پرستاری از سالمندان در ایران چگونه پیش می رود؟

در تمام دنیا متوسط سن افراد در حال افزایش است که به سبب آن جمعیت کهنسالان روز به روز بیشتر می شود، اما زندگی سالمندان به خصوص در ایران چگونه پیش می رود؟ پرستاری از سالمندان در ایران چگونه پیش می رود؟ پرستاری از سالمندان در ایران چگونه پیش می رود؟ در سالهای اخیر با رشد هر چه بیشتر علم و تکنولوژی، بهبود بهداشت و خدمات درمانی، امید به زندگی و متوسط سن در ایران به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است. این افزایش سن باعث به وجود آمدن جمعیت زیادی از سالمندان در کشور شده که با سالمندانی که در گذشته بوده اند یک تفاوت مهم دارند: بر خلاف گذشته که افراد در سنین پیری بچه ها و خانواده هایشان در کنارشان بوده اند، امروزه کمتر این اتفاق می افتد. دلایل مختلف مانند تعداد بچه های کمتر نسبت به گذشته، شلوغی زندگی در حال حاضر، مشغله های بسیار و خانواده های کوچک تر همه باعث شده تا سالمندان امروزه بیش از هر موقعی در تاریخ تنها باشند. این تنهایی اما علاوه بر مضر بودن از نظر روحی مشکلات دیگری نیز دارد، مانند اینکه بسیاری از سالمندان نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در پیری بدن انسان در ضعیف ترین حالت خود قرار میگیرد و انواع بیماری ها و ناخوشی ها به سراغ انسان می آید. این بیماری ها در کنار کهولت سن و ناتوانی، باعث می شود برخی از سالمندان به تنهایی نتوانند از پس خود بر بیایند و به کسی نیاز داشته باشند تا به آنها کمک کند. این موارد باعث شده تا در گذر زمان پرستار سالمند به وجود بیاید که کارش به صورت تخصصی مراقبت از سالمندان است. در ادامه به بررسی کامل پرستاری از سالمند میپردازیم. پرستاری از سالمند به دو شیوه انجام می شود: پرستاری در منزل و پرستاری در خانه سالمند در دهه های اخیر خانه های سالمندان از افراد مسن و ناتوان با دریافت هزینه ای مراقبت میکنند. اگرچه اهداف این خانه ها خوب است و میخواهند به سالمندان کمک کنند و برنامه های متنوعی نیز برای آنها دارند اما یک مشکل بسیار بزرگ دارند، این مشکل که سالمندان عمدتا در آنجا احساس خوبی ندارند زیرا فکر میکنند فراموش شده اند و خانواده شان به آنها اهمیت نمی دهند. شاید این در موارد بسیاری دست باشد و در برخی مواقع نه، اما اتفاقی که افتاده این است که عمده سالمندان این خانه ها را ترجیح نمی دهند. در مقابل پرستاری در منزل است. این گونه سالمند در منزل خود یا خانواده می ماند و یک پرستار متخصص سالمندان از او مراقبت می کند. این مورد جدید تر است و استفاده از آن با سرعت زیادی رو به افزایش. مزایای پرستاری از سالمندان در منزل چیست؟ مزایای پرستاری از سالمندان در منزل چیست؟

مزایای پرستاری از سالمندان در منزل چیست؟

  • اولین مورد راحتی سالمندان است. آنها جا به جا نمی شوند و به یک محیط جدید نمی روند، بلکه در منزل آشنا و راحت خود هستند و فقط یک پرستار اضافه می شود تا از ایشان مراقبت کند.
  • خانواده آنها در کنارشان هستند یا مرتب به آنها سر می زنند که باعث می شود احساس فراموش شدن و نادیده گرفته شدن نداشته باشند.
  • میتوان به سه صورت شبانه روزی، روزانه یا ساعتی از پرستار سالمند استفاده کرد. یعنی دست خانواده با توجه به شرایط خودشان و سالمند باز است تا زمان نیاز برای حضور پرستار را تعیین کنند.
  • پرستار به صورت خصوصی در کنار سالمند است و به او در هر زمینه ای میتواند کمک کند.
  • یک پرستار سالمند حرفه ای میتواند حال روحی و جسمی بیمار را بهتر کند.
اگر چه قیمت پرستار سالمند برای بعضی از خانواده میتواند زیاد و سنگین باشد، اما مزایایی که گفته شد باعث ترجیح آن می شود.

ویژگی هایی که از یک پرستار سالمند باید انتظار داشته باشیم:

پرستار سالمند باید دوره های تخصصی را بگذراند تا روش برخورد با سالمندان و کمک به آنها را به صورت اصولی فراگیرد. باید از نظر روانی خودش در سطح مناسبی باشد تا بتواند حال روحی سالمند را ارتقا بخشد. باید بتواند به خوبی با آنها ارتباط برقرار کند و هم صحبت خوبی برایشان باشد. و یک مسئله خیلی مهم که باید صبور و شکیبا باشد، زیرا سرعت دنیای سالمندان کمتر استو

اما آیا واقعا این موارد رعایت می شود؟

پرستاری از سالمندان مثل هر زمینه دیگری، افرادی دارد که خیلی خوب و قوی کار میکنند و هم افرادی دارد که خیلی خوب وظیفه خود را انجام نمی دهند. باید هنگام استخدام پرستار سالمند به این موضوع دقت داشت، یک مدت از یک پرستار استفاده کرد و در صورتی که عملکرد او ضایت بخش نبود اقدام به تغییر پرستار کرد. استفاده از مراکز معتبر مناسب است زیرا آنها خود به طور ویژه بر عملکرد پرستاران نظارت می کنند. در پایان باید گفت پرستاری از سالمندان در منزل پدیده نسبتا جدیدی است و هنوز بسیار کار دارد تا به بهترین حالت خود برسد. اما خوشبختانه قدم های مثبتی در این راه برداشته شده است و با توجه به تقاضای روز افزون، عملکرد موسسات و پرستاران در حال بهتر شدن است. مرکز مراقبت در منزل سها با بهره گیری گیری از کادر حرفه انواع خدمات مراقبتی و درمانی در منزرا ارائه می دهد. برای دیدن خدمات و هزینه آنها به وبسایت سها https://sahacenter.com مراجعه کنید.
نظرات: 0 مشاهده