفن در سایزهای، دو، شش، ده، بیست، بیست و پنج، سی و دو، پنجاه، صد و دویست زوج نیز وجود دارد. کاربرد کابل تلفن کابل‌های تلفن در دسته‌بندی کابل‌های مخابراتی و ارتباطی قرار دارند. چرا که وظیفه انتقال اطلاعات و سایر دیتاها را برعهده دارند. هر کابل تلفن می‌تواند برای اهداف متفاوت ارتباطی مورد استفاده قرار گیرد. ارتباطاتی از راه دور همچون تجهیزات صوتی و تصویری، شبکه‌های تلفنی و کامپیوتری. فیبرهای نوری نسخه پیشرفته‌تری هستند که امروزه استفاده فراوانی دارند. کابل تلفن به جهت برقراری ارتباط در خطوط مخابراتی حائز اهمیت است. که دو گروه هوایی و زمینی را شامل می‌شود. لفظ زمینی یا هوایی که در ادامه کابل تلفن می‌آید، پسوندی جهت نشان دادن جایگاه مصرف کابل تلفن در داخل یا خارج ساختمان است. از کابل تلفن زمینی به جهت برقراری و اتصال خطوط تلفن در خارج از ساختمان استفاده می‌شود. محیط‌های سرباز و آزاد در معرض عوامل طبیعی. روکش کابل تلفن زمینی دارای مقاومت و استحکام بالایی در مقابل عواملی نظیر باران، نورآفتاب و .. است. روکش‌های محکم این کابل سبب کاهش انعطاف‌پذیری و شکننده بودن آن شده است. کابل‌های زمینی با قطرهای 0.5 و 0.6 و با تعداد زوج 2 تا 100 تولید می‌شوند. روکش این کابل از جنس پلی‌اتیلن و مشکی رنگ است. کابل داخل ساختمان یا هوایی دارای روکش پی‌وی‌سی هستند و رنگ روکش آنها نیز طوسی است. کابل هوایی در محیطی سربسته و داخلی استفاده می‌شود. این کابل تلفن با قطرهای 0.5،0.4 و0.6 و تا 100 زوج تولید می‌شود. از کابل هوایی برای سیم‌کشی داخلی ساختمان استفاده می‌شود. این کابل نسبت به کابل زمینی منعطف‌تر است.

انتخاب کابل تلفن

انتخاب کابل تلفن انتخاب کابل تلفن جهت انتخاب کابل تلفن باید توجه داشته باشید که چه وظیفه خاصی را برای آن در نظر گرفته‌اید. در تجهیزات صوتی امروزه با تکنولوژی پیشرفته، اولویت و دقت در جلوگیری از تداخل صدا خواهد بود. در نتیجه انتخاب کابلی با یک لایه رسانا اضافه می‌تواند اطمینان لازم برای جلوگیری از تداخلات الکتریکی را ایجاد نماید. قیمت کابل تلفن براساس تنوع آن، سطح مقطع و تعداد زوج متفاوت است. توصیه می‌شود جهت خرید محصولات باکیفیت به تولیدکننده‌گان برتر مراجعه نمایید، گروه صنعتی نت کابل با تجربه‌ای20 ساله در صنعت سیم و کابل، با اتکا به دانش و توان کادر مجرب خود و با تعهد در استفاده از مواد اولیه مرغوب، کالاهای تولیدی خود را در یک شبکه بزرگ توزیع و فروش از طریق انبارهای محلی در فروشگاه آنلاین این شرکت در سراسر ایران بفروش می‌رساند. همکاران و متقاضیان می‌توانند، جهت دریافت مشاوره و خرید سیم و کابل از نت کابل کمک بگیرند، کارشناسان ما با کمال میل آماده ارائه دانش خود به شما هستند.
نظرات: 0 مشاهده