5 نکته طلایی خواندن قصه برای کودکان

دنیای کودکان، دنیای رنگارنگ همراه با تخیلات کودکانه است. همراه بودن با دنیای کودکانه برای بزرگسالان احتمالا بسیار سخت است. برای اینکه بتوانیم به عنوان یک بزرگسال به دنیای کودکانه فرزندانمان نزدیک شویم، بهترین پیشنهاد خواندن کتاب‌های قصه کودکانه برای او است. کتاب‌هایی که می‌تواند در زمان‌های مختلف برای کودکان خوانده شود. هنگام خواندن کتاب قصه برای آنها، باید نکاتی نیز رعایت شود. اگر دنیای کودکانه فرزندتان برای شما بسیار مهم است، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید. 5 نکته طلایی خواندن قصه برای کودکان 5 نکته طلایی خواندن قصه برای کودکان

ساده و روان باشد

کتاب قصه ایی که برای او می‌خوانید باید متناسب با سن کودک باشد. نباید از کلمات سخت در کتاب استفاده شود. یا حتی استفاده ازکلماتی که خارج از زبان فارسی هستند، مانند کلمات عربی برای او قابل درک نیستد. زیرا درک این کلمات برای کودکان بسیار سخت خواهد بود. کلماتی که در کتاب استفاده می‌شوند باید بگونه‌ایی باشد، که قابل درک برای کودک باشد.

کتاب قصه دارای تنوع رنگی باشد

استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع در کتاب، باعث ایجاد حس خوشایند در کودک می‌شود. کودکان دنیای شادی دارند. آنها با غم‌ها آشنا نیستند. دنیای آنها را با رنگ‌های تیره و نامناسب تاریک نکنیم. کتاب‌هایی که دارای تنوع رنگی هستند را برایشان خریداری کنیم.

دارای تصاویر مناسب باشند

متاسفانه برخی از کتاب‌های قصه کودکانه ، از تصاویر نامناسبی استفاده شده‌اند، که اصلا مناسب شرایط سنی کودک نیستند. موقع خرید و انتخاب کتاب قصه باید دقت کنید که از تصاویری که دارای بار منفی هستند، در کتاب استفاده نشده باشند.   موقع خرید و انتخاب کتاب قصه باید دقت کنید موقع خرید و انتخاب کتاب قصه باید دقت کنید برخی از قصه‌های کودکانه به کتاب قصه‌های کودکانه تصویری معروف هستند. یعنی قصه کتاب به وسیله عکس‌های مرتبط و پاراگراف‌های کوتاه تعریف می‌شوند، که تصاویر آن کاملا به هم مربوط هستند و حتی اگر پاراگراف ها را نخوانید، کودک متوجه مفهوم داستان می‌شود.

 دارای محتوای مناسب باشد

برخی از داستان‌ها برای کودکان بسیار طعم خشونت و تلخی دارد. بهتر است تا کتاب قصه‌ایی را برای فرزند دلبندتان بخرید، که کاملا مناسب شرایط سنی و روحی او باشد. همچنین بهتر است که محتوای داخل کتاب قصه کاملا کودکانه باشد. برخی از والدین دوست دارند تا کودک خود را نیز با دوران کودکی که خودشان قبلا تجربه کرده‌اند، آشنا کنند. مثلا برای آنها از قصه‌های کودکانه قدیمی تعریف می‌کنند، آوازها و یا سرودهای دوران کودکی خود را برایشان تعریف می‌کنند و یا حتی از خاطراتی که داشته‌اند، برایشان تعریف می‌کنند. بهترین زمان تعریف قصه برای کودکان کودکان عاشق فعالیت هستند، شاید خیلی دوست نداشته باشند که کسی آنها را مجبور کند تا داستان یا شعری را برایش تعریف کند. او دوست دارد که بازی کند، بپرد و شیطنت‌های خاص خودش را داشته باشد. به همین دلیل بهترین زمان تعریف کردن قصه هنگام شب و موقع خواب است. تعریف کردن قصه‌های کودکانه در هنگام خواب می‌تواند به او آرامش دهد و هیجانات او را کمرنگ‌تر کند، تا هنگام خواب بتواند به راحتی استراحت کند.   بهترین زمان تعریف قصه برای کودکان بهترین زمان تعریف قصه برای کودکان کودکان معمولا دوست دارند، تا مادر و یا پدرشان هنگام خواب در کنارشان باشد، پس از این لحظه بهترین استفاده را کنید و برای کودک خود قصه بگوئید. اما یه سوالی که پیش می آید این است که آیا قصه گفتن برای کودک می‌تواند در رشد او نیز تاثیرگذار باشد؟ جواب شما مثبت است. کودکی که برایش قصه تعریف می‌کنند، معمولا حس کنجکاویش برانگیخته می‌شود، از اینرو باعث می‌شود تا در دنیای کودکانه‌ای که دارد، از شما سوالاتی را بپرسد. ما به شما توصیه می‌کنیم، تا وارد دنیای او شوید و از دیدگاه او به سوالاتش جواب دهید. اما هرگز سعی نکنید که به او دروغ بگویید. زیرا در بزرگسالی او تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سخن نهایی

به عنوان نویسنده این مقاله به شما توصیه می‌کنم، اگر می‌خواهید صمیمت و دوستی خوبی را با فرزند خود داشته باشید، با او در طول روز زمان بگذرانید. می‌توانید با او بازی کنید، اما شاید خواندن قصه بتواند به او کمک کند تا علاوه بر اینکه به شما احساس نزدیکتری پیدا کند، حتی سوالاتی که ذهن او را درگیر کرده را از شما خواهد بپرسد. شما هم از این طریق می‌توانید با دنیای کودکانه او آشنا شوید و با او احساس همدلی کنید.
نظرات: 0 مشاهده