آشنایی با انواع بیماری‌های گوش و درمان آنها

 آشنایی با انواع بیماری‌های گوش و درمان آنها آشنایی با انواع بیماری‌های گوش و درمان آنها گوش انسان یکی از حساس‌ترین و در عین حال مهم‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود. بیماری‌های گوش می‌توانند آسیب زیادی به شخص وارد کنند به طوری که نتواند امور عادی و روزمره خود را به تنهایی انجام دهد. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که حس کنید وظیه گوش فقط شنیدن اصوات اطراف است؛ اما لازم است بدانید که یکی دیگر از وظایف ضروری گوش، برقراری و ایجاد تعادل در بدن است. افرادی که به هر علتی گوششان دچار آسیب می‌شود، ممکن است به خوبی نتوانند کارهایی همچون راه رفتن روی یک خط صاف، کوبیدن چکش روی میخ و... را به درستی و بدون مشکل انجام دهند. در این مطلب که توسط دکتر علی کوهی، متخصص گوش و حلق و بینی نوشته شده است با انواع بیماری‌های گوش و درمان‌ آن‌ها آشنا می‌شویم و هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با ساختار داخلی گوش

پیش از آنکه به سراغ بیماری‌های مرتبط با گوش برویم، برای درک بهتر این موضوع به توضیح مختصری از ساختار و اجزای داخلی گوش و وظیفه هر یک می‌پردازیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

گوش داخلی

یکی از بخش‌های مهم این عضو بدن، گوش داخلی است که حلزون گوش و مجاری نیم دایره‌ای درون آن قرار دارند. پیغام‌های مربوط به شنوایی در همین حلزون گوش ایجاد شده و سپس به سمت مغز منتقل می‌شوند. همچنین مجاری نیم دایره‌ای گوش داخلی وظیفه برقراری و حفظ کردن تعادل بدن فرد را بر عهده دارند.

گوش میانی

در بین بخش داخلی و خارجی دستگاه شنوایی، گوش میانی قرار دارد. این بخش خود شامل یک پرده گوش و سه عدد استخوانچه می‌شود. پرده گوش وظیفه به حرکت درآوردن استخوانچه‌ها و همچنین محافظت از گوش میانی را عهده دار است. استخوانچه‌هایی که در این بخش قرار دارند، وظیفه حفاظت کردن از حلزون گوش و منتقل کردن صدا را بر عهده دارند.

گوش خارجی

خارجی‌ترین بخش گوش را، گوش خارجی می‌نامند که تشکیل شده از دو قسمت کانال و پرده گوش می‌باشد. گوش خارجی نقش منتقل کننده را ایفا کرده و صداهای موجود در محیط اطراف را جمع کرده و به سمت پرده گوش هدایت می‌کند. معرفی انواع بیماری‌های گوش معرفی انواع بیماری‌های گوش

معرفی انواع بیماری‌های گوش

به دلیل اینکه گوش عضو حساسی به شمار می‌رود، باید تا جای ممکن با مراقبت‌های لازم، از مبتلا شدن به بیماری‌های گوش خودداری کنیم. در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع بیماری‌های مرتبط با گوش و درمان آنها آشنا کنیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

عفونت گوش

وجود عفونت در هر جای بدن مضر است و می‌تواند باعث ایجاد اخلال در عملکرد آن بخش شود. گوش هم از قاعده مستثنی نیست و در صورت ایجاد عفونت در آن، ممکن مشکلات جدی بروز کند. به عنوان مثال در صورت ابتلای مادر به بیماری سرخچه در دوران بارداری، احتمال دارد نوزاد با اختلالات شنوایی به دنیا بیاید. بهتر است در نظر داشته باشید که در ماه‌های ابتدایی تولد مراقب نوزادان خوب باشید؛ چرا که بیماری‌هایی نظیر؛ سرخک، اریون و آنفولانزا می‌توانند منجر به آسیب‌های شنوایی شدیدی در نوزاد شوند. یکی از شایع‌ترین عفونت‌های گوش، عفونت گوش میانی است که غالبا در رده سنی 1 تا 10 سال اتفاق میفتد. این بیماری به طور معمول با ابتلا به سرما خوردگی آغاز می‌شود و علائمی مانند: گوش درد، کاهش اشتها در کودکان و تب را به دنبال خواهد داشت. در نظر داشته باشید که 90 درصد کودکان به این عفونت دچار می‌شوند و عوارض آن با درمان به موقع به طور کاملی رفع خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

بیماری‌های ارثی مربوط به گوش

یکی از مهم‌ترین انواع بیماری‌های مرتبط با گوش آنهایی هستند که کاملا ارثی بوده و محیط و سبک زندگی فرد هیچ نقشی در ایجاد آنها نداشته است. این بیماری‌ها از همان دوران جنینی و زمان تولد نوزاد به وجود می‌آیند و از اصلی‌ترین دلایل ناشنوایی و کم شنوایی به شمار می‌روند.

اتیب سروز

اتیب سروز نوعی از بیماری‌های گوش است که به عنوان یکی از دلایل کم شنوایی در اطفال آن را می‌شناسند. این بیماری که شامل التهاب‌های بی عفونت در بخش گوش میانی است، علائمی همچون تب و درد در پی خواهد داشت. بهتر است که این بیماری را جدی بگیرید زیرا در صورتی که درمان نشود می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند: پاره شدن پرده گوش، افت شدید قدرت شنوایی، فلج شدن عصب صورت، عفونت مزمن، آبسه مغزی، سرگیجه و... شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورت مشاهده عوارض سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که این بیماری با تجویز دارو و در موارد شدیدتر با جراحی به طور کامل قابل درمان خواهد بود. نکته‌ای که در این بخش بهتر است به آن دقت کنید، مراجعه به پزشکی است تخصص و تجربه کافی در این زمینه را در اختیار داشته باشد.

بیماری منیر گوش

منیر، یکی از انواع بیماری‌هایی است که از علت آن از وجود مشکل در گوش داخلی نشات می‌گیرد. به عنوان برخی از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • احساس سنگینی و فشار در گوش
  • وز وز کردن گوش
  • تار شدن دید
  • لرزش
  • اسهال
  • سرگیجه شدید
لازم است بدانید که در این بیماری، شخص سرگیجه شدیدی دارد و هر از گاهی این حس به او دست می‌دهد که محیط اطراف دور سرش در حال چرخش است. منیر از بیماری‌های گوش پیشرفت کننده به حساب می‌آید و با گذشت زمان ممکن است علائم آن شدید و شدیدتر شود. این بیماری را می‌توان از طریق درمان‌های مربوط به تغذیه فرد، دارویی یا جراحی به طور کامل رفع کرد. پاره شدن پرده گوش پاره شدن پرده گوش

پاره شدن پرده گوش

پیش از هر چیزی بهتر است بدانید که پرده گوش لایه‌ای نازک است که مجرای گوش خارجی و گوش میانی را از هم مجزا می‌کند. در صورتی که یک سوراخ یا پارگی جزئی در پرده صماخ که همان پرده گوش است، ایجاد شود، می‌گویند که پرده گوش شخص پاره شده است. یکی از نکات جالبی که درباره پارگی پرده گوش وجود دارد، این است که بدن خود به تنهایی و بدون هیچ عملی قادر به ترمیم آن خواهد بود و احتمال اینکه بعد از گذشت چند هفته به طور کامل بهبود پیدا کند، بسیار زیاد است. این بیماری گوش می‌تواند باعث کاهش شنوایی یا افزایش آسیب پذیری گوش میانی در برابر عفونت‌های مختلف شود. در صورت عدم ترمیم پارگی ایجاد شده توسط خود بدن، لازم است به دکتر مراجعه کرده و در صورت نیاز جراحی ترمیم پرده گوش را انجام دهید.

آکوستیک نورینوما

این بیماری که آن را با نام شوانومای وستیبولار هم می‌شناسند، یک تومور غیر سرطانی می‌باشد که روی عصب جمجمعه‌ای شروع به رشد می‌کند. این عصب که گوش میانی را به مغر مرتبط و وصل می‌کند، خود شامل دو بخش مجزا می‌شود که بخش اول وظیفه انتقال سیگنال‌ها و صداهای به شنوایی را از گوش به مغز دارد و بخش دوم رشته عصبی وستیبولار، که نقش انتقال پیغام‌های عصبی و حفظ تعادل را بین مغز و گوش عهده دار است. از علایم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما می‌توان به عدم حفظ تعادل، احساس گیجی، سردردهای شدید، سرگیجه، سر شدن صورت، نقص در حس چشایی، حس ضعف در اجزای صورت اشاره کرد. جهت درمان این بیماری باید به جراح متخصص رجوع کنید تا بعد از معاینه کامل دوره درمان را آغاز نمایید. توجه داشته باشید که راه درمان این بیماری جراحی و برداشتن قسمتی یا کل تومور است، البته در برخی از انواع این تومورها می‌توان از روش رادیوتراپی و استفاده از اشعه بهره‌مند شد. شما عزیزان می‌توانید در صورت داشتن علائم، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب"آکوستیک نورینوما" مراجعه نمایید.

کاشت حلزون؛ یکی از روش‌های درمان بیماری‌های گوش

یکی از راه حل‌های درمان کم شنوایی و ناشنوایی گوش، کاشت حلزون گوش است. این دستگاه یک سیستم الکترونیکی بروز و نازک است که این قابلیت را دارد که امواج صوتی موجود در محیط اطراف شخص بیمار را به خود جذب کرده و در غالب سیگنال الکتریکی به بخش اعصاب شنوایی ارسال کند.

نحوه کار حلزون گوش چگونه است؟

این دستگاه از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل می‌شود؛ بخش داخلی آن در نزدیکی گوش داخلی و زیر پوست سر گذاشته می‌شود و بخش خارجی در خارج از بدن و پشت لاله گوش قرار می‌گیرد. بخش خارجی مجهز به یک میکروفون است که صدای محیط اطراف را می‌گیرد و امواج را توسط مدار دیجیتالی تعبیه شده در خودش آنها را پردازش و تحلیل کرده و در نهایت سیگنالی که نتیجه این پردازش بوده است را به بخش داخلی حلزون انتقال می‌دهد. در مرحله بعدی، گیرنده بخش داخلی حلزون که طی جراحی کاشت حلزون در پشت لاله گوش و زیر پوست سر کار گذاشته شده است، سیگنال دریافتی را از گیرنده به عصب‌های شنوایی که در گوش داخلی وجود دارند، هدایت می‌کند و فرد می‌تواند صداهای محیط اطراف خود را بشنود.

چرا جهت درمان بیماری‌ها گوش مراجعه به یک متخصص از اهمیت بالایی برخوردار است؟

همانطور که در طول مطلب گفته شد، گوش یکی از حساس‌ترین اعضای بدن هر فرد به شمار می‌رود که علاوه بر شنوایی، وظیفه حفظ تعادل بدن را هم بر عهده دارد. در صورت ابتلا به بیماری‌های گوش، توصیه می‌شود که حتما به یک متخصص باتجربه مراجعه نمایید. دکتر علی کوهی، متخصص گوش، حلق و بینی و تومورهای قاعده جمجمه ، یکی از زبده‌ترین جراحان مطرح در این زمینه می‌باشند که با تجربه و تسلط بالای خود توانسته‌اند به بسیاری از بیمارانی که از بیماری‌های گوش رنج می‌برند، کمک کنند. شما عزیزان می‌توانید در صورت تمایل به گرفتن مشاوره و وقت ویزیت به صفحه وب سایت دکتر مراجعه نمایید
نظرات: 0 مشاهده