چرا به دیسک گردن مبتلا می شویم؟ + روش های درمانی

چرا به دیسک گردن مبتلا می شویم؟ + روش های درمانی

دیسک‌های گردن بالشتکی بین مهره‌های قسمت فوقانی پشت و گردن هستند. فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که مواد ژلاتینی دیسک داخلی پاره شود یا از طریق دیواره بیرونی دیسک گردن بیرون بیاید. فتق دیسک گردن می‌تواند انواع مختلفی از دردها را ایجاد کند یا اصلاً علائمی نداشته باشد. درد می‌تواند از درد در گردن، بازو یا دست متغیر باشد. گاهی اوقات بی‌حسی یا ضعف بازو یا دست نیز ممکن است وجود داشته باشد. درحالی‌که فتق دیسک گردن ممکن است از نوعی تروما یا آسیب گردن منشأ بگیرد. درد فتق دیسک گردن و علائم مربوط به آن معمولاً در یک بازو یا دست احساس می‌شود. بسته به این که کدام دیسک دچار فتق شده است و کدام ریشه عصبی ملتهب شده است، علائم می‌تواند متفاوت باشد. به‌ندرت درد، سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی و یا ضعف می‌تواند در هر دو بازو رخ دهد. چرا به دیسک گردن مبتلا می شویم؟ + روش های درمانی چرا به دیسک گردن مبتلا می شویم؟ + روش های درمانی

علت فتق دیسک گردن چیست؟

فتق دیسک گردن در اثر فشار زیاد روی دیسک ایجاد می‌شود. هنگامی که دیسک آسیب‌دیده به کانال نخاعی یا ریشه‌های عصبی فشار می‌آورد، درد و سایر علائم ممکن است ایجاد شود. به‌طورکلی تشخیص این که دقیقاً چه چیزی باعث فتق دیسک گردن می‌شود دشوار است. اغلب به‌آهستگی و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز می‌کند. اما گاهی اوقات می‌توان دلیل را به موارد زیر محدود کرد:
  • سن: دیسک به دلیل سایش و پارگی بیشتر مستعد فتق است. هنگامی که جوان هستیم، دیسک‌ها مقدار زیادی آب در خود دارند. اما با گذشت زمان با افزایش سن، میزان آب کاهش می‌یابد. آب کمتر در دیسک‌ها به این معنی است که آن‌ها می‌توانند کمتر انعطاف‌پذیر شوند و این بدان معناست که وقتی حرکت می‌کنید، می‌پیچید یا می‌چرخید، احتمال پارگی یا فتق دیسک بیشتر است. در افراد مسن‌تر، دیسک با نیروی کم‌تری پاره می‌شوند.
  • ژنتیک: فتق دیسک نیز می‌تواند در خانواده وجود داشته باشد.
  • جنبش: حرکات ناگهانی و تکان‌دهنده می‌تواند باعث ایجاد این حالت شود.
  • فشار ناگهانی: اگر جسم سنگینی را بلند کنید یا بالاتنه خود را خیلی سریع بچرخانید یا بپیچانید، می‌توانید به دیسک آسیب بزنید.

علائم فتق دیسک گردن

علائم فتق دیسک گردن ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • دردی که از بازو تا دست یا انگشتان ادامه دارد.
  • بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن در شانه، بازو یا دست
  • ضعف دست و یا بازوها
  • برخی موقعیت‌ها یا حرکات گردن می‌تواند درد را تشدید کند. علائم فتق دیسک گردن اغلب شبیه سایر اختلالات مانند سندرم تونل کارپال، مشکلات روتاتور کاف و نقرس است.
در برخی از بیماران فتق دیسک گردن می‌تواند باعث فشرده شدن طناب نخاعی شود، جایی که مواد دیسک به طناب نخاعی فشار می‌آورد. این وضعیت بسیار جدی‌تر است و ممکن است به یک درمان تهاجمی‌تر نیاز داشته باشد. علائم فشرده‌سازی نخاع عبارت‌اند از:
  • راه رفتن نامناسب یا سکندری
  • مشکل در مهارت‌های حرکتی ظریف در دست‌ها و بازوها
  • احساس سوزن‌سوزن شدن یا "شوک" در پایین تنه یا پاها

معمولاً چه کسانی دچار فتق دیسک گردن می‌شوند؟

فتق دیسک گردن معمولاً در افراد 30 تا 50 ساله دیده می‌شود. ممکن است در بیماران 80 ساله دیده شود، اما این نادر است. زیرا پیری طبیعی تمایل به خشک‌شدن دیسک را دارد و از پارگی آن جلوگیری می‌کند.

تشخیص فتق دیسک گردن

پزشک سابقه پزشکی و علائم فرد را در نظر می‌گیرد و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد که در طی آن محدودیت‌های حرکتی در ستون فقرات، مشکلات تعادلی و علائم درد و همچنین هرگونه ازدست‌دادن رفلکس اندام‌ها، عضلات را بررسی می‌کند. ضعف، ازدست‌دادن حس و رفلکس‌های غیرطبیعی ممکن است نشان‌دهنده درگیری نخاع باشد. پس از معاینه فیزیکی، پزشک می‌تواند از انواع آزمایش‌ها برای بررسی دقیق‌تر استفاده کند، از جمله عکس‌برداری با اشعه ایکس، MRI، سی‌تی‌اسکن، سی‌تی میلوگرام یا اسکن استخوان. درمان غیر جراحی فتق دیسک گردن درمان غیر جراحی فتق دیسک گردن

درمان غیر جراحی فتق دیسک گردن

تمام درمان‌های فتق دیسک گردن برای کمک به رفع درد طراحی شده‌اند. بیشتر دوره‌های درد بازو ناشی از فتق دیسک گردن طی چند هفته تا چند ماه برطرف می‌شود و معمولاً درد ناشی از فتق دیسک گردن را می‌توان با دارو کنترل کرد. هنگامی که درد بهبود یابد بعید است که عود کند. درمان‌های مداخله‌ای برای فتق دیسک گردن ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • فیزیوتراپی و یا تمرینات ورزشی برای کمک به کاهش فشار روی ریشه عصبی
  • داروها، مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای کاهش تورم و درد و مسکن‌ها برای تسکین درد
  • تزریق استروئید اپیدورال و تزریق ریشه عصبی برای کمک به کاهش تورم و درمان درد حادی که به باسن یا پایین ساق پا می‌رسد.

چه موقع فتق دیسک گردن به جراحی نیاز دارد؟

اگر درد ناشی از فتق دیسک گردن بیش از 6 تا 12 هفته طول بکشد، یا اگر درد و ناتوانی شدید باشد، جراحی ستون فقرات ممکن است یک گزینه معقول باشد. جراحی ستون فقرات برای فتق دیسک گردن به‌طورکلی بسیار قابل‌اعتماد است و می‌تواند با حداقل درد و عوارض بعد از عمل انجام شود. جراحی باید با خطر کم و عوارض کم همراه باشد. میزان موفقیت جراحی ستون فقرات برای فتق دیسک گردن از نظر تسکین درد حدود 95 تا 98 درصد است. برخی از روش‌های جراحی مورداستفاده برای درمان فتق دیسک گردن عبارتنداز:
  • دیسککتومی و فیوژن گردن قدامی (ACDF)
  • فیوژن ستون فقرات گردنی

تومور‌ نخاعی چست؟

انواع مختلفی از تومورهای نخاعی وجود دارد. مغز و نخاع با هم سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تشکیل می‌دهند. تومورها را می‌توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: خوش‌خیم و بدخیم. این تومور ها در ناحیه گردن می توانند علائمی مشابه دیسک به وجود آورند. تومورهای خوش‌خیم: تومورهای خوش‌خیم غیر سرطانی هستند و آهسته رشد می‌کنند. آن‌ها به‌ندرت به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا می‌کنند، اما در منطقه‌ای که از آن منشأ گرفته‌اند رشد می‌کنند. این نوع تومور اغلب با برداشتن جراحی درمان می‌شود. تومورهای بدخیم: تومورهای بدخیم سرطانی هستند و درمان آن‌ها دشوارتر است. تومورهای بدخیم به‌سرعت رشد می‌کنند و معمولاً به مغز و بافت عصبی اطراف حمله می‌کنند.

چگونه می‌توانیم بهترین جراح دیسک گردن را انتخاب کنیم؟

اگر دچار فتق دیسک گردن شده‌اید باید سریع به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با انجام آزمایشات و معاینه بتواند بهترین درمان را انتخاب کند. وقتی احساس می‌کنید علائم فتق دیسک گردن را دارید، اگر در همان روزهای اول به پزشک مراجعه کنید ممکن است اصلاً نیازی به جراحی نداشته باشید و با دارو درمان شوید. اما اگر نیاز به جراحی برای بهبود فتق دیسک گردن داشتید، سعی کنید بهترین جراح دیسک گردن را انتخاب کنید. ما در اینجا قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین جراح دیسک گردن را انتخاب کنید. بهترین جراح گردن کسی است که در مرحله اول تشخیص درستی داشته باشد و در مرحله دوم، در انجام عمل جراحی مهارت بالایی داشته باشد و از جدیدترین متدهای جراحی استفاده کند. همین‌طور باید در دسترس باشد تا اگر بعد جراحی مشکلی پیش آمد بتوانید به‌راحتی به او مراجعه کنید.
نظرات: 0 مشاهده