پرده بکارت کجا است و چه حقایقی درباره آن وجود دارد؟

کلمه بکارت (Hymen) ریشه یونانی دارد و به معنی پوست یا غشائ نازک است. هایمن تکه کوچکی از پوست است که در داخل دهانه واژن یافت می‌شود. نکته مهمی که درباره هایمن باید بدانید، تفاوت شکل آن در بین افراد مختلف است.

پرده بکارت کجا است و چه حقایقی درباره آن وجود دارد؟
پرده بکارت کجا است و چه حقایقی درباره آن وجود دارد؟

پرده بکارت یک پوسته نازک در داخل دهانه واژن است. این بافت از زمان شکل‌گیری واژن در طی رشد جنینی باقی مانده است.

ممکن است در واژن برخی از دختران هیچ بافتی دیده نشود ولی در برخی دیگر به شکل‌های مختلفی وجود داشته باشد. به‌هرحال پرده بکارت فقط یک عضو از بدن است.

فاصله بین دانش پزشکی و تفسیر فرهنگی جوامع مختلف از نقش پرده بکارت بسیار زیاد است. وقت آن است در مورد این عضو حساس از بدن که اغلب به عنوان شاخص بکر بودن در بین فرهنگ‌ها در نظر گرفته می‌شود، بیشتر بدانید.

در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت به حقیقت‌هایی در مورد پرده بکارت و به این سوال پاسخ می‌دهیم که پرده بکارت کجاست؟ همچنین مراجعه به پزشک زنان در سنین مختلف چه تاثیری در افزایش آگاهی بهداشتی دختران دارد؟

پرده بکارت انواع مختلفی دارد:

  • حلقوی
  • ارتجاعی
  • مسدود
  • تیغه‌ای
  • دو سوراخی
  • غربالی
  • هلالی
  • دیواره‌دار
  • دندانه‌ای
  • شرابه‌دار
  • مشبک

6 نکته مهم درباره این عضو حساس و سوال برانگیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

پرده بکارت واژن را به طور کامل پوشش نمی‌دهد

هایمن یک غشای کامل نیست که دهانه واژن را بپوشاند و عبور خون قاعدگی از طریق واژن گواه این ادعا است.

البته تعداد بسیار کمی از زنان با پرده بکارت مسدود متولد می‌شوند و برای عبور خون قاعدگی نیاز به جراحی و ایجاد روزنه در پرده بکارت دارند. به همین نسبت، تعدادی از زنان هم از بدو تولد هیچ پرده بکارتی ندارند.

پرده‌های بکارت از نظر شکل ظاهری بسیار متفاوت هستند

زمانی که صحبت از پرده بکارت می‌شود هیچ استاندارد خاصی برای تعیین شکل آن وجود ندارد. دقیقا مانند سایر اعضای بدن که در هر فرد متفاوت است، پرده بکارت نیز بیش از ده نوع مختلف دارد.

برای 90 درصد زنان شکل این بافت بیشتر شبیه یک پیراشکی است و گاهی نیز دو یا چند سوراخ ریز دارد.

برخی زنان پرده هلالی شکل و برخی دیگر نیز پرده ارتجاعی دارند. انواع دیگر هایمن در درصد کمتری از زنان وجود دارد و شکل آن و تشخیص اینکه بکارت کجاست با معاینه پزشک تعیین می‌شود.

پرده بکارت فقط از طریق رابطه جنسی آسیب نمی‌بیند

هایمن یک بافت نازک آسیب‌پذیر است که در 2 سانتی‌متری دهانه واژن قرار دارد. این پوسته نازک ممکن است از طریق رابطه جنسی (دخول، رابطه جنسی دهانی، انگشت، خودارضایی با دخول اجسام خارجی)، استفاده از تامپون یا حتی ورزش آسیب ببیند.

امکان دیدن پرده بکارت برای همه افراد وجود ندارد

پرده بکارت یک غشاء به رنگ پوست است که در 2 سانتی‌متر بالاتر از دهانه واژن قرار دارد. دیدن این پرده و تشخیص نوع آن کار آسانی نیست. برخی افراد می‌توانند در خانه با استفاده از یک آیینه و چراغ قوه به کشف این حقیقت بپردازند و برای برخی دیگر نیز این آزمایش باید توسط پزشک زنان انجام شود.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید پرده بکارت کجاست باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

امکان دیدن پرده بکارت برای همه افراد وجود ندارد
امکان دیدن پرده بکارت برای همه افراد وجود ندارد

مقدار خونریزی پس از آسیب‌دیدگی پرده بکارت در هر فرد متفاوت است

پس از برقراری اولین رابطه جنسی برخی افراد انتظار دارند با خونریزی حتمی مواجه شوند. این تصور اشتباه است زیرا پارگی پرده بکارت در همه زنان صرفا با خونریزی همراه نیست. همچنین مقدار خونریزی در هر فرد متفاوت است.

مقدار و نحوه خونریزی در هنگام پارگی پرده بکارت به عواملی چون نوع پرده، ضخامت آن و نحوه و شدت دخول بستگی دارد.

امکان بارداری برای دختر باکره وجود دارد

هر فعالیتی که اسپرم را به ناحیه واژن وارد کند، احتمال بارداری بدون دخول را افزایش می‌دهد.  برای درک چگونگی این اتفاق نحوه بارداری را بررسی می‌کنیم.

برای بارداری زن، در طی تخمک گذاری (تقریباً 14 روز قبل از دوره قاعدگی بعدی) یک اسپرم باید با یک تخمک روبرو شود. هنگامی که تخمک بارور شد، باید حرکت کند و در داخل رحم قرار گیرد. داشتن رابطه جنسی از طریق آلت تناسلی مرد کمک می‌کند تا میلیون‌ها اسپرم بتوانند مسیر لقاح را در واژن به سوی لوله‌های رحم طی کنند.

حتی قبل از انزال کامل مرد، ممکن است در مایع منی اسپرم وجود داشته باشد. تعداد اسپرم موجود در مایع منی به تفکیک هر فرد متفاوت است اما برای باردار شدن فقط یک اسپرم کافی است.

اگر قبل انزال یا بعد از آن آلت تناسلی مرد با واژن تماس پیدا کند، ممکن است بارداری رخ دهد. البته به خاطر داشته باشید که ممکن است این مایعات حاوی اسپرم از طریق اسباب‌بازی‌های جنسی، انگشتان و دهان به واژن منتقل شوند و بدون دخالت آلت تناسلی مرد بارداری رخ دهد.

پرده بکارت در طی سنین مختلف چه تغییراتی می‌کند؟

  • قبل از بلوغ، هایمن نازک و حساس است.
  • در دوران بلوغ، افزایش هورمون‌ها (استروژن) باعث ضخیم و کشیده شدن هایمن و سایر بافت‌های واژن می‌شود.
  • پس از ازدواج و طی برقراری رابطه جنسی، سوراخ پرده بکارت کشیده و نازک‌تر می‌شود.
  • در دوران بارداری، افزایش هورمون ها باعث کشیده شدن بافت‌های واژن می‌شود تا زایمان راحتی داشته باشید.
  • همچنین زایمان، شکل هایمن و بافت‌های واژن را تغییر می‌دهد.
  • همزمان با یائسگی و پیری به دلیل کاهش استروژن، پرده بکارت و سایر بافت‌های واژن دوباره نازک می‌شوند.

هایمنوپلاستی یا ترمیم پرده بکارت

در بسیاری از فرهنگ‌ها سلامت پرده بکارت را نشانه بکر بودن دختر می‌دانند و بکارت به دلایل فرهنگی یا مذهبی عامل مهمی در ازدواج است. امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی ترمیم پرده بکارت یک راه ایمن و کم خطر است. بنابراین بسیاری از زنان و خانواده‌ها این راه‌حل را انتخاب کرده‌اند.

هایمنوپلاستی یک عمل ساده است که اغلب تحت بی‌حسی موضعی همراه با آرام بخش یا بیهوشی کامل انجام می‌شود. این عمل شامل برداشتن لبه‌های پاره شده و دوختن آن‌ها به یکدیگر است تا پرده بکارت دست نخورده به نظر برسد.

اگر پوست کافی برای بازسازی هایمن وجود نداشته باشد، جراح با استفاده از پوست نازک سایر قسمت‌های واژن یا یک بافت مصنوعی، پرده بکارت را بازسازی می‌کند.

هایمنوپلاستی یا ترمیم پرده بکارت
هایمنوپلاستی یا ترمیم پرده بکارت

عوارض ترمیم پرده بکارت

برای جراحی هایمنوپلاستی به ندرت عوارضیذکر شده است. با این حال، اگر بیمار علائم زیر را تجربه کند باید با پزشک تماس بگیرد:

  • سرگیجه
  • درد شدید پس از سه روز
  • ترشحات غیرمعمول
  • ·         بوی بد ترشحات
  • خارش شدید
  • خونریزی غیرطبیعی
  • التهاب
  • عفونت

چرا مراجعه به پزشک زنان و زایمان مهم است؟

اکثر زنان با شروع سن بلوغ می‌دانند که برای حفظ سلامتی زنانه خود باید در دوره‌های معین به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. کنار آمدن با ترس، اضطراب یا باورهای غلط در مورد مراجعه به پزشک زنان و انجام معاینه، دغدغه بسیاری از خانم‌ها است. بنابراین می‌توان جلساتی را که نیاز به معاینه مستقیم توسط پزشک نیست، به صورت آنلاین برگزار کرد.

متناسب با نیازها و نگرانی‌های بیمار، متخصص زنان خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

بهداشت عمومی زنان

ویزیت‌های سالانه دکتر زنان باید در تقویم هر زنی باشد. دختران جوان با شروع سن بلوغ باید معاینات سالانه را شروع کنند. البته معاینه باید تا بعد از دوران یائسگی نیز پیدا کند و خانم‌ها نباید پس از یائسگی مراجعه به پزشک زنان را ترک کنند. از آنجایی که تشخیص زود هنگام برای درمان موفقیت‌آمیز بسیار مهم است، ویزیت‌های مداوم را نباید فراموش کرد.

معاینه لگن زنان

انجام سالانه معاینه لگن برای دختران سن 21 سال به بعد واجب است. معاینه لگن زنان می‌تواند کمک کند تا از بروز بیماری‌هایی چون سرطان رحم، خونریزی واژن، ترشحات غیرطبیعی، اختلالات قاعدگی، کیست و بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنید.

انجام معاینه لگن به روش‌های زیر است:

  • معاینه دستی
  • معاینه بصری
  • پاپ اسمیر
  • سپکولوم

چرخه قاعدگی نامنظم

پریود نامنظم ممکن است نشانه یک مشکل بزرگ‌تر در سلامتی رحم باشد. بنابراین اگر خونریزی یک دوره نسبت به دوره قبل شدیدتر و دل دردها بیشتر است یا بین فواصل زمانی قاعدگی تناسبی وجود ندارد، متخصص زنان مشکل را برطرف می‌کند.

معمولا در دو سال ابتدای شروع پریود، چرخه نامنظم قاعدگی باعث ترس و سردرگمی دختران می‌شود. والدین باید با مراجعه به مطب پزشک به همراه دختر خود به او در رفع مشکلاتش کمک و زمینه‌های ترس و استرس را از او دور کنند.

مشاوره به دختران نوجوان و معاینه آن‌ها

اولین قرار ملاقات یک دختر با متخصص زنان اهمیت زیادی دارد زیرا فرصتی برای صحبت در مورد رشد و مشاوره برای حفظ سلامت او است.

در طول ویزیت آنلاین یا حضوری، متخصص زنان پذیرش ۲۴ در مورد رفتارهای پرخطر و رابطه جنسی بدون محافظت به افراد مشاوره می‌دهد. ارتباط بین پزشک و بیمار کاملا محرمانه است و حتی اگر این ارتباط آنلاین باشد، شخص دیگری از محتوای مورد بحث بین آن دو با خبر نمی‌شود.

همچنین یکی از وظایف والدین این است که دختران خود را برای روبرو شدن با پزشک زنان آماده کنند. این کار باعث می‌شود دختران از سنین پایین به ویزیت‌های مداوم توسط متخصص زنان عادت کنند و این روش را تا دوان بعد از یایسگی ادامه دهند.

معاینه واژن و پستان دختران از سنین پایین برای پیشگیری از بروز بیماری در آینده اهمیت زیادی دارد.

معاینه واژن و پستان دختران از سنین پایین برای پیشگیری از بروز بیماری در آینده اهمیت زیادی دارد.
معاینه واژن و پستان دختران از سنین پایین برای پیشگیری از بروز بیماری در آینده اهمیت زیادی دارد.

جلوگیری از بارداری

زوج‌های جوان گاهی تمایلی به داشتن فرزند ندارند. برای این منظور علاوه بر رعایت روش‌های پیشگیری از بارداری، مراجعه به پزشک متخصص و تحت نظر او بودن الزامی است. پزشک با معاینه و چند جلسه مشاوره بهترین گزینه‌های متناسب با سبک زندگیتان را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر باید بخشی از معاینات هر ساله زنان بالای سی سال باشد. این تست از مورد اعتمادترین آزمایش‌ها برای تشخیص سرطان دهانه رحم است که توسط پزشک متخصص زنان انجام و برای گرفتن نتیجه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

معاینه پستان

سلامت پستان از جمله دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های امروز زنان و دختران جوان است. با بررسی آمار سرطان پستان و مشاهده درصد قابل توجهی از دختران بالای 20 سال مبتلا در آن اهمیت مراجعه به پزشک زنان برای معاینه، بیشتر به چشم می‌خورد. معاینه پستان برای تشخیص توده‌های مختلف معمولا به روش‌های دستی یا توسط دستگاه سونوگرافی انجام می‌شود.

در صورت مشاهده توده خطرناک، پزشک زنان با نمونه‌برداری توسط بیوپسی و مشاهده نتیجه آزمایش، درمان را شروع می‌‌کند.

رابطه جنسی دردناک

تجربه اولین رابطه معمولا دردناک است ولی در صورت تداوم این موضوع در طولانی مدت، نیاز به کشف علت هستید. این که منبع درد جسمی یا روانی است، توسط معاینه پزشک و چند جلسه مشاوره مشخص می‌شود. به‌هرحال نباید از کنار این مشکل به سادگی عبور کنید یا به دلیل خجالت از پزشک، به دنبال راه درمان نباشید.

ترشحات غیرمعمولی واژن

ترشحات غیرمعمول عموما نشانه عفونت است. معاینه داخلی واژن توسط پزشک بهترین راه برای کشف علت درمان این بیماری است. نادیده گرفتن آن یا اقدام به خود درمانی، مشکل را پیچیده می‌کند. پس به محض مشاهده این مورد به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

عفونت واژن در بارداری

عفونت‌های واژن به ویژه در دوران بارداری شایع هستند زیرا تغییرات هورمون می‌تواند تعادل pH واژن را مختل کند. علائم رایج عفونت واژن شامل خارش، ترشحات سفید و ضخیم است که باید تحت نظر پزشک متخصص و داروهای مناسب درمان عفونت واژن در بارداری درمان شود.

سوزش ادرار در سالمندان

سوزش ادرار در زنان سالمند به دلایلی مختلفی چون ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، کمبود استروژن و عفونت واژن رخ دهد.

علائم عفونت واژن در سالمندان عبارتند از:

  • تب و لرز
  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد در ناحیه لگن و شکم
  • بوی غیرعادی ادرار
  • بی اختیاری ادرار
  • کم اشتهایی
  • ناتوانی در تخلیه ادرار

بنابراین بهتر است پس از یائسگی به دلیل کمبود استروژن و احتمال بالای ابتلا به عفونت واژن، با یک پزشک متخصص زنان و زایمان در تماس باشید.

لکه بینی در کودکان

خونریزی واژن پس از چند هفته اول تولد ممکن است غیرطبیعی تلقی و باعث نگرانی والدین شود.

لکه بینی در کودکان دختر تازه متولد شده یک پاسخ طبیعی به محرومیت کودک از استروژن مادر است.

یک نوع لکه بینی در کودکان قبل از شروع دوران بلوغ نیز مشاده شده است که علل گوناگونی دارد.

دلایل خونریزی واژن قبل از بلوغ:

  • ضربه به واژن
  • همانژیوم
  • پولیپ، کیست خوش خیم یا تومورهای سرطانی
  • بلوغ زودرس
  • افتادگی مثانه
  • سوء‌استفاده جنسی

بهترین کار بعد از مشاهده خون از ناحیه واژن کودک یا نوزاد دختر مراجعه به پزشک زنان برای معاینه است.

لکه بینی در بارداری

خونریزی و لکه بینی از واژن در دوران بارداری، طبیعی است. 25٪ از کل زنان باردار در طول بارداری خود دچار خونریزی یا لکه بینی می‌شوند. این اتفاق همیشه به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد اما در بعضی موارد ممکن است نشانه‌هایی از یک مشکل جدی برای سلامتی مادر یا کودک باشد.

چه تفاوتی بین خونریزی و لکه بینی وجود دارد؟

خونریزی یا لکه بینی ممکن است از زمان بارداری تا درست قبل از زایمان رخ دهد. لکه بینی خونریزی خیلی کم در حد چند قطره خون روی لباس زیر است.

هنگامی که جریان خون به اندازه نیاز به پد نیاز باشد تا لباس زیر و شلوار خیس نشود، خونریزی رخ داده است.

در صورت خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری چه کاری باید انجام دهید؟

در صورت بروز هر نوع خونریزی در دوران بارداری با متخصصان زنان خود تماس بگیرید.

رنگ خون را بررسی کنید. (پزشک متخصص ممکن است بخواهد مطلع شود که خون خارج شده از واژن چه رنگی است؟ مانند قهوه‌ای، قرمز تیره یا قرمز روشن)

هنگام خونریزی از تامپون استفاده نکنید.

در صورت داشتن علائم زیر به پزشک زنان مراجعه کنید:

  • خونریزی شدید
  • خونریزی همراه با درد یا گرفتگی عضلات
  • سرگیجه و خونریزی
  • درد در شکم یا لگن

رژیم غذایی در بارداری

دریافت رژیم‌های مراقبتی از متخصص زنان برای سلامت مادران باردار ضروری است. اگر باردار هستید، اولین اقدام شما به محض اطلاع یا مشکوک شدن به بارداری گرفتن نوبت پزشک زنان است. متخصص زنان کل دوران بارداری شما را کنترل می‌کند تا مطمئن شود همه چیز در مسیر درست قرار دارد و نگرانی از این بابت برای مادر وجود نداشته باشد.

رژیم غذایی باید بعد از انجام آزمایش‌های لازم و تشخیص کمبود ویتامین‌های ضروری باید توسط پزشک به مادر داده شود.

تشخیص پرده بکارت

تشخیص پرده بکارت باید توسط پزشک انجام شود و از کشف آن در خانه باید خودداری کنید زیرا تنها پزشک می‌داند پرده بکارت دقیقا کجاست.

در مطب پزشک روی یک تخت مخصوص می‌خوابید و پاها را روی دو پایه کنار تخت قرار می‌دهید تا پزشک با باز کردن دو لبه واژن توسط ابزار مخصوص نوع پرده بکارت و سلامت آن را تشخیص دهد.

علاوه بر موارد گفته شده، دلایل زیادی برای مراجعه به یک متخصص زنان وجود دارد. سلامتی و سبک زندگی شما با مراجعه منظم به پزشک افزایش می‌یابد. در پذیرش۲۴ می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که سلامت شما و فرزندانتان با خطر و مشکلات حاد روبرو نیست.

تشخیص پرده بکارت باید توسط پزشک انجام شود
تشخیص پرده بکارت باید توسط پزشک انجام شود

پذیرش 24 محلی برای پیدا کردن پاسخ تمامی سوالات شما

با محبوبیت روزافزون اینترنت نزد مردم و وجود مقالات پزشکی بیشمار در سایت‌ها، تمایل افراد به جستجوی علت و علائم بیماری‌های خود در اینترنت بیشتر شده است. اطلاعات پزشکی که گاه توسط یک تیم تحقیقاتی معتبر و گاه توسط افرادی ناآگاه در سایت‌های مربوطه درج می‌شوند، این روزها منبع اصلی بحث‌های پزشکی میان مردم هستند.

ولی آیا می‌توان به تمامی اطلاعاتی که از اینترنت درباره بیماری‌ها و علائم آن‌ها می‌خوانیم اعتماد کرد؟ انتخاب از بین وب‌سایت‌هایی که بتوان به مطالب آن‌ها اعتماد کرد، گام مهمی در جمع‌آوری اطلاعات پزشکی معتبر است.

بهتر است در جستوی آنلاین سوالات پزشکی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. منبع مطالب نوشته شده در وب‌سایت چیست؟

وب‌سایت‌های معتبر معمولا منبع مقالات خود را در انتهای مطلب ذکر می‌کنند. سایت پذیرش24 از جمله سایت‌هایی است که مقالات تحقیقاتی خود را به یک منبع معتبر ارجاع می‌دهد. همچنین در سایت پذیرش24، پزشکان متخصص روی تمامی مقالات نظارت مستقیم دارند.

  • آیا یک پزشک متخصص برای ارائه مشاوره در سایت وجود دارد؟

هنگام جستجوی یک مقاله پزشکی باید به این نکته توجه کنید که مطالب صرفا برای مشکلات شخصی شما نوشته نشده‌اند. معمولا مقالات پزشکی یک تصویر کلی از زمینه‌های بروز بیماری، علائم و آسیب‌ها ارائه می‌دهند و برای جزئیات بیماری یک شخص نمی‌توانند مفید باشند. بنابراین با خواندن این مقالات فقط می‌توانید اطلاعات جامع درباره بیماری کسب کنید.

معمولا افراد به دلیل خجالت، ترس از روبرو شدن با پزشک یا نداشتن امکان مراجعه حضوری به مطب دکتر، علت و علائم بیماری خود را در سایت‌ها جستجو می‌کنند. سایت پذیرش۲۴ با داشتن پزشکان متخصص در تمامی زمینه‌ها امکان مشاوره آنلاین را فراهم کرده است. کافی است در زمینه بیماری خود پزشک دلخواه را انتخاب و با او به صورت تلفنی یا آنلاین صحبت کنید.

در بخش سوالات پزشکی آنلاین زنان رایگان سایت پذیرش ۲۴ یکی از مسائلی که معمولا دختران درباره آن می‌پرسند، پرده بکارت است. پاسخ به این سوال که پرده بکارت دقیقا کجاست و رفتارهای پرخطر که باعث آسیب به آن می‌شود کدامند؟ علاوه بر گفتگوی آنلاین با پزشک نیاز به مراجعه حضوری و معاینه نیز دارد.

  • تاریخ به‌روزرسانی مطالب سایت چه زمانی است؟

با وجود این که اطلاعات پزشکی قدیمی هنوز هم فواید خود را از دست نداده‌اند، ولی زمانی که افراد به دنبال پاسخ سوالات خود می‌گردند انتظار دارند از جدیدترین مطالب پزشکی با خبر شوند. سایت پذیرش۲۴ تاریخ آخرین به‌روزرسانی مقالات خود را درج کرده است و می‌توانید با اطمینان، مطالب جدید پزشکی را در این سایت بخوانید.

با توجه به مواردی که گفته شد، سایت پذیرش 24 یک سایت قابل اعتماد در زمینه خدمات پزشکی است و می‌توانید با حفظ حریم خصوصی، سوالات خود را از مشاوران متخصص این سایت بپرسید.

نظرات: 1 مشاهده