تاریخچه تخصص زنان و زایمان - هر زنی به یک پزشک زنان و زایمان خوب نیاز دارد

تاریخچه تخصص زنان و زایمان

تاریخچه تخصص زنان و زایمان - هر زنی به یک پزشک زنان و زایمان خوب نیاز دارد تاریخچه تخصص زنان و زایمان - هر زنی به یک پزشک زنان و زایمان خوب نیاز دارد هر زنی به یک پزشک زنان و زایمان خوب نیاز دارد. این متخصصان چند رشته­ای، در زمینه­ی پزشکی پیشگیری، زایمان و جراحی، به طبابت می­پردازند. بیشتر بیماران این متخصصان را زنان جوان سالمی تشکیل می­دهند که جهت مراقبت های پیش از بارداری و یا معاینات فیزیکی سالانه، به پزشک مراجعه می­کنند. تخصص زنان و زایمان تنها درباره­ی ناحیه­ی لگن و سیستم تناسلی نیست؛ این پزشکان باید بتوانند بیماری های نیازمند مهارت های تکنیکی و جراحی بالا را مدیریت کرده و از طرف دیگر، شاهدان پر احساسی باشند که بیماران را از لحاظ روانی پشتیبانی می­کنند. این متخصصان، پزشکان دلسوز و شنوندگان بسیار خوبی هستند که بهترین مراقبت بالینی و جراحی را برای بیمار خود تامین می­کنند. روش های تشخیصی و گزینه های درمانی این رشته در درمانگاه، اتاق عمل و بخش زایمان، به سرعت در حال توسعه است.

یک زن و دو متخصص!

پیش از سال 1930، دو رشته­ی پزشکی زنان و زایمان از هم جدا و نابرابر بودند. رشته­ی مامایی[1] از رشته های فوق تخصص داخلی به شمار می­آمد و رشته­ی زنان[2]، به تخصص جراحی تعلق داشت. با این حال در آن زمان، متخصصان مامایی به سرعت در زمینه های در فیزیولوژی و اندوکرینولوژی در حال پیشرفت بودند و بسیاری از بیماران متخصصین زنان، برای درمان بیماری خود (مانند بیماری های مقاربتی) به جراحی نیاز نداشتند. به همین دلیل، تخصص زنان و مامایی به یکدیگر پیوسته و تخصص جدید زنان و زایمان به وجود آمد. دانشجویان پزشکی اغلب پس از به پایان رساندن دوره­ی اینترنی خود، بیان می­کنند که در هنگام شرکت در معجزه­ی تولد، از هیجان به وجد آمده اند. مدیریت بارداری، زایمان، دوره­ی نفاس (دوره­­ی قاعدگی که بلافاصله پس از زایمان آغاز می­شود) و یائسگی، همگی در حیطه­ی تخصص مامایی قرار می­گیرند. متخصصین مامایی از مزیت مراقبت از نه یک، بلکه دو بیمار بهره­مند اند: مادر و جنین. اما گاهی تشخیص بارداری به سادگی انجام یک آزمایش ادرار یا خون نیست. متخصصین مامایی باید در طول هر مرحله از بارداری، بر تغییرات فیزیولوژیک مادر و جنین نظارت داشته باشند. با درک همزیستی دوره­ی بارداری، این متخصصین می­توانند به مدیریت بهتر بارداری و تعیین موفقیت آن بپردازند. ذهن هر متخصص مامایی به سه چارچوب زمانی تقسیم شده است: بارداری، زایمان و پس از زایمان. اگرچه ممکن است به نظر برسد که مراقبت از بیماران سرپایی این تخصص عمدتا شامل نظارت و انتظار می­شود؛ تغییر وضعیت از نظارت به اقدام، می­تواند سریع تر از تصور شما رخ دهد. اگر در بارداری مشکلی رخ دهد، پزشک باید فورا به مراقبت بالینی یا جراحی بپردازد. در زمان اورژانس های بحرانی، مانند بیمار پره ترم با فشار خون کنترل نشده یا بارداری های متعدد قبلی، متخصصین مامایی باید سریع و قاطعانه عمل کنند. از آنجایی که مشکلات بسیاری می­تواند در بارداری رخ دهد، هر بیمار می­تواند ارائه کننده­ی یک چالش جدید باشد. تخصص زنان، بر سلامت کلی زن، دستگاه تناسلی وی، و خصوصا تشخیص و درمان بیماری های مختص زنان تمرکز دارد. پزشکی سرپایی زنان شامل سونوگرافی و کولپوسکوپی؛ و پزشکی جراحی زنان شامل جراحی های واژینال، شکمی، اندوسکوپیک و بی­اختیاری می­شود. وظیفه­ی متخصص زنان تنها انجام پاپ اسمیر، تجویز قرص های ضدبارداری خوراکی، و اجرای دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) و هیسترکتومی نیست. این متخصصین همچنین به درمان بیماری های مقاربتی و مدیریت اختلالات درد و علائم منوپاز پرداخته و با بیماران خود درباره­ی مسائل روانی، مانند خشونت خانگی و اختلال عملکرد جنسی، به گفتگو می­پردازند. به یاد داشته باشید که زنان برای اطمینان بخشی، راهنمایی و درک چگونگی مراقبت از بدن خود، بر متخصص زنان خود تکیه می­کنند. این پزشکان مسئولیت بزرگی بر عهده دارند؛ آن ها باید به زنان در همه­ی سنین کمک کنند تا به خود و بدن خود افتخار کنند. مشخصات یک پزشک زنان و زایمان خوب چیست؟ مشخصات یک پزشک زنان و زایمان خوب چیست؟

مشخصات یک پزشک زنان و زایمان خوب چیست؟

  • به کار با دستان خود علاقه­مند است
  • می­تواند شرایط پر تنش که شامل مسائل حساس می­شود را مدیریت کند
  • از دیدن نتایج فوری تلاش های خود لذت می­برد
  • قادر به انجام تصمیم­گیری های سریع و قاطع است
  • از مراقبت از زنان لذت می­برد

در روزمره یک پزشک زنان چه می گذرد؟

دانشجویان پزشکی جهت موفقیت در این تخصص، باید شکم های باردار بسیاری را لمس کنند، معاینات واژینال بی­شماری انجام دهند، و از کثیف شدن دست خود هراسی نداشته باشند ( به هرحال، این تخصص با انواع ترشحات بدن سر و کار دارد). در طول مرحله­ی سوم زایمان، متخصصین زایمان ممکن است خود را در حالی بیابند که از خون، استفراغ، ادرار و حتی مدفوع، پوشیده شده اند. وقتی که بحث سلامت زنان پیش می­آید، متخصصین زنان و زایمان مانند همکاران خود در طب اورژانس، آمادگی انجام هر کاری را دارند. موارد بیماری می­تواند شامل نوزادی که نتوانسته از سر متولد شود، جداشدگی جفت، و یا بیمار جدیدی باشد که با زایمان دوقلوی قریب­الوقوع مراجعه کرده است. در هر صورت، متخصصین زنان و زایمان در شرایط تهدید کننده ی حیات، باید سریع فکر کنند و با سرعت و مهارت واکنش نشان دهند. بسیاری از دانشجویان پزشکی به این علت جذب رشته­ی زنان و زایمان می­شوند که این رشته، جراحی و بالین را در زمینه­ی سلامت زنان با یکدیگر ادغام می­کند. برای مثال، تشخیص و مدیریت یک عارضه­ی بارداری جدی مانند دیابت بارداری یا پره اکلامپسی، به تفکر دقیق و هشیاری نیاز دارد. در موارد دیگر، مانند اطمینان­بخش نبودن آهنگ ضربان قلب جنین یا جفت سر راهی کامل، باید جهت دستیابی به پیامد موفقیت آمیز هم برای مادر و هم برای جنین، از روش های جراحی استفاده نمود. اگرچه متخصصین زنان و زایمان جراحی های تخصصی فراوانی مانند هیسترکتومی، بازسازی لگن و لاپاروتومی های اکتشافی انجام می­دهند، آموزش عملی این تخصص تنها به اتاق عمل محدود نمی­شود. رزیدنت همچنین در درمانگاه یا بخش بیمارستانی، در کارهای بسیاری از جمله معاینات لگنی، پاپ اسمیر، کولپوسکوپی و زایمان های ابزاری توسط فورسپس یا واکیوم، شرکت می­کند. همچنین در این تخصص، بسیاری از جنبه های مراقبت اولیه و طب اورژانس از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. با وجود آنکه رشته های فوق تخصص رشته­ی زنان و زایمان توسعه یافته اند، بیشتر متخصصین این رشته خود را یک "پزشک همه کاره[3]" می­دانند؛ به این معنا که آن ها می­توانند نقش متخصص مامایی، متخصص زنان، پزشک مراقبت های اولیه­ی زنان و یا هر سه را بازی کنند. به نقل از یکی از متخصصان زنان که در مراکز خصوصی فعالیت دارد: "در این تخصص، می­توان کارهای زیادی برای بیمار انجام داد". یک متخصص زنان و زایمان ممکن است در طول یک روز، یک زایمان انجام دهد، به وسیله­ی آنتی بیوتیک یک بیماری مقاربتی را درمان کند، در اورژانس به ارزیابی یک خونریزی واژینال غیر عادی بپردازد، و یا به زنی درباره­ی اثرات روانی منوپاز، مشاوره دهد. در تمامی این موارد، پزشک زنان و زایمان به بیمار خود گوش فرا می­دهد و درباره­ی مشکلات سلامتی مختص زنان، با وی هم­دردی می­کند. با همه این توضیحات درباره تاریخچه تخصص زنان، زایمان و نازایی، باید به شما پیشنهاد کنیم که از طریق وبسایت درمانکده می توانید از بهترین متخصصین زنان به صورت آنلاین نوبت بگیرید یا آنلاین مشاوره کنید. [1] Obstetrics [2] gynecology [3] Generalist
نظرات: 0 مشاهده