کاربردها و معایب میکرونیدلینگ در جوانسازی پوست

در سال‌های اخیر روش‌های زیادی برای جوان‌سازی پوست ابداع شده‌اند که هرکدام از آنها برای یک نوع تیپ پوستی با شرایط خاص خودش مناسب است. در نتیجه اگر به دنبال انتخاب روشی برای داشتن پوستی شاداب، صاف و زیبا هستید، بهتر است با تمام روش‌های جوان‌سازی پوست به خوبی آشنا شوید. کسب اطلاعات در مورد روش‌های خانگی جوانسازی پوست و مراقبت کلینیکی از پوست به شما کمک می‌کند با شناختی که از پوست خود دارید، بهترین راه را انتخاب کنید. کاربردها و معایب میکرونیدلینگ در جوانسازی پوست کاربردها و معایب میکرونیدلینگ در جوانسازی پوست

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرو به معنای کوچک است و نیدل هم در زبان انگلیسی، به سوزن گفته می‌شود. به صورت خلاصه در روش جوانسازی با میکرونیدلینگ به کمک سوزن‌های بسیار ریز روی پوست منافذی ایجاد می‌شود. این منافذ پوست را وادار به ترمیم خود می‌کند و منجر به جوان‌سازی و شفافیت پوست می‌شود. سوزن‌های میکرونیدلینگ به زیر پوست نفوذ می‌کنند و بین لایه سطحی پوست و لایه‌های زیرین فاصله ایجاد می‌کنند. در نتیجه چسبندگی پوست در مناطقی که اثر زخم، جوش، چین و چروک و افتادگی وجود دارد، از بین می‌رود. این زخم‌های ریزِ کنترل شده، باعث بالا آمدن سطح پوست می‌شوند. ورود سوزن به لایه زیرین پوست به نام درم، ساختار کلاژن سلول‌های پوستی را می‌شکند. پوست برای ترمیم خود نیاز دارد الاستین و کلاژن بیشتری بسازد و فرآیند بازسازی خود را شروع می‌کند.

میکرونیدلینگ چطور روی پوست انجام می‌شود؟

برای انجام میکرونیدلینگ به وسیله‌ای به نام درمارولر نیاز است. در ابتدای این وسیله مدادی شکل، غلتک کوچکی وجود دارد. این غلتک متشکل از سوزن‌های بسیار ریزی از جنس فلز تیتانیوم به قطر نیم یا حداکثر دو و نیم میلیمتر است. درمارولر روی سطح پوست صورت کشیده می‌شود و سوزن‌ها به لایه زیرین پوست نفوذ می‌کنند. احتمال دارد حین انجام میکرونیدلینگ، پوست قرمز شود و خونریزی اندکی هم داشته باشد، اما سوزن‌ها هیچ اثری روی سطح پوست به جا نمی‌گذارند. پیش از شروع انجام میکرونیدلینگ، از کرم بی‌حسی روی صورت استفاده می‌شود تا احساس درد برای افراد به وجود نیاید. همچنین در این روش برخلاف سایر روش‌های جوان‌سازی دیگر مانند لیزر، به لایه سوم پوست به نام اپیدرم آسیبی وارد نمی‌شود.

چند نوع دستگاه میکرونیدلینگ وجود دارد؟

1- دستگاه میکرونیدلینگ درمارولر: درباره این دستگاه در بخش‌های قبلی توضیح دادیم. در بخش غلتکی کوچک دستگاه، چیزی حدود 200 سوزن بسیار ریز کار گذاشته شده که روی سطح پوست می‌چرخند و سوراخ‌های ریزی ایجاد می‌کنند. با اینکه از این محصول می‌توان به صورت خانگی هم استفاده کرد، متخصصان پوست توصیه می‌کنند این کار در محیط کلینیک و توسط اپراتور متخصص انجام شود. چرا که میزان فشاری که باید به غلتک وارد کرد و نحوه کشیدن آن روی پوست نیازمند دانش و تجربه کافی است. 2- دستگاه میکرونیدلینگ درماپن: این دستگاه درست مثل خودکارهای کلیکی عمل می‌کند. در یک لوله باریک تعداد زیادی سوزن تعبیه شده و زمانی که مانند خودکار، اهرم انتهایی لوله به پایین فشار داده می‌شود، سوزن‌ها پایین می‌آیند و لایه رویی سطح پوست را سوراخ می‌کنند. حرکت دستگاه درماپن درست مانند مهر زدن است. نتیجه کار دستگاه درمارولر و درماپن هر دو یکی است. هرچند دستگاه‌های درمارولر محبوب‌تر هستند، اما در دستگاه‌های درماپن اپراتور روی عمق نفوذ سوزن‌ها و سرعت انجام کار کنترل بیشتری دارد. 3- دستگاه میکرونیدلینگ درمااستامپ: این دستگاه، ظاهر وکارکردی درست شبیه درماپن دارد. با این تفاوت که لوله آن بزرگ و تعداد سوزن‌هایش بیشتر است. 4- دستگاه میکرونیدلینگ با دیود و نور: دستگاه‌های دیود و نوری میکرونیدلینگ هنوز تازه هستند و تحقیقات اعمال شده روی آنها نتیجه قطعی و مشخص ندارد. 5- دستگاه میکرونیدلینگ با امواج رادیویی: در این روش، سوزن‌های طریف از طریق امواج رادیویی وارد پوست می‌شوند و با انتقال گرما به لایه زیرین پوست، کلاژن‌سازی اتفاق می‌افتد. این دستگاه نیز به تازگی وارد بازار شده است و هنوز تحقیقات کافی روی آن صورت نگرفته است. تفاوت شفافیت و زیبایی پوست قبل و بعد از میکرونیدلینگ

دستگاه‌های میکرونیدلینگ برای چه مصارفی استفاده می‌شوند؟

میکرونیدلینگ هم برای اهداف پزشکی و درمانی و هم برای زیبایی استفاده می‌شود. این روش برای مشکلات پوستی زیر کاربرد دارد:
  • رفع چین و چروک، پیری و افتادگی پوست صورت
  • درمان جای زخم، جراحی، جوش‌های مانده از آبله مرغان
  • درمان زخم‌های ناشی از سوختگی
  • از بین بردن ترک‌های پوستی ناشی از لاغری
  • رفع تیرگی و لکه‌های پوستی
  • از بین بردن خطوط اخم، خط‌های پیشانی و خط خنده
  • جوان‌سازی پوست و افزایش استحکام آن
میکرونیدلینگ به جز پوست صورت، در روش‌های مدرن کاشت مو برای تقویت ریشه‌های مو و درمان ریزش آن نیز به کار می‌رود.

میکرونیدلینگ چه فوایدی دارد؟

یک بررسی سیستماتیک در سال 2018 نشان داد که میکرونیدلینگ یک روش ایمن و موثر برای جوان سازی پوست و درمان جای زخم و چین و چروک است .محققان اذعان کردند ، تعیین اینکه آیا میکرونیدلینگ یک گزینه درمانی مناسب در همه موارد است، نیاز به تحقیقات بیشتر دارد .در اطلاعیه مطبوعاتی آکادمی پوست آمریکا نیز آمده است که افراد می توانند انتظار کاهش "ظاهر منافذ بزرگ، خطوط ریز و چین و چروک، زخم ها و علائم کشش" را داشته باشند.  

خطرات میکرونیدلینگ چیست؟

جامعه پزشکی به طور کلی میکرونیدلینگ را به عنوان یک روش درمانی خانگی یا مراقبت از پوست کلینیکی را ایمن و موثر می داند، اما هنوز هم خطرات زیادی وجود دارد. خطر اصلی تحریک پوست پس از عمل است. سایر عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • تورم
  • ناراحتی در موضع پوستی مورد نظر
  • سرخی
  • کبودی
  • خشکی
  • پوسته پوسته شدن پوست
خونریزی یک واکنش غیرمعمول در برابر میکرونیدلینگ است، اگرچه ممکن است بعد از یک درمان عمیق تر، این احتمال وجود داشته باشد. همچنین خونریزی ممکن است برای افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند و یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند خطر بیشتری داشته باشد. مهم است که این اطلاعات را قبل از دریافت این روش درمانی برای پزشک دکر کنید.

همچنین خطر عوارض جانبی جدی تر وجود دارد ، از جمله:

  • عفونت
  • تغییر رنگدانه های پوستی
  • واکنش به داروهای موضعی که در طول درمان استفاده می شود
برخی از دستگاه ها خطرات اضافی دارند. دستگاه هایی که از انرژی یا گرما استفاده می کنند، می توانند احتمال سوختگی را افزایش دهند. سرانجام، برخی افراد کاندیدای درمان میکرونیدلینگ نیستند، از جمله افرادی که دارای موارد زیر هستند:
  • عفونت فعال پوستی دارند
  • آکنه فعال دارند
  • اسکار کلوئیدی دارند
  • نوعی پوست ناپایدار دارند
مراجعه به یک متخصص پوست که در این نوع روش ها تجربه دارد به حداقل رساندن خطرات کمک می کند.

چه کسانی نباید از میکرونیدلینگ استفاده کنند؟

  • افراد مبتلا به هرگونه عارضه و عفونت پوستی یا تب‌خال در ناحیه میکرونیدلینگ
  • افراد مبتلا به هرپس سیمپلکس
  • افراد مبتلا به کلوئید (پوستی که دیر التیام پیدا می‌کند و گوشت اضافه می‌آورد)
  • زنان در دوران بارداری و شیردهی
  • افرادی که حداقل در یک سال گذشته در معرض پرتودرمانی و اشعه‌درمانی بوده‌اند
  • افرادی که هرگونه زخم و بریدگی باز در محل میکرونیدلینگ دارند
  • افرادی که داروی اکوتان، آسپرین و داروهای انعقاد خون مصرف می‌کنند
  • افراد مبتلا به هموفیلی

هزینه میکرونیدلینگ چقدر است؟

شما باید تمام هزینه های موجود را در نظر بگیرید. افراد برای رسیدن به نتیجه مطلوب به 3 تا 6 جلسه زمان نیاز دارند. اگر سطح پوست شما بزرگ باشد، تعداد جلسات نیز بیشتر خواهد بود. همچنین باید در مورد زمان، مکان، پزشک و بودجه فکر کنید و تصمیم گیری کنید. قیمت درمان های میکرونیدلینگ به عوامل زیادی بستگی دارد. هزینه میکرونیدلینگ در برخی موارد متفاوت است. قبل از شروع روند باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
  • زمان درمان
  • کلینیک مورد نظر و مکانی که در آن واقع شده است
  • چه تعداد پیگیری و جلسه باید انجام دهید
  • بودجه ی شما

چند جلسه میکرونیدلینگ باید انجام شود؟

پاسخ به این پرسش بستگی به هدف از انجام میکرونیدلینگ و تشخیص پزشک دارد. با این همه نتیجه مورد نیاز از میکرونیدلینگ با یک جلسه مراجعه به دست نمی‌آید و دوره درمان باید کامل شود. فاصله بین جلسات چهار تا شش هفته است. علت طولانی بودن فاصله بین جلسات، زمانی است که پوست نیاز دارد تا خود را ترمیم کند. اگر هدف از انجام میکرونیدلینگ تنها جوان‌سازی پوست و تحریک آن به منزله کلاژن‌سازی است، سه جلسه مراجعه کفایت می‌کند. ترمیم آثار زخم و سوختگی با میکرونیدلینگ نیز بین سه تا شش جلسه طول می‌کشد، هرچند در عمل باید پاسخ پوست به جلسه اول درمان را بررسی کرد و سپس تعداد جلسات مورد نیاز را تخمین زد. فرآیند کلاژن‌سازی بلافاصله خود را نشان نمی‌دهد و بعد از گذشت 10 روز زمان آثار آن قابل مشاهده است. درماپن - درمارولر پیش از انجام میکرونیدلینگ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ پیش از انجام میکرونیدلینگ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

پیش از انجام میکرونیدلینگ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بهتر است برای اطمینان از رعایت موارد بهداشتی، برای انجام میکرونیدلینگ به جای مراجعه به سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها، به کلینیک‌های تخصصی پوست یا مطب دکتر مراجعه کنید. در این مکان هم از یک بار مصرف بودن سوزن‌ها مطمئن شوید. کارتریج مورد استفاده در میکرونیدلینگ باید استریل و استاندارد باشد. کارتریج‌های استاندارد غشای محافظی دارند که جلوی ورود خون، لنف و مایعات بدن از داخل کارتریج به داخل دسته را می‌گیرند.

بعد از انجام میکرونیدلینگ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

دوره نقاهت میکرونیدلینگ کوتاه است و رعایت برخی نکات روند بهبودی پوست را تسریع می‌کند: - آناناس بخورید. آناناس به درمان التهاب بعد از انجام میکرونیدلینگ کمک می‌کند. این التهاب بین 12 تا 48 ساعت بعد از انجام عمل میکرونیدلینگ از بین می‌رود. در این مدت از دست زدن به پوست صورت خودداری کنید. - برای کاهش التهاب پوستی بعد از میکرونیدلینگ به هیچ وجه داروهای ضدالتهابی مانند ادویل یا ایپوبروفن را استفاده نکنید. در صورت پوسته‌پوسته شدن پوست از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. - یک تا دو روز بعد از انجام میکرونیدلینگ حمام نروید. همچنین از انجام کارهایی مثل ورزش یا فعالیت‌های جسمانی سنگین که منجر به تعریق پوستی می‌شود، خودداری کنید. - حداقل تا 10 روز بعد از انجام میکرونیدلینگ از ماندن زیر آفتاب جز در موارد ضروری اجتناب کنید. حساسیت پوست بالاست و آفتاب می‌تواند به آن آسیب بزند. در صورت خروج از منزل حتما از ضدآفتاب مرغوبی که حاوی زینک است، استفاده کنید. سخن آخر میکرونیدلینگ می‌تواند عوارضی مانند کبودی یا هماتوم پوستی، کهیر، قرمزی و التهاب پوست، سوزش و خارش به همراه داشته باشد. اگر بعد از انجام دوره میکرونیدلینگ هنگام مواجه با آفتاب از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید، پوستِ حساسِ صورت دچار تیرگی می‌شود. همچنین افرادی که به انواع فلز حساسیت دارند، امکان دارد درمان راحتی نداشته باشند. اما به جز این موارد عارضه دیگری برای این روش جوان‌سازی پوست گزارش نشده است. میکرونیدلینگ روشی غیرتهاجمی است و بدون آسیب به پوست، ایرادهای آن را برطرف می‌کند. میکرونیدلینگ روشی کم هزینه و نتیجه‌بخش برای بازسازی جای سوختگی، زخم و جوش است و به کسانی توصیه می‌شود که بعد از طی کردن دوره کاهش وزن سریع خود، با پوست شل مواجه هستند یا پس از دوره‌ای افزایش وزن دچار تَرَک پوستی شده‌اند. همچنین یکی از مزایای مهم میکرونیدلینگ، امکان استفاده آن در نواحی حساس صورت مانند گردن، اطراف چشم‌ها و دهان است؛ در صورتی که روش‌های دیگر جوان‌سازی پوست مانند پیلینگ (لایه‌برداری از پوست) و لیزر نمی‌توانند در این مناطق استفاده شوند. میکرونیدلینگ برای رفع ایرادات پوستی نواحی کوچک و زاویه‌دار پوست مانند بینی، بالا و پایین چشم، لب بالا و لب پایین انجام‌پذیر است، اما لیزر این توانایی را ندارد. از طرف دیگر لیزر روی پوست‌های تیره اثربخشی لازم را ندارد و میکرونیدلینگ روی هر تیپ پوستی قابل استفاده است. هزینه انجام میکرونیدلینگ نسبت به نتیجه آن و سایر روش‌های جوان سازی پوست بسیار پایین است و افراد با هر بودجه‌ای می‌توانند از این روش بهره ببرند.  جنس سوزن‌های میکرونیدلینگ نیز از تیتانیوم است. تیتانیوم هنگام حرکت اصطحکاکی روی پوست داغ نمی‌شود و پوست را نمی‌سوزاند.
نظرات: 0 مشاهده