فرهنگ مناسب درمانی در کلینیک دندانپزشکی چگونه است؟

انجام روش‌های صحیح درمانی یکی از نکات مهم در فرایند درمان علی الخصوص در کلینیک های دندانپزشکی است. هر چند توجه به آخرین دستاوردهای علمی و به کارگیری ابزارهای مدرن و پیشرفته برای رسیدن به این امر اجتناب ناپذیر است اما اساسی‌ترین عامل در این راه نگرش صحیح به درمان و فرهنگ مناسب درمانی است. فرهنگ مناسب درمانی در کلینیک دندانپزشکی چگونه است؟ فرهنگ مناسب درمانی در کلینیک دندانپزشکی چگونه است؟ نگاهی که تا به حال در مراکز دندانپزشکی دنیا و ایران وجود داشته است نگاهی بر پایه نیازهای اولیه بوده که براساس آن تنها درمان دردها و خرابی دندان‌ها و همچنین عفونت‌های لثه‌ای و دهانی مورد توجه بیمار و درمانگر بوده است و یا حداکثر ناهنجاری‌های محسوسی که بیمار از آن شکایت داشت مورد درمان قرار می‌گرفت. اما دیدگاه جدید نسبت به مسئله درمان در حوزه دندانپزشکی نگاهی است بر پایه محوریت بیمار. این دیدگاه از منظر بیمار به موضوع نگاه می‌کند و به دنبال بهبود شرایط مورد نظر او مثل کیفیت زندگی است. درک جدید از درمان که Minimally Intervention concept  نامیده می شود در واقع یک نگاه کلی تیمی است که تلاش می کند سلامتی ناحیه دهان و دندان را برای تمامی عمر حفظ و نگهداری کند. برای مثال در این نگرش اگر کسی دوست داشته باشد دارای یک لبخند هالیوودی شود بر خلاف قبل که پیش هر دندانپزشکی می رفت این کار را برای او انجام می‌دادند باید بررسی کرد که آیا چنین درخواستی واقعا به نفع شخص است یا خیر؟ و اگر به نفع او نباشد برایش چنین کاری انجام نشود. هدف اصلی این دیدگاه علمی جدید درمانی اینست که: عوامل و اعضای تشکیل دهنده مجموعه دهانی و دندانی، عملکرد و فانکشن صحیح و طبیعی خود را در گذر زمان و افزایش سن حفظ نمایند و بواسطه این اتفاق یکی از مهمترین و بزرگترین خواسته های امروزی اکثر مراجعین مطبها که طراوت، شادابی و زیبایی صورت می باشد برای ایشان به ارمغان آورده شود. به همین دلیل اگر دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران یا سایر شهرهای ایران هستید باید به این نکته توجه داشته باشید. نگرش صحیح به درمان و فرهنگ مناسب درمانی نگرش صحیح به درمان و فرهنگ مناسب درمانی چهار عامل اساسی در نگرش صحیح به درمان و فرهنگ مناسب درمانی بسیار دارای اهمیت است:

۱- ارتباط با پزشک

ارتباط نزدیکتر و ادامه دار پزشک و یا تیم پزشکی با بیمار یکی از موارد حائز اهمیت در پیشگیری از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها و همچنین مراقبت از درمان‌های انجام شده می‌باشد که این امر به سادگی با انجام چکاب‌های دوره‌ای امکان پذیر می‌باشد.

۲- کار تیمی

مسئله مهم دیگر انجام درمان‌های دندانپزشکی به صورت Team Work است. همکاری پزشکان با تخصص‌های مختلف در کنار هم به صورت کار تیمی باعث می‌شود هر پزشک در رشته تخصصی خود فعالیت نموده و همچنین سایر پزشکان را با مشاوره‌های تخصصی خود یاری دهد و به واسطه ارتباط نزدیکتر پزشکان با یکدیگر انتقال اطلاعات بین آنها راحت‌ تر انجام شده و با هماهنگی بیشتر آنها درمان‌هایی با کیفیت بالاتر و با در نظرگیری تمامی جوانب انجام می‌شود.

۳- تشریح فرایند درمان

صحبت کردن با بیمار و تشریح وضعیت بیماری برای او و توضیح روش‌های مختلف درمانی موجود از حقوق طبیعی بیمار است. این کار به بیمار کمک می‌کند تا بتواند ترسیم و تصور صحیحی از آینده درمان داشته باشد و همچنین توقع بیمار را از نتیجه درمان، معقول و منطقی می‌نماید. مهمتر از همه با توجه به افزایش آگاهی بیمار از وضعیت موجود او می‌تواند کمک موثری در انتخاب طرح درمان مناسب به تیم پزشکی بنماید. برای مثال بسیاری از افراد تمایل دارند دندان‌های خود را لمینت کنند. اما باید بدانند که عوارض لمینت دندان برای آن‌ها دردسرساز شود. به همین خاطر پزشک باید به طور کامل فرایند را برای افراد بازگو کند.

۴- طی کردن چرخه اصلی درمان

۶ مرحله مهم در فرایند درمان وجود دارد که برای اطمینان از صحت برطرف شدن بیماری باید به آن توجه کرد:
  • ویزیت
  • مشاوره
  • انتخاب پزشک
  • انتخاب بهترین طرح درمان
  • انجام فرایند درمان
  • چکاپ دوره‌ای
نظرات: 2 مشاهده