شایع‌ترین بیماری مقاربتی و علائم آن را بشناسید!

امروزه یکی از رایج ترین بیماری‌های جنسی زگیل تناسلی می‌باشد که متاسفانه بعضی از مردم اصلا اطلاعاتی در رابطه با این بیماری ندارند و آن را نادیده می‌گیرند. به همین دلیل طبق اظهارات رئیس انجمن علمی ‌مددکاران اجتماعی ایران، تا کنون دست کم یک میلیون ایرانی به زگیل تناسلی مبتلا شده اند. در ادامه این مقاله به بررسی این عارضه، روش های تشخیص و توضیح جامعی درباره راه درمان قطعی زگیل تناسلی زنان و مردان می پردازیم. شایع‌ترین بیماری مقاربتی و علائم آن را بشناسید! شایع‌ترین بیماری مقاربتی و علائم آن را بشناسید!

زگیل تناسلی و علل پیدایش آن چیست؟

زگیل های تناسلی دسته ای از زگیل ها هستند که در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند. این عارضه می تواند به شکل تکی یا دسته ای در بدن فرد ظاهر شود. پزشکان علت اصلی ابتلا به زگیل تناسلی را ارتباط جنسی یا پوستی با فردی می دانند که به ویروس اچ پی وی hpv (پاپیلوم انسانی) مبتلا بوده است. زیرا اچ پی وی یکی دیگر از شایع ترین بیماری های جنسی می باشد که ممکن است افراد مبتلا حتی از وجود آن در بدن خود نیز اطلاعی نداشته باشند و آن را به فردی دیگر یا شریک جنسی خود منتقل کنند. یکی از بهترین راه های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی تزریق واکسن اچ پی وی یا گارداسیل می باشد که طی چند مرحله به فرد بالغ (بالای 15 سال) تزریق می شود. البته لازم به ذکر است که از حدود 100 نوع مختلف ویروس اچ پی وی ، فقط تعداد کمی از آنها می توانند باعث ایجاد زگیل های تناسلی شوند. برخی دیگر از انواع HPV می توانند باعث سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد ، سرطان آلت تناسلی مرد ، یا سرطان دهان و گلو شوند. حتی بدن یک فرد قادر است میزبان بیش از یک نوع سرطان باشد.

تشخیص زگیل تناسلی و رایج ترین علائم آن در زنان و مردان

راه های تشخیص زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد ولی پیش از آشنایی با روش های تشخیص اول باید اطمینان یابیم که به زگیل تناسلی مبتلا شدیم یا خیر. درست است که در مواردی هیچ علائمی از این بیماری مشاهده نمی شود ولی علائم رایج آن که در بدن اکثر افراد بیمار نمایان می شوند، به شرح زیر است:
  1. برجستگی های کوچک که به شکل پراکنده در نواحی تناسلی ظاهر می شوند و به رنگ پوست یا کمی تیره تر هستند
  2. خارش و سوزش قسمت برآمدگی
  3. مشاهده خون بر روی دستمال کاغذی پس از اجابت مزاج
  4. دفع سخت مدفوع (برای زگیل‌هایی که در قسمت مقعد رشد کردند)
*به یاد داشته باشید که محل بوجود آمدن زگیل تناسلی در بدن مردان و زنان تفاوت دارد*

محل ایجاد زگیل تناسلی در زنان:

  1. دستگاه تناسلی خارجی زنان
  2. داخل واژن
  3. دهانه رحم
  4.  کشاله ران

محل ایجاد زگیل تناسلی در مردان:

  1. آلت تناسلی مرد
  2. کیسه بیضه
  3. کشاله ران
  4. دهانه مقعد

روش های تشخیص زگیل تناسلی

تا حالا از خود پرسیدید که چگونه متخصصین پوست زگیل های دستگاه تناسلی را تشخیص می دهند؟ متاسفانه افراد اغلب از رشد زگیل در ناحیه تناسلی خود احساس خجالت می کنند و به پزشک مراجعه نمی کنند. اما مراجعه به یک متخصص پوست در یک کلینیک معتبر میتواند برای شما آرامش خاطر ایجاد کند. زیرا پزشک متخصص با بررسی زگیل بهترین راه های درمان را به شما پیشنهاد می کند. وی گاهی اوقات خود زگیل یا بخشی از آن را برداشته و برای بررسی تخصصی تر به آزمایشگاه می فرستد.

متخصصان پوست چگونه زگیل های تناسلی را درمان می‌کنند؟

برخی از زگیل‌های تناسلی بدون درمان برطرف می شوند. اما برخی از این زگیل ها نیازمند روش درمان جدی‌تری هستند. می‌توانید برای مشاوره رایگان و بررسی راه‌های درمان قطعی زگیل تناسلی زنان و مردان در کلینیک پایتخت با ماتماس بگیرید. زیرا درمان قطعی و اصولی این بیماری دارای فواید زیر است:
  1. کاهش خطر شیوع ویروس
  2. تسکین هرگونه درد و خارش
  3. فرد مبتلا آرامش خاطر پیدا می کند که این عارضه که در بدن او رشد کرده زگیل است نه سرطان.
  4. عدم بازگشت و عوارض قطعی بیماری
متاسفانه دسته ای از مردم زمانی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوند طی پرسش از افراد مختلف شروع به استفاده از داروهای بدون نسخه می کنند. لازم به ذکر است که این داروها انواع دیگر زگیل را درمان می کنند ولی زگیل های تناسلی به درمان قطعی تری نیاز دارند. پزشکان کلینیک پایتخت پیش از شروع روند درمان، بسیاری از موارد از جمله تعداد، اندازه، محل زگیل ها و سلامت کلی شما را در نظر می‌گیرند و شما را از پروسه قطعی درمان آگاه می سازند. اگر در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید، این احتمال وجود دارد که او با استفاده از تجویز دارو ناراحتی شما را بر طرف ‌کند و نیازی به عمل نیست. داروهای مورد تجویز پزشک به شرح زیر می‌باشند:
  1. Podofilox پودوفولیکس برای زگیل‌های خارجی (جهت جلوگیری از رشد سلول های داخل زگیل)
  2. Imiquimod (تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس اچ پی وی)
  3. پماد ساخته شده از عصاره چای سبز (sinecatechins) برای زگیل‌های خارجی و زگیل‌های اطراف مقعد
زمانی که این عارضه در حالت مزمن قرار دارد داروهای تجویز شده دیگر جواب نمی دهند و زگیل شما نیازمند عمل با یکی از روش های زیر می‌باشد:
  1. کرایوتراپی (انجماد زگیل ها با نیتروژن مایع)
  2. برش (برش زگیل)
  3. الکتروکوتر (از بین بردن با جریان الکتریکی)
  4. لیزر درمانی (ریشه کن کردن قطعی زگیل ها با اشعه لیزر)
از بین روش های نام برده می توان از لیزر به عنوان رضایت بخش ترین روش درمان از نظر بیماران اشاره کرد. زیرا اشعه لیزر علاوه بر قسمت شاخص زگیل نواحی عفونی اطراف آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و امکان بازگشت مجدد زائده‌ها به هیچ وجه وجود ندارد.
نظرات: 0 مشاهده