عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری

هفته‌های 28 تا 40 بارداری سومین و درواقع آخرین دوره از بارداری شما خواهد بود که باید انتظار چالش‌های متعددی را داشته باشید. برخی از آنها حتی ممکن است جان شما و کودک در حال رشدتان را به خطر بیندازد. آگاهی و هشیاری شما نسبت به عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا انواع عوارضی که در این زمان بروز می‌کنند در صورت تشخیص زودهنگام، به‌راحتی کنترل می‌شوند. ممکن است نیاز باشد که از هفته 28 تا 36 بارداری، یک هفته در میان و بعد از آن، هر هفته، به ملاقات پزشک زنان بروید تا وضعیت شما و جنین را بررسی کند. در این مقاله به اختصار با مهم‌ترین عوارض سه ماهه آخر بارداری آشنا می‌شوید و می‌توانید بطور کامل مقالات عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری را در سایت گهواره از نظر پزشکان و متخصصان مامایی مطالعه بفرمایید؛ پس با ما همراه باشید. عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری

دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری است که حدود 10 درصد از زنان باردار به آن مبتلا هستند. علت دیابت بارداری تغییرات هورمونی بارداری است که استفاده از انسولین توسط بدن شما را با مشکل مواجه می‌کنند. هنگامی که انسولین نتواند وظیفه خود را که رساندن قند خون به سطح طبیعی است انجام دهد، دیابت بارداری ایجاد می‌شود. در ابتدای سه ماهه سوم بارداری (بین هفته‌های 24 تا 28)، همه خانم‌ها باید آزمایش دیابت بارداری انجام دهند. بیشتر خانم‌های مبتلا به این عارضه، هیچ علامتی ندارند. دیابت بارداری معمولاً برای مادر خطرناک نیست، اما چندین مشکل برای جنین ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آنها، ماکروزومی یا رشد بیش از حد جنین است. در صورت بروز این عارضه، امکان انجام زایمان طبیعی وجود ندارد و مادر باید حتماً سزارین شود. همچنین خطر صدمات هنگام تولد، افزایش می‌یابد. اگر قند خون در دوران بارداری به خوبی کنترل شود، احتمال ماکروزومی کاهش می‌یابد. دیابت بارداری در برخی موارد با رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و دارو قابل درمان است. شما باید تحت نظر پزشک زنان و متخصص تغذیه، تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید؛ مانند کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات. انجام فعالیت‌های بدنی سبک نیز می‌تواند به بهبود این شرایط، کمک کند. در برخی موارد، ممکن است پزشک انسولین تجویز کند. خبر خوب این است که دیابت بارداری معمولاً در دوره پس از زایمان از بین می‌رود. با این حال، زنانی که به دیابت بارداری مبتلا شوند، بیش از دیگران در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. این شرایط همچنین می‌تواند برای بارداری مجدد، ایجاد مشکل کند. به همین دلیل، پزشک توصیه خواهد کرد که قبل از بارداری مجدد، سطح قند خون خود را کنترل کنید. از عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری پره اکلامپسی است از عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری پره اکلامپسی است

پره اکلامپسی

یکی دیگر از عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری پره اکلامپسی است. پره اکلامپسی معمولاً بعد از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد و می‌تواند عوارض جدی برای مادر و کودک به همراه داشته باشد. به همین دلیل، در صورت ابتلا باید کاملاً تحت نظر پزشک باشید. بین 5 تا 8 درصد از زنان باردار این عارضه را تجربه می‌کنند. زنانی که در سنین زیر 18 یا بالای 35 سال، باردار می‌شوند و زنانی که اولین حاملگی خود را تجربه می‌کنند، بیش از دیگران در معرض خطر پره اکلامپسی قرار دارند. عدم تشخیص و درمان به‌موقع پره اکلامپسی می‌تواند منجر به تشنج، نارسایی کلیه و گاهی حتی مرگ در مادر و جنین شود. به همین دلیل باید نسبت به معاینات و غربالگری‌های دوران بارداری متعهد باشید و در صورت مشاهده هر یک از علائم این عارضه، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. مهم‌ترین علامت آن فشار خون بالا است. پزشک زنان در صورت مشاهده این علامت، سایر علائم پره اکلامپسی نظیر دفع پروتئین در ادرار، سردرد، کبود شدن سریع، کاهش ادرار، تنگی نفس، تغییر بینایی، افزایش ناگهانی وزن، درد بالای شکم و تورم دست و پا را نیز بررسی خواهد کرد. درمان پره اکلامپسی کاملاً بستگی به شدت آن دارد و اینکه در چه مرحله‌ای از بارداری قرار دارید. اگر به زایمان نزدیک باشید، ممکن است نیاز باشد که برای محافظت از خود و کودکتان، زایمان زودتر از موعد انجام دهید. اگر این گزینه امکان‌پذیر نباشد، ممکن است نیاز باشد که تا مهیا شدن شرایط زایمان، در بیمارستان بستری شوید و تحت نظر باشید. اگر قبل از هفته 34 بارداری باشید،  احتمالاً به شما داروهایی داده می‌شود تا رشد ریه کودک تسریع شود. پره اکلامپسی یکی از عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری است که می‌تواند بعد از زایمان نیز ادامه داشته باشد. معمولاً برای این گروه از زنان، برای مدت کوتاهی داروی فشار خون تجویز خواهد شد و باید بعد از زایمان تا مدتی تحت نظر باشد.

زایمان زودرس

یکی دیگر از عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری زایمان زودرس است؛ به این معنا که قبل از هفته 37 بارداری شما دچار انقباضاتی شوید که باعث تغییرات دهانه رحم و زایمان شود. نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند، وقت کافی برای رشد و تکامل ندارند به همین دلیل ممکن است با عوارضی نظیر عدم تکامل ریه‌ها مواجه شوند؛ زیرا ریه‌های کودک، در سه ماهه سوم بارداری به تکامل می‌رسند. به همین دلیل پزشکان تمام تلاش خود را می‌کنند تا از زایمان زودرس جلوگیری کنند و شرایط مادر و کودک را برای زایمان احتمالی، مهیا کنند. بسیاری از علائم زایمان زودرس با علائم بارداری شباهت دارند مانند اسهال، تکرر ادرار، درد قسمت پایین کمر، گرفتگی قسمت پایین شکم، و یا ترشحات و فشار واژن. به همین دلیل ممکن است بسیاری از مادران توجهی به این علائم نداشته باشند. اهمیت معاینات دوره‌ای به‌خصوص در سه ماهه سوم بارداری در این است که پزشک می‌تواند به خوبی این موضوع را تشخیص دهد و اقدامات لازم را انجام دهد. پارگی زودرس کیسه آب پارگی زودرس کیسه آب

پارگی زودرس کیسه آب

پارگی کیسه آب به این معناست که کیسه آمنیوتیک که کودک شما را احاطه کرده است، پاره شود و به مایعات آمنیوتیک به بیرون نشت کند. اگرچه پارگی کیسه آب در هنگام زایمان، طبیعی است؛ اما اگر خیلی زود اتفاق بیفتد، می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند از جمله عفونت شدید نوزادی. به همین دلیل این عارضه، به‌عنوان یکی از خطرات سه ماهه سوم بارداری تلقی می‌شود. علت پارگی زودرس کیسه آب مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که عفونت غشاء آمنیوتیک و ژنتیک در بروز آن نقش داشته باشند. اغلب زنانی که با این عارضه مواجه می‌شوند باید در بیمارستان بستری شوند. سپس برای جلوگیری از زایمان زودرس، تحت درمان با آنتی‌بیوتیک ، آستروئید و سایر داروها قرار می‌گیرند. برخی از زنان نیز تحت جراحی‌ترمیم غشاء قرار می‌گیرند.  اگر پارگی زودرس کیسه آب در هفته 34 بارداری یا بعد از آن اتفاق بیفتد، برخی از پزشکان ممکن است زایمان را توصیه کنند تا کودک در معرض عفونت شدید قرار نگیرد.  

مشکلات مرتبط با جفت جنین

خونریزی یکی از عوارض و خطرات سه ماهه سوم بارداری است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله جفت سرراهی و جدا شدن زودرس جفت.

جفت سرراهی

معمولاً جفت بعد از کودک از کانال زایمان خارج می‌شود. اما در عارضه جفت سرراهی، جفت جلوتر از نوزاد قرار دارد و جلوی دهانه رحم را می‌گیرد. جفت سرراهی خطر خونریزی قبل و حین زایمان را افزایش می‌دهد که حتی می‌تواند خطر  مرگ مادر را به همراه داشته باشد. زنانی که قبلاً زایمان سزارین یا جراحی رحم انجام داده‌اند و زنان سیگاری، بیشتر احتمال دارد این وضعیت را تجربه کنند. یک علامت شایع جفت سرراهی خونریزی واژینال با رنگ قرمز روشن، به‌صورت ناگهانی، شدید و بدون درد است که معمولاً پس از هفته بیست و هشتم بارداری اتفاق می‌افتد. پزشکان معمولاً از سونوگرافی برای شناسایی جفت سرراهی استفاده می‌کنند.

جدا شدن زودرس جفت

جدا شدن جفت یک وضعیت نادر است که در آن جفت، قبل از موعد زایمان، از رحم جدا می‌شود. این عارضه می‌تواند منجر به مرگ جنین شود و باعث خونریزی جدی و شوک در مادر شود. جدا شدن زودرس جفت همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند؛ اما برخی از زنان خونریزی شدید واژن، درد شدید شکم و انقباضات شدید را تجربه می‌کنند. در بسیاری از موارد، به دنبال بروز این عارضه، زایمان سریع به روش سزارین انجام خواهد شد. در خونریزی‌های شدید، نیاز به انتقال خون به مادر نیز می‌باشد.
نظرات: 0 مشاهده