بهترین روش برای حذف مو‌های زائد - علل رشد مو‌های زائد

بهترین روش برای حذف مو‌های زائد - علل رشد مو‌های زائد بهترین روش برای حذف مو‌های زائد - علل رشد مو‌های زائد انسان‌ها بعد از سن بلوغ شاهد رویش مو‌های زائد در بخش‌های مختلفی از بدن خود هستند، البته در آقایان ریش و سبیل هم رشد بیشتری داشته که در برخی، میزان آن بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. خانم‌ها که پوست لطیف‌تر و روشن‌تری دارند، درباره حذف مو‌های زائد حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند و به روش‌های مختلف آن‌ها را از بین می‌برند. احتمالاً تبلیغات مختلفی در مجلات یا شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید که لیزر صورت، لیزر زیر بغل و لیزر بیکینی را توصیه می‌کنند و از مزایای آن سخن می‌گویند. درست است که خانم‌ها داوطلبان اصلی لیزر مو‌های زائد هستند، ولی این روش در آقایان هم طرفدار دارد و نتیجه رضایت بخشی حاصل می‌کند. اگر شما هم با مشکل مو‌های زائد درگیر هستید و می‌خواهید با یک روش دائمی برای همیشه از شر آن‌ها راحت شوید، بهتر است اطلاعات دقیق‌تری درباره علل رشد مو‌های زائد بدست بیاورید و سپس برای جلسات لیزر آماده شوید. علل رشد مو‌های زائد علل رشد مو‌های زائد

علل رشد مو‌های زائد

رشد موی زائد در زیر بغل و بیکینی پس از سن بلوغ یک اتفاق طبیعی است و نشان می‌دهد که هورمون‌های بدن عملکرد طبیعی خود را دارند. گاهی ضخامت این مو‌ها به حدی است که حتی پس از اصلاح یا اصطلاحاً شیو، رنگ پوست سیاه شده و ظاهر خوشایندی ندارد. این مشکل مخصوصاً در خانم‌ها آزار‌دهنده می‌باشد چرا که تفاوت رنگ نواحی زیر بغل و بیکینی با دیگر قسمت‌های بدن کاملاً مشهود است.   اگر خانمی مشکلات هورمونی داشته باشد، مو‌های زائد ضخیم‌تری در نواحی زیر بغل و بیکینی خواهد داشت و علاوه بر آن شاهد رشد مو‌های ضخیم در گردن، چانه، پشت لب، بازو‌ها، اطراف سینه و … می‌باشد. در این مواقع بهترین راه حل، لیزر صورت، لیزر زیر بغل یا لیزر بیکینی است که پس از اتمام جلسات لیزر مو‌های زائد کاملاً از بین می‌روند و در بسیاری موارد پوست روشن‌تر می‌شود. با اینکه اکثر کلینیک‌های پوست برای لیزر مو‌های زائد برای خانم‌ها تبلیغ می‌کنند، این روش زیبایی می‌تواند برای آقایان هم کار آمد باشد. پس بهتر است دلایل رشد غیر طبیعی موی زائد در آقایان و خانم‌ها را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.

دلایل رشد مو‌های زائد در آقایان

بر اساس موارد فرهنگی که در تمام دنیا حاکم هستند، داشتن پوست خشن یا تیره برای آقایان یک نکته منفی به حساب نمی‌آید اما ممکن است رشد ریش، سبیل و موی سینه در مردان به حدی باشد که ظاهر نامرتبی به آن‌ها بدهد. معمولاً عوامل ژنتیکی در میزان ریش، سبیل، موی سینه و مو‌های زائد بدن تاثیر دارند و نشانه بیماری یا اختلال نیستند. با این حال برخی شرایط محیطی می‌تواند بر ازدیاد این مو‌ها تأثیر داشته باشند.

دلایل رشد مو‌های زائد در خانم‌ها

چنانچه در صورت، چانه، گردن، بازو‌ها و اطراف سینه خانمی مو‌های ضخیم رشد کرده باشد، باید ابتدا به یک پزشک متخصص زنان یا پزشک متخصص غدد مراجعه کند. پزشک پس از معاینه، یک آزمایش برای بررسی میزان هورمون‌ها انجام می‌دهد معمولاً خانم‌هایی که مشکل شدیدی درباره مو‌های زائد دارند، دچار اختلالاتی در ترشح هورمون می‌باشند که نیازمند درمان دارویی و طولانی مدت است. بنابراین حتماً باید ابتدا درمان را شروع کنید و سپس برای لیزر مو‌های زائد اقدام نمایید زیرا در غیر این صورت نتیجه رضایت بخشی نمی‌گیرید و رشد مو‌های زائد متوقف نخواهد شد.

لیزر مو‌های زائد در خانم‌ها

تقریباً تمام خانم‌ها در سراسر جهان علاقه دارند پوستی صاف و عاری از موی زائد داشته باشند. لیزر مو‌های زائد یک روش موثر و دائمی است که عوارض جانبی ندارد و باعث صرفه‌جویی در تمام هزینه‌ها می‌شود. خانم‌ها می‌توانند برای لیزر نواحی زیر اقدام کنند:
  • لیزر بیکینی علاوه بر آراستگی باعث حفظ بهداشت در ناحیه تناسلی خواهد بود. همان‌ طور که می‌دانید روش‌های سنتی مانند اصلاح با ژیلت، کرم موبر، موم و … عوارض جانبی مختلفی به همراه دارند و یک راه حل موقت هستند. بنابراین لیزر بیکینی می‌تواند روش مناسب و موثر برای از بین بردن مو‌های زائد در این ناحیه باشد.
  • اگر خانمی متوجه رشد مو‌های تیره در قسمت‌های مختلف صورت باشد، بهتر است همان‌ طور که قبلاً گفتیم برای درمان مشکلات هورمونی اقدام کند، سپس لیزر صورت انجام دهد. اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که مو‌های صورت‌تان اصطلاحاً شبیه پرز هستند، لازم نیست لیزر صورت انجام دهید زیرا لیزر بر روی مو‌های نازک و کمرنگ تأثیری ندارد و ممکن است در پاره‌ای مواقع تاثیر عکس داشته و مو‌ها را ضخیم کند.
  • بسته به عوامل ژنتیکی، نژادی و محیطی میزان رشد موی زائد در ناحیه زیر بغل خانم‌ها متفاوت است، ولی در هر شرایطی می‌توانید لیزر زیر بغل انجام دهید. پس از اینکه جلسات لیزر تمام شدند پوست این ناحیه بسیار روشن می‌شود و با پوست قسمت‌های دیگر بدن همخوانی خواهد داشت.
  • خانم‌ها می‌توانند لیزر مو‌های زائد برای کل بدن هم انجام دهند. در این موارد پزشک یا اپراتور، بدن را بررسی می‌کند و برای نواحی مانند پاها، دست‌ها، زیر بغل، بیکینی، صورت، کمر، شکم و … لیزر انجام می‌دهد. به یک نکته حساس در این باره توجه داشته باشید که نباید برای نواحی که دارای مو‌های نازک و پرزی هستند لیزر انجام دهید.

لیزر مو‌های زائد در آقایان

بسیاری از آقایان با ایراد‌های ظاهری مانند نبود خط ریش و موی بدن کنار می‌آیند و به دنبال اصلاح آن نیستند، اما نمی‌توانیم این موضوع را به همه بسط دهیم زیرا بسیاری از آقایان دوست دارند ظاهر مرتب و آراسته‌تری داشته باشند. معمولاً آًقایان برای موارد زیر لیزر مو‌های زائد را انجام می‌دهند:
  • برخی از آقایان پس از سن ۳۰ سالگی شاهد رشد مو‌های زائد بر روی لاله گوش هستند که می‌توانند پس از چند جلسه لیزر برای همیشه از شر آن‌ها خلاص شوند.
  • اگر بنا بر دلایل ژنتیکی خط ریش روی گونه یا در قسمت گردن منظم نباشد، با چند جلسه لیزر می‌توانید بر اساس سلیقه خود خط ریش را لیزر کنید. توجه داشته باشید که با لیزر تمام مو‌های زیر پوستی هم از بین می‌رود و دیگر هیچ تیرگی باقی نمی‌ماند.
  • اگر از آن دسته از آقایانی هستید که برای اصلاح مو و خط گردن حساسیت زیادی به خرج می‌دهید، می‌توانید با لیزر این مشکل را برای همیشه حل کرده و در وقت خود صرفه جویی کنید.
  • بسیاری از آقایان ورزشکار که در میادین ورزشی به طور حرفه‌ای مشغول هستند، ترجیح می‌دهند ظاهر آراسته‌ای داشته باشند. برای مثال افرادی که در رشته‌های شنا، بدنسازی، دوچرخه سواری، کشتی و … فعال هستند، می‌توانند با لیزر مو‌های زائد روی شانه‌ها، کتف‌ها، سینه، بازوها، ساعد، ساق پاها در وقت خود صرفه‌جویی کنند و نگرانی از این بابت نداشته باشند.
آیا لیزر مو‌های زائد برای همه مناسب است؟ آیا لیزر مو‌های زائد برای همه مناسب است؟

آیا لیزر مو‌های زائد برای همه مناسب است؟

لیزر مو‌های زائد چندین دهه پیش از این ابداع شد و مورد تایید سازمان‌ بهداشت جهانی قرار گرفته است. همچنین هیچ گزارش مستندی مبنی بر عوارض جانبی خطرناک لیزر وجود ندارد، با این حال این روش برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که دارای شرایط زیر هستند نباید لیزر مو‌های زائد انجام دهند:
  • مبتلایان به بیماری‌های خاص مانند سرطان
  • مبتلایان به بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس
  • افرادی که تحت درمان رادیوتراپی، شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند
  • افرادی که دارو‌هایی حساس مصرف می‌کنند (دارو‌هایی که پوست را حساس‌تر و نازک‌تر می‌کند)
  • مبتلایان به دیابت
  • افرادی که ضعف شدید عصبی دارند یا به بیماری‌های حاد روانی دچار هستند
  • خانم‌های باردار
  • و …
پزشکان به دلایل مختلف برای گروه‌هایی که نام بردیم، ممنوعیت استفاده از لیزر مو‌های زائد ایجاد کرده‌اند زیرا بدن این افراد در شرایط حساس و بعضا بحرانی به سر می‌برد و ممکن است انجام لیزر باعث بروز التهابات یا اختلالات دیگری شود.

در چه سنی لیزر مو‌های زائد انجام می‌شود؟

از آنجایی که دختران و پسران تقریباً بعد از سن ۱۸ سالگی به بلوغ کامل رسیده‌اند و دیگر میزان رشد مو زائد در آن‌ها ثابت است، بهتر است بعد از ۱۸ سالگی برای مو‌های زائد اقدام کنید. غیر از موردی که ذکر کردیم در هر سنی می‌توانید برای لیزر صورت ، لیزر زیر بغل، لیزر بیکینی و یا حتی کل بدن اقدام کنید. فقط اگر شرایط خاصی دارید یا دارو مصرف می‌کنید، باید پیش از شروع جلسات لیزر این موضوع را با پزشک متخصص پوست مطرح نمایید.

عوارض لیزر مو‌های زائد چیست؟

همان‌ طور که قبلاً هم گفتیم عوارض جانبی خاصی برای لیزر مو های زائد گزارش نشده است. اگر اپراتور یا پزشک متخصص تجربه و مهارت کافی در انجام لیزر داشته باشد، التهابات پس از هر جلسه بسیار کم هستند و پس از یک الی دو ساعت از بین می‌روند. پس از لیزر ممکن است پوست کمی ملتهب و قرمز شود که باید پماد زینک اکسید مصرف کنید و از تابش مستقیم نور خورشید دور باشید. چنانچه التهاب زیاد بود از کمپرس یخ استفاده کنید. اشعه لیزری که برای حذف مو‌های زائد استفاده می‌شود قدرت نفوذ تنها به لایه‌های سطحی پوست (یعنی جایی که فولیکول‌های مو هستند) را دارد، بنابراین هر گونه صدمه به جوارح داخلی غیر ممکن است. در دنیای امروز زیبایی و آراستگی ظاهر نقش مهمی در روابط اجتماعی افراد دارد، به علاوه وقتی این آراستگی با بدن فرد در ارتباط باشد باید با تکیه بر اصول پزشکی و علمی انجام شود. در این صورت علاوه بر ظاهر خوشایند باعث بالا رفتن سطح بهداشت نیز خواهد بود. از این رو توصیه می‌کنیم برای از بین بردن مو‌های زائد به یک کلینیک معتبر مراجعه کرده و برای همیشه این مشکل را با روش اصولی حل کنید.
نظرات: 0 مشاهده