بهترین روغن‌های خوراکی کدامند؟

سالم غذا خوردن یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت جسم و روان است. اگر بدانید که بسیاری از اختلالات و عارضه‌هایی که در سلامت شما و خانواده‌تان نمود پیدا می‌کند به خاطر تغذیه نادرست است، بیشتر از اینها برایش وقت، انرژی و هزینه می‌گذارید. روغن‌ها به عنوان آیتم مهمی از خوراک روزانه، تعیین می‌کنند که آیا برنامه غذایی شما استانداردهای سلامتی را دارد یا خیر؟ مطمئناً بهترین روغن‌های خوراکی شامل انواع روغن‌های بکری است، که در تهیه آن‌ها از مواد و روش‌های غیرطبیعی استفاده نشده باشد. اما مسئله این است که، از کدام‌ روغن‌ها می‌توان در تهیه خوراک روزانه استفاده کرد و یا کدام روغن برای سرخ کردن، پخت و پز و یا استفاده به عنوان چاشنی سالاد سالم‌تر است؟

چرا باید از روغن‌های طبیعی در تهیه خوراک روزانه خود استفاده کنیم؟

ابتدا لازم است یک حقیقت مهم را به شما گوشزد کنیم، قرار نیست ما روغن های طبیعی خوراکی را به شما معرفی کنیم تا به پایه ثابت پخت و پزتان تبدیل شود. دلیل این موضوع این است که هر روغنی برای نوع خاصی از آشپزی و پخت و پز مناسب است. در واقع روغن‌ها دارای نقطه دود هستند. با بالا رفتن دمای روغن از یک میزان مشخصی به بعد، روغن دیگر پایدار نیست و شروع به سوختن می‌کند. استفاده از روغنی که به نقطه دود رسیده است، اصلاً توصیه نمی‌شود. در واقع روغن‌ها پس از رسیدن به نقطه دود، شروع به تولید رادیکال‌های آزاد که به شدت مضر و سرطان‌زا است، می‌کنند. بنابراین انواع روغن‌های طبیعی را باید متناسب با قابلیت‌هایشان در آشپزی و طبخ غذا به کار برد. اما در مورد مزایای استفاده از روغن‌های طبیعی، مهم‌ترین مسئله سلامت آن‌ها است. روغن‌هایی که به صورت غیر طبیعی و کارخانه‌ای به دست می‌آیند، با استفاده از حلال‌های شیمیایی استخراج می‌شوند. در حالیکه روغن‌های خوراکی بکر و طبیعی، با استفاده از فشردن دانه‌ها و گیاهان و بدون استفاده از هر گونه فرآیند یا ماده شیمیایی تهیه می‌شوند. روغن‌های خوراکی طبیعی و بکر؛ طعم، رنگ، مواد مغذی و خواص خود را از دست نداده و همچنان حفظ می‌کنند. انواع روغن‌های خوراکی خالص، اگر در اندازه استاندارد مصرف شده و روش طبخ آن‌ها صحیح باشد، خواص قابل توجهی برای سلامت شما به همراه خواهد داشت. اما با توجه به همه این موارد، روغن‌های خوراکی سالم و بی‌ضرر کدامند و هر کدام چه کاربردی دارند؟

کدام روغن‌های خوراکی برای استفاده روزانه مناسب هستند؟

هر روغنی را نمی‌توان به برنامه تغذیه روزانه اضافه کرد، حتی اگر کاملاً طبیعی و بکر باشد. همانطور که گفتیم روغن‌ها باتوجه به نقطه دود خود، بخشی از نیاز روزانه شما را برآورده می‌کنند. در ادامه سالم‌ترین روغن‌های خوراکی که می‌توانید با خیال راحت در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید را به شما معرفی می‌کنیم و می‌گوییم که هر کدام را به چه شکلی مصرف کنید.
  1. روغن زیتون

متخصصان تغذیه و کارشناسان مواد غذایی، روغن زیتون را یکی از سالم‌ترین  روغن‌ها برای آشپزی می‌دانند. البته این در صورتی است که محصول مورد نظر نمونه خالص آن باشد. شما هنگام خرید روغن زیتون باید روغنی که تصفیه و یا بیش از حد فرآوری نشده باشد را انتخاب کنید. در اینصورت روغن زیتون بکر سلامت قلب شما را تضمین می‌کند. هر چند که این بخش ناچیزی از فواید این روغن به حساب می‌آید. این روغن طبیعی سرشار از  اسیدهای چرب امگا، ویتامین E و اولئیک اسید است. اولئیک اسید همان عنصری است که بر طبق نظر دانشمندان خاصیت ضد التهاب و ضد سرطانی دارد. علاوه بر این، حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام اولئوکانتال و اولئوروپین است. این عناصر نیز دارای اثرات ضد التهابی بوده و به جلوگیری از اکسید شدن کلسترول بد خون یا همان LDL کمک می‌کند. البته ترکیبات قدرتمند موجود در روغن زیتون کلسترول بد خون یا همان LDL را به کلسترول خوب خون یا همان HDL تبدیل می‌کند و همین قابلیت آن را به مفیدترین روغن برای قلب تبدیل کرده است. همچنین بر طبق نظر محققان روغن زیتون از بیماری‌هایی مانند چاقی، سندرم متابولیک، آلزایمر و دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند. این محصول طبیعی خواص بیشماری برای سلامت و زیبایی پوست و مو نیز داشته و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. البته توجه کنید که نقطه دود روغن زیتون نسبت به نقطه دود دیگر روغن‌ها کمتر است. به همین خاطر بهتر است از این روغن فقط و فقط برای پخت و پز با دمای کم استفاده کنید. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم نقطه دود روغن زیتون برابر با ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد و یا ۳۵۰ درجه فارنهایت است. بنابراین از این روغن می‌توان برای طبخ ملایم غذا استفاده کرد.
  1. روغن ارده کنجد

روغن ارده کنجد یکی از مقوی‌ترین محصولات طبیعی برای مصرف روزانه است. این روغن عطر و طعم دلچسبی داشته و یک گزینه عالی برای استفاده در سالادها، چاشنی‌ها و انواع غذاهای پختنی به حساب می‌آید. روغن ارده کنجد حاوی مقادیر قابل توجهی از زینک، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E  می‌باشد. روغن ارده کنجد یکی از مقوی‌ترین محصولات طبیعی برای مصرف روزانه است روغن ارده کنجد یکی از مقوی‌ترین محصولات طبیعی برای مصرف روزانه است روغن کنجد بنا بر ترکیبات خود، دارای خواص ضد سرطانی می‌باشد. همچنین پارکینسون، بیماری‌های عصبی و آرتروز از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که با استفاده منظم از روغن ارده کنجد می‌توان از آن پیشگیری کرد.
  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای ترکیباتی است که از طریق مبارزه با التهاب و آسیب اکسیداتیو، سلامت شما را ارتقاء می‌دهد. به علاوه، روغن نارگیل حاوی تری‌گلیسیریدهای زنجیره‌ای ​​و اسید لورئیک است که در بهبود سلامت قلب و کمک به کاهش وزن مفید می‌باشد. روغن نارگیل یک نوع چربی اشباع شده است که خیلی‌ها معتقدند مصرف زیاد آن می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد. اما اگر این روغن را جایگزین چربی‌های اشباع شده غیرطبیعی کنیم، مطمئناً علاوه بر کاهش کلسترول خون، مواد مغذی قابل توجهی را به تغذیه شما اضافه می‌کند. در ضمن نقطه دود روغن نارگیل بسیار بالا است و از این جهت یک گزینه مناسب برای سرخ کردن در دماهای بالا به حساب می‌آید و اما باز هم همانطور که گفتیم استفاده بیش از حد از آن اصلاً توصیه نمی‌شود.
  1. روغن کنجد

روغن کنجد بکر اصل پایه ثابت آشپزی در سراسر قاره آسیا و هندوستان است. روغن کنجد خالص منبع خوبی از انواع چربی‌های غیر اشباع است. بر طبق مقاله‌ای که در ماه ژوئیه سال 2017 و در مجله Cureus منتشر شد، روغن کنجد دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به طور بالقوه به کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و تصلب شراین کمک می‌کند. در واقع تجمع چربی در دیواره شریان‌ها باعث باریک شدن عروق و افزایش فشار خون می‌شود. روغن کنجد دقیقاً از این اتفاق پیشگیری می‌کند. خرید روغن کنجد بکر و مصرف روزانه آن، به معنای پیشگیری از بیماری‌های نظیر فشار خون، قند خون، آرتروز، اختلالات التهابی، عارضه‌های قلبی، کلسترول بالا و درد مفاصل است. این روغن علاوه بر طعم دلچسبی که به غذاها می‌دهد، عطر و بوی جذابی نیز دارد. یکی از مزایای استفاده از روغن کنجد در آشپزی، نقطه دود بالای آن است. بنابراین می‌توان در سرخ کردن و پختن غذاها در دمای بالا از روغن کنجد استفاده کرد. روغن کنجد علاوه بر اینکه یک گزینه ایده‌آل برای استفاده در دستور پخت انواع غذاها است، برای تهیه انواع سس و چاشنی نیز مناسب می‌باشد.

این نکته‌ها را در مصرف روغن‌های خوراکی مد نظر داشته باشید

  • به هیچ عنوان روغن‌ها را از برنامه غذایی روزانه خود حذف نکنید!

بر خلاف چیزی که ممکن است شنیده باشید، حذف روغن از برنامه غذایی به هیچ عنوان اقدام عاقلانه‌ای نیست. چربی‌های سالم فواید زیادی برای سلامتی دارند که از آن جمله می‌توان به جذب بهتر ویتامین A ، D ،  E و   Kو بتاکاروتن اشاره کرد. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) اعلام کرده است، که زنان 31 ساله و بالاتر از آن باید روزانه 5 قاشق چای‌خوری روغن طبیعی مصرف کنند. این مقدار برای مردان در گروه سنی مشابه برابر با 6 قاشق غذاخوری در روز می‌باشد.
  • خودتان را به استفاده از یک نوع روغن خوراکی، محدود نکنید!

خودتان را به استفاده از یک نوع روغن خوراکی، محدود نکنید! خودتان را به استفاده از یک نوع روغن خوراکی، محدود نکنید! استفاده از انواع روغن‌های سالم و طبیعی، بهترین برنامه‌ای است که می‌توانید در تغذیه روزانه خود بگنجانید. در واقع هر کدام از روغن‌های نارگیل، کنجد، زیتون و ارده کنجد دارای عناصر و مواد مغذی متفاوتی هستند. از طرفی هر یک از این روغن‌ها کاربرد متفاوتی در آشپزی دارند. بنابراین بهتر است با توجه به اطلاعات کاربردی موجود در این مقاله، برنامه مشخصی برای استفاده از انواع روغن‌های مفید خوراکی داشته باشید.
  • روغن‌های خوراکی سالم را جایگزین روغن‌های پالم‌دار کنید!

استفاده از روغن‌های نباتی و روغن‌های پالم‌دار، هزینه جانی و مالی هنگفتی روی دست شما می‌گذارد. پس اگر فکر می‌کنید با اجتناب از خریداری روغن‌های طبیعی بکر که ممکن است قیمت بالاتری از روغن‌های پالم‌دار موجود در بازار داشته باشد، صرفه‌جویی می‌کنید، سخت در اشتباهید. چرا که هزینه استفاده از محصولات غیرطبیعی و مضر که ممکن است عامل بروز بیماری‌های جدی در شما یا خانواده‌تان باشد، با هیچ هزینه‌ای قابل جبران نیست.
  • به خوردن هر روغنی تن ندهید!

بدون تحقیق و صرفاً بر اساس تبلیغات و ظاهر محصولات موجود در بازار، اقدام به خرید روغن خوراکی نکنید. به نظر شما ارزشش را ندارد که آگاهی خود در مورد غذایی که قرار است بر سر سفره عزیزانتان قرار بگیرد را، ارتقاء دهید. ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم. حالا نوبت به شما می‌رسد که سبک تغذیه خود را تصحیح کرده و هر محصولی را وارد بدن خود و خانواده‌تان نکنید. البته همین که در حال خواندن این مقاله هستید نشان می‌دهد که اولین قدم را برای سالم زندگی کردن از طریق سالم غذاخوردن برداشته‌اید. قدم دوم خرید روغن‌های خوراکی بکر و سالم است.

بهترین روغن‌های خوراکی را از کجا تهیه کنیم؟

همانطور که گفتیم شما تنها در صورتی می‌توانید از خواص و مزایای روغن‌های طبیعی بهره ببرید، که نمونه خالص و بکر آن را مصرف کنید. خرید روغن‌های خوراکی از هر فروشنده‌ای، اقدام عاقلانه‌ای نیست. چرا که کمترین ضرر خرید روغن‌های خوراکی ناخالص و بی‌کیفیت، هدر رفتن هزینه و وقت شما است. بنابراین بهتر است روغن‌های خوراکی بکر را از عرضه کننده‌ای که در این کار تخصص دارد، خریداری کنید. مجموعه زیما تخصص و تجربه قابل توجهی در زمینه تولید و عرضه انواع روغن‌های گیاهی و محصولات طبیعی دارد. کافی است سری به زیما بزنید تا با داستان محصولات و خدمات آن آشنا شوید. خرید روغن زیتون بکر، روغن کنجد خالص و روغن نارگیل اصل و همچنین روغن ارده کنجد با کیفیت از مجموعه زیما شما را به داشتن سبک زندگی و تغذیه سالم تشویق می‌کند. محصولات این مجموعه تمام استانداردهای سلامت را دارا می‌باشد. کافی است تنها برای یک بار هم که شده به زیما فرصت بدهید!  
نظرات: 0 مشاهده