بهترین موضوعات برای داستان کودکانه

بسیاری بر این باورند که داستا‌ن‌های کودکانه آنقدرها نیاز به دقت و توجه ندارند؛ به عبارت دیگر، نیازی نیست که یک داستان کودکانه در حد نمایشنامه‌های شکسپیر قوی باشد. به نظر می‌رسد انتخاب کتاب داستان برای کودکان کار آسانی است زیرا کودکان برای لذت بردن از قصه، نیازی به ادبیات پیچیده یا ایده‌های بزرگ ندارند. بهترین موضوعات برای داستان کودکانه بهترین موضوعات برای داستان کودکانه با این وجود، در بسیاری از اوقات این ایده درست عمل نمی‌کند. در حقیقت گاهی پیدا کردن یک کتاب خوب برای کودکان حتی از انتخاب کتاب برای بزرگسالان نیز دشوارتر است. یک داستان کودکانه باید شخصیت‌های جذاب، تصاویر زیبا و چشمگیر و قصه ی عالی داشته باشد تا کودکان را تا آخر مشتاق نگه دارد. اگر به دنبال انتخاب کتاب‌های خوب و آموزنده برای فرزندانتان هستید، باید بدانید که درست است که آن‌ها بچه‌اند، ولی قدرت درک بالایی دارند و راضی نگه داشتن آن‌های سخت است. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین موضوعات برای قصه های کودکانه را با هم مرور کنیم:

 طبیعت

داستان‌هایی که راجع به طبیعت نوشته می‌شوند، پر از المان‌هایی هستند که کودکان را مجذوب خود می‌کنند. موضوعاتی مانند فصل‌ها، ابر و خورشید و آسمان و یا گل‌ها، برگ درختان، ماه و...می‌توانند داستان‌هایی بسیار جذاب برای کودکان خلق کنند و آن‌ها را مدت‌ها سرگرم کنند.

میوه‌ها و سبزیجات

این دسته از موضوعات برای کودکانی که میوه و سبزی دوست ندارند، انتخابی عالی هستند. داستان کوتاه کودکانه‌ای که از زبان یک کلم بروکلی است همراه با تصاویر جذاب و خوش رنگ، می‌تواند کودک را به راحتی به خوردن سبزیجات تشویق کند.

حیوانات

داستان‌های مربوط به حیوانات، محبوبیتی وصف ناپذیر بین کودکان دارند، مخصوصا کودکانی که خودشان حیوانات خانگی دارند. در واقع مسئله این است که کودکان دیدن یک روباه، خرس یا خرگوش را به عنوان قهرمان داستان بسیار می‎پسندند. یک داستان کودکانه با تصویر از فضا، ستارگان و سیارات می‌تواند کودک را تشویق کند یک داستان کودکانه با تصویر از فضا، ستارگان و سیارات می‌تواند کودک را تشویق کند

فضا و فضانوردی

یک داستان کودکانه با تصویر از فضا، ستارگان و سیارات می‌تواند کودک را تشویق کند تا خارج از چهارچوب‌های ذهنی‌اش فکر کند. چه کسی داستان‌هایی که راجع به سفرهای فضایی هستند را دوست ندارد؟ کشف دنیای بیرون همیشه یک سرگرمی فوق‌العاده برای همه است.

خود کودک

داستان‌هایی که خود کودک قهرمان اصلی آن است و در آن‌ها همراه با دوستانش به ماجراجویی می‌پردازد، هم جذابیت بالایی دارند و هم برای آموزش درس‌های زندگی عالی هستند. یک داستان کودکانه کوتاه که خود کودک در آن دنیا را نجات می‌دهد، می‌تواند بهترین انتخاب برای تقویت اعتماد به نفس او باشد.

جادو و معجزه

کودکان نیازی به سند و مدرک برای باور جادو و معجزه ندارند. آن‌ها این مسائل را باور می‌کنند زیرا بزرگ‌ترها برایشان تعریف می‌کنند. جادو و مجزه می‌توانند داستان را تا حدی جذاب کنند که کودک تا آخر قصه را با اشتیاق گوش کند. کودکان نیازی به سند و مدرک برای باور جادو و معجزه ندارند کودکان نیازی به سند و مدرک برای باور جادو و معجزه ندارند

اسباب‌بازی‌ها

از آن جایی که کودکان هر روز با اسباب‌بازی‌ها سر و کار دارند و با آن‌ها بازی می‌کنند، شنیدن یک داستان کودکانه جدید که از زبان چند اسباب‌بازی است، بسیار برای آن‌ها جذاب و باورپذیر است.

اسباب و وسایل خانه

عموما این موضوعات به صورت عادی جذابیتی برای کودکان ندارد؛ ولی اگر داستان از زبان یک مبل قدیمی زنده باشد، می‌تواند کودک را به قصه مشتاق کند. این داستان‌ها برای آموختن مراقبت از وسایل و آموزش نظم به کودک، انتخابی عالی هستند.

شخصیت‌های خیالی

وقتی پای کودکان در میان است، شما می‌توانید یک داستان کودکانه راجع به یک حبه قند ساده تعریف کنید و هیچ مشکلی پیش نیاید. فقط مطمئن شوید که شخصیت داستان برای کودک قابل درک است. کودکان قدرت تخیل بسیار بالایی دارند. اگر کمی شناخت از نحوه‌ی فکر کردن آن‌ها داشته باشید، می‌توانید حتی یک داستان کوتاه خیالی بسازید و برای آن‌ها تعریف کنید. وسایل الکترونیکی کودکان امروزی وسایل الکترونیکی کودکان امروزیوسایل الکترونیکی کودکان امروزی

وسایل الکترونیکی

کودکان امروزی به سختی می‌توانند یک روز را بدون بازی‌های کامپیوتری یا تلفن‌های هوشمند سپری کنند؛ بنابراین یک داستان کودکانه با تصویر یک تلفن هوشمند بامزه‌ی زنده می‌تواند بسیار برای آن‌ها سرگرم کننده و جذاب باشد.

موضوعات مذهبی

برخی از داستان‌های مذهبی می‌توانند برای کودکان بسیار جالب و جذاب باشند. البته باید در انتخاب این داستان‌ها بسیار محتاط باشید. برخی از داستان‌های مذهبی خشونت زیادی دارند و برای کودکان مناسب نیستند. داستان‌هایی را انتخاب کنید که شامل معجزات و اتفاق‌های خوب هستند و همچنین پیام‌هایی انسانی و اخلاقی دارند.

مدرسه و دوستان

قصه هایی که در مدرسه و محل بازی اتفاق می‌افتند و روابط دوستانه بین کودکان را نشان می‌دهند، حس هم‌ذات پنداری کودک را برمی‌انگیزند و بستر فوق‌العاده‌ای برای آموزش مهارت‌های اجتماعی فراهم می‌کنند. در خلال یک داستان کودکانه کوتاه که در مدرسه بین چند دوست اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌توان مهارت‌هایی مثل دوست‌یابی، نه گفتن و... را به کودک آموزش داد و او را برای مواجه شدن با دنیای بیرون آماده کرد.

سخن پایانی

پیدا کردن یک داستان کودکانه خوب و جذاب، برخلاف بار عمومی کاری دشوار است و دقت زیادی می‌طلبد. داستان کودکانه باید تصاویری جذاب و قصه ای شنیدنی داشته باشد و همچنین عاری از هرگونه خشونت و پیام‌های غلط باشد. اگر سلیقه‌ی کودک را بشناسید و موضوع داستان را درست انتخاب کنید، کتاب‌ها می‌توانند به بهترین دوست کودک تبدیل شوند
نظرات: 1 مشاهده