شقاق مقعدی و درمان نهایی به روش جراحی مدرن

شقاق مقعدی یا فیشر شکاف یا ترک عمیقی است که در دیواره مقعد ایجاد می شود و اغلب بدون جراحی رفع می شود. در صورتی که شقاق مزمن شود، به درمانهای خانگی یا دارویی پاسخ نمی دهد و تنها راه درمان آن جراحی شقاق است.

جراحی شقاق مقعدی

شقاق مقعدی و درمان نهایی به روش جراحی مدرن شقاق مقعدی و درمان نهایی به روش جراحی مدرن شکاف یا فیشر مقعدی (anal fissure) ناشی از پارگی پوشش داخلی کانال مقعد است که معمولاً از خط دندانه دار (dentate line) تا آستانه مقعد گسترش می یابد. بیماران درد شقاق مقعدی را به صورت یک درد سوزشی، مانند احساس “عبور از روی شیشه شکسته” توصیف می کنند که می تواند تا چندین ساعت پس از اجابت مزاج باقی بماند. همچنین، بسیاری از بیماران گزارش می کنند که درد شقاق باعث پایین آمدن کیفیت زندگی آنها شده است. معمولا شقاق مقعدی با خونریزی توام است و به همین دلیل گاهی با بواسیر (هموروئید) اشتباه گرفته می شود. درمان شقاق مقعدی به روش های جراحی و غیر جراحی صورت میگیرد و تمرکز مقاله حاضر بر درمان جراحی شقاق است.

علت شقاق مقعدی

علت دقیق شقاق مقعدی کاملا مشخص نیست، اما از دیرباز تصور می رفته است که عامل اصلی آن پاره شدن بافت پوششی کانال مقعد (آنودرم) توسط ضربه وارده از عبور مدفوع سخت و حجیم است. دلایل دیگری که برای بروز شکاف مقعدی ذکر شده شامل افزایش مزمن تونوس عضلات مقعدی، و کاهش سنتز اکسید نیتریک (NO) در ماهیچه های اسفنکتر داخلی بیماران مبتلا، نسبت به افراد سالم است.

تشخیص شقاق مقعدی

تشخیص شقاق با پرسیدن سوالهایی در مورد تاریخچه بیماری توسط پزشک آغاز می شود و با معاینه انگشتی مقعد یا معاینه با استفاده از آنوسکوپ ادامه می یابد. همچنین ممکن است از تصویر برداری های متداول پزشکی استفاده شود. برای بررسی دقیق روده بزرگ، انجام سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی توصیه می شود. پروکتوسیگموئیدوسکوپی قبل از عمل نیز برای بررسی کامل روده بزرگ، راست روده و مقعد صورت می گیرد.

درمان شقاق مقعدی

درمان شقاق مقعدی به دو دسته درمانهای غیر جراحی و جراحی تقسیم می شود. درمان غیر جراحی، درمان خط اول محسوب می شود و تخمین زده می شود که نیمی از بیماران مبتلا به شکاف حاد مقعد می توانند علائم خود را با این درمان ها برطرف کنند. درمان غیر جراحی شامل موارد زیر است:
  • مصرف رژیم های غذایی با فیبر بالا و مایعات زیاد
  • استفاده از نرم کننده های مدفوع
  • نشستن در حمام سیتز گرم
  • استفاده از مسکن ها یا بی حس کننده های موضعی برای تسکین درد و ناراحتی

جراحی شقاق مقعدی

شکاف یا فیشر مقعدی (anal fissure) ناشی از پارگی پوشش داخلی کانال مقعد است که معمولاً از خط دندانه دار (dentate line) تا آستانه مقعد گسترش می یابد. بیماران درد شقاق مقعدی را به صورت یک درد سوزشی، مانند احساس “عبور از روی شیشه شکسته” توصیف می کنند که می تواند تا چندین ساعت پس از اجابت مزاج باقی بماند. همچنین، بسیاری از بیماران گزارش می کنند که درد شقاق باعث پایین آمدن کیفیت زندگی آنها شده است. معمولا شقاق مقعدی با خونریزی توام است و به همین دلیل گاهی با بواسیر (هموروئید) اشتباه گرفته می شود. درمان شقاق مقعدی به روش های جراحی و غیر جراحی صورت میگیرد و تمرکز مقاله حاضر بر درمان جراحی شقاق است.

مشاوره در مرکز درمان بیماریهای کلورکتال

اگر شما هم به بیماری شقاق یا فیشر دچار شده اید هیچ چیزی برای ترس یا مشکلات پس از عمل وجود ندارد . در مرکز درمان بیماری های کلروکتال تهران متخصصان ما وضعیت الان شما را ارزیابی خواهند کرد و بهترین روش درمان را پیش روی شما خواهند گذاشت . قبل از اینکه فکر کنید چه روش های دیگری هم وجود دارد از طریق روش های زیر با متخصصان ما در ارتباط باشید و یک وقت مشاوره رایگان دریافت کنید . برای گرفتتن وقت مشاوره یا وقت ویزیت برای درمان بیماری با شمارهای ۰۲۱۸۸۰۶۵۹۴۲ , ۰۲۱۸۸۲۱۶۳۴۰ و یا شماره موبایل: ۰۹۱۲۰۹۹۷۱۳۲ تماس بگیرید . متخصصان ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستند . هیلینگ کلورکتال، کلینیک تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی با برخورداری پزشکان متخصص و کادر حرفه ای و مجرب، آماده خدمت رسانی در زمینه درمان ضایعات مقعدی با لیزر است.
نظرات: 0 مشاهده