ژل رویال چیست؟ آیا خواص ژل رویال حقیقت دارد؟

ژل رویال یا شاه انگبین، یک مایع شیری رنگ و بسیار پر خاصیت است. ژل رویال از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی و با ارزش است و همچنین از نظر قیمت نیز تقریبا دارای قیمت بالایی است. شاه انگبین یا همان ژل رویال یک ماده انرژی زا محسوب می شود. همچنین دارای خواص و فواید بسیار زیادی است. در طب سنتی ما، یعنی طب ایرانی – اسلامی خواص ژل رویال بسیار زیاد شمرده شده است. شرایط نگهداری ژل رویال کمی خاص و متفاوت از عسل است که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

اهمیت ژل رویال

ژل رویال برای محافظت بهتر است در یخچال نگهداری شود. در خصوص ارزش و فواید این ماده همین بس که غذای اختصاصی زنبور ملکه است و دارای خواص تمامی گیاهان و گل هایی است که زنبور از شهد آن ها تغذیه نموده است. علاوه بر شهد و مواد مغذی موجود در گیاهان که از سوی زنبور مورد استفاده قرار گرفته است فرایندی که در بدن زنبور بر روی این شهد انجام می شود تا آن را به ماده با ارزش و مفید عسل تبدیل کند هم باعث می شود تا بر خواص این ماده بیش از پیش افزوده شود. بنابراین با توجه به دلایل گفته شده به خوبی می توان متوجه خاصیت و اهمیت ژل رویال شد. این ماده همان طور که برای زنبور ملکه مقوی و مفید و انرژی زا می باشد قطعا همینطور هم برای انسان عمل می کند و می تواند فواید بسیاری برای انسان داشته باشد. به طور کلی می توان گفت ژل رویال به صورت اختصاصی برای زنبور ملکه تولید می شود و تنها او از آن استفاده و تغذیه می کند. ژل رویال چیست؟ آیا خواص ژل رویال حقیقت دارد؟ ژل رویال چیست؟ آیا خواص ژل رویال حقیقت دارد؟

ترکیبات ژل رویال

ژل رویال دارای ترکیبات مختلف و متفاوتی است. بیشترین ترکیب موجود در این ماده آب است. تقریبا بیش از شصت درصد این ژل از آب تشکیل شده است. ترکیب دیگری که در این ژل وجود دارد. پروتئین ها و آمینو اسیدهایی هستند که برای بدن ضروری محسوب می شوند. حدود هفده درصد از این ژل را پروتئین ها و آمینواسیدها تشکیل می دهند. ترکیب دیگری که در ژل رویال وجود دارد لیپیدها هستند. تقریبا هفت درصد لیپید در این ژل وجود دارد. از جمله لیپیدهایی که در این ژل وجود دارند می توان به اسید چرب رویا لیزین اشاره کرد. این اسید چرب خاصیت ضد باکتریایی فوق العاده ای دارد. بنابراین حضور این نوع اسید چرب می تواند یکی از دلایل وجود ارزش غذایی بالا در این ماده مفید باشد. علاوه بر موارد گفته شده در بالا یعنی آب، لیپیدها و پروتئین ها مقادیری هم از ویتامین ها و مواد معدنی در این ماده وجود دارد. تمام موارد گفته شده در کنار هم موجب تشکیل شاه انگبین می شوند. به همین دلیل این ماده یک ماده غذایی با ارزش و حتی در بعضی موارد یک مکمل غذایی بسیار مفید و عالی برای بدن و برای افراد مختلف در سنین متفاوت محسوب می شود. البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که، عواملی نظیر مکان و موقعیت جغرافیایی کندوها و زنبورها، فصول مختلف سال و نوع پوشش گیاهی که زنبور از آن تغذیه می کند موجب ایجاد و تشکیل ترکیبات متفاوتی در ژل رویال می شود. در واقع می توان چنین گفت که انواع این ژل تهیه شده بسته به موقعیت جغرافیایی، زمان و پوشش گیاهی که زنبور مورد استفاده قرار می دهد می توانند ترکیبات مختلف و متعددی داشته باشند. البته این تفاوت در مواد اساسی و مهم تشکیل دهنده این ژل وجود ندارد. در واقع تفاوت های گفته شده سبب می شود که به طور مثال درصد وجود لیپیدها در یک ژل کاهش یا افزایش یابد و این امر می تواند در مورد سایر مواد تشکیل دهنده مثل پروتئین ها و غیره هم صادق باشد.  از جمله موادی که در این ماده غذایی وجود دارد و بر خواص ژل رویال بیش از پیش اضافه میکند وجود برخی هورمون های مهم و با ارزش نظیر تستوسترون، پروژسترون و پرولاکتین است.

خواص ژل رویال

با توجه به ترکیباتی که در این ماده مغذی وجود دارد و فوایدی که برای این ماده برشمردیم می توان قاطعانه بیان کرد که برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید و موثر خواهد بود. از جمله بیماری هایی که میتوان برای بهبود و یا حتی برای درمان آن ها از این ماده استفاده کرد و کمک گرفت می توان به بیماری های مربوط به دستگاه ایمنی اشاره نمود. مصرف ژل رویال موجب تقویت هر چه بیشتر گلبول های سفید می گردد بنابراین سیستم ایمنی را قوی کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد. شاه انگبین موجب بهبود عملکرد سلول های مغزی می شود. این خاصیت در این ماده به این دلیل به وجود آمده است که دارای آنتی اکسیدان های متفاوتی است که موجب بهبود عملکرد مغز می شود. هم چنین مصرف این ماده بی نظیر موجب کاهش میزان استرس و اضطراب شده در نتیجه سبب ایجاد آرامش می گردد. از طرف دیگر این ماده فعالیت های عصبی و مغزی را در انسان تقویت می کند و موجب کند شدن و یا حتی مانع از بروز بیماری آلزایمر می شود. همچنین این ژل باعث کاهش و کنترل عوارض ناشی از یائسگی در بانوان می شود. برخی از علائم این دوره عبارتند از تغییرات هورمونی در بدن و افزایش یا کاهش فشارخون، افسردگی و غیره. مصرف ژل رویال باعث می شود که این عوارض کنترل شده و کاهش یابند. بیماری دیگری که مصرف این ماده برای آن موثر است خستگی ناشی از بروز برخی بیماری ها مثل ام اس می باشد. در هنگام تهیه ژل رویال ایرانی حتما به اصل بودن آن دقت کنید. از آن جا که این ژل انرژی زا بوده و موجب حس شادابی در فرد مصرف کننده می شود بنابراین برای رفع خستگی ناشی از وجود بیماری هایی مثل آن چه در بالا ذکر شد می تواند مفید و موثر عمل نماید. فواید مصرف ژل رویال فواید مصرف ژل رویال

فواید مصرف ژل رویال

بیماری دیگری که این ژل می تواند بر فرایند درمان و کنترل آن اثرات مثبت داشته باشد بیماری فشار خون است. شاه انگبین سبب بهبود گردش خون در بدن می گردد. بنابراین با بهبود گردش خون در بدن تنظیمات فشار خون بهتر صورت می گیرد و فشار خون حالت پایدارتری خواهد داشت. هم چنین خوردن این ژل می تواند بر کنترل قندخون موثر باشد. بنابراین خوردن منظم آن از سوی کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند برای آنها مفید خواهد بود. مصرف ژل رویال از پوکی استخوان در افراد مختلف جلوگیری به عمل می آورد. این خاصیت به این دلیل است که وجود ویتامین های فراوان در این ژل به خصوص ویتامین های گروه بی و برخی مواد معدنی دیگر سبب می شود تا جرب کلسیم در بدن به طرز چشمگیری افزایش یابد بنابراین مانع از بروز بیماری پوکی استخوان می گردد. این محصول به دلیل این که حاوی برخی باکتری های مفید برای دستگاه گوارش است می تواند در درمان برخی امراض گوارشی مفید واقع شود. همچنین مصرف این ژل باعث رفع بیماری چاقی می شود. این محصول با افزایش سوخت و ساز بدن سبب می شود تا شخص مصرف کننده با ورزش و رژیم غذایی مناسب به راحتی به وزن دلخواه خود دست یابد. علاوه بر موارد گفته شده که بیان شد این ماده در درمان و یا کنترل آن ها می تواند موثر و مفید باشد می توان به تقویت قوای جنسی هم اشاره نمود. مصرف این ژل سبب تقویت و افزایش میل جنسی می گردد. منابع : https://www.wired.com/2015/09/royal-jelly-isnt-makes-queen-bee-queen-bee/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5549483/
نظرات: 0 مشاهده