محاسبه bmi و تعیین روش کاهش وزن

محاسبه bmi و تعیین روش کاهش وزن محاسبه bmi و تعیین روش کاهش وزن

محاسبه bmi برای هر فردی لازم است.

محاسبه این عدد به شما نشان می دهد که وضیت وزن شما نسبت به قدتان چگونه است.

محاسبه bmi به چه منظور انجام می شود

اگر تا به حال به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کرده باشید می دانید که با اندازه گیری وزن و قد شما و در نهایت با محاسبه bmi درباره وضعیت اضافه وزن شما تصمیم گیری می شود. امروزه به دلیل کاهش میزان تحرک انسان ها، عدم رعایت یک رژیم غذایی سالم، عادت به زندگی ماشینی و حذف ورزش از برنامه روزانه، افراد بسیاری از بیماری چاقی رنج می برند. اما بهتر است قبل از کاهش وزن به دنبال محاسبه بی ام آی و یافتن دلیل چاقی بود. پس از آن می توان درباره روش های لاغری تصمیم گیری کرد.

روش های لاغری با توجه به شاخص توده بدنی

پزشک متخصص پس از محاسبه bmi و بررسی وضعیت سلامت شما، یکی از موارد زیر را برای کاهش وزن به شما توصیه خواهد کرد:
  • رعایت یک رژیم غذایی اصولی برای رسیدن به تناسب اندام
  • انجام ورزش روزانه به صورت منظم
  • درمان بیماری های احتمالی که زمینه ای برای چاقی و اضافه وزن را فراهم کرده است مانند دیابت
  • جراحی های کاهش سایز
  • جراحی های لاغری متابولیک
  • جراحی های لاغری باریاتریک
این روش ها تنها روش هایی هستند که برای کاهش و کنترل وزن در جهان به کار می روند. اما اینکه دقیقاً کدام روش برای کدام بیمار مناسب است بستگی به عدد به دست آمده از محاسبه bmi دارد. پزشک متخصص با بررسی شرایط متابولیکی بدن بیمار و با انجام آزمایشات مختلف بهترین روش برای کاهش وزن اصولی را به بیمار پیشنهاد می دهد. بررسی شاخص توده بدنی bmi بررسی شاخص توده بدنی bmi

بررسی شاخص توده بدنی bmi

bmi همان شاخص توده بدنی Body Mass Index است. این شاخص می تواند میزان تجمع چربی در بدن فرد را تخمین بزند. این کار به کمک دو عدد وزن و قد افراد انجام می شود. این شاخص دارای محدوده نرمالی می باشد. خارج از این محدوده فرد دچار بیماری کمبود یا اضافه وزن است و باید تحت درمان قرار گیرد. متخصصان پس از محاسبه bmi عدد به دست آمده را در 6 محدوده مختلف دسته بندی می کنند.
  • اگر bmi کمتر از 18.5 باشد، فرد دچار کمبود وزن است.
  • اگر bmi در محدوده 18.5 تا 24.9 باشد، فرد از وزن ایده آلی برخوردار است.
  • اگر bmi در محدوده 25 تا 30 قرار گیرد، فرد از اضافه وزن برخوردار است.
  • اگر bmi در محدوده 30 تا 35 باشد، فرد از چاقی نوع 1 رنج می برد.
  • اگر bmi بین 35 تا 40 باشد، فرد از چاقی نوع 2 رنج می برد.
  • و اگر این عدد بالاتر از 40 باشد، فرد مبتلا به چاقی مفرط است.
در نهایت پزشک متخصص با توجه به نتایج به دست آمده از محاسبه bmi درباره وضعیت بیمار تصمیم گیری می کند. اگر در محاسبه bmi عدد بدست آمده بالای ۳۵ باشد این بیمار کاندید عمل اسلیو یا بای پس معده می باشد. این در صورتی است که افراد مختلف با bmi کمتر از 35 می توانند از روش هایی به غیر از جراحی برای کاهش و کنترل وزن خود استفاده کنند. اهمیت نگه داشتن bmi در محدوده نرمال اهمیت نگه داشتن bmi در محدوده نرمال

اهمیت نگه داشتن bmi در محدوده نرمال

بر اساس آنچه گفته شد همه افراد باید با محاسبه bmi از وضعیت سلامت خود آگاهی پیدا کرده و این عدد را در محدوده نرمال نگه دارند. این کار با انجام ورزش منظم و رعایت یک رژیم غذایی سالم ممکن خواهد بود. هر چه میزان عدد به دست آمده از محاسبه bmi بیشتر باشد، ریسک ابتلا به بیماری های مختلف بیشتر می شود. فشار خون بالا، چربی خون، دیابت، ناباروری، مشکلات قلبی، انواع سرطان و غیره از جمله بیماری هایی هستند که به دنبال چاقی مفرط به وجود می آیند. بهتر است بدانید که محاسبه bmi برای افراد بزرگسال و کودکان متفاوت بوده و محدوده آن باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. همچنین با نتایج به دست آمده از محاسبه bmi به راحتی می توان میزان وزنی که باید کم شود را به دست آورد. اما این شاخص نمی تواند نحوه توزیع توده های چربی را در بدن مشخص کند. همچنین نمی تواند تعیین کند چقدر از حجم بدن را چربی و چقدر از آن را عضله تشکیل داده است. تنها کاربرد این شاخص تعیین محدوده وزن شما است. این نکته را باید توجه داشته باشید که محاسبه bmi با خطا همراه خواهد بود. زیرا نمی تواند میان توده چربی و عضله تفاوتی قائل شود. بنابراین این شاخص در ورزشکارانی که دارای توده های چربی کم و عضله زیاد هستند هم عدد بزرگی خواهد بود.

روش های جراحی متابولیک

اما خبر خوشحال کننده برای بیمارانی که بارها روش هایی مانند رژیم های تغذیه ای و ورزش را تجربه کرده و به دلیل ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، موفق به کاهش و کنترل وزن نشده اند، این است که می توانند با انجام جراحی های لاغری همچون عمل اسلیو یا بای پس معده به وزن ایده آل و سلامت خود دست یابند. عمل اسلیو معده و بای پس معده از جمله عمل های جراحی متابولیک هستند که در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام می شوند. در عمل اسلیو بخشی از معده برداشته می شود تا حجم آن کاهش یابد. در عمل بای پس نیز مسیر ورود غذا به معده تغییر داده می شود. در این حالت غذا زودتر به روده ها منتقل می شود. نتیجه هر دو عمل، کاهش غذای مصرفی، افزایش احساس سیری، کاهش وزن و کاهش سطح قند خون می باشد.

جمع بندی :

اگر در محاسبه bmi عدد بدست آمده بالای ۳۵ باشد این بیمار کاندید عمل اسلیو یا بای پس معده است. این افراد به سختی می توانند با انجام ورزش روزانه و رعایت یک رژیم غذایی اصولی به وزن ایده آل خود دست یابند. به همین دلیل معمولاً تنها راه باقیمانده برای آن ها انجام عمل های جراحی لاغری است. این روش ها بسیار ایمن و کاملاً بی خطر هستند و در نهایت دارای نتایج رضایت بخشی می باشند. این روش های درمانی از جمله روش های دائمی برای ایجاد لاغری و تناسب اندام هستند.

منبع:

دکتر فربد امامی یگانه فوق تخصص جراحی چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته https://dremami.org/
نظرات: 1 مشاهده