کرونا چگونه در محیط منتشر می‌شود؟ چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟

نزدیک به 18 ماه از گزارش اولین نمونه بیمار مبتلا به COVID-19 در کشورمان می‌گذرد. از ابتدای این پاندمی تا کنون صدها میلیون انسان در سراسر جهان گرفتار این ویروس پیچیده و مرموز شده اند و میلیون‌ها انسان در مقابله با آن تسلیم شده اند. آگاهی از نحوه انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر، راه‌های جلوگیری از شیوع آن و علائم اولیه این بیماری به ما کمک خواهد کرد زنجیره انتقال این ویروس را هر چه زودتر قطع کنیم. در سایت تریتا می‌توانید آخرین آمار، به‌روزترین توصیه‌ها و مقالات و جدیدترین اخبار در مورد واکسن‌های این بیماری را مطالعه کنید. کرونا چگونه در محیط منتشر می‌شود؟ چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟ کرونا چگونه در محیط منتشر می‌شود؟ چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟

ویروس کرونا چگونه از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود؟

ویروس کرونا زمانی منتشر می‌شود که فرد آلوده قطرات و ذرات بسیار ریز حاوی ویروس را از طریق تنفس به محیط انتقال دهد. این قطرات و ذرات توسط افراد دیگر قابل تنفس است یا روی چشم‌ها، بینی یا دهان آنها قرار می‌گیرد. در برخی شرایط، ممکن است فرد سطوحی را که لمس می‌کند آلوده کند. میزان ماندگاری کرونا روی سطوح به جنس آن سطوح بستگی دارد. افرادی که کمتر از 2 متر با فرد آلوده فاصله دارند، بیشتر احتمال دارد که مبتلا شوند. ویروس کرونا به سه روش اصلی گسترش می‌یابد:
  • تنفس در نزدیکی فرد آلوده که قطرات کوچک و ذرات حاوی ویروس را به محیط خارج منتقل می‌کند.
  • وجود قطرات و ذرات کوچک حاوی ویروس که ممکن است روی چشم‌ها، بینی یا دهان فرود آید، به‌ویژه در هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا.
  • لمس چشم‌ها، بینی یا دهان با دستانی که به ویروس آلوده هستند.
هرکسی که به COVID-19 آلوده شود می‌تواند آن را منتشر کند، حتی اگر علائم نداشته باشد. همه افراد بالای دو سال، باید از ماسک در اماکن عمومی استفاده کنند.

حیوانات

در برخی شرایط ویروس کرونا می‌تواند از افراد به حیوانات سرایت کند. گربه‌ها و سگ‌های خانگی گاهی ممکن است پس از تماس نزدیک با افراد مبتلا به COVID-19 آلوده شوند. اگر حیوانات خانگی دارید در مورد ملاحظاتی که باید صورت گیرد تحقیق کنید.

غذا

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دست زدن به غذا یا مصرف غذا با ابتلا به  COVID-19 مرتبط است. هنگام دست زدن و شستشو و تمیزکردن محصولات، دستورالعمل‌های ایمنی غذا را رعایت کنید. محصولات را با صابون، سفیدکننده، ضدعفونی‌کننده، الکل، یا هرگونه مواد شیمیایی دیگر نشویید.

آب آشامیدنی

همچنین هیچ شواهد مبنی بر اینکه افراد می‌توانند با نوشیدن آب به COVID-19 مبتلا شوند وجود ندارد. ویروس COVID-19 در آب آشامیدنی شناسایی نشده است. روش‌های معمول تصفیه آب که از فیلتراسیون و ضدعفونی استفاده می‌کنند، مانند روش‌های موجود در اکثر سیستم‌های آب آشامیدنی شهری، ویروس عامل COVID-19 را حذف و از بین می‌برد. پهنه‌های آبی (دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها) هیچ گزارش علمی از گسترش ویروس  COVID-19 از طریق آب در دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها یا سایر منابع طبیعی آب وجود ندارد.

 فاضلاب

شواهد کمی در مورد ویروس عفونی کرونا در فاضلاب وجود دارد ولی تا به امروز هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه کسی به دلیل قرارگرفتن در معرض فاضلاب مبتلا به بیماری کووید 19 شده است، وجود ندارد. تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از مواد شیمیایی و سایر فرایندهای ضدعفونی‌کننده‌ها برای حذف و تخریب بسیاری از ویروس‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌کنند. COVID-19 با روش‌های ضدعفونی مورداستفاده در تصفیه فاضلاب غیرفعال می‌شود.

چگونه کرونا را به‌سرعت تشخیص دهیم و عوامل خطر آن را بشناسیم؟

برای همه مهم است که علائم بیماری کرونا را بشناسند و عوامل ایجاد خطر آن را تشخیص دهند، از جمله اینکه کدام شرایط زمینه‌ای شدت عوارض را افزایش می‌دهد. بسیاری از بیماری‌ها مانند آلرژی فصلی، سرماخوردگی معمولی و آنفولانزای فصلی علائم مشابهی را نشان می‌دهند. برای تعیین اینکه آیا علت بیماری ویروس کرونا است یا خیر، باید سؤالات زیر را از خود بپرسید:
  • آیا با بیمار مبتلا به COVID-19 ارتباط نزدیک داشته‌اید؟ تماس نزدیک به این معنی است که شما در فاصله کمتر از دو متری فرد مبتلا به ویروس قرار داشته‌اید یا از طریق سرفه و عطسه با بزاق وی تماس مستقیم داشته‌اید
  • آیا از منطقه‌ای دیدن کرده‌اید که میزان چرخش ویروس کووید 19 در آن بالا باشد؟ اگر سفرکرده‌اید، در نظر داشته باشید که آیا از شهر، ایالت یا کشوری با شیوع COVID-19 بازدید کرده‌اید یا خیر.
  • آیا شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کرونا هستید؟ بر اساس شواهد موجود، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مستعد ابتلا به عوارض جدی ناشی از ویروس هستند.
ویروس کرونا چگونه از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود؟ ویروس کرونا چگونه از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود؟

آیا افراد بدون علامت هم می‌توانند بیماری را منتقل کنند؟

افراد مبتلا چه علائمی داشته باشند و چه نداشته باشند، می‌توانند ناقل باشند و ویروس از آنها به افراد دیگر سرایت کند. داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که افراد آلوده دقیقاً قبل از بروز علائم (معمولاً 2 روز قبل از بروز علائم) و در اوایل بیماری خود بیشترین قابلیت انتقال ویروس را دارند. افرادی که دچار بیماری شدید می‌شوند می‌توانند برای مدت طولانی‌تری ناقل باشند. کسی که هرگز علائم بیماری را نشان نمی‌دهد هم می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند، هنوز مشخص نیست که چگونه این اتفاق می‌افتد و تحقیقات بیشتری در این زمینه موردنیاز است.

چه عواملی احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند؟

هر موقعیتی که افراد برای مدت طولانی در نزدیکی یکدیگر باشند، خطر انتقال را افزایش می‌دهد. مکان‌های سربسته، به‌ویژه محیط‌هایی که تهویه مناسب وجود ندارد، نسبت به مکان‌های باز خطرناک‌تر است. فعالیت‌هایی که در آن ذرات بیشتری از طریق تنفس خارج می‌شوند، مانند آواز خواندن یا تنفس شدید در حین ورزش خطر انتقال را نیز افزایش می‌دهد. موارد زیر حالاتی را توصیف می‌کنند که انتقال ویروس COVID-19 راحت‌تر انجام می‌شود:
  • مکان‌های شلوغ
  • تماس نزدیک با افراد، به‌ویژه در مواردی که افراد با فاصله بسیار نزدیک به یکدیگر در حال مکالمه هستند.
  • فضاهای محصور و بسته با تهویه ضعیف
شایع‌ترین علائم بیماری کرونا کدام‌اند؟ شایع‌ترین علائم بیماری کرونا کدام‌اند؟

شایع‌ترین علائم بیماری کرونا کدام‌اند؟

آشنایی با علائم ویروس کرونا و درک نحوه انتشار ویروس کرونا به شما این امکان را می‌دهد تا از خود و دیگران بهتر محافظت کنید. اکثر افراد مبتلا به ویروس کرونا علائم خفیفی را تجربه خواهند کرد. این علائم ممکن است 2-14 روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند:
  • تب و لرز
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • گلودرد
  • ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی
  • اسهال و سایر علائم گوارشی
این افراد ممکن است ناقل باشند و حتی در صورت خفیف بودن علائم، بیماری را گسترش دهند.  
نظرات: 0 مشاهده